2025-03-31, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Gulligt. Hela Youtube är förstås fullt av fejkade videos och ljug. Elon har förståss producerat varenda video. Eller kändes det så jobbigt att bli motbevisad att du gick full Troll-mode?

Fattar inte nöjet med att sitta och ljuga på ett forum om saker man har noll koll på

Elon Musk har ljugit om FSD i snart ett årtionde. De där klippen på FSD säger ingenting eftersom allt handlar om miles per disengagement. Tesla är inte ens nära.
Citera
2025-03-31, 10:40
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Ned 4% i förhandel

Aktien kommer vara riktigt volatil nu i 2-4 dagar.

Jag gissar på att det idag är en blandning av att man nu med större säkerhet kan gissa på 350k - 370k men även informationen om cybertrucks rätt så stora försäljningstapp samt USA som har en allmänt skitsur dag.

Cybertruck:
Här finns ingen retooling att skylla på. Har de minskat det här året så mycket som VIN-registreringarna säger så är det en indikation på en riktig flopp.

Blir en dyr flopp att hålla den produktionslinjen i liv om de bara ska sälja mindre och mindre av dem vart eftersom.
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2025-03-31 kl. 10:43.
Citera
2025-03-31, 11:43
Medlem
HotPopcorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Ned 4% i förhandel

Jag gissar på att det idag är en blandning av att man nu med större säkerhet kan gissa på 350k - 370k men även informationen om cybertrucks rätt så stora försäljningstapp samt USA som har en allmänt skitsur dag.

Inget man kan dra för stora växlar på, hela börsen är illröd i förhandeln där borta. SPY -1% vilket är rätt saftigt. Men det är bara tacka och ta emot ändå

Edit: fel siffror
Citera
2025-03-31, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HotPopcorn
Inget man kan dra för stora växlar på, hela börsen är illröd i förhandeln där borta. SPY -1% vilket är rätt saftigt. Men det är bara tacka och ta emot ändå

Edit: fel siffror

-6,14% i förhandeln nu. Kommer krascha hårt.

TSLA är den värsta bubblan på en tech-hype som i sin tur är en bubbla. Därtill kommer vi få se en allmän nedgång på världens börser pga Trump osv.

Dessutom har vi Musk-kopplingen och det politiska missnöjet mot honom och Tesla.

Det är en perfekt storm. Sälj medan ni kan.
Senast redigerad av Locifer 2025-03-31 kl. 13:33.
Citera
2025-03-31, 13:58
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
-6,14% i förhandeln nu. Kommer krascha hårt.

TSLA är den värsta bubblan på en tech-hype som i sin tur är en bubbla. Därtill kommer vi få se en allmän nedgång på världens börser pga Trump osv.

Dessutom har vi Musk-kopplingen och det politiska missnöjet mot honom och Tesla.

Det är en perfekt storm. Sälj medan ni kan.

De som äger teslaaktier är såpass fanatiska att de bortser från de fundamentala parametrar som gäller för bolagsvärderingar.
Citera
2025-03-31, 14:00
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ned 4% i förhandel

Cybertruck:
Här finns ingen retooling att skylla på. Har de minskat det här året så mycket som VIN-registreringarna säger så är det en indikation på en riktig flopp.

Blir en dyr flopp att hålla den produktionslinjen i liv om de bara ska sälja mindre och mindre av dem vart eftersom.

Under $200 inom tre månader är ett bra riktmärke.
Citera
2025-03-31, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3

Kanske, men om ungefär 3 månader så ska lanseringen av cybercab i Texas göras. Säger inte att det kommer bringa in några direkta inkomster direkt, tvärt om kommer det säkert kosta desto mer till en början, men om det går bra så kan det innebära uppsving för aktien oavsett.
Citera
2025-03-31, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Kanske, men om ungefär 3 månader så ska lanseringen av cybercab i Texas göras. Säger inte att det kommer bringa in några direkta inkomster direkt, tvärt om kommer det säkert kosta desto mer till en början, men om det går bra så kan det innebära uppsving för aktien oavsett.

