2025-03-30, 17:32
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Woke bla bla bla. Det handlar inte om det.

Vissa kineser köper Tesla. En liten minoritet som kommer minska ytterligare.

Källa "trust me bro"?

Produktionskostnad och autonom mjukvara är det som avgör vilken biltillverkare som dominerar marknaden i framtiden.
Citera
2025-03-30, 17:45
Medlem
Dille24s avatar
Tesla har ju länge tagit betalt för full självkörning, oavsett om det fungerar eller inte vilket det gnällts lite om. Läste igår att de i Kina tar motsvarande 8000 dollar extra för att bilarna ska bli självkörande vilket motsvarar priset för en inhemsk kinesisk bil inkl. självkörandefunktioner..

Men vi får hoppas på robotarna! Snart kan de väl byta ut de gnälliga arbetarna på Teslas fabriker mot dessa så slipper de både gnäll och får en plattform att göra reklam för sin framtid med!
Citera
2025-03-30, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Källa "trust me bro"?

Produktionskostnad och autonom mjukvara är det som avgör vilken biltillverkare som dominerar marknaden i framtiden.

Marknadsandelen sjunker. Även antal sålda bilar sjunker. Finns statistik på det.

Synd att Teslas autonoma mjukvara är skräp då.
Citera
2025-03-30, 18:36
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Q1 blir bara mer spännande och spännande. Två relativt grundade och ambitiösa analytiker som har bra trackreckord verkar ha helt olika åsikter om USA:s del i Q1 (och detta är de absolut senaste två analyserna som kommit i dagarna).

Den ena är Troy Teslike som nu säger någonstans strax under 350k och det innebär att USA också måste minska en hel del. Troy Teslike har väldigt bra track-reckord över tid att vara närmst.

Den andra är Cox Automotive som säger att USA bara kommer droppa 0.9% men de ser tapp i Europa som alla andra så klart. Cox styrka är deras stora databank som antagligen är den mest omfattande då det kommer till USA. De anses också vara tillförlitliga.

Båda tittar på registreringar som grund-data. Båda skiter i mjuk känslobaserad data. För dessa är det mattematik och hard facts som gäller.

Givet detta så ligger jag kvar i mina korta positioner men utökar dem inte heller såvida aktien inte visar sig volatil och stutsar upp till nära 300 innan siffrorna avslöjas.

Spännande!

edit:
Det finns också inspel från andra om att Q1 landar på under 300k.
Dessa kan ni glömma. Det är clickbait och analyser som bygger mer på mjuka värden och blött finger upp i luften. Skälet till dem går att diskutera. Clickbait? Sänka aktien eller medveten psykologiskt reversed Uno där man nu säger under 300k för att marknaden sen ska bli glada för 350k?

Det finns ändå för mycket registreringsdata nu för att man ska kunna säga 290k med straight face.

edit 2:
troy's data går upp och ned. uppat nu till 354k
Teslike brukar vara närmast. Hans siffra 354K är ändå lite för hög tror jag. 386K i Q1 2024 skulle innebära ett tapp på ca 32K bilar för q1 2025.
I Europa har man tappat försäljning, ca 23K bilar för januari+februari. I USA ligger man ca 14K bilar efter i jan+feb. I Kina ser det ut att bli ungefär samma försäljning i Q1 2025 som 2024. Man tappade lite i jan och feb men verkar ta tillbaka det i mars där, det blir inga stora hopp åtminstone.

Förlusten i jan+feb på 23 respektive 14K bilar innebär redan att man lägger sig på 349K sålda för Q1 om man gör "noll" resultat i mars. Antagligen förlorar man försäljning även i mars. Tappar man i samma takt som under dom första månaderna så blir det ytterligare -18,5K bilar.

Det rimliga är att Tesla landar på 330-335K sålda bilar under Q1 2025. Det är ändå värt att påpeka att Q1 2024 var ett bedrövligt kvartal för Tesla.
Senast redigerad av ReijoHervonen 2025-03-30 kl. 18:39.
Citera
2025-03-30, 19:06
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Teslike brukar vara närmast. Hans siffra 354K är ändå lite för hög tror jag. 386K i Q1 2024 skulle innebära ett tapp på ca 32K bilar för q1 2025.
I Europa har man tappat försäljning, ca 23K bilar för januari+februari. I USA ligger man ca 14K bilar efter i jan+feb. I Kina ser det ut att bli ungefär samma försäljning i Q1 2025 som 2024. Man tappade lite i jan och feb men verkar ta tillbaka det i mars där, det blir inga stora hopp åtminstone.

