2025-03-31, 15:01
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Under $100 innan året är slut.

Både möjligt och sannolikt.

Det gör ont när bubblor brister.
Citera
2025-03-31, 15:23
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Det finns inga förutsättningar för en "enorm marginal" nu heller. USA ser kanske lite annorlunda ut eftersom städerna och samhället är byggt efter biltrafik. Men i Europa och Asien är vi vana att åka tunnelbana, spårvagn, buss... Vi skulle inte en liten tvåsitsbil annat än i undantag.

Varför är den så liten förresten? Hade den varit större hade man ju kunnat ta den och storhandla eller åka till Ikea osv.

jag ska lägga till en sak.
Som det verkar enligt ryktes-snurran så kommer det snurra runt två typer av fordon i Austin.

Den ena är bilar från vanliga produktionslinjen (model 3 eller Y) som blivit starkt modifierade för att klara kraven som staden ställt. D.v.s hängslen och livrem här är det en extra lidar som sitter på taket har det tisslats om.

Dessa bilar kommer antagligen gå unsupervised men för ett geofence-avdelat område och endast för en urvalsgrupp som har ngn form av anställning som testare.
D.v.s de ska ge feedback efter åkturen och så vidare. De behöver inte övervaka systemet dock för att vara beredda på att ta över. De ska mer bedöma den allmäna kvaliteten.

Det andra fordonet är just cybercab/robotaxi. Dessa kommer ha den ungefärliga hårdvara som produktionsbilen förväntas ha utan speciella tillägg. Den här tjänsten kan genpop nyttja.
Men dessa kommer också ha tele-op övervakning för att klara säkerhetskraven.
D.v.s det är unsupervised för kunden men det är inte unsupervised för att en av Teslas anställda människor sitter och har koll.

Antar att detta också kommer att vara geofenced till ett område de täcker med ett nätverk med svinsnabb responstid. Jag tror iaf att de löser den biten.

Om man tänker lite så är det uppenbart att Austin och Texas inte kommer att tillåta vanliga FSD som gör kritiska misstag (typ farligt eller krock om man inte ingriper) i två och en halv åkturer av 100.
(nuvarande statistik).
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2025-03-31 kl. 15:29.
Citera
2025-03-31, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
jag ska lägga till en sak.
Som det verkar enligt ryktes-snurran så kommer det snurra runt två typer av fordon i Austin.

Den ena är bilar från vanliga produktionslinjen (model 3 eller Y) som blivit starkt modifierade för att klara kraven som staden ställt. D.v.s hängslen och livrem här är det en extra lidar som sitter på taket har det tisslats om.

Dessa bilar kommer antagligen gå unsupervised men för ett geofence-avdelat område och endast för en urvalsgrupp som har ngn form av anställning som testare.
D.v.s de ska ge feedback efter åkturen och så vidare. De behöver inte övervaka systemet dock för att vara beredda på att ta över. De ska mer bedöma den allmäna kvaliteten.

Det andra fordonet är just cybercab/robotaxi. Dessa kommer ha den ungefärliga hårdvara som produktionsbilen förväntas ha utan speciella tillägg. Den här tjänsten kan genpop nyttja.
Men dessa kommer också ha tele-op övervakning för att klara säkerhetskraven.
D.v.s det är unsupervised för kunden men det är inte unsupervised för att en av Teslas anställda människor sitter och har koll.

Antar att detta också kommer att vara geofenced till ett område de täcker med ett nätverk med svinsnabb responstid. Jag tror iaf att de löser den biten.

Om man tänker lite så är det uppenbart att Austin och Texas inte kommer att tillåta vanliga FSD som gör kritiska misstag (typ farligt eller krock om man inte ingriper) i två och en halv åkturer av 100.
(nuvarande statistik).

Ja, allt är noga utstuderat för att försöka boosta aktiekursen och skjuta upp det oundvikliga. Nämligen att FSD inte är bra nog. Det kommer aldrig vara bra nog med enbart kameror, som dessutom saknar spolning. Så fort bilen blir skitig ser den inte vad den behöver se.

Optimus är ännu galnare. Det projektet finns enbart för att trycka upp aktiekursen. Den kommer inte bli verklighet på många år än. Kan man inte ens lösa självkörande bilar så är en autonom robot som ska "klara allt" sjukt mycket längre bort.
Citera
2025-03-31, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Både möjligt och sannolikt.

Det gör ont när bubblor brister.

En rimlig värdering idag är runt $30-$40. Men det är högt också om man ser till P/E och tillväxt (som nu är negativ sen ett par år tillbaka).
Citera
2025-03-31, 15:54
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
En rimlig värdering idag är runt $30-$40. Men det är högt också om man ser till P/E och tillväxt (som nu är negativ sen ett par år tillbaka).

Ja de ska leverera fantastiska sifftor om kursen ska vara högre än så men det inser inte teslasekten.
Citera
2025-03-31, 17:02
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Den nya koncensus för Q1 deliveries verkar vara 353k.
De stora analytiker som ändrat sig har helt enkelt hakat på Troy Teslike.

Det blir då den nya mentala nivån och jag vet inte hur det kommer tas emot att vi nog även landar där.
Egentligen är ju de tidigare estimaten 450k så frågan är om minnet är kort och det räknas in som en lysande succé om det blir 355k bilar.

Oväntat bra resultat på energilagringssidan eller oväntat dåligt resultat där kan då påverka en del.

Min strategi:
Hodl det korta (som nu är upp igen).
- Går Tesla helt omotiverat upp en massa idag och i morgon pga av att den är volatil så kan jag tänka mig tanka mer kort på över 275.

