2025-04-02, 12:54
  #41089
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Jag instämmer och anser personligen att SS är trovärdig av flera skäl.

Dels korrelerar hennes uppgifter med andras vittnens (Ragges, JE:s med flera), dels antyder ju kroppsdelarnas skick att CdC inte dog så tidigt som vid pingsten.

Detta har ju diskuterats tidigare i tråden och jag ser inte att något nytt har framkommit som minskar Sabas trovärdighet gällande sista mötet.

Att både vittnesmål och teknisk bevisning pekar mot att C levde efter pingsten anser jag (och antagligen även polisen under 1984) väger tyngre än det faktum att C inte hämtade sina tillhörigheter och inte träffade TÅ och BM efter pingst.

Jag är dock fortfarande nyfiken på BM:s uttalande om att de skulle ha hittat Catrine, och var det kommer ifrån.

Hur som helst, nu när Sabas förhör återigen är uppe till debatt letade jag fram det. Det var, som vanligt får man väl säga, du som lagt upp det, stort tack!

Sabas förhör:
(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)

Det ska tilläggas att det fanns flera "kvarter" av förvaringsboxar i city, tex vid Hötorget.

BO var inte beroende av boxarna på centralstationen.
Om BO ville hålla sig borta från TÅ och arga knarkare, var effektförvaringen fö olämplig, eftersom det var lätt att vakta ut BO där och haffa henne så fort hon dök upp.

Att bergsprängaren lämnades vind för våg, behöver inte betyda att BO dog under pingsthelgen.

Den var kanske priset hon betalade för att undvika effektförvaringen....
Citera
2025-04-02, 13:13
  #41090
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det ska tilläggas att det fanns flera "kvarter" av förvaringsboxar i city, tex vid Hötorget.

BO var inte beroende av boxarna på centralstationen.
Om BO ville hålla sig borta från TÅ och arga knarkare, var effektförvaringen fö olämplig, eftersom det var lätt att vakta ut BO där och haffa henne så fort hon dök upp.

Att bergsprängaren lämnades vind för våg, behöver inte betyda att BO dog under pingsthelgen.

Den var kanske priset hon betalade för att undvika effektförvaringen....
Precis, Nizze menar att Catrine självt lämnat in Bandspelaren vid Hötorget och behållt nyckeln.
T.Å menar att han hjälpt Catrine och lämnat in Bandaren vid en box på Centralstationen. Varvid
Catrine sen tar sin svarta axelremsväska, går ut på Vasagatan och aldrig mer ses av T.Å.(en av hans versioner om när han sista gången såg Catrine)
Citera
2025-04-02, 13:48
  #41091
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Precis, Nizze menar att Catrine självt lämnat in Bandspelaren vid Hötorget och behållt nyckeln.
T.Å menar att han hjälpt Catrine och lämnat in Bandaren vid en box på Centralstationen. Varvid
Catrine sen tar sin svarta axelremsväska, går ut på Vasagatan och aldrig mer ses av T.Å.(en av hans versioner om när han sista gången såg Catrine)

Polisen hanterade TÅ väldigt dåligt.
Oavsett om han hade ihjäl BO eller inte, är det ganska uppenbart att han var obekväm, lögnaktig och velig under sina förhör.
Han dolde vital information, antar jag.
Och att spela ut TÅ, BM och Ragge mot varandra, borde inte ha varit svårt. De var ju inte sams och att knäcka TÅ (som verkar ha haft mest att dölja) med hjälp av Ragge och BM, borde ha varit en baggis.
Det märks i förhören att TÅ:s minne blir sämre när han han beskriver möten med kriminella knarkare.
Helt plötsligt blir han luddig och disträ....
Ett intressant exempel är mannen med hundarna, som hotade BO i city.
TÅ minns knappt hur mannen såg ut och polisen får dra information ur honom med tång.
Det är klart att TÅ minns. Han vill inte prata.
Att han inte tydligt kan ange sista mötet med BO, är ännu konstigare.
Frågan är om han var nykter under jakten på BO...
Citera
2025-04-02, 14:08
  #41092
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Tack för intressant info om SD!

Jag kan inte riktigt släppa TÅ ännu och för mig är han fortfarande misstänkt nr 1. Att han ringer CdC:s mamma och spelar teater tycker jag inte är så irrationellt om han var gm. Förmodligen gick han runt och blev mer och mer nervös för att polisen skulle hitta honom och efter en tids funderande kom han på den geniala idén att han kunde ringa CdC:s mamma och låtsas vara orolig för CdC och på så sätt "bevisa" att han var oskyldig eftersom han inte visste att hon var död.

