2025-04-12, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ja det var ohållbart ekonomiskt med deras laddinfrastruktur. Att man från början fick gratis laddning för evigt var nog ett kostsamt lockbete. Att dom gjorde deras system som öppen standard var nog ett kvitto på nederlag men för konsumenren bra då systemet är vettigt.

Idag har tesla över huvud taget inget försprång nånstans.

De öppnade för att kunna få subventioner. Elon Musk och Tesla ÄLSKAR skattepengar när de får dem.
Citera
2025-04-12, 20:12
Medlem
HotPopcorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Oavsett kommer så klart Tesla haka på upp. Gissningsvis från 250 upp till 275-280 igen i ett glädjerus. Teslas orosmåln kvarstår och frågetecken kring Q1 resultat och snart kommer vi kunna börja titta på april-siffror.

Går det över 285 så fyller jag antagligen på med säljwarrants.
Min inställning är att Tesla ska handlas under 200, men jag hade ju fel (sen hade jag kanske inte skitfel. Tesla var nere på 215-216 vid två olika tillfällen så jag var ändå nära) om att det skulle ske efter Q1 delivery-nummren presenterades så jag behöver se att de blir riktigt billiga nu för att det ska handlas fler.

Någonting intressant hände i fredags. Nvidia och Apple (jag använder dem som barometer för tariffmarknadsrörelser) stängde på +3% och +4% medans Tesla stängde precis under -0%. Verkar som rätt stora poster såldes av. Det kanske är början på någonting fint

Men vi får väl se vart Trump-cirkusen leder oss efter helgen. Tycker din inköpsgräns på 285 är vettig, kan kanske bli att jag handlar lite då också, även om det blir för en rätt blygsam summa.
Citera
2025-04-13, 10:32
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HotPopcorn
Någonting intressant hände i fredags. Nvidia och Apple (jag använder dem som barometer för tariffmarknadsrörelser) stängde på +3% och +4% medans Tesla stängde precis under -0%. Verkar som rätt stora poster såldes av. Det kanske är början på någonting fint

Men vi får väl se vart Trump-cirkusen leder oss efter helgen. Tycker din inköpsgräns på 285 är vettig, kan kanske bli att jag handlar lite då också, även om det blir för en rätt blygsam summa.

Håller med om att det var lite udda. Såg det där med. Nvidia och AMD och Apple var upp i början på dagen samtidigt som Palantir och Tesla var ordentligt ned. De har alltid hakat på varandra då de är den mest definerade portföljsamlingen för tech-bro trejdaren men här gick de helt åt varsitt håll.

Men de nya tariff-undantagen kom ju tidig lördag svensk tid.
Antar att det funnits rykten även innan som gått mig helt förbi.

Jag har ändå en känsla av att det blir en riktigt glad måndag i USA och att det inte riktigt ännu är dags för TSLA att resa nedåt. Men vi får se. Missar jag warrants så gör jag det. Inte en chans att jag köper om det inte är billigt eftersom marknaden är som ett meme just nu.
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2025-04-13 kl. 11:17.
Citera
2025-04-13, 12:07
Medlem
raskenss avatar
En viss person brukar kritisera mig för att tråla nätet efter negativa nyheter om Tesla. Numera använder jag en slö metkrok utan mask men får storgäddor konstant:

https://www.dagensps.se/motor/teslas-cybertruck-storsta-bilfiaskot-i-modern-tid/

Dom lovade verkligen runt och höll tunt. Från början skulle instegsmodellen kosta 39k usd. Det kulle vara ett exoskelleton fönstren skulle vara aluminiumoxidbaserat gorilla glas, liknande det som sitter i high-end mobiler.
Trimotormodellen skulle nå mer än 500mile.
Citera
2025-04-13, 16:02
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Tydligen så är Ford-F150 Lightning en ännu större flopp.

Kan ju ha att göra med att Ford-F150 också konkurrerar med Ford F150 lightning.

USA är uppenbarligen inte redo för en elektrisk truck då det kommer till fordon som arbetsredskap.
Garanterat mer än 550 miles på full tank med gamla Fosildrivna F150 vs EPA estimated 300 miles (som är glädjesiffror oavsett vilken elbil man kör) spelar fortf tydligen roll för en 'merican.

Vi kan kalla F150-lighting en besvikelse också. Helt klart.

Men det innebär inte att cybertruck inte är en besvikelse heller i form av att den inte når economy of scale om man räknar in utvecklingskostnaden.

För finansiellt resultat kan man tänka på detta:
Normalt så krävs ca 200 000 sålda fordon för att täcka utvecklingskostnaden av en helt ny model.
Cybertrucken har förväntats ha en hög marginal per enhet (så man kanske kan sänka det siffran lite) men det beror ju på en viss mängd av dem producerade då fabriken inte består av folk som går på timlön. En mindre mängd producerad än den förväntade ger mindre marginal.

Så även om F150 lighting inte är en hit så är Cybertruck inte heller någonting som lägger till kapital till bokslutet. Jag behöver inte vänta på årsredovisning FY2025 för att anta det med kraft.
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2025-04-13 kl. 16:05.
Citera
2025-04-13, 16:26
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Kan ju ha att göra med att Ford-F150 också konkurrerar med Ford F150 lightning.

USA är uppenbarligen inte redo för en elektrisk truck då det kommer till fordon som arbetsredskap.
Garanterat mer än 550 miles på full tank med gamla Fosildrivna F150 vs EPA estimated 300 miles (som är glädjesiffror oavsett vilken elbil man kör) spelar fortf tydligen roll för en 'merican.

