Jag har fått en förklaring till varför Tesla säljer bra i UK men inte så bra i Sverige.
En del här har kommit med konkreta förklaringsmodeller. Exempelvis "svenskar är woke idioter". Punkt.
Här är det jag nu fått förklarat. Ta det för vad det är. Jag har inte ringt till Engelska skattemyndigheten och kollat uppgifterna:
För det första så vill jag säga att här imponerar Tesla på mig.
Brutalt smart affärsbeslut om min info håller torrt.
Ok...here we go:
Det har sålts noll Juniper i U.K. (om det inte är ngn enstaka på fulimport)
De säljer dem inte då de använder UK för att bli av med resten av det oreggade beståndet av gamla Model Y (från överallt där de kör med ratten på fel sida) och de kan göra det för att förutsättningarna är helt perfekta. En konspiratorisk person hade sagt att det är riggat men jag tror inte det. Det var bara Venus och Saturnus som stod i linje för Tesla och deras prissättning.
Den första april så försvinner 4st skattelättnader och alla jobbar till Teslas fördel och en av dem jobbar även till konkurrenternas nackdel. Vi börjar med den. Det är "lyxbilsskatten". I England finns det en extra skatt på fordon som kostar mer än 40 000 pund. Den är undantagen till sista mars.
Tesla har alltid legat en bit över 40k med sin model Y medans de flesta konkurrenterna faktiskt har elbilar som är billigare (och så klart mindre premium).
- Sen även ingen road-tax för elbilar reggade innan 1 april men det gäller alla konukrrenter också.
- ytterligare en skatt som är borta 2025-2026 som jag inte riktigt fattar.
- för de som gör företagsköp så är det även en plug-in avdrag (på kostnader) på 2% för elbilar som ökar till 5% till slut.
Allt om man reggar innan fösta april. Ingenting efter.
Tesla har nu kunnat sälja gamla model Y strax över 40k men konkurrenterna kan ju så klart inte öka priset på en Nissan leaf från 28-32k till 40k för att slippa skatten som ligger på 40k bilar. Det köper inte kunderna. De vet redan att en Nissan är en 28-32k bil
Så får du löpande tillbaka ca 8000 - 10 000 sek per år om du köper dig en gamla model Y för strax över 40k pund. Alltså inte bara på ett år utan över tid. År efter år.
Sen är det så sant som man säger: Är erbjudandet för bra ekonomiskt så får moral ta baksäte och i en dag till så är Tesla ett markant bättre ekonomiskt val än konkurrenterna i UK.
Här kan man nu leasa en Tesla på längre löptid med låg ränta (bra deal på ränta) på kanske 425 pund i månaden och sen få tillbaka ca 75 pund. Men bara för bilar reggade innan sista mars. Det är inte obetydligt alls. Då blir det svårt att sälja fullt specade BYD Dolphin med leasing deal på 300 pund i månaden.
Här får man i slutändan en model Y (gamla modellen) för samma pris som de billigare lägre specade konkurenterna. Ju längre man sen äger, ju mer tjänar man.
Jag orkar inte spekulera i vad detta innebär för Q2 då spelplanen blir jämn igen.
Från 1 april så tävlar de på samma plan som alla andra.
Men smart sätt att tömma lagret på gamla model Y måste jag säga!