2025-03-24, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillardisk
Låt mig gissa. Du är vårdpersonal men inte läkare. Sjuksköterska, undersköterska eller sekreterare? Ni har en essentiell roll i sjukvården och den skulle inte klara sig utan er. Ingen säger något annat, så du kan släppa mindervärdeskomplexet. Ni får (med all rätt stor) respekt från alla, inkl läkare. Däremot har du i egenskap av ssk/usk/se kr INTE kompetens att bedöma vem som är lämplig som läkare. Det sitter personer med rätt kunskap, utbildning och kompetens som avgör vem som blir "godkänd" som läkare. Bara för att du personligen ogillat en AT-läkare du träffat i en timme ger det dig ingen rätt att uttala dig om den personens hela lämplighet för sitt yrke. Ta ett steg tillbaka och rannsaka dig själv och dina egna prematura åsikter. Finns det en möjlighet att du inte förstår komplexiteten i vad som gör en bra läkare, eftersom du själv inte är utbildad i medicin? Ett välmenande tips: tagga ner från svartvita blixtsnabba avfärdanden av personer du egentligen inte vet något alls om.
Ärligt talat fattar jag inte varför du anser att jag inte vet vad jag talar om! Jag har arbetat inom vården och sett många svenskfödda AT-läkare och följt dem efter att de avslutat sin AT-tjänstgöring och sett att de inte fungerat som läkare på en vårdcentral eller ett sjukhus. Och som jag skrev en del valde bli stafettläkare...
Citera
2025-03-24, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Nej, jag tror inte att jag är efterbliven.

Och till sist. Det finns inget som heter landsting längre.

Du motsäger dig själv...
Citera
2025-03-24, 20:30
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Jag tycker man ska premiera drivna och kompetenta människor jag.

Så du håller med bra.
Citera
2025-03-24, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Så du håller med bra.
Nej du vill premiera svenskar framför andra, oavsett vilka stolpskott de än är.

Jag vill premiera drivna och kompetenta människor, som Rojhat. Som för övrigt sannolikt är född i Sverige eller kom som litet barn.
Citera
2025-03-24, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Du motsäger dig själv...

OK…

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sveriges_regioner

https://www.regionstockholm.se/
Citera
2025-03-24, 21:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem

Sedan är läkarprogrammet ingen lek att gå. Få utan grundläggande kunskaper klarar det. Men de som kommer in och inte klarar det är ju pengar i sjön för samhället. Är ju ändå vi som betalar för utbildningen.

Du missförstår nog något. Att det är höga betygskrav och hp-poäng för att komma in på läkarprogrammet är inte samma sak som att det skulle vara någon särskilt svår utbildning för det är det inte.
Det innebär bara att det är många sökande per utbildningsplats.
Citera
2025-03-24, 21:55
Medlem
Citat:
OK…

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sveriges_regioner

https://www.regionstockholm.se/

Jag påpekade lite elegant att du är väldigt ung och fokuserar på oväsentliga ytfenomen - som vad landstingen benämns numera. Jag har många många års erfarenhet av universitetsstudier över två decennier och baserar mina åsikter på erfarenhet från denna tid.Jag kan alltså jämföra kvalitet på elever och undervisning mellan år 1995 och 2015. Utvecklingen är tydlig. Du läser politisk korrekt trams med syfte att snacka bort betydelsen av IQ och begåvning vid högre utbildning. Så du tror sannolikt även att det är en fördel med kvinnliga brandmän och jämn hudfärgsrepresentation inom läkarkåren.
Citera
2025-03-24, 21:56
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Nej du vill premiera svenskar framför andra, oavsett vilka stolpskott de än är.

Jag vill premiera drivna och kompetenta människor, som Rojhat. Som för övrigt sannolikt är född i Sverige eller kom som litet barn.

Jo jag har förstått du är ett svenskhatande miffo.
Citera
2025-03-24, 22:17
Medlem
Citat:
Jag påpekade lite elegant att du är väldigt ung och fokuserar på oväsentliga ytfenomen - som vad landstingen benämns numera. Jag har många många års erfarenhet av universitetsstudier över två decennier och baserar mina åsikter på erfarenhet från denna tid.Jag kan alltså jämföra kvalitet på elever och undervisning mellan år 1995 och 2015. Utvecklingen är tydlig. Du läser politisk korrekt trams med syfte att snacka bort betydelsen av IQ och begåvning vid högre utbildning. Så du tror sannolikt även att det är en fördel med kvinnliga brandmän och jämn hudfärgsrepresentation inom läkarkåren.