Vi kan kalla F150-lighting en besvikelse också. Helt klart.

Men det innebär inte att cybertruck inte är en besvikelse heller i form av att den inte når economy of scale om man räknar in utvecklingskostnaden.

För finansiellt resultat kan man tänka på detta:
Normalt så krävs ca 200 000 sålda fordon för att täcka utvecklingskostnaden av en helt ny model.
Cybertrucken har förväntats ha en hög marginal per enhet (så man kanske kan sänka det siffran lite) men det beror ju på en viss mängd av dem producerade då fabriken inte består av folk som går på timlön. En mindre mängd producerad än den förväntade ger mindre marginal.

Så även om F150 lighting inte är en hit så är Cybertruck inte heller någonting som lägger till kapital till bokslutet. Jag behöver inte vänta på årsredovisning FY2025 för att anta det med kraft.

Jag bryr mig inte vidare mycket om CT när det gäller värderingen av Tesla, men det är en bra produkt och självklart kommer den sälja mycket mer nu när priset kommer ner. Innan så hade Tesla en enorm flaskhals med produktionen av 4680 celler. Nu när det börjar lösa sig och Tesla kan sänka priset så börjar det se riktigt intressant ut, speciellt med skatteavdraget.

Skulle fanskapet fortfarande inte sälja så kan väl Resla alltid byta ut höljet av rostfritt stål och släppa en version med polyuretan-hölje precis som Cybercab har. Då löser sig problematiken med att få CT godkänd i andra länder plus att designen kan finliras för att tilltala mainstream marknaden. Tippar på att det finns ganska många som struntar fullständigt i att ha en somewhat skottsäker bil.
Tesla gör det de behöver göra när det behöver göras. Så som jag ser det så vet de nog att försäljningen kommer öka successivt iom att priset kommer ner.
Citera
2025-04-13, 16:39
Medlem
SkylineSixs avatar
Inget går upp till himmelen. Inte ens Tesla.
Citera
2025-04-13, 17:07
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
självklart kommer den sälja mycket mer nu när priset kommer ner.

Priset går ned för att de gjort den rejält sämre specad. Du vet det va?

"Självklart" ???

Du vet att priset gått ned för att det inte är fyrhjulsdrift, ingen inkluderade FSD, 30% mindre dragvikt, inga elutag.

Teslas egen post på Twitter:
52 miljoner views men endast 0,03% har bemödat sig med att interagera och trycka på like. 98% av 2,2k kommentarer är besvikna på priset och ingenting tyder på att det är någonting annat än Teslas verkliga konsumentbas som interagerar.

Så allt Ford behöver göra för att rädda lighting är att ta bort halva batteripacket och ge den 2WD för då kostar den 15K USD mindre och kommer sälja som smör?

Förklara gärna självklart i det här fallet.
Citera
2025-04-13, 17:14
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Tydligen så är Ford-F150 Lightning en ännu större flopp.

Ford planerade initialt att sälja 40000 lightning. Tesla planerade på 250000 per år.

You do the math.
Senast redigerad av raskens 2025-04-13 kl. 17:54.
Citera
2025-04-13, 17:52
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Jag är inte längre helt säker på att TSLA får en superbra måndag. Den kan åka med de andra upp pga Tariff-undantag men Troy Teslike har tittat en del på data i helgen och det finns problem uppenbart.

Han har tittat på ett tidsspann på 2,5 år i stället och då måste man eventuella exkludera Juniper-effekter till en rätt så stor del då det påverkar ett kvartal av tio.
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2025-04-13 kl. 17:56.
Citera
2025-04-13, 18:01
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Jag är inte längre helt säker på att TSLA får en superbra måndag. Den kan åka med de andra upp pga Tariff-undantag men Troy Teslike har tittat en del på data i helgen och det finns problem uppenbart.

Intressant om än på långt håll teslaknutet. Sam Altman hävdar att dom gjort så stora AI framsteg att dom hade nu kunna byggt chatgpt4.0 med enbart fyra personer. AI utvecklingen springer iväg medan Musks Grok sjunker genom marken. Mycket tyder på att musk vill att Tesla ska ta över grok som är en del av xAI-twitter härvan.

Kan förstå Musk nu gör allt för att slå sönder Open AI då han inte kunde lägga beslag på det.
Citera
2025-04-13, 18:20
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Priset går ned för att de gjort den rejält sämre specad. Du vet det va?

"Självklart" ???

Du vet att priset gått ned för att det inte är fyrhjulsdrift, ingen inkluderade FSD, 30% mindre dragvikt, inga elutag.

Teslas egen post på Twitter:
52 miljoner views men endast 0,03% har bemödat sig med att interagera och trycka på like. 98% av 2,2k kommentarer är besvikna på priset och ingenting tyder på att det är någonting annat än Teslas verkliga konsumentbas som interagerar.

Så allt Ford behöver göra för att rädda lighting är att ta bort halva batteripacket och ge den 2WD för då kostar den 15K USD mindre och kommer sälja som smör?

Förklara gärna självklart i det här fallet.

Men för helvete. En billigare version har ju inte varit tillgänglig förut, med längre räckvidd dessutom. Cybertrucken är redan den bäst säljande elektriska pickupen i USA. men att erbjuda en billigare version gör att produkten når fler kunder, vilket gör det möjligt att skala upp produktionen ännu mer, vilket sänker priset ytterligare på sikt. Hur svårt skall det vara att fatta?

Att plocka bort saker som folk inte kommer sakna och istället öka räckvidden är ju bara vettigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in