2025-04-15, 11:56
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Tesla kanske måste byta datorerna i miljontals bilar:

https://electrek.co/2025/04/14/tesla-tsla-replace-computer-4-million-cars-or-compensate-their-owners/

Det är ju en gigantisk skillnad på att erbjuda datorbyte för de som köpt FSD-paketet eller samtliga bilar med V3 hårdvara. Det enda som utlovats är att köpare av FSD-paketet blir uppgraderade, och det var ju samma sak innan när FSD-kunder med V2 dator fick fri uppgradering till V3. Självklart fick inte samtliga V2-kunder den uppgraderingen

Att kräva byte av samtliga datorer, även de som inte köpt FSD, är ju helgalet. Det kommer, som man säger, aldrig hålla i rätten.
Citera
2025-04-15, 12:49
Medlem
raskenss avatar
Det poppade upp en gammal nyhet i mitt flöde från 2023. Snacka om att saker åldras fort. Dojo är i dag ett helt dödfött projekt som totalhavererat och är med andra ord skrot och bajs.

Dom hyllade Dojo och storbanken Morgan Stanley skrev upp riktkursen till 400 enbart på grund av detta. Fascinerande hur så många och stora organisationer blev rövknullade av Elon Musk och Tesla-sekten.

https://www.nyteknik.se/tech/superdatorn-dojo-vantas-ge-tesla-ett-jattelyft/4191357
Citera
2025-04-15, 12:56
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Grupptalan är en möjlighet rent teoretiskt men Tesla har varit väldigt duktiga på att mitigera sådant genom att registrera sin verksamhet på ett visst sätt på rätt platser där sådant här ofta skjuts ned per automatik.

Det är inte omöjligt att det skulle kunna bli just den där grejen som någon med djupa fickor och agg mot Musk faktiskt sponsrar, men det kommer inte leda till verkliga resultat förutom att MAGA får mer vatten på sin kvarn att en rik hemlig libtardorganisation är ute efter Tesla.

Tesla kommer att lösa det. Det kommer att kosta för Tesla. Men i detta fall är Fred lite väl way out there då han breder på med konsekvensen av det. Det kommer svida lite. Det har till och med Elon sagt. Men mer än så blir det inte.

Djupare förklaring av geografisk effekt:
I verkligheten så glider alla höjdare ink Elon in och ut på ett kontor i SF då de ska ha möten om dagliga saker och ting. Då de möter en viktig ny leverantör så är det antagligen i ett konferensrum där. Hjärnreserven och ledarskapet finns fysiskt i SF. Men sen står det alla företag fritt att registrera sitt huvudkontor på vilken verksamhetsplats som helst, så i Travis County finns det en postbox och det är Teslas juridiska adress. Nu råkar det även finnas en Gigafactory i Travis County.

Nu är Travis County inte en skitdamming lite kommun men den är inte heller så stor att en Gigafactory är helt obetydlig för regionen. Om någon blir överkörd av en Tesla på FSD i Bumfuck Illinois så avgörs det lokalt i Bumfuck Illinois men en grupptalan kommer efter några svängar juridisk salsadans landa i Travis County. En plats som har stor glädje av en gigafactory.

Jag bettar mot Tesla då det kommer till kursutveckling i en nära framtid. Men skulle det upp på polymarket vem som vinner en grupptalan mot Tesla så är mitt bett alltid på Tesla.

Då insikten om detta är väl känd så återstår bara att någon som vill förlora pengar sponsrar denna grupptalan så det kommer troligtvis inte ske.

Jag har inte koll på exakt hur grupptalan utförs men kan också tänka mig att Tesla kommer att kunna ducka. Sen sker väl detta på federal nivå och med tanke på att Trump kan benåda alla federala domarg och Trump-Musk nog är en ganska stark lovestory så är nog sannolikheten liten att Tesla skulle förlora. Möjligtvis det blir en förlikning bakom stängda dörrar med nån mindre symbolisk summa. Om processen skulle ske i Texas så är rättssystemet i Texas inte jordklotets rättvisaste kan man lugnt säga, speciellt om man har djupa fickor med muto..jag menar pengar.

