Citat:
Ursprungligen postat av
ChristopherRobin
Nu har det hänt något i denna historien. Den tidigare ägarinnan har skickat meddelande och informerat mig om att hon anmält mig till Länsstyrelsen och till soc, för djurplågeri! Hon säger dem kommer kontakta mig och att hon vill vara ärlig med vad hon gjort och dem anmälningar hon registrerat.
Hunden är ju kremerad och det finns därmed ingen kropp kvar för obduktion, men jag är ändå riktigt nojig över dessa anmälningar.
Ni har ju redan svarat och hjälpt mig förut i denna tråden men har ni luft att hjälpa mig mer! Jag undrar hur Soc kan bli inblandade och vad ska dem göra i det här ärendet?
Eller tycker ni jag ska skapa en ny tråd?
Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.RedHat
Ursäktar, nu såg jag inte att du postat i tråden! Så ber om ursäkt att svaret är något (en vecka) sent.
Soc har väl inget med ärendet att göra såvida inte du har barn? Utgår ifrån din tidigare tråd,
(FB) Min flickväns mamma tar avstånd från mig, att du inte har barn.
Har du fått besked från Länsstyrelsen?
Citat:
Ursprungligen postat av
ChristopherRobin
TÄ sa Soc, att hon anmält även dit, att dem har ett ansvar att se till att alla i en familj mår bra. Hoppas de nekade henne hårt
Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.RedHat
Soc kommer inte göra något. Du kommer antagligen inte ens höra något från Soc eftersom det inte handlar om narkotika eller alkohol.
Soc bryr sig i allmänhet inte om vuxna, om det inte är så illa att de inte kan ta hand om sig själva. Som t.ex. i Rödhatts exempel med narkotika eller alkohol (vid allvarligt missbruk), allvarlig sinnessjukdom, eller liknande.
När en anmälan kommer in mot en vuxen som inte har barn så blir det oftast inte mer än en snabb kontakt. Det räcker ofta för att klargöra att det inte finns något behov av ingripande där.
Nu vet jag inte exakt vad hon skrivit i sin anmälan till soc, men om det är något i stil med "Han är djurplågare!" så kommer de förmodligen bara svara att hon ska vända sig till polisen om hon vill anmäla ett brott.