- Går Tesla ned till 225 innan Q1 resultaten skalar jag av lite på mina korta pos men behåller en del.

- Ligger vi runt 250 så håller jag kvar allt ett tag till och ser vad som händer.

Spännande!
Citera
2025-03-31, 19:33
Medlem
raskenss avatar
Verkar lite svårt att få kursen att rusa. Trumps härliga sälj-happening utanför Vita huset där han lovordade det låga priser 35000$ och everything computers verkar inte ha hjälpt för "Tesler"
-3% just nu.

https://youtu.be/XdS9lfOvPL8?si=ovsskNqiLPfPcl_D
Citera
2025-03-31, 20:27
Medlem
Trumps utspel hit och dit gör inte situationen bättre om man säger så, särskilt inte då herr Musk är bundis med honom. Denna soppa hjälper tyvärr inte Tesla någonstans och särskilt då Elon själv har vädrat tvivelaktiga extrema politiska tillhörigheter eller i alla fall att vara supporter för sådant. Nu blir det tyvärr ett statement att köra omkring med en Tesla.
Citera
2025-03-31, 22:17
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Teslike brukar vara närmast. Hans siffra 354K är ändå lite för hög tror jag. 386K i Q1 2024 skulle innebära ett tapp på ca 32K bilar för q1 2025.
I Europa har man tappat försäljning, ca 23K bilar för januari+februari. I USA ligger man ca 14K bilar efter i jan+feb. I Kina ser det ut att bli ungefär samma försäljning i Q1 2025 som 2024. Man tappade lite i jan och feb men verkar ta tillbaka det i mars där, det blir inga stora hopp åtminstone.

Förlusten i jan+feb på 23 respektive 14K bilar innebär redan att man lägger sig på 349K sålda för Q1 om man gör "noll" resultat i mars. Antagligen förlorar man försäljning även i mars. Tappar man i samma takt som under dom första månaderna så blir det ytterligare -18,5K bilar.

Det rimliga är att Tesla landar på 330-335K sålda bilar under Q1 2025. Det är ändå värt att påpeka att Q1 2024 var ett bedrövligt kvartal för Tesla.

Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Nej. Men jag misstänker att det i alla fall är lokalt en bättre deal att köpa en Tesla (eller elbil för den delen) än vad det är på andra marknader på grund av någon omständighet.

De kanske också har en försäljningsorganisation som är execptionellt bra i Norge?

Tillägg:
Det vi sett idag på twitter är att väldigt många av de som är Tesla shills öppet pratar om 350k - 360k bilar ist för nya koncensus som är något mer på 377k.

Antagligen är det ett bra sätt att förbereda marknaden på lite lägre siffror. Blir 355k den nya förväntningen är det ingen chock då det blir så heller den 2:a april.

"moving the goalposts" helt enkelt.
Blir det 360k kan man säga "åhh helt ok" fast det inte är det.

faktum är ändå att Q1 bara visar inriktning. Q2 är bevis som inte går att bestrida.

Men vi ska inte glömma att Musk trodde på 30% ökning 2025 och analytikerna hade väl satt 450k bilar i Q1 ursprungligen fullt införstådda med att det skulle bli ett modellbyte så 350k är ju megafail ändå. Bara det att minnet är kort i Tesla-världen.

Cybertruck verkar eventuellt vara down the shit drain med en jättetapp enligt nya uppgifter.
Det är så klart en oerhört sur avskrivning av utvecklingsresurser och produktionslinjebyggande om Cybertrucken redan nu blir en bil som nått bäst före datum.
Deliveries Q1 2025 = ca 90% av Q1 2024 alltså enl Teslikes uppskattning. Ja det låter högt.

Nu när Mars är slut kan man summera nyregistreringen i Sverige:
Mars 2025 = 28% av mars 2024
Q1 2024 = 39% av Q1 2024.

Katastrofsiffror i sverige i alla fall.
Senast redigerad av Madagascar 2025-03-31 kl. 22:40.
Citera
2025-03-31, 22:19
Medlem
raskenss avatar
Undrar om Teslas CEO kommer att twittra om att Trumps andlige ledare nu är en landsförrädare på samma sätt som han twittrade att astronauten Kelly var efter att ha besökt Ukraina?

https://x.com/pastormarkburns/status/1906564990846328919

Min gissning är att horbocken och Vatniken forsätter att komma med patologiska lögner som vanligt och ignorera pastorn.
Senast redigerad av raskens 2025-03-31 kl. 22:48.
Citera
2025-03-31, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Trumps utspel hit och dit gör inte situationen bättre om man säger så, särskilt inte då herr Musk är bundis med honom. Denna soppa hjälper tyvärr inte Tesla någonstans och särskilt då Elon själv har vädrat tvivelaktiga extrema politiska tillhörigheter eller i alla fall att vara supporter för sådant. Nu blir det tyvärr ett statement att köra omkring med en Tesla.

Jag har verkligen tyckt att det är fjantigt att sälja Teslan av politiska skäl men snart gör jag det själv också. Orkar inte vara en del av den här jävla soppan.
Citera
2025-03-31, 23:25
Medlem
raskenss avatar
Zigurd*Mednieks har en hel del intressanta insikter om Tesla väl värd att lyssna på:

Indexfonder:
https://www.instagram.com/share/reel/BAa5SUVOwW

Teslas plötsliga storförsäljning i Canada:
https://www.instagram.com/share/reel/_4Rn1mYQr

Cybertruck:
https://www.instagram.com/share/reel/BAXzfLI9fp

Starlink:
https://www.instagram.com/share/reel/BAHgIPYozk
Senast redigerad av raskens 2025-03-31 kl. 23:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in