Citat:
Ursprungligen postat av
Madagascar
Tesla Q1 earnings om en vecka.
Enligt finance.yahoo.com är analytikernas uppskattning i genomsnitt 43 cents per aktie. Utfallet Q4 var 77 cents, så förväntningarna på vinsten i Q1 är rejält nedskruvade.
250 / (4 × 0.43) ger PE 145
Dvs fortfarande är det högt ställda förväntningar på framtida vinster. Och då sjunker (antagligen) ändå vinsten från Q4 - inte vad man önskar av ett tillväxtbolag.
Helt omöjligt är det inte att Q1 är en negativ outlier. Elon tycks ha lämnat (?) Doge och Trump nu - kanske försäljning och vinst.ökar igen fr o m Q2.
En sak som jag har funderat över är analytikernas uppskattningar. Innan delivery results var det ett par stora firmor som benhårt höll fast vid ca 373k levererade bilar som om all tillgänglig data inte spelar någon roll alls.
Jag ser lite samma sak här. Jag förstår att de kastat in saker i någon väldigt avancerad excel och sen har den spottat ut en bedömning som de håller hårt vid.
Men 13% mindre leveranser Q1 24 vs Q1 25 ger sällan samma eller mer vinst i sistnämnda Q1.
Effektiviseringar och kostnadsminskningar i processen effektivitetsavdelningen har ett riktigt bra år kan räknas på 1% ungefär.
Energilagringen är absolut en kassako, och en som man faktiskt kan räkna in till viss del till skillnad från en Supercharger utanför Säffle som DViking sätter sitt hopp till. Men det är inte så mycket så att det ska påverka så mycket.
DDN säger under $0.40
Får se om vi får samma reviderinshistoria som vid deliveries där det mesta av marknadens analytikler ett par dagar innan börjar sänka sina siffror. Vi får se.