Med oligarkerna Tim Dunn och Farris wilks så sitter Tesla ganska säkert i Texas vad dom än hittar på.
Senast redigerad av raskens 2025-04-15 kl. 13:01.
Citera
2025-04-15, 14:08
Medlem
HotPopcorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det poppade upp en gammal nyhet i mitt flöde från 2023. Snacka om att saker åldras fort. Dojo är i dag ett helt dödfött projekt som totalhavererat och är med andra ord skrot och bajs.

Dom hyllade Dojo och storbanken Morgan Stanley skrev upp riktkursen till 400 enbart på grund av detta. Fascinerande hur så många och stora organisationer blev rövknullade av Elon Musk och Tesla-sekten.

https://www.nyteknik.se/tech/superdatorn-dojo-vantas-ge-tesla-ett-jattelyft/4191357

Morgan Stanley är helt ute och cyklar vad det gäller Tesla. Men de ligger väl med stora långa positioner å andra sidan. Men björnarna kommer får rätt till slut. Snart kommer Det Stora Säljet.

Vi får se hur många som vågar behålla sina aktier fram till och under nästa vecka.

Dödkors för TSLA: https://finbold.com/death-cross-hits-tesla-stock-tsla-crash-to-200-next/
Senast redigerad av HotPopcorn 2025-04-15 kl. 14:19.
Citera
2025-04-15, 15:02
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HotPopcorn
Morgan Stanley är helt ute och cyklar vad det gäller Tesla. Men de ligger väl med stora långa positioner å andra sidan. Men björnarna kommer får rätt till slut. Snart kommer Det Stora Säljet.

Vi får se hur många som vågar behålla sina aktier fram till och under nästa vecka.

Dödkors för TSLA: https://finbold.com/death-cross-hits-tesla-stock-tsla-crash-to-200-next/

Det här är inte så förvånande men jag tillhör inte skaran som tittar på staplar och teknisk analys även om jag kan respektera att det uppenbarligen finns viss relevans i graferna och datan som ett fåtal faktiskt verkar kunna dra nytta av. Jag kollar tvärt om på det världsliga rummet och försöker vara inkännande på hur en handling leder till en trolig konsekvens.

För mig är det cementerat i grunden att Elon inte är funktionell just nu i sin roll som CEO för Tesla och det drar ned ett annars bra företag. Då det finns starka yttre faktorer så spelar graferna mindre roll.

Jag tror att oron för Q1 earnings finns bland institutionella investerare.

Men jag tror också att ett dåligt Q1 resultat kommer att pareras med ett earnings-call med både storslagna nya löften som egentligen är luft samt nyheter med verklig substans som släpps vid en strategiskt rätt tid.

En av de sakerna som är mer solida och inte luft kommer vara FSD 13.3.
Enda skälet att de fortfarande inte släppt den uppdateringen är nog att de vill kunna lägga det kortet på earnings-call eller börsdagen efter.

Jag tror FSD 13.3 kommer vara imponerande och ta FSD över 98,5% i åkturer utan kritisk händelse.
Hur jag kommit fram till att det inte leder till den stora intjäningen om 1 eller 3-5 år har jag redan skrivit en roman om, men kortsiktigt är det imponerande nog för att parera en dålig kvatalsrapport.

Jag trodde ju att deliveries Q1 skulle räcka för att ta ned kursen till 200. Eftersom den ändå parkerat nu på 240-275 så kommer antagligen inte redovisning av den monetära delen påverka asmycket.

Det kan gå hursomhelst faktiskt. Inga garantier för att vi går under 200.

Att fnurran på tråden mellan Kina och USA växer någon gång innan slutet på Maj har större chans att dra ned värdet på Tesla under 200. Risken att det ska hända är inte försumbar. Iofs gäller det även möjligheten att Xi och Trump helt plötsligt säger att de är överens och polare.

Det känns iaf otroligt bra att möta våren med insikten om att jag gick ut på 350 och dunkade in en del av det kapitalet i SAAB. Bästa beslutet i år med facit i hand.
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2025-04-15 kl. 15:09.
Citera
2025-04-15, 15:20
Medlem
bddts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Låter lite väl kategoriskt men alla får väl göra som de vill när de köper saker som bilar. Kan förstå att alla inte gillar Teslas estetik eller deras val av tekniska lösningar.

Teslas huvudingenjör Lars Moravy är förvisso halv-svensk:

http://obitarchive.glueckertfuneralhome.tributecenteronli ne.com/1113/25_Moravy.html

Teslas aktiekurs är beroende av förhoppningar om att FSD och robotics ska dra in en massa miljarder. Bilförsäljningen är kanske en tredjedel av bolagets värdering och numera kanske det svagaste benet.

