2025-03-04, 17:51
  #1
Medlem
Min fråga gäller vem som kan kräva obduktion av ett djur, och huruvida en tidigare ägare har någon lagrätt när det gäller obduktion av tidigare ägt hund.

Jag köpte en hund på Blocket av någon jag verkligen trodde var seriöst. Vi kom överens bra och jag fick ett väldigt pålitligt intryck. Men efter köpet kom vi i konflikt. Hunden är nu död och den tidigare ägarinnan har nu hotat med att kräva obduktion av hunden av mig.

Kan en tidigare ägarinna på något lagligt sätt få till en obduktion? Om dödsfallet av ägaren till hunden bedöms en ”olycka”, kan någon annan myndighet göra en överprövning eller egen bedömning?

Jag har fått känsla av att hon vill försöka ”sätta dit” mig för hon är missnöjd över vår konflikt. Hunden dog ju på ett naturligt sätt men vad som helst kan ju komma fram på en obduktion.

Är det polisen hon kommer vända sig till eller djurskyddsnämnden? Vad för bevis börda har hon? Vad har jag? Tacksam för svar
Citera
2025-03-04, 17:58
  #2
Medlem
vitalsignss avatar
Nej, det kan hon självklart inte kräva.
Citera
2025-03-04, 18:02
  #3
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristopherRobin
Min fråga gäller vem som kan kräva obduktion av ett djur, och huruvida en tidigare ägare har någon lagrätt när det gäller obduktion av tidigare ägt hund.

Jag köpte en hund på Blocket av någon jag verkligen trodde var seriöst. Vi kom överens bra och jag fick ett väldigt pålitligt intryck. Men efter köpet kom vi i konflikt. Hunden är nu död och den tidigare ägarinnan har nu hotat med att kräva obduktion av hunden av mig.

Kan en tidigare ägarinna på något lagligt sätt få till en obduktion? Om dödsfallet av ägaren till hunden bedöms en ”olycka”, kan någon annan myndighet göra en överprövning eller egen bedömning?

Jag har fått känsla av att hon vill försöka ”sätta dit” mig för hon är missnöjd över vår konflikt. Hunden dog ju på ett naturligt sätt men vad som helst kan ju komma fram på en obduktion.

Är det polisen hon kommer vända sig till eller djurskyddsnämnden? Vad för bevis börda har hon? Vad har jag? Tacksam för svar

Jag är endast hobbyjurist.

Men jag skulle gissa att den enda som kan kräva att hunden obduceras, är polisen, som då i så fall kommer genomföra obduceringen på sitt utredningskonto, om de upplever det finns skäl att tro att du miss-skött hunden.

Om du så "mördat" hunden så är det i sig inget brott.

Jag tror inte du behöver göra något. Spara alla kvitton, som rör hunden. Spara alla konversationer, som rör hunden och förra ägaren. Ligg lågt. Skriv inget mer. Det är vad jag tror är bäst.
Citera
2025-03-04, 20:54
  #4
Medlem
Mr.RedHats avatar
Jag har svårt att se hur någon skulle kunna "kräva det". I alla fall inte inom en skälig tid, dvs innan hunden hinner förmultna. Dessutom är det din egendom, så det föreligger inte ett rättsförhållande mellan er i den meningen att hon kan göra anspråk på din egendom och kräva fullgörelse/fastställelse.

Vad gäller länsstyrelsen så hanterar de för det mesta levande djur, som sedan inte alltför sällan måste avlivas pga vanskötsel. Din hund är redan död. Så finns inget de kan göra såvida inte det finns skäl att misstänka dig för brott mot djurskyddslagen. Och det blir ganska svårt att bevisa i och med att hunden är avliden.
Rent teoretiskt kan länsstyrelsen beställa en obduktion på din hund. Men jag har svårt att tänka mig att de gör det såvida inte du äger fler djur.

På vilka grunder vill hon kräva en obduktion?
__________________
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-03-04 kl. 21:01.
Citera
2025-03-04, 22:24
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristopherRobin
Jag köpte en hund på Blocket av någon jag verkligen trodde var seriöst. Vi kom överens bra och jag fick ett väldigt pålitligt intryck. Men efter köpet kom vi i konflikt. Hunden är nu död och den tidigare ägarinnan har nu hotat med att kräva obduktion av hunden av mig.

Hur kom ni i konflikt efter köpet? Var det något speciellt avtal typ att säljaren behöll avelsrätten eller liknande?
Citera
2025-03-04, 22:38
  #6
Medlem
pyroclasms avatar
Först och främst: här finns en hund begraven.

