2025-03-23, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bayeux
Ja, jag visste förstås att du skulle vifta bort detta som irrelevant. Bevis är det, men man kan alltid ta till moving the goalpost och whataboutism, vilket du gör. Resten är bara ad hominem om mina eventuella politiska tillhörigheter och mediala preferenser. Ynkligt.
Du som kan så många armuentationsfel - vad säger du om din egen trådstart? Där du lägger fram (i din värld) ett exempel på hur en invandrare går före i kön och får en gräddfil, som bevis för svenska statens positiva särbehandling av invandrare, eller "asylaktivism". Men så visar det sig att du helt missförstått artikeln. Och gräddfilen inte är något integrationsprojekt, utan i själva verket en vanlig, okontroversiell väg in på läkarprogrammet som funnits alltid. För svenskar, eller vem som helst som uppfyller betygskriterierna. Sedan försöker du bygga ett argument mot invandring/integration på ditt felaktiga exempel och felaktiga premiss. Du argumenterar mot en påhittad motståndare. Vad kallas det armuentationsfelet? En halmgubbe. Ha vilka åsikter om invandring du vill, det står dig fritt och jag är inte nödvändigtvis på andra sidan. Men håll dig till fakta och logik - annars når du bara dem som redan är frälsta.
Citera
2025-03-23, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fdpktant
Så trist att det skulle vara fel med en läkare som inte är av svensk härkomst. Efter att ha arbetat i vården så har jag mött så många AT-läkare av svensk härkomst som inte varit lämpliga som läkare. Tyvärr så har de godkänts och gått vidare gissa till vad? Jo dom tjänade grova pengar på att bli stafettläkare! Förhoppningsvis har de inte missat allt för mycket och gjort att hederliga svenskar dött i förtid!
Låt mig gissa. Du är vårdpersonal men inte läkare. Sjuksköterska, undersköterska eller sekreterare? Ni har en essentiell roll i sjukvården och den skulle inte klara sig utan er. Ingen säger något annat, så du kan släppa mindervärdeskomplexet. Ni får (med all rätt stor) respekt från alla, inkl läkare. Däremot har du i egenskap av ssk/usk/se kr INTE kompetens att bedöma vem som är lämplig som läkare. Det sitter personer med rätt kunskap, utbildning och kompetens som avgör vem som blir "godkänd" som läkare. Bara för att du personligen ogillat en AT-läkare du träffat i en timme ger det dig ingen rätt att uttala dig om den personens hela lämplighet för sitt yrke. Ta ett steg tillbaka och rannsaka dig själv och dina egna prematura åsikter. Finns det en möjlighet att du inte förstår komplexiteten i vad som gör en bra läkare, eftersom du själv inte är utbildad i medicin? Ett välmenande tips: tagga ner från svartvita blixtsnabba avfärdanden av personer du egentligen inte vet något alls om.
Citera
2025-03-23, 23:58
Medlem
Sam.Boyds avatar
Allt är frid o fröjd så länge läkarna har kompetensen. Något som nu o då ifrågasätts.
Citera
2025-03-24, 05:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smugumin
Han har kommit in genom PIL-urval, alltså begåvningstest + intervju. Han behöver uppfylla allmänna behörighetskraven för läkarprogrammet (grundläggande behöriget + Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2 och Matematik 4). Således inget att bli upprörd över utan är jämförbart med att bli antagen genom högskoleprovet.

Nej, Högskoleprovet är inte subjektivt.
En intervju är subjektiv och kommer främja minoriteter och sk utsatta grupper.
Citera
2025-03-24, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Så klart det skulle sluta på det viset.

Målet är väl att få landstingen nedlagda så vi måste går över till privat vård.

Du får det att låta som att de som kommer in på olika utbildningar den här vägen skulle vara typ olämpliga eller inte kapabla att klara av utbildningen. Så är det inte. De bedöms ju ha den begåvning som behövs och ifall den bedömningen är fel kommer de ju inte klara av utbildningen. Klarar de utbildningen är de ju givetvis lika kompetenta som de som kommit in på utbildningen på mer traditionellt sätt.

