2025-02-15, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfloden
Jag hoppas på att Vinof kommer att dyka upp i drömmarna i framtiden. Vore intressant att under säkra former få en bild av honom. Hur han pratade, hur han betedde sig etc.

Visst var det även så att Stigs signalement även kunde finnas på E-vägen, körandes en mycket risig lastbil mot slutet av E-vägen?

Han finns eventuellt på film.
År 1981 förekom Billiga Andersson i ett satirprogram i teve.
Avsnittet finns i SVT:s arkiv.
Jag kommer tyvärr inte ihåg programmets namn.

Javisst, en mörkhårig man, kring 180 cm lång, körde ett riktigt pundaråk på Eugeniavägen. Så såg Stig ut.

Denna man höll till vid Solnabron.

Stig var riksknarkare och polare med både Vinof och Robert och resten av Vinofs gäng.

Det är klart möjligt att han var mannen vid Solnabron.
Citera
2025-02-16, 13:54
Medlem
Om GM och eventuella centrala vittnen lever, så följer GM antagligen tråden, liksom eventuella centrala vittnen.

Det är fantastisk samling personer som följer tråden i det tysta, och jag skulle inte bli förvånad om GM och vittnen till BO:s död följer tråden.

Och det är inte helt omöjligt att någon av dessa personer ger sig tillkänna.

En av mina avsikter med mitt skrivande här, är att locka till mig personer som har exklusiv information om personer och miljöer som är kopplade till da Costa-fallet. Och det har också lyckats. Dock har jag inte fått kontakt med någon som vet vem GM var.

Men jag har inte gett upp hoppet.

Det finns fortfarande en mikroskopisk chans att hitta någon som är GM eller som kan namnge GM.

Otroligt men sant.
Citera
2025-02-16, 17:37
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Om GM och eventuella centrala vittnen lever, så följer GM antagligen tråden, liksom eventuella centrala vittnen.

Det är fantastisk samling personer som följer tråden i det tysta, och jag skulle inte bli förvånad om GM och vittnen till BO:s död följer tråden.

En av mina avsikter med mitt skrivande här, är att locka till mig personer som har exklusiv information om personer och miljöer som är kopplade till da Costa-fallet. Och det har också lyckats. Dock har jag inte fått kontakt med någon som vet vem GM var.

Det finns fortfarande en mikroskopisk chans att hitta någon som är GM eller som kan namnge GM.

Otroligt men sant.

Har du under åren lyckats komma i kontakt med en och annan människa som fanns i de kretsarna på den tiden?
Det är vilket fall som helst en fin ambition du har. Hoppas det bär frukt.

Jag tänkte dock på detta härom dagen. Att det är något sorgligt med de här stora fallen som efter decennier inte ens närmar sig en lösning, dessa labyrinter av spår och möjligheter. Tänk Palmemordet med sina oöversiktliga slask-material. Och det sorgliga är att ju längre tiden går, desto mer jagar alla som vigt sina liv åt detta mer av järnspöken eftersom man inte har nåt konkret att bygga vidare på. Och de som kunnat säga nåt dör. Sedan finns ju den där jobbiga tanken på att man kanske aldrig haft har en aning, att ingen haft det! Den som begått mordet kanske inte finns någons radar öht. Vare sig hos de som var med eller i materialet. Det kan vara nån i utkanten som bara var på en plats vid ett visst tillfälle. En sån där nolla som begår ett mord men bara ett. Tänk en Toni Alldén typ. Eller killen som mördade Malin i Husum. Det finns såna också. Som inte märkt ut sig tidigare i livet. Sen begår ett grymt mord. Sen ligger lågt resten av livet.
Citera
2025-02-16, 17:52
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Har du under åren lyckats komma i kontakt med en och annan människa som fanns i de kretsarna på den tiden?

