2025-03-31, 23:50
Medlem
Intressant nyhetsbild från CNBC angående Tesla och den nuvarande situationen. I nedan länk.

https://www.cnbc.com/2025/03/31/tesla-plunges-36percent-in-first-quarter-worst-performance-since-2022.html
Citera
2025-03-31, 23:54
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Elon Musk har ljugit om FSD i snart ett årtionde. De där klippen på FSD säger ingenting eftersom allt handlar om miles per disengagement. Tesla är inte ens nära.

Ja du får väl tycka vad du vill. Om du är för trög för att se det nu när det är i princip uppenbart får vi väl vänta tills till även de dummaste jävlarna kan se det.
Citera
2025-04-01, 00:02
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Det finns inga förutsättningar för en "enorm marginal" nu heller. USA ser kanske lite annorlunda ut eftersom städerna och samhället är byggt efter biltrafik. Men i Europa och Asien är vi vana att åka tunnelbana, spårvagn, buss... Vi skulle inte en liten tvåsitsbil annat än i undantag.

Varför är den så liten förresten? Hade den varit större hade man ju kunnat ta den och storhandla eller åka till Ikea osv.

För att nästan alla taxi-resor sker med 1-2 passagerare med lätt bagage och att det är korkat att massproducera en onödigt stor bil som kostar mer och förbrukar mer energi. Jätte korkat faktiskt, åtminstone för oss som inte är det.
Citera
2025-04-01, 00:21
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
För att nästan alla taxi-resor sker med 1-2 passagerare med lätt bagage och att det är korkat att massproducera en onödigt stor bil som kostar mer och förbrukar mer energi. Jätte korkat faktiskt, åtminstone för oss som inte är det.

ALL biltafik sker med i genomsnitt 1,2 passagerare över huvud taget. Jättekorkat att över huvud taget tillverka bilar med mer än 2 säten. Du har enbart cherry-picking argument som selektivt passar in över allt.
Citera
2025-04-01, 01:51
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Den nya koncensus för Q1 deliveries verkar vara 353k.
De stora analytiker som ändrat sig har helt enkelt hakat på Troy Teslike.

Det blir då den nya mentala nivån och jag vet inte hur det kommer tas emot att vi nog även landar där.
Egentligen är ju de tidigare estimaten 450k så frågan är om minnet är kort och det räknas in som en lysande succé om det blir 355k bilar.

Oväntat bra resultat på energilagringssidan eller oväntat dåligt resultat där kan då påverka en del.

Min strategi:
Hodl det korta (som nu är upp igen).
- Går Tesla helt omotiverat upp en massa idag och i morgon pga av att den är volatil så kan jag tänka mig tanka mer kort på över 275.

- Går Tesla ned till 225 innan Q1 resultaten skalar jag av lite på mina korta pos men behåller en del.

- Ligger vi runt 250 så håller jag kvar allt ett tag till och ser vad som händer.

Spännande!

Du behöver se denna. https://youtu.be/0Par5LGaU-M?si=MCJKUXNCzMmhtuif
Citera
2025-04-01, 05:23
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Deliveries Q1 2025 = ca 90% av Q1 2024 alltså enl Teslikes uppskattning. Ja det låter högt.

Nu när Mars är slut kan man summera nyregistreringen i Sverige:
Mars 2025 = 28% av mars 2024
Q1 2024 = 39% av Q1 2024.

Katastrofsiffror i sverige i alla fall.
Det kommer alltid många registreringar in sista dagen. 917 bilar sålda i Sverige i mars jämfört med 2838 i mars 24. 68% tapp och nästan 2000 bilar färre.
Men då gör man bra ifrån sig i Norge. 2212 bilar jämfört med 2232 ifjol. I princip samma.

Vet inte varför man säljer så bra i Norge denna månad. Ser dock att mars 2024 var en dålig månad för att vara den sista i kvartalet i Norge 2024, kanske nått leveransstopp. Tesla säljer ju bäst i tredje månaden på kvartalet i Europa. Under dom andra kvartalens sista månad 2024 hade man bättre försäljning i Norge. I juni sålde man över 3600 bilar och i september 4210 och december ca 3000.
Citera
2025-04-01, 05:39
Medlem
ReijoHervonens avatar
Hatet mot Tesla ökar också i Europa.
Tesla showroom i Stockholm och Malmö utsatta för sabotage under natten med nedsprayade fasader. Värre i Italien där bilar satts i brand i natt, 17 bilar totalförstörda.
https://yle.fi/a/7-10075359

Jag gillar inte hur extremvänstern håller på. Musk är djävulen enligt mig men dom borde respektera andras egendom för det.
Citera
2025-04-01, 06:38
Medlem
Citat:
Ja du får väl tycka vad du vill. Om du är för trög för att se det nu när det är i princip uppenbart får vi väl vänta tills till även de dummaste jävlarna kan se det.

Vad är uppenbart och varför sjunker kursen?
Citera
2025-04-01, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Hatet mot Tesla ökar också i Europa.
Tesla showroom i Stockholm och Malmö utsatta för sabotage under natten med nedsprayade fasader. Värre i Italien där bilar satts i brand i natt, 17 bilar totalförstörda.
https://yle.fi/a/7-10075359

Jag gillar inte hur extremvänstern håller på. Musk är djävulen enligt mig men dom borde respektera andras egendom för det.

Extremvänstern är de verkliga fascisterna.

