2025-03-23, 08:44
Medlem
”Karolinska Institutet i Solna erbjuder tillsammans med Linköpings universitet och Umeå universitet även ett alternativt urval, där studenter kan ansöka till läkarutbildningen utan behöriga betyg eller högskolepoäng.”

Rojhat Topal, 21, kunde inte läsa färdigt på grund av covid-19-pandemin och många småsyskon. Men nu får han chansen ändå.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/rojhat-21-kom-in-pa-lakarprogrammet-utan-toppbetyg

Är detta rätt väg att gå för att integrera?
Citera
2025-03-23, 08:44
Moderator
Ancistruss avatar
Rubriken ändrad.

Rojhat Topal fick gräddfil in på läkarprogrammet ---> Rojhat Topal fick gräddfil in på läkarprogrammet enligt SVT

(Detta eftersom uppgifterna SVT påstår har ifrågasättas om de verkligen stämmer.)

/Mod
Senast redigerad av Ancistrus 2025-03-23 kl. 13:06.
Citera
2025-03-23, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bayeux
”Karolinska Institutet i Solna erbjuder tillsammans med Linköpings universitet och Umeå universitet även ett alternativt urval, där studenter kan ansöka till läkarutbildningen utan behöriga betyg eller högskolepoäng.”

Rojhat Topal, 21, kunde inte läsa färdigt på grund av covid-19-pandemin och många småsyskon. Men nu får han chansen ändå.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/rojhat-21-kom-in-pa-lakarprogrammet-utan-toppbetyg

Så klart det skulle sluta på det viset.

Målet är väl att få landstingen nedlagda så vi måste går över till privat vård.
Citera
2025-03-23, 08:52
Avstängd
Citat:

Integrera? Den alternativa vägen in på utbildningen är öppen för alla.
Citera
2025-03-23, 08:56
Medlem
Smugumins avatar
Citat:

Han har kommit in genom PIL-urval, alltså begåvningstest + intervju. Han behöver uppfylla allmänna behörighetskraven för läkarprogrammet (grundläggande behöriget + Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2 och Matematik 4). Således inget att bli upprörd över utan är jämförbart med att bli antagen genom högskoleprovet.
Citera
2025-03-23, 08:58
Medlem
Egentligen skulle man behöva höja kraven på intagningen så att ALLA får göra lämplighetstester och inte enbart betyg eller högskoleprov avgör.
Citera
2025-03-23, 09:08
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Egentligen skulle man behöva höja kraven på intagningen så att ALLA får göra lämplighetstester och inte enbart betyg eller högskoleprov avgör.
Både högskoleprov och lämplighetstest, endast det senare blir för mycket mänsklig bedömning.

Sedan är läkarprogrammet ingen lek att gå. Få utan grundläggande kunskaper klarar det. Men de som kommer in och inte klarar det är ju pengar i sjön för samhället. Är ju ändå vi som betalar för utbildningen.
Citera
2025-03-23, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Både högskoleprov och lämplighetstest, endast det senare blir för mycket mänsklig bedömning.

Sedan är läkarprogrammet ingen lek att gå. Få utan grundläggande kunskaper klarar det. Men de som kommer in och inte klarar det är ju pengar i sjön för samhället. Är ju ändå vi som betalar för utbildningen.

Ja, vi vill inte att man ska investera 5 miljoner i någon som sedan inte praktiserar yrket framgångrikt.

Jag tänker mig att lämplighetstest läggs ovanpå nuvarande nivå av krav på betyg och/eller högskoleprovet, givetvis.

Inte att man skulle ta in på enbart intervjuer.

Det är många sökande. Man har råd att sålla bort de med höga betyg som egentligen inte är lämpade att vara läkare.
Citera
2025-03-23, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smugumin
Han har kommit in genom PIL-urval, alltså begåvningstest + intervju. Han behöver uppfylla allmänna behörighetskraven för läkarprogrammet (grundläggande behöriget + Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2 och Matematik 4). Således inget att bli upprörd över utan är jämförbart med att bli antagen genom högskoleprovet.
Det står i artikeln, och jag citerade det, att de kan antas ”utan behöriga betyg eller högskolepoäng”.

Du hävdar alltså att det är fel?
Citera
2025-03-23, 09:20
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Ja, vi vill inte att man ska investera 5 miljoner i någon som sedan inte praktiserar yrket framgångrikt.

Jag tänker mig att lämplighetstest läggs ovanpå nuvarande nivå av krav på betyg och/eller högskoleprovet, givetvis.

Inte att man skulle ta in på enbart intervjuer.

Det är många sökande. Man har råd att sålla bort de med höga betyg som egentligen inte är lämpade att vara läkare.
Ungefär min tanke. Att som i trådstarten bara gå på en personlig interljuv är fel.
Citera
2025-03-23, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Integrera? Den alternativa vägen in på utbildningen är öppen för alla.
Du får gärna utveckla hur du tänker när du hävdar att vägar som är öppna för alla inte kan bidra till integration.
Citera
2025-03-23, 09:25
Avslutad
Citat:
Det står i artikeln, och jag citerade det, att de kan antas ”utan behöriga betyg eller högskolepoäng”.

Du hävdar alltså att det är fel?
Jag har själv gjort PIL-urvalet flera gånger. Det var innan jag upptäckte att varken yrket i sig eller vården som helhet var något för mig. Man behövde då jag gjorde det fullständiga betyg och åtminstone 1.3 på högskoleprovet.

Journalisten måste mena "utan erforderliga betyg". Ingen ska kunna bli läkare i mitt tycke utan att vara ha fullständiga betyg, d.v.s åtminstone godkänt i alla ämnen från gymnasiet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in