2025-03-27, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Ursäktar, nu såg jag inte att du postat i tråden! Så ber om ursäkt att svaret är något (en vecka) sent.

Soc har väl inget med ärendet att göra såvida inte du har barn? Utgår ifrån din tidigare tråd, (FB) Min flickväns mamma tar avstånd från mig, att du inte har barn.
Har du fått besked från Länsstyrelsen?

TÄ sa Soc, att hon anmält även dit, att dem har ett ansvar att se till att alla i en familj mår bra. Hoppas de nekade henne hårt
Citera
2025-03-27, 12:08
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristopherRobin
TÄ sa Soc, att hon anmält även dit, att dem har ett ansvar att se till att alla i en familj mår bra. Hoppas de nekade henne hårt
Soc kommer inte göra något. Du kommer antagligen inte ens höra något från Soc eftersom det inte handlar om narkotika eller alkohol.
Citera
2025-03-29, 01:52
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Nu har det hänt något i denna historien. Den tidigare ägarinnan har skickat meddelande och informerat mig om att hon anmält mig till Länsstyrelsen och till soc, för djurplågeri! Hon säger dem kommer kontakta mig och att hon vill vara ärlig med vad hon gjort och dem anmälningar hon registrerat.

Hunden är ju kremerad och det finns därmed ingen kropp kvar för obduktion, men jag är ändå riktigt nojig över dessa anmälningar.

Ni har ju redan svarat och hjälpt mig förut i denna tråden men har ni luft att hjälpa mig mer! Jag undrar hur Soc kan bli inblandade och vad ska dem göra i det här ärendet?

Eller tycker ni jag ska skapa en ny tråd?
Citat:
Ursäktar, nu såg jag inte att du postat i tråden! Så ber om ursäkt att svaret är något (en vecka) sent.

Soc har väl inget med ärendet att göra såvida inte du har barn? Utgår ifrån din tidigare tråd, (FB) Min flickväns mamma tar avstånd från mig, att du inte har barn.
Har du fått besked från Länsstyrelsen?
Citat:
Citat:
Soc kommer inte göra något. Du kommer antagligen inte ens höra något från Soc eftersom det inte handlar om narkotika eller alkohol.
Soc bryr sig i allmänhet inte om vuxna, om det inte är så illa att de inte kan ta hand om sig själva. Som t.ex. i Rödhatts exempel med narkotika eller alkohol (vid allvarligt missbruk), allvarlig sinnessjukdom, eller liknande.

När en anmälan kommer in mot en vuxen som inte har barn så blir det oftast inte mer än en snabb kontakt. Det räcker ofta för att klargöra att det inte finns något behov av ingripande där.

Nu vet jag inte exakt vad hon skrivit i sin anmälan till soc, men om det är något i stil med "Han är djurplågare!" så kommer de förmodligen bara svara att hon ska vända sig till polisen om hon vill anmäla ett brott.
Citera
2025-04-06, 18:00
Medlem
dickachus avatar
Citat:
En hund som har bott i ett hus kan ha fått i sig precis vad som helst. Hushållsmedel, olika gifter, myrmedel, tvättmedel osv osv. Det är vanligt att hundar äter allt dem hittar och jag anser att en obduktion kan visa på innehåll som inte alls påverkade olyckan.

Om en människa äter mycket dödligt medel men på en överlevande nivå ock sedan får en sten i huvudet kan det vara svårt att bevisa om det var stenen eller medlet som var dödsorsak, förstår du nu?

Så du både förgiftade hunden å slog ihjäl den med en sten? Är det därför som du spammar dina kollegor med så mkt mail eller raggar på din tjejs mamma?
Citera
2025-04-06, 18:03
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dickachu
Så du både förgiftade hunden å slog ihjäl den med en sten? Är det därför som du spammar dina kollegor med så mkt mail eller raggar på din tjejs mamma?
TS har inte förgiftat hunden. Den dog när den föll ner från en ramp.

Håll diskussionerna mellan TS trådar åtskilda.
Citera
2025-04-06, 18:05
Medlem
Citat:
Kan en tidigare ägarinna på något lagligt sätt få till en obduktion? Om dödsfallet av ägaren till hunden bedöms en ”olycka”, kan någon annan myndighet göra en överprövning eller egen bedömning?

Jag har fått känsla av att hon vill försöka ”sätta dit” mig för hon är missnöjd över vår konflikt. Hunden dog ju på ett naturligt sätt men vad som helst kan ju komma fram på en obduktion.

