2025-03-26, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Jag har vän som har asperger, jag sa till honom efter att fått höra han åt bara makaroner med korv, ketchup till. Bjöd honom hem till mig, då hade jag låtit finsk köttsoppa sjuda i flera timmar och sa. Smaka? han älskade den, sen försiktigt visa upp andra rätter som asiatiska. han började gilla de med!

Vi är få som kan läsa av folk, och hjälper.
Svensk och finsk köttsoppa är nog kopierat från franska köket
Citera
2025-03-26, 20:58
Medlem
TzOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Det förvånar mig inte. Tvärtom. Svenne Svensk är en aningslös lämmel som aldrig tänkt en unik tanke i hela sitt erbarmliga liv. Svenne tycker om mat som inte smakar något. Mild ost. Vanilj. Kranvatten. Ett saltkorn i en liter vatten gör att Svenne grimaserar illa och instinktivt söker sig till prinskorven och Skogaholmslimpan. Att denne lokalpatriotiske pajas skulle erkänna att svensk mat är både tråkig och grå vore som att få honom att erkänna att Jas 39 Gripen är en flygande epatraktor byggd av amerikanska reservdelar. Dumsvenne hyllar husmanskosten men äter den aldrig. Svensk ”festmat” är bara olika varianter av sill och potatis. Så inte undra på att jag är tämligen ensam om att säga sanningen här i tråden. Det brukar jag vara även i andra sammanhang.
Du brukar vara ensam i dina åsikter men det är alla andra som har fel,? Du verkar vara otroligt osympatisk och ego. Ang salt i maten så är Sverige känt för att ha för mkt salt, inte tvärtom.
Citera
2025-03-26, 20:59
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jan-sandelius
Finska piroger har dom stulit från ryska köket

Karelerna var eget folk, som valde höra sig till finland. Du borde läsa på!
Citera
2025-03-26, 20:59
Medlem
TzOns avatar
Citat:
Finska piroger har dom stulit från ryska köket
Nej.
Citera
2025-03-26, 21:02
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TzOn
Du brukar vara ensam i dina åsikter men det är alla andra som har fel,? Du verkar vara otroligt osympatisk och ego. Ang salt i maten så är Sverige känt för att ha för mkt salt, inte tvärtom.

Nej, han är inte ensam om!

Vi är få som kan se klart på saker och ting. Ni är i dimman!

Som med maten, svenskarna tror allt skapades i sverige! Dill, fanns inte i sveige tex. Det kom från asien.,
Citera
2025-03-26, 21:02
Medlem
Citat:
Karelerna var eget folk, som valde höra sig till finland. Du borde läsa på!
Jag tror ryssarna och Östeuroperna fått piroger från turkiet/osmanska riket om jag minns rätt...
Citera
2025-03-26, 21:12
Avslutad
Citat:
Jag har vän som har asperger, jag sa till honom efter att fått höra han åt bara makaroner med korv, ketchup till. Bjöd honom hem till mig, då hade jag låtit finsk köttsoppa sjuda i flera timmar och sa. Smaka? han älskade den, sen försiktigt visa upp andra rätter som asiatiska. han började gilla de med!

Vi är få som kan läsa av folk, och hjälper.
Jag bjöd en iransk tjej på middag en gång för hon hade inte kommit i kontakt med det svenska köket berättade hon.
Jag kokade potatis, gjorde stuvade morötter, stekte falukorv och serverade riven kål och med rårörda lingon till. Och knäckebröd. Riktig husmanskost alltså, sånt som många yngre svenskar inte kan med.
Hon blev frälst på det, faktiskt. Fick lära henne göra morotstuvning sen. Hon gick en kurs på husmanskost sen berättade hon när jag stötte på henne i stan nåt år senare.
Citera
2025-03-26, 21:13
Medlem
Citat:
Nej, han är inte ensam om!

Vi är få som kan se klart på saker och ting. Ni är i dimman!

Som med maten, svenskarna tror allt skapades i sverige! Dill, fanns inte i sveige tex. Det kom från asien.,
Dill är viktig kryddört i traditionell svensk mat.dill och lingon är nog det mest representativa råvarorna för svenska köket.
Citera
2025-03-26, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Jag bjöd en iransk tjej på middag en gång för hon hade inte kommit i kontakt med det svenska köket berättade hon.
Jag kokade potatis, gjorde stuvade morötter, stekte falukorv och serverade riven kål och med rårörda lingon till. Och knäckebröd. Riktig husmanskost alltså, sånt som många yngre svenskar inte kan med.
Hon blev frälst på det, faktiskt. Fick lära henne göra morotstuvning sen. Hon gick en kurs på husmanskost sen berättade hon när jag stötte på henne i stan nåt år senare.
Är stuvad potatis en svensk maträtt?🤔
Citera
2025-03-26, 21:18
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Dill är viktig kryddört i traditionell svensk mat.dill och lingon är nog det mest representativa råvarorna för svenska köket.

Lingon finns i hela norden. dvs´sverige, norge och finland. Ingenting att ta upp här i tråden.
Citera
2025-03-26, 21:20
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Är stuvad potatis en svensk maträtt?🤔

Nej, jag åt det som barn i finland, aldrig noterat om det skulle vara svenskt eller inte.
Citera
2025-03-26, 21:21
Medlem
Citat:
Lingon finns i hela norden. dvs´sverige, norge och finland. Ingenting att ta upp här i tråden.
Du glömde nämna att lingon finns i Ryssland och Nordamerika också.men sverige o finland är ganska unika att servera lingon till sina traditionella rätter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in