Citat:
Ursprungligen postat av
BästeHrMongolid
Såg den i morse. Jag tycker han är oerhört bra på att göra förklarande filmer även om han oftast är tesla-bull.
Det är ändå inte hållbart ur andra perspektiv.
Det finns en viss mängd bilar som infrastrukturen (i verkliga världen) kan hantera innan det uppstår problem som är för svåra att hantera. Ta rideshare och taxi i USA. Det är just nu en marknad där det sitter en förare som kör, och det kommer försvinna det vet vi. Frågan är bara när?
Men det finns exakt så många bilar så att det fyller behovet idag. Detta pga USA:s marknadsekonomi. Beställer man en Uber eller vinkar in en taxi så fins det för omgående uppfyllnad av önskad service. Antalet bilar som levererar den servicen i USA är ca: 2 000 000 st.
Skulle det behövts fler så skulle det funnits fler. Men vägsystem och infrastruktur bygger ändå på att en del av de som ska resa, reser med buss/tåg/tunnelbana. Dunkar man ut fler bilar i NYC bara för att man kan, stannar trafiken i köer i stället och den där servicen blir en dålig service. Visst du kan få din robotaxi för de är parkerade överallt men du kommer inte fram för att om de konkurrerat ut kommunaltrafiken (vilket sker om du tillverkar fler än 2 000 000 taxis för USA.) så är vägarna inte breda nog för mängden bilar.
En robotaxi var 5e sekund innebär att det tar 4 månader att mätta den amerikanska marknaden!
I den nya tarrif-världen så gör en amerikansk fabrik robotaxi till den amerikanska marknaden. En europesik för Europa och en Indisk gör för Indien och så vidare.
Jag ser det inte: Att ett enda företag tar över världens hela utbud av persontransporter på ett halvår.
Den disruptiva förändringen kommer inte tillåtas gå så snabbt av Kina, Indien, Europa och kanske till och med USA. Därför så har jag svårt att se att det någonsin kommer att ske att det finns fabriker som går på högvarv och skiter ur sig 5 robotaxi per sekund.
För samtidigt som det låter otroligt och att alla tesla shills nu säger att det är game over för alla andra så har jag svårt att inte se att konkurrensen inte kommer finnas där.
En robotaxi kostar 30k USD.
Den här releasades igår:
https://www.reddit.com/r/electricvehicles/comments/1joauyg/byds_new_hightech_trendy_electric_suv_starts_at/ för 20K ish
Den kommer med Byds nya Gods Eye och den mest uppade versionen har 600TOPS beräkningskapacitet (det är 200 TOPS mer än vad som ryktas vara HW4). Vad är det som säger att denna inte kan konkurrera om förarlösa transporttjänster? Eller andra ännu billigare fordon som kommer?
ja jag vet! Tesla är före med FSD, men Kineserna kommer att komma ikapp.
Det kommer aldrig uppstå ett tillfälle då ett företag tar över allt för att de kan göra en bil vart 5:e sekund.
Så de gör fabriker på varje kontinent som ska gå vadå? 3 veckor per år?
Givet att konkurrens faktiskt kommer finnas.