Är det polisen hon kommer vända sig till eller djurskyddsnämnden? Vad för bevis börda har hon? Vad har jag? Tacksam för svar
Hur ska hon veta hur hunden dog? Hon ska lita på dig - som hon har en konflikt med? Vad var det för olycka? Om det var en godtagbar olycka så varför vara rädd för en obduktion? Knappast som att obduktionen kommer att hitta på något annat än det hunden har dött av. Den tidigare ägarinnan vill väl vara helt säker på att du inte har mördat hunden och att du ska komma undan ansvaret för det?
Citera
2025-04-06, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TJUVSVERIGE
Hur ska hon veta hur hunden dog? Hon ska lita på dig - som hon har en konflikt med? Vad var det för olycka? Om det var en godtagbar olycka så varför vara rädd för en obduktion? Knappast som att obduktionen kommer att hitta på något annat än det hunden har dött av. Den tidigare ägarinnan vill väl vara helt säker på att du inte har mördat hunden och att du ska komma undan ansvaret för det?

Jag tror alla dem frågorna besvaras i tråden. Men jag misstänker väl att den TÄ velat straffa mig, då vår kontakt var dålig på slutet då hon ville ha tillbaka hunden utan retur utbetalning och jag nekade hårt. Men problemet är ur världen, hunden är kremerad och alla anmälningar TÄ gjorde har lagts ner. Hon har även slutat kontakta mig på Messenger
Citera
2025-04-06, 18:23
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Min fråga gäller vem som kan kräva obduktion av ett djur, och huruvida en tidigare ägare har någon lagrätt när det gäller obduktion av tidigare ägt hund.

Jag köpte en hund på Blocket av någon jag verkligen trodde var seriöst. Vi kom överens bra och jag fick ett väldigt pålitligt intryck. Men efter köpet kom vi i konflikt. Hunden är nu död och den tidigare ägarinnan har nu hotat med att kräva obduktion av hunden av mig.

Kan en tidigare ägarinna på något lagligt sätt få till en obduktion? Om dödsfallet av ägaren till hunden bedöms en ”olycka”, kan någon annan myndighet göra en överprövning eller egen bedömning?

Jag har fått känsla av att hon vill försöka ”sätta dit” mig för hon är missnöjd över vår konflikt. Hunden dog ju på ett naturligt sätt men vad som helst kan ju komma fram på en obduktion.

Är det polisen hon kommer vända sig till eller djurskyddsnämnden? Vad för bevis börda har hon? Vad har jag? Tacksam för svar
Enbart polisen som kan kräva det, vid misstanke om djurmisshandel. Hoppas den tidigare ägaren anmäler dig och polisen utreder saken, för du låter skyldig.
Citera
2025-04-06, 18:26
Medlem
Enterprises avatar
Citat:

Jag ville returnera hunden för den var inte den färg jag ville ha, den ”tappade” färg och blev mer brun och smutsig.

Den dog i en olycka och tä fick reda på det för hon krävde att få tillbaka den utan att ge mig pengar i retur och då svarade jag henne att det var omöjligt för hunden var nu redan död.

Hoppas jag är tydlig med mina svar.
Du är tydlig med att du inte är klok.
Citera
2025-04-06, 18:57
Medlem
Citat:
Min fråga gäller vem som kan kräva obduktion av ett djur, och huruvida en tidigare ägare har någon lagrätt när det gäller obduktion av tidigare ägt hund.

Jag köpte en hund på Blocket av någon jag verkligen trodde var seriöst. Vi kom överens bra och jag fick ett väldigt pålitligt intryck. Men efter köpet kom vi i konflikt. Hunden är nu död och den tidigare ägarinnan har nu hotat med att kräva obduktion av hunden av mig.

den enda som kan kräva obduktion är ett försäkringsbolag om man ska ha ut ersättning. privatpersoner kan inte kräva av en annan privatperson och obducera
Citera
2025-04-06, 20:48
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Enbart polisen som kan kräva det, vid misstanke om djurmisshandel. Hoppas den tidigare ägaren anmäler dig och polisen utreder saken, för du låter skyldig.

Citat:
Ursprungligen postat av Lubbasudd
den enda som kan kräva obduktion är ett försäkringsbolag om man ska ha ut ersättning. privatpersoner kan inte kräva av en annan privatperson och obducera
Läs (FB) Kan annan part kräva hund obduktion
Samt (FB) Kan annan part kräva hund obduktion

Ett försäkringsbolag kan inte kräva en obduktion i dem mening övriga kan. Däremot kan det vara ett krav att de vill ha fullmakt eller att den sökande själv lämnar uppgiften.
Lämnas inte uppgiften kan försäkringsbolaget neka ersättning.
Lämnas felaktig ersättning ut kan försäkringsbolaget senare i domstol, precis som tredje man i sakrättsförhållande, begära edition på uppgiften.

Nu är dock hunden kremerad (se (FB) Kan annan part kräva hund obduktion), så vidare utredning kring vem som har rätt till obduktion är inte nödvändigt.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-04-06 kl. 20:52.
Citera
2025-04-06, 20:49
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Läs (FB) Kan annan part kräva hund obduktion
Samt (FB) Kan annan part kräva hund obduktion

Nu är dock hunden kremerad (se (FB) Kan annan part kräva hund obduktion), så vidare utredning kring vem som har rätt till obduktion är inte nödvändigt.
Tack, live and learn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in