Tack, intressant.
Har förlorat väldigt mycket på s.k. förhoppningsföretag. Dvs högre vinster och kurser OM något specifikt ska inträffa. Den värsta ligger fn på -98%. Det är numera röd flagg på sådana projekt. 😊
Citera
2025-04-15, 17:57
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Jo men min kalkyl ändrar på en faktor i ekvationen som Elon och tesla-shills fortfarande hävdar inte ska ändras. Det jag ändrar på är faktorn som representerar konkurrens.

Har Tesla ingen konkurrens så absolut: Då har Cathoe Wood varit för försiktig då hon sätter en riktkurs på $2700

Men om konkurrensen är hård så finns det fortfarande möjligheter till en bra affär då humanoider är helt redo för industrin. En så pass bra affär så att jag tycker Tesla ska vara värt runt $200 jämfört med de björnar som säger $20.

Ok, vet du vad. Vi kan försöka fokusera på just det här med konkurrens ett tag, om du har lust. Jag förstår ganska mycket om många faktorer som spelar in, men erkänner att den tål att kompletteras.
När det gäller Optimus så tänker jag såhär. Kineserna kan produktion, absolut, men jag tror att det blir en politisk faktor som gör att företag inte vill ha perfekta spioner som samlar in information och skickar direkt till Kinas stadsapparat. Dessutom så är Kina bevisligen ganska efter när det gäller AI delen. Tesla kan verkligen det här med produktion, och jag tror att deras fokus ligger på att tillverka Optimus så kostnadseffektivt som möjligt. Andra aktörer som Figure och Boston Dynamics som utvecklar sina robotar måste sluta avtal med en tillverkare. Dessutom der deras robotar inte så fruktansvärt billiga ut att tillverka. Tesla är ju experter på att ta fram design med just kostnad i åtanke.

Hur tänker du där?
Citera
2025-04-15, 19:57
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Ok, vet du vad. Vi kan försöka fokusera på just det här med konkurrens ett tag, om du har lust. Jag förstår ganska mycket om många faktorer som spelar in, men erkänner att den tål att kompletteras.
När det gäller Optimus så tänker jag såhär. Kineserna kan produktion, absolut, men jag tror att det blir en politisk faktor som gör att företag inte vill ha perfekta spioner som samlar in information och skickar direkt till Kinas stadsapparat. Dessutom så är Kina bevisligen ganska efter när det gäller AI delen. Tesla kan verkligen det här med produktion, och jag tror att deras fokus ligger på att tillverka Optimus så kostnadseffektivt som möjligt. Andra aktörer som Figure och Boston Dynamics som utvecklar sina robotar måste sluta avtal med en tillverkare. Dessutom der deras robotar inte så fruktansvärt billiga ut att tillverka. Tesla är ju experter på att ta fram design med just kostnad i åtanke.

Hur tänker du där?

Jag kommer börja med lite info om Figure. Det här är vad som är känd info:
För ungefär ett år sedan gick en oerhört komplex fastighetsaffär igenom som benämns som "figure AI campus". Det vi också fått indikation på är att det omfattar totalt 10 byggnader och att Figure från och med att de flyttar in i byggnad 1 ska flytta in i ytterligare en byggnad var 90:e dag enligt schema.

Det här är första huset de nu gjort sig hemmastadda i:
3960 N First St, San Jose, CA 95134, USA

Om man bildsöker så ser man att i stort sätt samtliga hus i hela kvarteret förutom logitec är utrymda av tidigare hyresgäster. Jag vågar spekulera i följande:

De tar över byggnad för byggnad i medurs riktning och slutar med logitec som är de enda i kvarteret som verkar ha aktuell verksamhet fortf. Det resonerar väl med uppgiften om 10 fastigheter. Det kommer ta ett tag men den mängden utrymme pekar på att de ska tillverka själva i egen fabrik. Annars är det mer yta för R&D än vad Tesla har för precis allt de gör. De är också funded för att kunna bygga detta.

Då det kommer till Kina tror jag du har du rätt:
Vi kommer antagligen inte se AGI-bot och Unitree i USA och Kina kommer svara med att inte släppa in Optimus i Kina. Säkerhet kommer vara argumentet.