I övrigt, varför pratar du med hundens förra ägare alls? Vill du ligga med hen? Eller vad? Det är ju bara klippa banden.
Citera
2025-03-04, 22:39
  #7
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Hur kom ni i konflikt efter köpet? Var det något speciellt avtal typ att säljaren behöll avelsrätten eller liknande?

Sådana avtal betyder ingenting i verkligheten om hunden dör. Svårt att avla på död hund.
Citera
2025-03-04, 23:25
  #8
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Sådana avtal betyder ingenting i verkligheten om hunden dör. Svårt att avla på död hund.
Jo, det har betydelse. Eftersom sådan omständighet innebär att där föreligger ett rättsförhållande mellan parterna i förhållande till den egendom (hunden) vars död tvistas. Det innebär att den ena parten kan ha ett intresse att ta vara på sin rätt för att kunna framställa talan om skadestånd.
Citera
2025-03-04, 23:31
  #9
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Jo, det har betydelse. Eftersom sådan omständighet innebär att där föreligger ett rättsförhållande mellan parterna i förhållande till den egendom (hunden) vars död tvistas. Det innebär att den ena parten kan ha ett intresse att ta vara på sin rätt för att kunna framställa talan om skadestånd.

Då skulle det i så fall vara väldigt specifikt vad hundens nya ägare har för åtaganden. Nej, jag tror inte alls att det skulle hålla.
Citera
2025-03-04, 23:33
  #10
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Då skulle det i så fall vara väldigt specifikt vad hundens nya ägare har för åtaganden. Nej, jag tror inte alls att det skulle hålla.
Mja, snarare vilka förmåner som har lämnats i samband med överlåtelsen av ägarskapet för behålla en nyttjanderätt.

Jo, det är tillräckligt för att ha talesrätt.
Citera
2025-03-04, 23:40
  #11
Medlem
Med undantag för om något specifikt avtalats så kan den tidigare i egenskap av just tidigare ägare inte kräva något sådant.

Utan det skulle i så fall vara om någon (ej begränsat till den tidigare ägaren) skulle kunna göra gällande att ett brott skulle kunna utredas genom att obducera hunden.

Men det vore inte omöjligt att avtala om något sådant. Beroende på hur avtalet ser ut så skulle det kunna ogiltigförklaras med hänvisning till oskäliga avtalsvillkor, men det ska generellt till rätt mycket för att åberopa den paragrafen.
Citera
2025-03-04, 23:47
  #12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ChristopherRobin
Min fråga gäller vem som kan kräva obduktion av ett djur, och huruvida en tidigare ägare har någon lagrätt när det gäller obduktion av tidigare ägt hund.

Jag köpte en hund på Blocket av någon jag verkligen trodde var seriöst. Vi kom överens bra och jag fick ett väldigt pålitligt intryck. Men efter köpet kom vi i konflikt. Hunden är nu död och den tidigare ägarinnan har nu hotat med att kräva obduktion av hunden av mig.

Kan en tidigare ägarinna på något lagligt sätt få till en obduktion? Om dödsfallet av ägaren till hunden bedöms en ”olycka”, kan någon annan myndighet göra en överprövning eller egen bedömning?

Jag har fått känsla av att hon vill försöka ”sätta dit” mig för hon är missnöjd över vår konflikt. Hunden dog ju på ett naturligt sätt men vad som helst kan ju komma fram på en obduktion.

Är det polisen hon kommer vända sig till eller djurskyddsnämnden? Vad för bevis börda har hon? Vad har jag? Tacksam för svar

Nej. Och hon kan inte få ut handlingar från t.ex. veterinär heller.

Djurskyddsnämnd finns ej heller utan det är djurskyddsombud hos länsstyrelsen och i sista fall länsveterinären som styr med vanvård av djur. Hon kan ju anmäla dit men hon kommer inte få veta resultat av anmälan heller då också de har tystnadsplikt.

Har det varit veterinär involverat i hundens bortgång så är det den som hade gjort en egen bedömning om den tyckt dödsfallet varit misstänksamt. Du borde redan märkt av det i så fall.

Har hunden varit försäkrad så skulle möjligen ett försäkringsbolag kunnat haft synpunkter och velat ha obduktion men är det inte stora (ekonomiska) värden så är det inte sannolikt.

Tänk på att hund räknas som egendom såhär. Visst det är ett levande väsen men juridiskt är det din egendom och du bestämmer.

Jag tror nog inte att hon vill straffa dig egentligen, bara mycket känslor och säkert sorg involverat. Försök tänka så istället - hon sörjer om än på ett märkligt vis.

Blockera alla sociala medier, telefon, epost etc. Blir hon dum och kontaktar dig irl eller skickar brev så sparar du bevis för det är givetvis inte okej med hot osv.

(Hoppas hunden hade ett gott liv och ett värdigt avslut dock)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in