2025-04-03, 21:26
  #41101
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Finns hur mycket som helst som inte går ihop.
T.Å disponerade ju en lgh i Hägersten. Åtminstone fram till början av Juli enligt B.M´s f.d sambo då han återlämnade nycklarna.
Varför åkte då både T.Å och B.M ner till Ösmo sent på kvällen den 10:e Juni när de likaväl kunde kvartat i Hägersten? Catrine hade ju sovit över hos T.Å i Hägersten senast veckan innan Pingsthelgen. Förvändningen att B.M inte kunde få kvarta hos S känns något konstruerad.
Varför tumultet sedan? Varför ville inte x inledningsvis inte lämna ifrån sig nyckeln till en av stugorna?
Varför ville de inte kvarta hos Ragge(när det fanns plats) och sedan dan efter åka tillbaka till Småland som det var bestämt från början?
Jag håller helt med om det skumma i att de så hastigt lämnar stan den 10/6.

Var inte lägenheten i Johanneshov? Det var NK:S lägenhet som låg i Hägersten (och Idas frisersalong).
Citera
2025-04-03, 21:38
  #41102
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Precis, Nizze menar att Catrine självt lämnat in Bandspelaren vid Hötorget och behållt nyckeln.
T.Å menar att han hjälpt Catrine och lämnat in Bandaren vid en box på Centralstationen. Varvid
Catrine sen tar sin svarta axelremsväska, går ut på Vasagatan och aldrig mer ses av T.Å.(en av hans versioner om när han sista gången såg Catrine)
Just det här går faktiskt ihop. NK och TÅ pratar om två separata dagar. Det är förvirrande med alla förvaringsboxar som nämns i materialet, men efter att ha gjort CdC:s tidslinje för 1984 så har jag till slut fått koll på allt tror jag.

CdC köper radion den 6/6 av Kjelle Värja och hans fästmö för att sedan nästan direkt stoppa den i en förvaringsbox vid Hötorget. Det är det här NK beskriver när CdC behåller nyckeln själv. Det är oklart när CdC hämtar ut radion igen, men när hon kommer hem till Arkitekten på kvällen för att övernatta så har hon med sig radion. Där blir den kvar till den 8/6 då Arkitekten "sätter av Catrine och hennes grejer" på stan. Under dagen träffar TÅ och CdC Saba och en oidentiferad man och TÅ hjälper CdC att lämna in radion vid effektförvaringen på Centralen.
Citera
2025-04-03, 22:20
  #41103
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Just det här går faktiskt ihop. NK och TÅ pratar om två separata dagar. Det är förvirrande med alla förvaringsboxar som nämns i materialet, men efter att ha gjort CdC:s tidslinje för 1984 så har jag till slut fått koll på allt tror jag.

