Citat:
Ursprungligen postat av
Eremona2.0
Japp, när barnet var ung 2 år gammalt påstår modern att det pratar japanska. Är inte detta en varningsflagga, vad är då en varningsflagga?
Jag uppfattar inte CA som psykotisk. Däremot bör hon ha varit gravt störd, paranoid osv. Personlighetsstörd.
Definitivt. Det var nog därför jag föreställde mig att detta bisarra uttalande kom längre fram i processen, när det utvecklats en starkare symbios mellan CA och utredarna. Men redan 1985 framförde hon ett så pass verklighetsfrämmande påstående, varpå man ändå valde att gå vidare och dessutom lät hennes uppgifter ligga till grund för ett åtal.
1986 påstod för övrigt Frank Lindblad att ingenting tydde på att modern var psykiskt sjuk, vilket säger en del om hans bedömningsförmåga.
Man vill gärna, felaktigt, söka någon slags logik i CA:s utsagor. Att hitta på/intala sig att dottern talade japanska i syfte att misstänkliggöra Härm och Allgén för inblandning i Kazuku Toyonagas död hade varit en visserligen varit en fullständigt vettlös sak att göra, men det hade åtminstone funnits ett rationellt motiv. Nu när så inte var fallet framstår CA:s agerande som både vansinnigt och ändamålslöst. Varför säga något sådant? Varför framställa det som troligt att da Costas huvud fanns i familjen Allgéns trädgårdsland? Ibland tycks det som om CA medvetet underminerade sin egen trovärdighet, tyvärr utan större framgång.