Citat:
Ursprungligen postat av
JohnBlund
Kanske, men om ungefär 3 månader så ska lanseringen av cybercab i Texas göras. Säger inte att det kommer bringa in några direkta inkomster direkt, tvärt om kommer det säkert kosta desto mer till en början, men om det går bra så kan det innebära uppsving för aktien oavsett.
Att cybercab/Robotaxi börjar testas är så klart ett nödvändigt steg och det är positivt i sig för Tesla.
De måste ju börja skapa förtroende bland beslutsfattare för att på sikt kunna lansera tjänsten.
Men jag kan även ställa mig bakom att det är exakt som du säger. Det finns ingen intjäning i Austin-projektet. Tillståndet är förknippat med Tele-op krav eller annan tillfällig back-up lösning. Austin är ett tekniskt projekt. Inte ett kommersiellt.
Det finns en punkt i framtiden där Robotaxi blir en tjänst med bra inflöde av kapital till god marginal:
Det är då FSD blir unsupervised och det i sig är då FSD når 100% no non critical dissengagements och inte ens en halv procentenhet innan dess.
Jag tror: FSD 13.3 är ngt som Tesla håller lite på för att uppa kursen efter Q1 cirkusen. Den kommer säkert vara dubbelt så bra som FSD 13.2.x och därmed nå kanske 98,5% no disengagements. Det är en sjukt bra bedrift men har noll påverkan på cybertaxi. Eventuellt viss påverkan på att fler börjar beställa FSD privat.
Om Elon säger att Robotaxi kommer i stor skala kommer 2026 så är vi där 2031-2032 skulle jag säga.
Men mycket hinner hända på 5 år. Världen kanske ser helt annorlunda ut och de ekonomisak förutsättningarna för en enorm marginal kan vara borta då.