Förlusten i jan+feb på 23 respektive 14K bilar innebär redan att man lägger sig på 349K sålda för Q1 om man gör "noll" resultat i mars. Antagligen förlorar man försäljning även i mars. Tappar man i samma takt som under dom första månaderna så blir det ytterligare -18,5K bilar.

Det rimliga är att Tesla landar på 330-335K sålda bilar under Q1 2025. Det är ändå värt att påpeka att Q1 2024 var ett bedrövligt kvartal för Tesla.

Jag tror jag satte 331k.
Men sen måste man ändå ha respekt för Teslike som snittar på 2.5% fel på 12 kvartal då det kommer till de här nära-inpå analyserna.
Citera
2025-03-30, 20:12
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Jag har fått en förklaring till varför Tesla säljer bra i UK men inte så bra i Sverige.
En del här har kommit med konkreta förklaringsmodeller. Exempelvis "svenskar är woke idioter". Punkt.

Här är det jag nu fått förklarat. Ta det för vad det är. Jag har inte ringt till Engelska skattemyndigheten och kollat uppgifterna:

För det första så vill jag säga att här imponerar Tesla på mig.
Brutalt smart affärsbeslut om min info håller torrt.

Ok...here we go:
Det har sålts noll Juniper i U.K. (om det inte är ngn enstaka på fulimport)

De säljer dem inte då de använder UK för att bli av med resten av det oreggade beståndet av gamla Model Y (från överallt där de kör med ratten på fel sida) och de kan göra det för att förutsättningarna är helt perfekta. En konspiratorisk person hade sagt att det är riggat men jag tror inte det. Det var bara Venus och Saturnus som stod i linje för Tesla och deras prissättning.

Den första april så försvinner 4st skattelättnader och alla jobbar till Teslas fördel och en av dem jobbar även till konkurrenternas nackdel. Vi börjar med den. Det är "lyxbilsskatten". I England finns det en extra skatt på fordon som kostar mer än 40 000 pund. Den är undantagen till sista mars.
Tesla har alltid legat en bit över 40k med sin model Y medans de flesta konkurrenterna faktiskt har elbilar som är billigare (och så klart mindre premium).

- Sen även ingen road-tax för elbilar reggade innan 1 april men det gäller alla konukrrenter också.
- ytterligare en skatt som är borta 2025-2026 som jag inte riktigt fattar.
- för de som gör företagsköp så är det även en plug-in avdrag (på kostnader) på 2% för elbilar som ökar till 5% till slut.
Allt om man reggar innan fösta april. Ingenting efter.

Tesla har nu kunnat sälja gamla model Y strax över 40k men konkurrenterna kan ju så klart inte öka priset på en Nissan leaf från 28-32k till 40k för att slippa skatten som ligger på 40k bilar. Det köper inte kunderna. De vet redan att en Nissan är en 28-32k bil

Så får du löpande tillbaka ca 8000 - 10 000 sek per år om du köper dig en gamla model Y för strax över 40k pund. Alltså inte bara på ett år utan över tid. År efter år.

Sen är det så sant som man säger: Är erbjudandet för bra ekonomiskt så får moral ta baksäte och i en dag till så är Tesla ett markant bättre ekonomiskt val än konkurrenterna i UK.

Här kan man nu leasa en Tesla på längre löptid med låg ränta (bra deal på ränta) på kanske 425 pund i månaden och sen få tillbaka ca 75 pund. Men bara för bilar reggade innan sista mars. Det är inte obetydligt alls. Då blir det svårt att sälja fullt specade BYD Dolphin med leasing deal på 300 pund i månaden.

Här får man i slutändan en model Y (gamla modellen) för samma pris som de billigare lägre specade konkurenterna. Ju längre man sen äger, ju mer tjänar man.

