Beträffande det PM om Vinof som advokat Anders Frigell bifogade i det brev han skickade till Södertörns Åklagarkammare den 28 april 2009, så verkar det ha försvunnit.
Brevet där PM:et omnämns ligger allra sist i den dropbox som heter ”Box36”.
I veckan fick jag de dokument som polisen trodde kunde vara PM:et, men det var det inte.
Det handlade om följande dokument:
Bilaga till PM 2009-02-04: Begäran från PMD Västerort till Karolinska sjukhuset, om att material som finns sparat rörande en viss person ska skickas för analys (1 sida)
Bilaga till PM 2009-02-04: Svar från Karolinska sjukhuset rörande att de inte kan lämna ut önskat material utan domstolsbeslut. De bifogar KS riktlinje för utlämning av provmaterial (1 + 2 sidor)
PM 2009-02-04 från PMD Västerort till Åklagarmyndigheten med begäran om beslut, att Karolinska sjukhuset kräver domstolsbeslut för att lämna ut önskat jämförelsematerial (1 sida)
Bilaga till PM 2009-02-04: Fyra spaningsuppslag i grövre brottmål (4 sidor)
Bilaga till PM 2009-02-04: Skrivelse 2009-01-19 från Advokatfirman Lindahl KB (3 sidor)
Den sistnämnda bilagan, skrivelsen från den 19 januari 2009, är ett brev från Anders Frigell ställd till åklagaren och handlar till största delen om Gonerka, och de fyra spaningsuppslagen är från 1984 och handlar också om Gonerka. Men sista stycket i brevet handlar om Vinof. Om man läser detta brev, så kan man dra slutsatsen att orden i det senare brevet där Frigell skriver att Vinof är "skäligen misstänkt", är Frigells egna ord. Han anser att det finns omständigheter som talar för att både Gonerka och Vinof skulle kunna vara skäligen misstänkta, var för sig. Detta brev finns inte i Kattmorfars dropbox.
Jag har laddat upp Frigells brev om Gonerka från den 19 januari 2009 här:
https://www.dropbox.com/scl/fi/7ezgu...=evwynu51&dl=0
Här finns de fyra spaningsuppslagen om Gonerka som bifogades januaribrevet. Kraftigt maskerade. Men de har nog många sett förut:
https://www.dropbox.com/scl/fi/2o4rx...=oi2tl4hs&dl=0
Med ledning av detta är min gissning att PM:et i aprilbrevet 2009 var gamla spaningsuppslag om Vinof.
Jag har alltså eftersökt detta PM hos den advokatfirma som Frigell jobbade hos, hos Polisen, och även hos Åklagarmyndigheten, utan resultat.
Vad gäller Åklagarmyndigheten så gjorde jag ett nytt försök förra veckan med ett diarienummer som står på andra handlingar som rör samma ärende. Då fick jag faktiskt svar från vice chefsåklagare Stefan Creutz i torsdags. Han skrev såhär:
"Hej!
Jag har nu kollat med Åklagarmyndighetens centrala arkiv och de har kontrollerat både vårt Elektroniska arkiv (E-arkivet) och vårt fysiska arkiv. Handlingen som du efterfrågar är såvitt jag förstår diarieförd men finns inte i arkivet.
Mvh"
Jahapp! Kan man inte börja bli lite konspiratorisk? Hur kan det komma sig att så mycket i just detta ärende försvunnit? Har det gått troll i det? Eller har någon/några medvetet sorterat bort sådant som pekar mot andra tänkbara gärningsmän än de båda läkarna? Man kan ju verkligen börja undra, även om vi förmodligen aldrig kommer få veta svaret.