Citat:
Ursprungligen postat av
Vem0th
Östeuropa gillar makrill och lax i inlagd(och stekt form) men sill(den större varianten) förekommer även och tror det kallas för Selyodka. När jag besökte IKEA i Köln så var allt lingonsylt i matsektionen tömd då jag ser det som att tyskarna gillar lingonsylt och konsumerar det mycket. Men det ingår inte i deras matkultur.
Lingonsylt ingår i tysk matkultur. Tyskarna började importera lingon på 1800-talet från Sverige. Lingonsylt kan man köpa i många mataffärer också. Inte alla men många. Dock används det inte som i Sverige. Min sambo köpte nyss en färdigrätt typ Dafgårds med Köttbullar och rödkål. Rödkålen är sötat med lingon. Lingonsylt finns ofta också i paket med "Backcamembert". Camenbert som man bakar i ugn och sedan häller man lingonsylt över. Som alltid blir maträtter lite förändrade när de anammas i nya länder. Kanelbullar är väldigt poppis här just nu. Finns i bagerier och mataffärer med bakeup men bakas alltid utan kardemumma vilket jag tycker smakar tråkigt. Som tur är kan man finna Dafgårds kanelbullar med kardemumma i väsorterade mataffärer.
Jag bor i Bayern i Sydtyskland. Folk känner inte till något om svensk mat när jag frågar. Förutom köttbullar. Åt det på IKEA här och det smakade skit. Jag var in på en bokhandel här och försökte hitta en bok på tyska om svensk mat men det det fanns ingen. Tänkte ge den i present till min väldigt matlagningsintresserade svärfar. Det fanns däremot många om dansk mat. Men det säger kanske inte så mycket om Tyskland generellt. Jag bor i Sydtyskland kanske är det vanligare med svensk mat i Nordtyskland. Jag skulle tro det. Det är ju också närmare. Annars vad gäller svensk mat så är kakor poppis. Havreflarn kan man köpa överallt. Kanelbullar men en sämre variant enligt mitt tycke. Knäckebröd finns verkligen överallt.Wasa och också inhemska kopior. Jag tror inte alla tyskar vet att knäckebröd är svenskt. De tror kanske att det är tyskt. Rökt lax är extremt populärt om man nu ska kalla det för svenskt. Danska ostar finns ofta i affären här. Svenska ostar har jag aldrig sett men som sagt kanske i nordtyskland. Marabou är poppis här och dyrt som fan. Likaså Gårdschips. Ballerina kex hittar man också titt som tätt. Så svensk mat är obekant här men som sagt kan vara annorlunda i norra Tyskland. Däremot är dansk mat mer känt bekant här.
I allmänhet är Sverige och svensk kultur tämligen obekant här. Man vet inte att Minecraft är svenskt. Man tror att svenska och finska språket är besläktat och man tror att man har fjordar i Sverige. Svenskar är otroligt bra på språk och besitter också stora kunskaper om omvärlden. Jag finner det frustrerande att folk är så ovetande här där jag befinner mig.