Jag orkar inte spekulera i vad detta innebär för Q2 då spelplanen blir jämn igen.
Från 1 april så tävlar de på samma plan som alla andra.

Men smart sätt att tömma lagret på gamla model Y måste jag säga!
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2025-03-30 kl. 20:34.
Citera
2025-03-30, 21:00
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Marknadsandelen sjunker. Även antal sålda bilar sjunker. Finns statistik på det.

Synd att Teslas autonoma mjukvara är skräp då.

Tänker att du antingen trollar eller är helt korkad när det kommer till teknik. Första personen som jag träffat på som rullat 25,000 mil i Teslas bilar men har noll kunskap om vad Tesla utvecklar.

Statistiken säger att det säljs fler Tesla i Kina denna månaden än samma månad förra året, och att försäljningen stiger vecka för vecka i Europa. Det är så det funkar när man stoppar produktionen för att uppdatera samtliga fabriker. Det tar tid att rampa upp igen men Berlin har inga planer på att sakta ner sin produktion. Du är hjärntvättad av media.
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2025-03-30 kl. 21:05.
Citera
2025-03-30, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Tesla har ju länge tagit betalt för full självkörning, oavsett om det fungerar eller inte vilket det gnällts lite om. Läste igår att de i Kina tar motsvarande 8000 dollar extra för att bilarna ska bli självkörande vilket motsvarar priset för en inhemsk kinesisk bil inkl. självkörandefunktioner..

Men vi får hoppas på robotarna! Snart kan de väl byta ut de gnälliga arbetarna på Teslas fabriker mot dessa så slipper de både gnäll och får en plattform att göra reklam för sin framtid med!

Har inte Tesla redan försökt att göra allt med robotar men det blev fiasko och de tvingades avbryta och anställa människor istället?
Citera
2025-03-30, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Tänker att du antingen trollar eller är helt korkad när det kommer till teknik. Första personen som jag träffat på som rullat 25,000 mil i Teslas bilar men har noll kunskap om vad Tesla utvecklar.

Statistiken säger att det säljs fler Tesla i Kina denna månaden än samma månad förra året, och att försäljningen stiger vecka för vecka i Europa. Det är så det funkar när man stoppar produktionen för att uppdatera samtliga fabriker. Det tar tid att rampa upp igen men Berlin har inga planer på att sakta ner sin produktion. Du är hjärntvättad av media.

Elon Musk ljuger. Jag vet vad han påstår men man måste vara en särskild sorts idiot för att tro på det.
Citera
2025-03-30, 21:50
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Jag har fått en förklaring till varför Tesla säljer bra i UK men inte så bra i Sverige.
En del här har kommit med konkreta förklaringsmodeller. Exempelvis "svenskar är woke idioter". Punkt.

Här är det jag nu fått förklarat. Ta det för vad det är. Jag har inte ringt till Engelska skattemyndigheten och kollat uppgifterna:

För det första så vill jag säga att här imponerar Tesla på mig.
Brutalt smart affärsbeslut om min info håller torrt.

Ok...here we go:
Det har sålts noll Juniper i U.K. (om det inte är ngn enstaka på fulimport)

De säljer dem inte då de använder UK för att bli av med resten av det oreggade beståndet av gamla Model Y (från överallt där de kör med ratten på fel sida) och de kan göra det för att förutsättningarna är helt perfekta. En konspiratorisk person hade sagt att det är riggat men jag tror inte det. Det var bara Venus och Saturnus som stod i linje för Tesla och deras prissättning.

Den första april så försvinner 4st skattelättnader och alla jobbar till Teslas fördel och en av dem jobbar även till konkurrenternas nackdel. Vi börjar med den. Det är "lyxbilsskatten". I England finns det en extra skatt på fordon som kostar mer än 40 000 pund. Den är undantagen till sista mars.
Tesla har alltid legat en bit över 40k med sin model Y medans de flesta konkurrenterna faktiskt har elbilar som är billigare (och så klart mindre premium).