Vi får ju se om de som sympatiserar med Trump&Co väljer att köpa Tesla istället för truck. Jag tvivlar att de överger sin Ford.
Citera
2025-03-31, 14:24
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund

Att cybercab/Robotaxi börjar testas är så klart ett nödvändigt steg och det är positivt i sig för Tesla.
De måste ju börja skapa förtroende bland beslutsfattare för att på sikt kunna lansera tjänsten.

Men jag kan även ställa mig bakom att det är exakt som du säger. Det finns ingen intjäning i Austin-projektet. Tillståndet är förknippat med Tele-op krav eller annan tillfällig back-up lösning. Austin är ett tekniskt projekt. Inte ett kommersiellt.

Det finns en punkt i framtiden där Robotaxi blir en tjänst med bra inflöde av kapital till god marginal:
Det är då FSD blir unsupervised och det i sig är då FSD når 100% no non critical dissengagements och inte ens en halv procentenhet innan dess.

Jag tror: FSD 13.3 är ngt som Tesla håller lite på för att uppa kursen efter Q1 cirkusen. Den kommer säkert vara dubbelt så bra som FSD 13.2.x och därmed nå kanske 98,5% no disengagements. Det är en sjukt bra bedrift men har noll påverkan på cybertaxi. Eventuellt viss påverkan på att fler börjar beställa FSD privat.

Om Elon säger att Robotaxi kommer i stor skala kommer 2026 så är vi där 2031-2032 skulle jag säga.
Men mycket hinner hända på 5 år. Världen kanske ser helt annorlunda ut och de ekonomisak förutsättningarna för en enorm marginal kan vara borta då.
Citera
2025-03-31, 14:43
Medlem
raskenss avatar
Har horbocken, vatniken och psykfallet och Teslas CEO twitrat om att Frankreike är en kommunistisk woke diktatur än, efter att Le Pen blev dömd för försingring?
Citera
2025-03-31, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3

Under $100 innan året är slut.
Citera
2025-03-31, 14:58
Medlem
Citat:
Att cybercab/Robotaxi börjar testas är så klart ett nödvändigt steg och det är positivt i sig för Tesla.
De måste ju börja skapa förtroende bland beslutsfattare för att på sikt kunna lansera tjänsten.

Men jag kan även ställa mig bakom att det är exakt som du säger. Det finns ingen intjäning i Austin-projektet. Tillståndet är förknippat med Tele-op krav eller annan tillfällig back-up lösning. Austin är ett tekniskt projekt. Inte ett kommersiellt.

Det finns en punkt i framtiden där Robotaxi blir en tjänst med bra inflöde av kapital till god marginal:
Det är då FSD blir unsupervised och det i sig är då FSD når 100% no non critical dissengagements och inte ens en halv procentenhet innan dess.

Jag tror: FSD 13.3 är ngt som Tesla håller lite på för att uppa kursen efter Q1 cirkusen. Den kommer säkert vara dubbelt så bra som FSD 13.2.x och därmed nå kanske 98,5% no disengagements. Det är en sjukt bra bedrift men har noll påverkan på cybertaxi. Eventuellt viss påverkan på att fler börjar beställa FSD privat.

Om Elon säger att Robotaxi kommer i stor skala kommer 2026 så är vi där 2031-2032 skulle jag säga.
Men mycket hinner hända på 5 år. Världen kanske ser helt annorlunda ut och de ekonomisak förutsättningarna för en enorm marginal kan vara borta då.

Det finns inga förutsättningar för en "enorm marginal" nu heller. USA ser kanske lite annorlunda ut eftersom städerna och samhället är byggt efter biltrafik. Men i Europa och Asien är vi vana att åka tunnelbana, spårvagn, buss... Vi skulle inte en liten tvåsitsbil annat än i undantag.

Varför är den så liten förresten? Hade den varit större hade man ju kunnat ta den och storhandla eller åka till Ikea osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in