Citat:
Ursprungligen postat av
BästeHrMongolid
Ok, vet du vad. Vi kan försöka fokusera på just det här med konkurrens ett tag, om du har lust. Jag förstår ganska mycket om många faktorer som spelar in, men erkänner att den tål att kompletteras.
När det gäller Optimus så tänker jag såhär. Kineserna kan produktion, absolut, men jag tror att det blir en politisk faktor som gör att företag inte vill ha perfekta spioner som samlar in information och skickar direkt till Kinas stadsapparat. Dessutom så är Kina bevisligen ganska efter när det gäller AI delen. Tesla kan verkligen det här med produktion, och jag tror att deras fokus ligger på att tillverka Optimus så kostnadseffektivt som möjligt. Andra aktörer som Figure och Boston Dynamics som utvecklar sina robotar måste sluta avtal med en tillverkare. Dessutom der deras robotar inte så fruktansvärt billiga ut att tillverka. Tesla är ju experter på att ta fram design med just kostnad i åtanke.
Hur tänker du där?
Jag kommer börja med lite info om Figure. Det här är vad som är känd info:
För ungefär ett år sedan gick en oerhört komplex fastighetsaffär igenom som benämns som "figure AI campus". Det vi också fått indikation på är att det omfattar totalt 10 byggnader och att Figure från och med att de flyttar in i byggnad 1 ska flytta in i ytterligare en byggnad var 90:e dag enligt schema.
Det här är första huset de nu gjort sig hemmastadda i:
3960 N First St, San Jose, CA 95134, USA
Om man bildsöker så ser man att i stort sätt samtliga hus i hela kvarteret förutom logitec är utrymda av tidigare hyresgäster. Jag vågar spekulera i följande:
De tar över byggnad för byggnad i medurs riktning och slutar med logitec som är de enda i kvarteret som verkar ha aktuell verksamhet fortf. Det resonerar väl med uppgiften om 10 fastigheter. Det kommer ta ett tag men den mängden utrymme pekar på att de ska tillverka själva i egen fabrik. Annars är det mer yta för R&D än vad Tesla har för precis allt de gör. De är också funded för att kunna bygga detta.
Då det kommer till Kina tror jag du har du rätt:
Vi kommer antagligen inte se AGI-bot och Unitree i USA och Kina kommer svara med att inte släppa in Optimus i Kina. Säkerhet kommer vara argumentet.
Boston Dynamics som egentligen har en japansk huvudägare men med stark amerikansk kontroll i USA kommer ta kontrakten på robotar som kan vara elaka om man så säger.
Optimus och Figure är civila produkter. BD kommer ta statliga kontrakt Att de visar industriprocesser och civila industripartners är bara "hide in plain sight".
Figure är Teslas stora konkurrent och värdiga motståndare.
Andra mindre företag kan säkert tjäna en fin peng på att göra vissa systemdelar bäst, patentera just den specifika delan och sedan sälja lösning/produkt/licens till både Figure och Tesla.
Exempel: Fingertopskänsla. Någon kommer göra sjukt bra fingertoppar och patentera skiten ur det så att de stora tillverkarna behöver köpa av dem om de vill ha marknadens bästa fingertopps-sensorer.
Nu tror jag inte Figure gör sin enda produktionsfabrik på campus men jag tror de kommer använda fastigheterna och produktionsytan till att göra som Tesla: ta fram maskinen som bygger maskinen.
D.v.s de kommer utveckla både roboten samt en produktionslinje.
Produktionslinjen kan de sedan kopiera till andra platser med billigare arbetskraft (även inom USA) då de fått till den.