Sedan är det ju så att de läkare som kommer igenom utbildningen utan att vara klassens ljus, lika gärna kan hamna på en privat vårdgivare som att bli anställda av regionerna (landsting är en numera historisk beteckning).
Citera
2025-03-24, 06:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillardisk
Låt mig gissa. Du är vårdpersonal men inte läkare. Sjuksköterska, undersköterska eller sekreterare? Ni har en essentiell roll i sjukvården och den skulle inte klara sig utan er. Ingen säger något annat, så du kan släppa mindervärdeskomplexet. Ni får (med all rätt stor) respekt från alla, inkl läkare. Däremot har du i egenskap av ssk/usk/se kr INTE kompetens att bedöma vem som är lämplig som läkare. Det sitter personer med rätt kunskap, utbildning och kompetens som avgör vem som blir "godkänd" som läkare. Bara för att du personligen ogillat en AT-läkare du träffat i en timme ger det dig ingen rätt att uttala dig om den personens hela lämplighet för sitt yrke. Ta ett steg tillbaka och rannsaka dig själv och dina egna prematura åsikter. Finns det en möjlighet att du inte förstår komplexiteten i vad som gör en bra läkare, eftersom du själv inte är utbildad i medicin? Ett välmenande tips: tagga ner från svartvita blixtsnabba avfärdanden av personer du egentligen inte vet något alls om.

Du börjar med att skriva ”låt mig gissa” för att sedan utveckla en hyfsat komplex analys av en person, baserad på några få meningar skriven text. Du avslutar sedan med rådet till skribenten att inte göra blixtsnabba avfärdanden av folk som denna inte känner.

Ironi på hög nivå. 😂
Citera
2025-03-24, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Du får det att låta som att de som kommer in på olika utbildningar den här vägen skulle vara typ olämpliga eller inte kapabla att klara av utbildningen. Så är det inte. De bedöms ju ha den begåvning som behövs och ifall den bedömningen är fel kommer de ju inte klara av utbildningen. Klarar de utbildningen är de ju givetvis lika kompetenta som de som kommit in på utbildningen på mer traditionellt sätt.

Sedan är det ju så att de läkare som kommer igenom utbildningen utan att vara klassens ljus, lika gärna kan hamna på en privat vårdgivare som att bli anställda av regionerna (landsting är en numera historisk beteckning).

Är du efterbliven eller vad?

Ju lägre krav du ställer på urvalet - desto svagare elever får du.

Har man den minsta erfarenhet från universitetsvärlden förstår man att i slutänden anpassas undervisningens kvalitet efter elevernas kvalitet. Annars får inte universiteten några stålar.

Nu blev det för lite blattar om man ställer för höga krav och det så inte bra ut från ett PK-perspektiv.

Sedan om man inte fattar att privata företag har större förmåga att sålla vid anställningar än vad Landstinget gör. Så säger jag bara en sak: Lycka till här i livet! Blir inte lätt för dig om du ska tro på allt du hör och läser.
Citera
2025-03-24, 07:30
Medlem
Insläppet av icke europeiska läkare har varit ett gissel i vården.

De problem jag har observerat hos blattar är följande:

1. Bristande mognad, d.v.s. blir kränkta för minsta lilla och förväntar sig en servil attityd av alla. Detta att jämföra med de svenskar i samma ålder som oftast visar arbetsvilja, empati och som har gått den långa linjen genom gymnasiet och svensk läkarutbildning.

2. Majoriteten av blattarna har inte läst i Sverige, för det är de för efterblivna för, de flesta har köpt en plats i Central- eller Östeuropa och klarat sig i genom de få krav de ställer och sedan dumpats med en examen i Sverige. Flera landsting fick då upprätta genomfasningsplatser för sagda "läkare" för att se om de håller måttet, och få lära sig det svenska systemet, och som de flesta begriper är de absolut flesta av dem rena bottenskrap.

