Citat:
Ursprungligen postat av
ChristopherRobin
Min fråga gäller vem som kan kräva obduktion av ett djur, och huruvida en tidigare ägare har någon lagrätt när det gäller obduktion av tidigare ägt hund.
Jag köpte en hund på Blocket av någon jag verkligen trodde var seriöst. Vi kom överens bra och jag fick ett väldigt pålitligt intryck. Men efter köpet kom vi i konflikt. Hunden är nu död och den tidigare ägarinnan har nu hotat med att kräva obduktion av hunden av mig.
Kan en tidigare ägarinna på något lagligt sätt få till en obduktion? Om dödsfallet av ägaren till hunden bedöms en ”olycka”, kan någon annan myndighet göra en överprövning eller egen bedömning?
Jag har fått känsla av att hon vill försöka ”sätta dit” mig för hon är missnöjd över vår konflikt. Hunden dog ju på ett naturligt sätt men vad som helst kan ju komma fram på en obduktion.
Är det polisen hon kommer vända sig till eller djurskyddsnämnden? Vad för bevis börda har hon? Vad har jag? Tacksam för svar
Nej. Och hon kan inte få ut handlingar från t.ex. veterinär heller.
Djurskyddsnämnd finns ej heller utan det är djurskyddsombud hos länsstyrelsen och i sista fall länsveterinären som styr med vanvård av djur. Hon kan ju anmäla dit men hon kommer inte få veta resultat av anmälan heller då också de har tystnadsplikt.
Har det varit veterinär involverat i hundens bortgång så är det den som hade gjort en egen bedömning om den tyckt dödsfallet varit misstänksamt. Du borde redan märkt av det i så fall.
Har hunden varit försäkrad så skulle möjligen ett försäkringsbolag kunnat haft synpunkter och velat ha obduktion men är det inte stora (ekonomiska) värden så är det inte sannolikt.
Tänk på att hund räknas som egendom såhär. Visst det är ett levande väsen men juridiskt är det din egendom och du bestämmer.
Jag tror nog inte att hon vill straffa dig egentligen, bara mycket känslor och säkert sorg involverat. Försök tänka så istället - hon sörjer om än på ett märkligt vis.
Blockera alla sociala medier, telefon, epost etc. Blir hon dum och kontaktar dig irl eller skickar brev så sparar du bevis för det är givetvis inte okej med hot osv.
(Hoppas hunden hade ett gott liv och ett värdigt avslut dock)