Jag tänkte dock på detta härom dagen. Att det är något sorgligt med de här stora fallen som efter decennier inte ens närmar sig en lösning, dessa labyrinter av spår och möjligheter. Tänk Palmemordet med sina oöversiktliga slask-material. Och det sorgliga är att ju längre tiden går, desto mer jagar alla som vigt sina liv åt detta mer av järnspöken eftersom man inte har nåt konkret att bygga vidare på. Och de som kunnat säga nåt dör. Sedan finns ju den där jobbiga tanken på att man kanske aldrig haft har en aning, att ingen haft det! Den som begått mordet kanske inte finns någons radar öht. Vare sig hos de som var med eller i materialet. Det kan vara nån i utkanten som bara var på en plats vid ett visst tillfälle. En sån där nolla som begår ett mord men bara ett. Tänk en Toni Alldén typ. Eller killen som mördade Malin i Husum. Det finns såna också. Som inte märkt ut sig tidigare i livet. Sen begår ett grymt mord. Sen ligger lågt resten av livet.
Ja, det är verkligen sorgligt med dessa fall som ligger och skaver. Dels för att gärningsmän klarar sig från straff och dels för att aktivister använder dessa fall för att driva politik eller någon agenda. En lösning som har föreslagits är att använda artificiell intelligens för att "tugga" materialet. Detta kräver förstås att allt i en förundersökning digitaliseras, ett jätteprojekt i sig. Och i slutändan kommer resultatet inte att accepteras av någon domstol, men det hade varit intressant att se vad AI kunde göra i t.ex. da Costa fallet.
Citera
2025-02-16, 18:24
Medlem
Citat:

Otroligt men sant.

Det kan ju även vara så att du har fått kontakt med människor som vet vem GM är men inte vågar berätta detta av olika orsaker, t.ex att GM eventuellt fortfarande är vid liv, eller att det skulle kunna leda till andra risker att berätta vad man vet.
Citera
2025-02-16, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78

Jag har haft kontakt med flera privatpersoner som har lämnat information om Catrine, hennes polare Vinof osv.

Jag tror att GM finns någonstans i informationsgröten.

En av Catrines polare har också skrivit i tråden.

Javisst, GM kan ha varit en totalt okänd nolla som snedtände på anabola och sprit och styckade Catrine under semestern, varefter han kammade till sig, åt Valium i ett halvår efter brottet och låg lågt, utan lämna minsta spår i utredningen.

Med det sagt, brukar mord hänga ihop med nära relationer och eftersom Catrine styckades fullständigt (ett extremt ovanligt förfarande) får man förmoda att GM var ytterst mån om att distansera sig från henne.

Troligen kände GM Catrine mycket väl.
Senast redigerad av Eremona2.0 2025-02-16 kl. 18:28.
Citera
2025-02-16, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfloden
Det kan ju även vara så att du har fått kontakt med människor som vet vem GM är men inte vågar berätta detta av olika orsaker, t.ex att GM eventuellt fortfarande är vid liv, eller att det skulle kunna leda till andra risker att berätta vad man vet.

Så kan det absolut vara.
GM kanske skyddas pga solidaritet också.
Om GM lever är han nog gammal och sliten.
Och isf är motivationen låg.
Varför outa en gamling som inte får något straff och som dessutom är en vän?
Citera
2025-02-16, 18:33
Medlem
Jag har börjat kika lite i allt material i dropboxen igen.

Vem är snubben som begick självmord genom att hänga sig i sin tvättstuga och vilken relevans har det ev. för det här fallet? Det finns i den dropbox som heter "K37503-00_del1" och som för övrigt är fylld av många uppslag om ”torrtorskar”.
Citera
2025-02-16, 20:43
Medlem
Beträffande det PM om Vinof som advokat Anders Frigell bifogade i det brev han skickade till Södertörns Åklagarkammare den 28 april 2009, så verkar det ha försvunnit.

Brevet där PM:et omnämns ligger allra sist i den dropbox som heter ”Box36”.

I veckan fick jag de dokument som polisen trodde kunde vara PM:et, men det var det inte.
Det handlade om följande dokument:

Bilaga till PM 2009-02-04: Begäran från PMD Västerort till Karolinska sjukhuset, om att material som finns sparat rörande en viss person ska skickas för analys (1 sida)
Bilaga till PM 2009-02-04: Svar från Karolinska sjukhuset rörande att de inte kan lämna ut önskat material utan domstolsbeslut. De bifogar KS riktlinje för utlämning av provmaterial (1 + 2 sidor)
PM 2009-02-04 från PMD Västerort till Åklagarmyndigheten med begäran om beslut, att Karolinska sjukhuset kräver domstolsbeslut för att lämna ut önskat jämförelsematerial (1 sida)
Bilaga till PM 2009-02-04: Fyra spaningsuppslag i grövre brottmål (4 sidor)
Bilaga till PM 2009-02-04: Skrivelse 2009-01-19 från Advokatfirman Lindahl KB (3 sidor)