Kul att "Rädda våtmarkerna" kom ut som en vänsterextrem grupp. Det hade man väl kunnat ana iofs. Hela miljörörelsen med Greta i spetsen är ju det. Nu står Greta och gapar om Gaza istället... Klimatet är så 2019.

Jag tänker tyvärr att det här med miljö och klimat egentligen inte är så viktigt för dem utan det är mest en angreppsyta mot samhället. En fråga som de kan använda för att bryta ned dagens kapitalistiska samhälle.
Citera
2025-04-01, 09:37
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Du behöver se denna. https://youtu.be/0Par5LGaU-M?si=MCJKUXNCzMmhtuif

Såg den i morse. Jag tycker han är oerhört bra på att göra förklarande filmer även om han oftast är tesla-bull.

Det är ändå inte hållbart ur andra perspektiv.

Det finns en viss mängd bilar som infrastrukturen (i verkliga världen) kan hantera innan det uppstår problem som är för svåra att hantera. Ta rideshare och taxi i USA. Det är just nu en marknad där det sitter en förare som kör, och det kommer försvinna det vet vi. Frågan är bara när?

Men det finns exakt så många bilar så att det fyller behovet idag. Detta pga USA:s marknadsekonomi. Beställer man en Uber eller vinkar in en taxi så fins det för omgående uppfyllnad av önskad service. Antalet bilar som levererar den servicen i USA är ca: 2 000 000 st.

Skulle det behövts fler så skulle det funnits fler. Men vägsystem och infrastruktur bygger ändå på att en del av de som ska resa, reser med buss/tåg/tunnelbana. Dunkar man ut fler bilar i NYC bara för att man kan, stannar trafiken i köer i stället och den där servicen blir en dålig service. Visst du kan få din robotaxi för de är parkerade överallt men du kommer inte fram för att om de konkurrerat ut kommunaltrafiken (vilket sker om du tillverkar fler än 2 000 000 taxis för USA.) så är vägarna inte breda nog för mängden bilar.

En robotaxi var 5e sekund innebär att det tar 4 månader att mätta den amerikanska marknaden!
I den nya tarrif-världen så gör en amerikansk fabrik robotaxi till den amerikanska marknaden. En europesik för Europa och en Indisk gör för Indien och så vidare.

Jag ser det inte: Att ett enda företag tar över världens hela utbud av persontransporter på ett halvår.
Den disruptiva förändringen kommer inte tillåtas gå så snabbt av Kina, Indien, Europa och kanske till och med USA. Därför så har jag svårt att se att det någonsin kommer att ske att det finns fabriker som går på högvarv och skiter ur sig 5 robotaxi per sekund.

För samtidigt som det låter otroligt och att alla tesla shills nu säger att det är game over för alla andra så har jag svårt att inte se att konkurrensen inte kommer finnas där. En robotaxi kostar 30k USD.

Den här releasades igår:
https://www.reddit.com/r/electricvehicles/comments/1joauyg/byds_new_hightech_trendy_electric_suv_starts_at/ för 20K ish

Den kommer med Byds nya Gods Eye och den mest uppade versionen har 600TOPS beräkningskapacitet (det är 200 TOPS mer än vad som ryktas vara HW4). Vad är det som säger att denna inte kan konkurrera om förarlösa transporttjänster? Eller andra ännu billigare fordon som kommer?

ja jag vet! Tesla är före med FSD, men Kineserna kommer att komma ikapp.

Det kommer aldrig uppstå ett tillfälle då ett företag tar över allt för att de kan göra en bil vart 5:e sekund.

Så de gör fabriker på varje kontinent som ska gå vadå? 3 veckor per år?
Givet att konkurrens faktiskt kommer finnas.
Citera
2025-04-01, 09:52
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Dagens $TSLA från DDN:

Kina:
Gasade på sista veckan. De slår Q1 YoY. Dock bara precis. (1.8%) Jag sa tidigare att de skulle landa på lite under, lite över eller exakt samma så här hade jag rätt. D.v.s ingen Musk-effekt som jag tidigare också sagt.

Europa:
Verkar generellt bli lite av en shitshow. På marknader där EV i sig knappt gått upp tappar Tesla 50-70%.
På marknader som Italien där EV försäljningen gått upp 71% så tappar de "bara" 6%.
Jag tror vi kan konstatera att både musk-effekt och Juniper-retooling samexisterar.

USA:
Tappar inte så mycket som jag trodde. Vi får nog lita på att Troy Teslike kan sina grejjor.
Cybertruck förvånar dock att den tappar.

Så nytt estimat från mig: 356k och ett tapp på ca 8%

Informationsarenan:
Alla tesla-shills kommer gå all eyes på Kina och säga hur fantastiskt det är att de är upp 1.8% där.

Kursen:
Nu är det svårt att säga faktiskt. Med 331k som jag gissade hade det bara funnits en väg och det är rejält ned. Med 356k så är det ett sådant där klassiskt Tesla-resultat som är dåligt men inte dåligt nog att de som känner starkt för Tesla inte förlåter och bortser från det.

Volatil tror jag, men inledningsvis en uppgång idag baserat på kina-siffrorna skulle jag gissa.
Ett bra börsklimat i USA om det infinner sig skulle tom kunna ge en liten rusning uppåt.

Men sen tror jag att rekyl ned kommer efter att Q1 deliveries faktiskt blir presenterade.
Citera
2025-04-01, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Musk är djävulen enligt mig men dom borde respektera andras egendom för det.
Varför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in