- Sen även ingen road-tax för elbilar reggade innan 1 april men det gäller alla konukrrenter också.
- ytterligare en skatt som är borta 2025-2026 som jag inte riktigt fattar.
- för de som gör företagsköp så är det även en plug-in avdrag (på kostnader) på 2% för elbilar som ökar till 5% till slut.
Allt om man reggar innan fösta april. Ingenting efter.

Tesla har nu kunnat sälja gamla model Y strax över 40k men konkurrenterna kan ju så klart inte öka priset på en Nissan leaf från 28-32k till 40k för att slippa skatten som ligger på 40k bilar. Det köper inte kunderna. De vet redan att en Nissan är en 28-32k bil

Så får du löpande tillbaka ca 8000 - 10 000 sek per år om du köper dig en gamla model Y för strax över 40k pund. Alltså inte bara på ett år utan över tid. År efter år.

Sen är det så sant som man säger: Är erbjudandet för bra ekonomiskt så får moral ta baksäte och i en dag till så är Tesla ett markant bättre ekonomiskt val än konkurrenterna i UK.

Här kan man nu leasa en Tesla på längre löptid med låg ränta (bra deal på ränta) på kanske 425 pund i månaden och sen få tillbaka ca 75 pund. Men bara för bilar reggade innan sista mars. Det är inte obetydligt alls. Då blir det svårt att sälja fullt specade BYD Dolphin med leasing deal på 300 pund i månaden.

Här får man i slutändan en model Y (gamla modellen) för samma pris som de billigare lägre specade konkurenterna. Ju längre man sen äger, ju mer tjänar man.

Jag orkar inte spekulera i vad detta innebär för Q2 då spelplanen blir jämn igen.
Från 1 april så tävlar de på samma plan som alla andra.

Men smart sätt att tömma lagret på gamla model Y måste jag säga!

Har du nån koll på vad som hände i Norge? Där var väl försäljningssiffrorna lite udda jämfört med övriga västvärlden också? Förklaringsmodellen att Norrbaggarna inte är woke-retards som svenskarna kanske inte heller håller för en djupare analys.
Citera
2025-03-30, 22:12
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Har du nån koll på vad som hände i Norge? Där var väl försäljningssiffrorna lite udda jämfört med övriga västvärlden också? Förklaringsmodellen att Norrbaggarna inte är woke-retards som svenskarna kanske inte heller håller för en djupare analys.

Nej. Men jag misstänker att det i alla fall är lokalt en bättre deal att köpa en Tesla (eller elbil för den delen) än vad det är på andra marknader på grund av någon omständighet.

De kanske också har en försäljningsorganisation som är execptionellt bra i Norge?

Tillägg:
Det vi sett idag på twitter är att väldigt många av de som är Tesla shills öppet pratar om 350k - 360k bilar ist för nya koncensus som är något mer på 377k.

Antagligen är det ett bra sätt att förbereda marknaden på lite lägre siffror. Blir 355k den nya förväntningen är det ingen chock då det blir så heller den 2:a april.

"moving the goalposts" helt enkelt.
Blir det 360k kan man säga "åhh helt ok" fast det inte är det.

faktum är ändå att Q1 bara visar inriktning. Q2 är bevis som inte går att bestrida.

Men vi ska inte glömma att Musk trodde på 30% ökning 2025 och analytikerna hade väl satt 450k bilar i Q1 ursprungligen fullt införstådda med att det skulle bli ett modellbyte så 350k är ju megafail ändå. Bara det att minnet är kort i Tesla-världen.

Cybertruck verkar eventuellt vara down the shit drain med en jättetapp enligt nya uppgifter.
Det är så klart en oerhört sur avskrivning av utvecklingsresurser och produktionslinjebyggande om Cybertrucken redan nu blir en bil som nått bäst före datum.
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2025-03-30 kl. 22:22.
Citera
2025-03-30, 22:46
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Elon Musk ljuger. Jag vet vad han påstår men man måste vara en särskild sorts idiot för att tro på det.

Gulligt. Hela Youtube är förstås fullt av fejkade videos och ljug. Elon har förståss producerat varenda video. Eller kändes det så jobbigt att bli motbevisad att du gick full Troll-mode?

Fattar inte nöjet med att sitta och ljuga på ett forum om saker man har noll koll på
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in