Varför drar han iväg från Stockholm som en avlöning samma dag som iakttagelser av CdC helt upphör (förutom någon enstaka som framkommer senare)? Kan det vara för att han tillsammans med sin vän BM har dödat och styckat CdC samt dumpat säckar med hennes kvarlevor, vilket ger ett hastigt uppkommet behov av att försvinna? Jag tror faktiskt att Ragges utsago om att CdC ringde efter pingst är en lögn som är skapad för att Ragge ville skydda sin styvson BM och ge honom alibi för det som hände CdC. Sjukt nog hade samma påstådda samtal gett läkarna alibi i ett senare skede, men om detta visste Ragge ingeting när han hittade på historien (och läkarna hade som bekant inget behov av något alibi eftersom de var oskyldiga som alla vet).
Finns hur mycket som helst som inte går ihop.
T.Å disponerade ju en lgh i Hägersten. Åtminstone fram till början av Juli enligt B.M´s f.d sambo då han återlämnade nycklarna.
Varför åkte då både T.Å och B.M ner till Ösmo sent på kvällen den 10:e Juni när de likaväl kunde kvartat i Hägersten? Catrine hade ju sovit över hos T.Å i Hägersten senast veckan innan Pingsthelgen. Förvändningen att B.M inte kunde få kvarta hos S känns något konstruerad.
Varför tumultet sedan? Varför ville inte x inledningsvis inte lämna ifrån sig nyckeln till en av stugorna?
Varför ville de inte kvarta hos Ragge(när det fanns plats) och sedan dan efter åka tillbaka till Småland som det var bestämt från början?
Citera
2025-04-02, 15:39
  #41093
Medlem
Någon som vet om BM fortfarande lever?

Han var f. 1937 i Sorunda och levde i vart fall 2013 enligt information från Echos tidigare i tråden.

Tänker om han fortfarande är klar i huvudet minns han kanske något mer idag än det han delgav polisen.

Som var och när de faktiskt träffa CdC tex.
Citera
2025-04-02, 18:38
  #41094
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Någon som vet om BM fortfarande lever?

Han var f. 1937 i Sorunda och levde i vart fall 2013 enligt information från Echos tidigare i tråden.

Tänker om han fortfarande är klar i huvudet minns han kanske något mer idag än det han delgav polisen.

Som var och när de faktiskt träffa CdC tex.

Som jag har förstått det så föddes han 1948 och avled 2017.
Så tyvärr finns han inte med oss längre och det verkar inte minnas några bilder på honom online, eller någon information om hans liv och framtid efter ’84.
Citera
2025-04-02, 20:51
  #41095
Medlem
Förhören med TÅ, BM och deras anhöriga är mkt intressanta att parallelläsa.
Det framgår bla att Ragges lilla stugby var en social samlingspunkt, som drog till sig alla möjliga människor och alla var inte sams. Saida och BM tjafsade jämt, alla retade sig på da Costa (som inte kunde bete sig som folk av diverse skäl), Ragge och BM tjafsade, Ragge hade så klart vetorätt och kunde kasta ut vem han ville när han blev sur osv. Det fanns gott om friktion, även utan da Costas medverkan.
Citera
2025-04-02, 22:07
  #41096
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfloden
Som jag har förstått det så föddes han 1948 och avled 2017.
Så tyvärr finns han inte med oss längre och det verkar inte minnas några bilder på honom online, eller någon information om hans liv och framtid efter ’84.

Ajdå det var verkligen synd. Födelseuppgiften kom från Echos tidigare inlägg så du har säkert rätt. Märkligt att han bara tycks försvunnit men så var det både före internet och mobilernas tid.

Märks tiden har gått när det inte är så många kvar i livet att fråga längre. Möjligen om TÅs dotter kan sitta på någon mer info i fallet eller minns hur snacket mellan dem gick. Men ja det är kanske lite väl långsökt.
Citera
2025-04-03, 11:13
  #41097
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Förhören med TÅ, BM och deras anhöriga är mkt intressanta att parallelläsa.
Det framgår bla att Ragges lilla stugby var en social samlingspunkt, som drog till sig alla möjliga människor och alla var inte sams. Saida och BM tjafsade jämt, alla retade sig på da Costa (som inte kunde bete sig som folk av diverse skäl), Ragge och BM tjafsade, Ragge hade så klart vetorätt och kunde kasta ut vem han ville när han blev sur osv. Det fanns gott om friktion, även utan da Costas medverkan.

Någon som aldrig nämns är BM’s mor/Ragge’s fru. Eftersom BM hade så mycket med Ragge att göra och hängde ute i Ösmo så borde hon fortfarande ha varit vid liv och en del av Ragge’s tillvaro runt den här tiden.

När man läser förhöret med Ragge så framstår inte BM som någon helschysst person, iaf inte mot Ragge.