CdC köper radion den 6/6 av Kjelle Värja och hans fästmö för att sedan nästan direkt stoppa den i en förvaringsbox vid Hötorget. Det är det här NK beskriver när CdC behåller nyckeln själv. Det är oklart när CdC hämtar ut radion igen, men när hon kommer hem till Arkitekten på kvällen för att övernatta så har hon med sig radion. Där blir den kvar till den 8/6 då Arkitekten "sätter av Catrine och hennes grejer" på stan. Under dagen träffar TÅ och CdC Saba och en oidentiferad man och TÅ hjälper CdC att lämna in radion vid effektförvaringen på Centralen.
Verkar stämma bra. Dock så nämns inget om att Catrine skulle haft bandaren med sig till arkitekten på morgonen den 10:e Juni. Om en av systrarna S har rätt om den 10-11 när de sist träffade Catrine i Kungsan så har ju bandaren hamnat i T.Å´s bil någon gång efter den 8:e Juni.
__________________
Senast redigerad av Henselon 2025-04-03 kl. 22:27.
Citera
2025-04-03, 22:36
  #41104
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Verkar stämma bra. Dock så nämns inget om att Catrine skulle haft bandaren med sig till arkitekten på morgonen den 10:e Juni. Om en av systrarna S har rätt om den 10-11 när de sist träffade Catrine i Kungsan så har ju bandaren hamnat i T.Å´s bil någon gång efter den 8:e Juni.
Jag tror att CdC såg bandspelaren för sista gången när hon lämnade in den i effektförvaringen den 8/6. Den radio som låg i TÅ:s bil och som beskrevs av dagboksvittnets syster var stor "men ingen jätte", cirka 60 cm lång. Det måste alltså ha varit en annan radio, kanske TÅ:s egen.
Citera
2025-04-03, 22:39
  #41105
Medlem
Henselons avatar
Sen så vetteväl fan om inte B.M skulle stämma bättre in på en gärningsmannabeskrivning.
Att T.Å vet vad som hänt är en sak men..."Norrlänningen" som köper narkotika, bostadslös, slarvig rent allmänt, hotfull mot Ragge...nånting är lurt här...
Citera
2025-04-03, 22:48
  #41106
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Jag tror att CdC såg bandspelaren för sista gången när hon lämnade in den i effektförvaringen den 8/6. Den radio som låg i TÅ:s bil och som beskrevs av dagboksvittnets syster var stor "men ingen jätte", cirka 60 cm lång. Det måste alltså ha varit en annan radio, kanske TÅ:s egen.
Jag funderade också över om det rörde sig om en annan radio när jag läste förhöret. Men är du säker på att det är systern som blir förhörd? Som jag har förstått det är det MS själv.
Det förhör jag syftar på finns i Dropboxen, box K37503-00_del2, s. 40.

Jag tror inte att jag har läst ett helt förhör med systern E, utan bara korta uttalanden där hon uttrycker stark misstro mot MS:s senare historier.

I förhöret påstås att ju TÅ ska ha haft en lägenhet i Hägersten, så förmodligen har det skett en sammanblandning med NK:s boende. C kanske sa att hon hade bott i Hägersten, vilket ledde till missförstånd.
Citera
2025-04-03, 23:28
  #41107
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Jag tror att CdC såg bandspelaren för sista gången när hon lämnade in den i effektförvaringen den 8/6. Den radio som låg i TÅ:s bil och som beskrevs av dagboksvittnets syster var stor "men ingen jätte", cirka 60 cm lång. Det måste alltså ha varit en annan radio, kanske TÅ:s egen.
Svårt att dra några definitiva slutsatser, samt hur vittnen beskrev bandaren.
60cm låter ganska så stort!
Citera
2025-04-04, 02:52
  #41108
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Det är det fetade som jag har så svårt att släppa.


Varför har du så svårt att släppa det?

Avsaknaden av trovärdiga vittnesmål av BO i livet efter pingsthelgen 1984 är rätt märkbar.

Du missade kanske det här inlägget som tar upp två vittnen som lämnade totalt obevisade påståenden som med allra största säkerhet aldrig någonsin kommer att kunna styrkas.

(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)
Citera
2025-04-04, 05:32
  #41109
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Jag är dock fortfarande nyfiken på BM:s uttalande om att de skulle ha hittat Catrine, och var det kommer ifrån.

Jag kan inte komma till någon annan slutsats än att detta är ett fel från polisens sida. Något sådant uttalande finns inte vare sig i BM:s förhör eller RL:s förhör. Inte heller TÅ eller NÅ säger att BM ska ha sagt något sådant till RL.

Det skulle kunna vara "kvinnan i vita kläder" som avses. Det var ju henne de "fann" inne i city.

Eller så finns det förhör som inte ens läkarnas advokater fått tillgång till. Att BM efter den 10 juni ska ha sagt till RL att de "funnit Catrine" borde ju annars funnits med i läkarnas resningsansökningar och skadeståndsanspråk.
Citera
2025-04-04, 10:39
  #41110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Det är det fetade som jag har så svårt att släppa.