De blattar som har läst till läkare i sitt hemland har också genomgående haft problem att klara av läkarprovet i Sverige.

3. I Stockholm var det ju två irakier, en kvinnlig och en manlig, som båda hade läst i Tjeckien, där kvinnan var ny och mannen ST-läkare på intern tror jag, och mannen gav en överdosering av kaliumklorid, 30 st 750 mg tabletter /dygn, till en äldre kvinna. Både SSK och apotekare ringde upp och frågade om detta verkligen stämde, men blev ilsket motsagda.

4. Den som går till blattar inom vården får kallt räkna med allvarliga problem och en icke fungerande sjukvård.

Problemet med blattar är att få regioner vågar anmäla blatten utan de skickar dem helst vidare till annan vårdcentral så att beteendet upprepar sig.
Citera
2025-03-24, 07:53
Medlem
Citat:
Du som kan så många armuentationsfel - vad säger du om din egen trådstart? Där du lägger fram (i din värld) ett exempel på hur en invandrare går före i kön och får en gräddfil, som bevis för svenska statens positiva särbehandling av invandrare, eller "asylaktivism". Men så visar det sig att du helt missförstått artikeln. Och gräddfilen inte är något integrationsprojekt, utan i själva verket en vanlig, okontroversiell väg in på läkarprogrammet som funnits alltid. För svenskar, eller vem som helst som uppfyller betygskriterierna. Sedan försöker du bygga ett argument mot invandring/integration på ditt felaktiga exempel och felaktiga premiss. Du argumenterar mot en påhittad motståndare. Vad kallas det armuentationsfelet? En halmgubbe. Ha vilka åsikter om invandring du vill, det står dig fritt och jag är inte nödvändigtvis på andra sidan. Men håll dig till fakta och logik - annars når du bara dem som redan är frälsta.
Du respekterar SVT, så varför skulle jag inte tro på vad de skriver? Redan halv elva på förmiddagen igår skrev jag ett inlägg där jag beskrev att tråden hade felaktiga förutsättningar, och jag anmälde min egen tråd till moderator, som bedömde och utförde åtgärd. Du seglade in här åtta timmar senare och slår sedan dess på stora harmsenhetstrumman. Ursäkta om jag inte imponeras av det. Allt är öppet, alla kort lagda på bordet, mitt samvete är rent.
PS. SVT har i skrivande stund inte rättat artikeln.
Citera
2025-03-24, 08:10
Medlem
colis avatar
Citat:

Väldigt snyggt formulerat! Och så rätt!

Vi har en drös av framförallt sjuksköterskor som ser sig som ”nästan läkare” eller till och med förmer än många yngre läkare.
Dock baseras sjuksköterskors kunskap inte på en medicinsk utbildning överhuvudtaget. Det bör noga inpräntas i gemene man.

Läkare har det medicinska och övergripande ansvaret och övrig personals uppgift är att vara läkare och patienter behjälpliga att genomföra den medicinska vården, utredningar och behandlingar såsom läkarna beslutat.

Så ser sjukvårdens organisation och ansvarsfördelning ut på pappret i dag. Så ska det se ut.

Tyvärr finns det mycket som idag pekar på att en stor del av den svenska sjukvårdens problem just beror på sjuksköterskorna. De har en förkärlek som grupp att försöka lyfta sig uppåt i hierarkin trots att de saknar den grundläggande medicinska utbildning och kunskapen, samtidigt som de sparkar nedåt mot undersköterskor och biträden.
Detta parallellt som de ständigt beklagar sig i media.

Vi behöver omorganisera sjukvården, locka tillbaka de duktigaste studenterna att välja läkarutbildningen, sålla bort okunniga läkare och läkare med språkproblem - och se till att ett stort antal sjukskötesketjänster återgår till tjänster för undersköterskor och biträden.
Så som det var organiserat från början innan sköterskefackets kampanj startade på 80-talet.