Född ’48 och avliden ’17. Så gammal blev han inte. Undrar hur hans livsföring var efter ’84. Han verkade skifta friskt mellan helt olika typer av arbeten. Lastbilschaufför och packare är ju två ganska skilda yrkesgrupper.
Citera
2025-04-03, 11:23
  #41098
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfloden
Någon som aldrig nämns är BM’s mor/Ragge’s fru. Eftersom BM hade så mycket med Ragge att göra och hängde ute i Ösmo så borde hon fortfarande ha varit vid liv och en del av Ragge’s tillvaro runt den här tiden.

När man läser förhöret med Ragge så framstår inte BM som någon helschysst person, iaf inte mot Ragge.

Född ’48 och avliden ’17. Så gammal blev han inte. Undrar hur hans livsföring var efter ’84. Han verkade skifta friskt mellan helt olika typer av arbeten. Lastbilschaufför och packare är ju två ganska skilda yrkesgrupper.

Ja Ragges eventuella partner kan man fundera över.

Som jag fattar det, hade BM rejäla sociala problem.
På sommaren 84 var han bostadslös och pank.
Han hade ett jobb iaf. Men eftersom han bodde i sin lastbil (!) på sommaren 84, var han nog rejält alkad.

BM ogillade narkomaner men nån sorts missbruk bör han ha haft. Jag gissar på alkoholism.

Jag undrar också hur hans liv var var efter 84.
Citera
2025-04-03, 21:01
  #41099
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja du har klart rätt i att preskriptionstiden slopades och blev en stor avskiljare från då och nu.
Men ingen regel utan undantag heter det och CdC fallet kan mycket väl vara just det undantaget.

Jag är å andra sidan övertygad till 99% att hon lever i vart fall tom den 15/6 när JE möter henne på Ga Brogatan vid 19.00 tiden. Ragges många förhör, som du själv är inne på, stödjer också att hon var livet efter 10/6.

Enligt mig har Rajs gjort en positiv bedrift i detta fallet och det är att han faktiskt angav fynden väldigt noggrant av de olika generationernas flugor/puppor som hittades i obduktionsprotokollet. Intressant nog pekar även en preliminär entomologisk undersökning på att hon dog någongång ca 15-18/6 (om jag inte missminner mig)

Detta är faktiska data som kan analyseras än i dag (och håller även i domstol som stödbevisning).

Sen det här med hennes saker och stora nyförvärvade ”bergssprängare” i affekten på Centralen har jag några funderingar kring.

Denna händelse ligger i tiden då hon även försöker hyra en stuga av Ragge och dessutom snackar om att skaffa kattungar. Här undviker hon även helt Gislaved och TÅ tillika boendet hos Saba.
För mig låter det nästan som hon planerar för något eget boende samtidigt som hon uppenbart är desillusionerad i ansvarsfrågan över både barn och djur och inte minst sig själv.

Tror hon sista tiden var djupt sårad/deprimerad över att ha mist vårdnaden om sina barn och samtidigt befann sig ”mellan boende” dvs otryggt. Det gjorde nog att hon valde att förvara sina viktigaste och dyrbaraste ägodelar på affekten i väntan på att boendefrågan skulle lösa sig för henne. Sen hamna hon förmodligen i något drogskov sista veckan till följd av
sorgen/nedstämdheten och förträngde verkligheten och med den sina saker. Sen var hon borta.

Lustiga är att ingen vet med säkerhet var hon uppehåller sig sista veckan.
Det är det fetade som jag har så svårt att släppa.
Citera
2025-04-03, 21:25
  #41100
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Jag instämmer och anser personligen att SS är trovärdig av flera skäl.

Dels korrelerar hennes uppgifter med andras vittnens (Ragges, JE:s med flera), dels antyder ju kroppsdelarnas skick att CdC inte dog så tidigt som vid pingsten.

Detta har ju diskuterats tidigare i tråden och jag ser inte att något nytt har framkommit som minskar Sabas trovärdighet gällande sista mötet.

Att både vittnesmål och teknisk bevisning pekar mot att C levde efter pingsten anser jag (och antagligen även polisen under 1984) väger tyngre än det faktum att C inte hämtade sina tillhörigheter och inte träffade TÅ och BM efter pingst.

Jag är dock fortfarande nyfiken på BM:s uttalande om att de skulle ha hittat Catrine, och var det kommer ifrån.

Hur som helst, nu när Sabas förhör återigen är uppe till debatt letade jag fram det. Det var, som vanligt får man väl säga, du som lagt upp det, stort tack!

Sabas förhör:
(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)
Stort tack till dig och Eremona för att jag fick läsa förhöret!

I övrigt felpost om någon hann läsa vad jag skrev innan redigering.
__________________
Senast redigerad av Justiceforthe96 2025-04-03 kl. 21:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in