Håller med om att sista tiden är fragmentariskt.

Vi vet nog mer om var hon inte är än var hon befinner sig denna sista vecka:

10/6
A släpper av henne i Kungsan runt kl. 10

Träffar Systrarna S?

11/6
Träffar Systrarna S ?

12/6
Telefonsamtal till Ragge födelsedagshälsning?

13/6
Telefonsamtal till Ragge/Ösmo om hyra stuga?

Träffar på Saba?

14/6 Träffar på Saba?

15/6 19.00 JE träffar på henne+ en kille på Brogatan kl 19.00 (sista kontakten med henne)

Sen undrar man om när hon träffar CB sista gången och vem är killen hon hänger med den 15/6 på Brogatan? Samt hur länge har de hängt?

Han är sista (o)kända person som observeras med henne.

CdC verkar i vart fall ha rört sig i Stockholm C denna sista tiden.
Citera
2025-04-04, 13:29
  #41111
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Håller med om att sista tiden är fragmentariskt.

Vi vet nog mer om var hon inte är än var hon befinner sig denna sista vecka:

10/6
A släpper av henne i Kungsan runt kl. 10

Träffar Systrarna S?

11/6
Träffar Systrarna S ?

12/6
Telefonsamtal till Ragge födelsedagshälsning?

13/6
Telefonsamtal till Ragge/Ösmo om hyra stuga?

Träffar på Saba?

14/6 Träffar på Saba?

15/6 19.00 JE träffar på henne+ en kille på Brogatan kl 19.00 (sista kontakten med henne)

Sen undrar man om när hon träffar CB sista gången och vem är killen hon hänger med den 15/6 på Brogatan? Samt hur länge har de hängt?

Han är sista (o)kända person som observeras med henne.

CdC verkar i vart fall ha rört sig i Stockholm C denna sista tiden.

Enligt CB var han ihop med BO in i det sista.
Han sa hejdå till BO sent på kvällen och efter detta avsked såg han henne aldrig mer.
Detta uppgav han privat kring 2015.
Det är otänkbart att han skulle fabricera denna historia.
Han kände BO mycket väl.
BO bör ha dött på natten efter detta avsked.
Flera personer bör också ha sett paret ute på stan.
Det finns säkerligen flera vittnesmål (kanske i slasken) om relationen mellan BO och CB.
Notera att ingen missbrukare som vi har läst om i utredningen, nämner denna relation.
CB och Saba förhörs dessutom i augusti 1984 och de säger inte ett ord om att BO och CB polade.
Det är ganska uppenbart att det hände något kring denna relation som ingen ville prata om.
Citera
2025-04-04, 20:15
  #41112
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Jag funderade också över om det rörde sig om en annan radio när jag läste förhöret. Men är du säker på att det är systern som blir förhörd? Som jag har förstått det är det MS själv.
Det förhör jag syftar på finns i Dropboxen, box K37503-00_del2, s. 40.

Jag tror inte att jag har läst ett helt förhör med systern E, utan bara korta uttalanden där hon uttrycker stark misstro mot MS:s senare historier.

I förhöret påstås att ju TÅ ska ha haft en lägenhet i Hägersten, så förmodligen har det skett en sammanblandning med NK:s boende. C kanske sa att hon hade bott i Hägersten, vilket ledde till missförstånd.
Jag tror att det är systern som blir förhörd, men jag är inte helt säker. På 9:e raden i det förhör du hänvisar till har de maskat de båda systrarnas namn och det står "*maskat* och hennes syster *maskat* vistades då i Vallentuna där de båda missbrukade heroin". Det som får mig att misstänka att det är systern som förhörs är att det första namnet (alltså på den som blir förhörd) är betydligt kortare än det andra och eftersom systern har ett hälften så långt namn som MS så borde det vara systern som förhörs.

Jag tror också att det blev en ihopblandning när det gällde TÅ:s boende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in