Den sistnämnda bilagan, skrivelsen från den 19 januari 2009, är ett brev från Anders Frigell ställd till åklagaren och handlar till största delen om Gonerka, och de fyra spaningsuppslagen är från 1984 och handlar också om Gonerka. Men sista stycket i brevet handlar om Vinof. Om man läser detta brev, så kan man dra slutsatsen att orden i det senare brevet där Frigell skriver att Vinof är "skäligen misstänkt", är Frigells egna ord. Han anser att det finns omständigheter som talar för att både Gonerka och Vinof skulle kunna vara skäligen misstänkta, var för sig. Detta brev finns inte i Kattmorfars dropbox.

Jag har laddat upp Frigells brev om Gonerka från den 19 januari 2009 här:
https://www.dropbox.com/scl/fi/7ezgu...=evwynu51&dl=0

Här finns de fyra spaningsuppslagen om Gonerka som bifogades januaribrevet. Kraftigt maskerade. Men de har nog många sett förut:
https://www.dropbox.com/scl/fi/2o4rx...=oi2tl4hs&dl=0

Med ledning av detta är min gissning att PM:et i aprilbrevet 2009 var gamla spaningsuppslag om Vinof.

Jag har alltså eftersökt detta PM hos den advokatfirma som Frigell jobbade hos, hos Polisen, och även hos Åklagarmyndigheten, utan resultat.

Vad gäller Åklagarmyndigheten så gjorde jag ett nytt försök förra veckan med ett diarienummer som står på andra handlingar som rör samma ärende. Då fick jag faktiskt svar från vice chefsåklagare Stefan Creutz i torsdags. Han skrev såhär:

"Hej!

Jag har nu kollat med Åklagarmyndighetens centrala arkiv och de har kontrollerat både vårt Elektroniska arkiv (E-arkivet) och vårt fysiska arkiv. Handlingen som du efterfrågar är såvitt jag förstår diarieförd men finns inte i arkivet.

Mvh"

Jahapp! Kan man inte börja bli lite konspiratorisk? Hur kan det komma sig att så mycket i just detta ärende försvunnit? Har det gått troll i det? Eller har någon/några medvetet sorterat bort sådant som pekar mot andra tänkbara gärningsmän än de båda läkarna? Man kan ju verkligen börja undra, även om vi förmodligen aldrig kommer få veta svaret.
Citera
2025-02-16, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Beträffande det PM om Vinof som advokat Anders Frigell bifogade i det brev han skickade till Södertörns Åklagarkammare den 28 april 2009, så verkar det ha försvunnit.

Brevet där PM:et omnämns ligger allra sist i den dropbox som heter ”Box36”.

I veckan fick jag de dokument som polisen trodde kunde vara PM:et, men det var det inte.
Det handlade om följande dokument:

Bilaga till PM 2009-02-04: Begäran från PMD Västerort till Karolinska sjukhuset, om att material som finns sparat rörande en viss person ska skickas för analys (1 sida)
Bilaga till PM 2009-02-04: Svar från Karolinska sjukhuset rörande att de inte kan lämna ut önskat material utan domstolsbeslut. De bifogar KS riktlinje för utlämning av provmaterial (1 + 2 sidor)
PM 2009-02-04 från PMD Västerort till Åklagarmyndigheten med begäran om beslut, att Karolinska sjukhuset kräver domstolsbeslut för att lämna ut önskat jämförelsematerial (1 sida)
Bilaga till PM 2009-02-04: Fyra spaningsuppslag i grövre brottmål (4 sidor)
Bilaga till PM 2009-02-04: Skrivelse 2009-01-19 från Advokatfirman Lindahl KB (3 sidor)

Den sistnämnda bilagan, skrivelsen från den 19 januari 2009, är ett brev från Anders Frigell ställd till åklagaren och handlar till största delen om Gonerka, och de fyra spaningsuppslagen är från 1984 och handlar också om Gonerka. Men sista stycket i brevet handlar om Vinof. Om man läser detta brev, så kan man dra slutsatsen att orden i det senare brevet där Frigell skriver att Vinof är "skäligen misstänkt", är Frigells egna ord. Han anser att det finns omständigheter som talar för att både Gonerka och Vinof skulle kunna vara skäligen misstänkta, var för sig. Detta brev finns inte i Kattmorfars dropbox.