Sist jag kollade passet hade jag passerat 60. Så fortsätt du att gissa.

Vi utbildar ca 1500 läkare varje år. Även om alla universitet använde sig fullt ut av det alternativa urvalet så skulle det ”bara” bli ca 500 som fick legitimation den vägen. Samtidigt så kommer det ut kanske 700 läkare i vården som har sin utbildning utomlands och där många pratar undermålig svenska.

Så gissningar om min erfarenhet ålder, vad jag ev jobbar med, vad jag tycker om rökdykare på 130 cm och annat irrelevant är inget som gör att jag direkt tänker ”den här typen vet vad han pratar om”. Att du som är så insatt dessutom hade glömt bort att man numera (givetvis helt ointressant men ändå fakta) lagt ordet landsting på hyllan gör att jag om jag som du ska gissa, antingen tror att du inte fyllt 30 eller om du är i min ålder, börjat bli lite gaggig.
Citera
2025-03-24, 22:29
Medlem
Citat:
Sist jag kollade passet hade jag passerat 60. Så fortsätt du att gissa.

Vi utbildar ca 1500 läkare varje år. Även om alla universitet använde sig fullt ut av det alternativa urvalet så skulle det ”bara” bli ca 500 som fick legitimation den vägen. Samtidigt så kommer det ut kanske 700 läkare i vården som har sin utbildning utomlands och där många pratar undermålig svenska.

Så gissningar om min erfarenhet ålder, vad jag ev jobbar med, vad jag tycker om rökdykare på 130 cm och annat irrelevant är inget som gör att jag direkt tänker ”den här typen vet vad han pratar om”. Att du som är så insatt dessutom hade glömt bort att man numera (givetvis helt ointressant men ändå fakta) lagt ordet landsting på hyllan gör att jag om jag som du ska gissa, antingen tror att du inte fyllt 30 eller om du är i min ålder, börjat bli lite gaggig.

Strålande logik: Utländska läkare är dåligt - så alternativa urval är bra!

Du tänker alltså att det är bättre med inhemska negrer eftersom de kan språket?
Citera
2025-03-24, 22:49
Medlem
Citat:
Strålande logik: Utländska läkare är dåligt - så alternativa urval är bra!

Du tänker alltså att det är bättre med inhemska negrer eftersom de kan språket?

Jag har inte sagt att utländska läkare är varken bra eller dåliga. Jag har sagt att du borde hetsa upp dig över att vi som jag tycker, alltför ofta släpper igenom läkare ut i den svenska vården som har svårt att göra sig förstådda. Både vad gäller sina patienter och sina kollegor. Det är en mycket större risk än det fåtal olämpliga läkare (svenska som osvenska) som utbildas i Sverige.

Inte heller har jag någonstans skrivit att jag tycker det alternativa urvalet är av godo.

Vad sägs om att du kollar synen? Rekommenderar denna vårdgivare.

https://abaogonklinik.se/home/ogonlakare/
Citera
2025-03-24, 23:05
Medlem
Citat:
Jag har inte sagt att utländska läkare är varken bra eller dåliga. Jag har sagt att du borde hetsa upp dig över att vi som jag tycker, alltför ofta släpper igenom läkare ut i den svenska vården som har svårt att göra sig förstådda. Både vad gäller sina patienter och sina kollegor. Det är en mycket större risk än det fåtal olämpliga läkare (svenska som osvenska) som utbildas i Sverige.

Inte heller har jag någonstans skrivit att jag tycker det alternativa urvalet är av godo.

Vad sägs om att du kollar synen? Rekommenderar denna vårdgivare.

https://abaogonklinik.se/home/ogonlakare/

Språk är absolut ett problem.

Samtidigt går språk i vissa fall att överkomma på olika sätt.

Låg intelligens går inte att komma runt med olika hjälpmedel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in