Boston Dynamics som egentligen har en japansk huvudägare men med stark amerikansk kontroll i USA kommer ta kontrakten på robotar som kan vara elaka om man så säger.

Optimus och Figure är civila produkter. BD kommer ta statliga kontrakt Att de visar industriprocesser och civila industripartners är bara "hide in plain sight".

Figure är Teslas stora konkurrent och värdiga motståndare.

Andra mindre företag kan säkert tjäna en fin peng på att göra vissa systemdelar bäst, patentera just den specifika delan och sedan sälja lösning/produkt/licens till både Figure och Tesla.
Exempel: Fingertopskänsla. Någon kommer göra sjukt bra fingertoppar och patentera skiten ur det så att de stora tillverkarna behöver köpa av dem om de vill ha marknadens bästa fingertopps-sensorer.

Nu tror jag inte Figure gör sin enda produktionsfabrik på campus men jag tror de kommer använda fastigheterna och produktionsytan till att göra som Tesla: ta fram maskinen som bygger maskinen.
D.v.s de kommer utveckla både roboten samt en produktionslinje.

Produktionslinjen kan de sedan kopiera till andra platser med billigare arbetskraft (även inom USA) då de fått till den.
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2025-04-15 kl. 20:12.
Citera
2025-04-16, 09:42
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Jag kommer börja med lite info om Figure. Det här är vad som är känd info:
För ungefär ett år sedan gick en oerhört komplex fastighetsaffär igenom som benämns som "figure AI campus". Det vi också fått indikation på är att det omfattar totalt 10 byggnader och att Figure från och med att de flyttar in i byggnad 1 ska flytta in i ytterligare en byggnad var 90:e dag enligt schema.

Det här är första huset de nu gjort sig hemmastadda i:
3960 N First St, San Jose, CA 95134, USA

Om man bildsöker så ser man att i stort sätt samtliga hus i hela kvarteret förutom logitec är utrymda av tidigare hyresgäster. Jag vågar spekulera i följande:

De tar över byggnad för byggnad i medurs riktning och slutar med logitec som är de enda i kvarteret som verkar ha aktuell verksamhet fortf. Det resonerar väl med uppgiften om 10 fastigheter. Det kommer ta ett tag men den mängden utrymme pekar på att de ska tillverka själva i egen fabrik. Annars är det mer yta för R&D än vad Tesla har för precis allt de gör. De är också funded för att kunna bygga detta.

Då det kommer till Kina tror jag du har du rätt:
Vi kommer antagligen inte se AGI-bot och Unitree i USA och Kina kommer svara med att inte släppa in Optimus i Kina. Säkerhet kommer vara argumentet.

Boston Dynamics som egentligen har en japansk huvudägare men med stark amerikansk kontroll i USA kommer ta kontrakten på robotar som kan vara elaka om man så säger.

Optimus och Figure är civila produkter. BD kommer ta statliga kontrakt Att de visar industriprocesser och civila industripartners är bara "hide in plain sight".

Figure är Teslas stora konkurrent och värdiga motståndare.

Andra mindre företag kan säkert tjäna en fin peng på att göra vissa systemdelar bäst, patentera just den specifika delan och sedan sälja lösning/produkt/licens till både Figure och Tesla.
Exempel: Fingertopskänsla. Någon kommer göra sjukt bra fingertoppar och patentera skiten ur det så att de stora tillverkarna behöver köpa av dem om de vill ha marknadens bästa fingertopps-sensorer.

Nu tror jag inte Figure gör sin enda produktionsfabrik på campus men jag tror de kommer använda fastigheterna och produktionsytan till att göra som Tesla: ta fram maskinen som bygger maskinen.
D.v.s de kommer utveckla både roboten samt en produktionslinje.

Produktionslinjen kan de sedan kopiera till andra platser med billigare arbetskraft (även inom USA) då de fått till den.

Ja, det ska bli spännande och se när de får igång produktionen och marknadsanpassade modeller lanseras. Att Figure skulle tralla sig igenom uppstart av massproduktion ställer jag mig väldigt tveksam till, men Brad kanske har lyssnat på sin idol om hur svårt det är och anställt några hundra/tusen inom SCM och produktion för att förbereda bolaget för detta.