Jag har laddat upp Frigells brev om Gonerka från den 19 januari 2009 här:
https://www.dropbox.com/scl/fi/7ezgu...=evwynu51&dl=0

Här finns de fyra spaningsuppslagen om Gonerka som bifogades januaribrevet. Kraftigt maskerade. Men de har nog många sett förut:
https://www.dropbox.com/scl/fi/2o4rx...=oi2tl4hs&dl=0

Med ledning av detta är min gissning att PM:et i aprilbrevet 2009 var gamla spaningsuppslag om Vinof.

Jag har alltså eftersökt detta PM hos den advokatfirma som Frigell jobbade hos, hos Polisen, och även hos Åklagarmyndigheten, utan resultat.

Vad gäller Åklagarmyndigheten så gjorde jag ett nytt försök förra veckan med ett diarienummer som står på andra handlingar som rör samma ärende. Då fick jag faktiskt svar från vice chefsåklagare Stefan Creutz i torsdags. Han skrev såhär:

"Hej!

Jag har nu kollat med Åklagarmyndighetens centrala arkiv och de har kontrollerat både vårt Elektroniska arkiv (E-arkivet) och vårt fysiska arkiv. Handlingen som du efterfrågar är såvitt jag förstår diarieförd men finns inte i arkivet.

Mvh"

Jahapp! Kan man inte börja bli lite konspiratorisk? Hur kan det komma sig att så mycket i just detta ärende försvunnit? Har det gått troll i det? Eller har någon/några medvetet sorterat bort sådant som pekar mot andra tänkbara gärningsmän än de båda läkarna? Man kan ju verkligen börja undra, även om vi förmodligen aldrig kommer få veta svaret.

Att det finns andra orsaker än inkompetens till att da Costa-fallet missköttes, kan vi vara överens om.

Det är ganska uppenbart att det har funnits en motvilja mot att arbeta seriöst.

Ett av de tydligaste tecknen på arbetsvägran, är hanteringen av Eugeniavägen 25.

Att rutinförhöra alla som arbetade på denna adress, borde vara fullkomligt självklart.

Det borde ha varit självklart pga BO:s personkontakt, det utbredda missbruket och de missbrukare i tjugoårsåldern som höll till där.

En mordutredare som hoppar över ett sådant här missbrukargäng har personliga skäl till det.

Inget snack om saken.

Nu vet vi också att Gladh förhördes.
Han jobbade 15 meter från Billiga Andersson och vittnade om prostituerade som höll till på nr 25.

Och ÄNDÅ förhördes inte gänget på denna adress.

Fullständigt otroligt.

Det fanns absolut en dold agenda inom polisen.
Citera
2025-02-17, 06:20
Medlem
habets avatar
Citat:
Att det finns andra orsaker än inkompetens till att da Costa-fallet missköttes, kan vi vara överens om.

Det är ganska uppenbart att det har funnits en motvilja mot att arbeta seriöst.

Ett av de tydligaste tecknen på arbetsvägran, är hanteringen av Eugeniavägen 25.

Att rutinförhöra alla som arbetade på denna adress, borde vara fullkomligt självklart.

Det borde ha varit självklart pga BO:s personkontakt, det utbredda missbruket och de missbrukare i tjugoårsåldern som höll till där.

En mordutredare som hoppar över ett sådant här missbrukargäng har personliga skäl till det.

Inget snack om saken.

Nu vet vi också att Gladh förhördes.
Han jobbade 15 meter från Billiga Andersson och vittnade om prostituerade som höll till på nr 25.

Och ÄNDÅ förhördes inte gänget på denna adress.

Fullständigt otroligt.

Det fanns absolut en dold agenda inom polisen.

Vore intressant om Josefsson kunde göra ett program om just den företeelsen - polisens arbete med fallet!
Citera
2025-02-17, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Vore intressant om Josefsson kunde göra ett program om just den företeelsen - polisens arbete med fallet!

Ja en sådan genomlysning vore verkligen välkommen.

Jag tror att problemet är större än da Costa-fallet dessutom.

Dvs polisen har satt i system att låsa sig vid ett scenario - av prestigeskäl och ekonomiska skäl håller man fast vid felaktiga teorier. Den sekteristiska och dogmatiska stämning som har omgett da Costa-fallet, var säkerligen inte unik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in