Då får vi fler händer i vården, fler kunniga läkare, kortare väntetider, bättre ansvarsstyrning, bättre samarbete på golvet.
Vi slipper också sannolikt det ständiga massmediala gnället från sjuksköterskor som kräver högre löner ( lönegenomsnittet för endast grundutbildad sjuksköterska är idag 42.000kr/mån) och oblygt och helt felaktigt påstår att de dagligen ”räddar liv”.
Vilket de naturligtvis inte gör - eftersom det inte ens är deras medicinska ansvarsområde eller yrkesroll att göra.

Att premiera invandrare till gräddfiler för att komma in på på högre utbildningar - för att de just är invandrare - är naturligtvis totalt kontraproduktivt och rent vansinne.
Deras språk- och kulturskrocksproblem gör å andra sidan att sjuksköterskor då kan ta plats genom att dagligen ”hjälpa” dessa läkare tillrätta.
Därför är detta något som sjukskötesrskefackets stödjer, fullt i klass med allt annat vansinne detta fackförbund sysslat med under de senaste decennierna.
Citera
2025-03-24, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Är du efterbliven eller vad?

Ju lägre krav du ställer på urvalet - desto svagare elever får du.

Har man den minsta erfarenhet från universitetsvärlden förstår man att i slutänden anpassas undervisningens kvalitet efter elevernas kvalitet. Annars får inte universiteten några stålar.

Nu blev det för lite blattar om man ställer för höga krav och det så inte bra ut från ett PK-perspektiv.

Sedan om man inte fattar att privata företag har större förmåga att sålla vid anställningar än vad Landstinget gör. Så säger jag bara en sak: Lycka till här i livet! Blir inte lätt för dig om du ska tro på allt du hör och läser.

Nej, jag tror inte att jag är efterbliven.

Givetvis kan det bli lägre nivå på studenterna ifall kan sänker kraven på att komma in på en utbildning. Men likväl, du ska kunna tillgodogöra dig en utbildning också för att i slutänden stå till arbetsmarknadens förfogande. Och vad gäller läkarutbildningen så kan ju inte universiteten påverka den obligatoriska AT-tjänstgöringen som en man måste göra för att få ut sin läkarlegitimation.

Vad gäller antalet blattar sedan så är det ett bra mycket större problem med de läkare som har sin utbildning i andra länder än Sverige (och som ibland inte kan göra sig förstådda på svenska) än det lilla fåtal som nu kan bli läkare via den uttagningsprocess som Rojhat kom in på läkarprogrammet via. Det är ett fåtal som kommer bli läkare den vägen och inte alla är blattar.

https://slf.se/rad-och-stod/utbildning/utbildad-i-annat-land/

Vad gäller privata vårdgivare sedan så hoppas jag du är medveten om att det finns en ganska stor mängd sådana som är ägda och drivs av blattar samt att det är en hel del sådana bolag som är sjukt oseriösa.

https://www.dagensmedicin.se/opinion/debatt/infor-en-kontrollavgift-for-bolag-i-vardvalet/

https://www.dn.se/sverige/fertilitetsklinik-mister-vardvalsavtal-efter-allvarliga-brister/

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4BR3bg/svea-vaccin-patienten-gunnar-fick-fel-vaccin-av-olegitimerad-personal

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QMwzVW/opererades-for-endometrios-dog-i-sepsis

https://www.dn.se/sverige/kvinnor-nara-att-do-efter-operationer-pa-privatklinik/

Och till sist. Det finns inget som heter landsting längre.
Citera
2025-03-24, 10:30
Medlem
Det handlar kanske inte om direkt kvotering då?

Fast just namnet Rojhat... Som förälder bör man kanske tänka till innan man väljer ett sådant namn. Jag har personligen aldrig träffat någon som heter "Rojhat"...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in