Prototypes are easy - Production is hard

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=G20pj_o2Jxs

Att Tesla och kineserna kan massproducera behöver vi nog inte ifrågasätta.
Citera
2025-04-16, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Ja, det ska bli spännande och se när de får igång produktionen och marknadsanpassade modeller lanseras. Att Figure skulle tralla sig igenom uppstart av massproduktion ställer jag mig väldigt tveksam till, men Brad kanske har lyssnat på sin idol om hur svårt det är och anställt några hundra/tusen inom SCM och produktion för att förbereda bolaget för detta.

Prototypes are easy - Production is hard

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=G20pj_o2Jxs

Att Tesla och kineserna kan massproducera behöver vi nog inte ifrågasätta.

Att bygga hårdvaran är väldigt mycket enklare än mjukvaran. Det är bara tillverkning som vilken annan som helst.

Mjukvaran finns det inga bevis för att den är ens nära. De klipp på roboten som finns är ju väldigt uppstyrda och förberedda.

Det krävs något som vi aldrig sett förut i mänsklighetens historia för att den ska fungera som de säger att den ska fungera. Jag skulle inte hålla andan...

Klarar den att brygga kaffe på en kaffebryggare som den aldrig sett förut t ex? Kan den montera ihop en IKEA-möbel den aldrig sett instruktionen till förut? Kan den gå och handla själv? Se sig för i trafiken, navigera i affären, ta rätt varor, välja bananer och avokados som är lagom mogna...

Alltså, det är så jävla svårt. Men ni pratar om produktionskapacitet. Det är ju det minsta problemet.

Det blir som med FSD. Det blir aldrig riktigt klart...
Citera
2025-04-16, 10:59
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Att bygga hårdvaran är väldigt mycket enklare än mjukvaran. Det är bara tillverkning som vilken annan som helst.

Mjukvaran finns det inga bevis för att den är ens nära. De klipp på roboten som finns är ju väldigt uppstyrda och förberedda.

Det krävs något som vi aldrig sett förut i mänsklighetens historia för att den ska fungera som de säger att den ska fungera. Jag skulle inte hålla andan...

Klarar den att brygga kaffe på en kaffebryggare som den aldrig sett förut t ex? Kan den montera ihop en IKEA-möbel den aldrig sett instruktionen till förut? Kan den gå och handla själv? Se sig för i trafiken, navigera i affären, ta rätt varor, välja bananer och avokados som är lagom mogna...

Alltså, det är så jävla svårt. Men ni pratar om produktionskapacitet. Det är ju det minsta problemet.

Det som visats hittills har varit väldigt oimponerande absolut. Men nu blickar vi framåt här och sitter inte och bedömer bolag efter var de står just idag.

Att se två tre Optimus bygga ihop diverse IKEA-möbler vore en imponerande demo absolut.

Det är ändå ett väldigt spännande område för framtiden och att vara med som en stor spelare här kan bli en riktigt lyckad satsning - precis som Elon hävdar även om han förmodligen, som vanligt, är lite väl optimistisk gällande både tidsplanen och det ekonomiska.
Citera
2025-04-16, 10:59
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer

Här finns dels en vettig tanke men du förbiser även en sak.
Humanoider kommer att vara produktiva inom industrin och tillverkning långt innan de kan allt.

Jag tror på humanoider på gott och ont, men jag tror inte Tesla kommer vara världens enda och totalt dominerande tillverkare. Det förändrar kalkylen för framtida förmodad vinst där Elon och tesla-shills fortfarande med bestämdhet säger att "Tesla är de enda".

Ta en byggarbetsplats för en ny byggnad uppe på en kulle till exempel: Om bara ett par år så kommer inte en grupp av humanoider kunna bygga huset själva. Det är för komplext. Men låt oss säga att en leverantör droppar av 50 säckar med blandcement nedanför kullen. Om bara ett par år kommer man kunna säga: "Ta säckarna från punkt A där de är nu och lägg dem vid punkt B". D.v.s de kommer vara i nivå med en lärling på sin första arbetsdag. Men sen så kommer mer data samlas in och efter ytterligare två år kommer humanoiden kunna sätta upp paneler självständigt. Sen efter ytterligare ett par år kommer den kunna bygga en stomme. Det är som med FSD. För 20 år sedan var det science fiction. Nu är det en realitet att den klarar mycket men inte allt.

Humanoider kommer att förändra allt förr eller senare, men det tar mer tid än vad Elon säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in