Citat:
Ursprungligen postat av
Tatueraren
Läsvärt. Kan bara hålla med.
Jag satt faktiskt i en diskussion om just det här fenomenet tidigare idag. Det är rätt intressant, och samtidigt rätt vidrigt, hur vissa människors beteenden fungerar i den här typen av forum. Det jag och en god vän, som är betydligt mer insatt i ämnet än jag själv, kom fram till följande teori.
För en del handlar det inte bara om sadistisk njutning i sig, utan om en direkt koppling till sexuell upphetsning. Det är inte nog med att de tycker om att se någon annan må dåligt, det triggar även en fysisk reaktion hos dem.
Om de gång på gång återvänder till samma personer och händelser, kan det vara ett tecken på en tvångsmässig drift att uppleva samma känsla om och om igen. Man ser liknande beteenden hos människor som fastnat i en viss typ av porr, där de hela tiden söker efter samma typ av material för att uppnå en viss reaktion.
Och det här med att de så noggrant granskar könsorgan, uppmanar andra att titta och gärna går in på detaljer, det kan mycket väl vara ett sätt att legitimera sin egen besatthet. Genom att låtsas att de bara "analyserar" eller "kritiserar" kan de dölja det faktum att de egentligen drivs av en sexuell fascination.
Negativa kommentarer kan i det här sammanhanget fungera som en maskering av åtrå, om de öppet uttryckte en sexuell dragning till det de tittar på, skulle det bryta mot gruppens normer och de riskerar att själva bli måltavlor. Det påminner en hel del om hur vissa personer i extremt homofoba miljöer beter sig, de döljer sin egen dragning genom att vara extra aggressiva.
Dessutom ser man att de försöker få andra att delta i hånet, vilket skapar en kollektiv ritual. Genom att gå igenom materialet tillsammans förstärker de varandras känslor, nästan som en pervers gemensam akt. Och när "alla" gör det, blir det mer legitimt, vilket gör att de slipper känna skuld över sin egen njutning.
Jag skulle inte bli förvånad om en stor del av de här människorna faktiskt får en sexuell kick av att se andra förnedras, och att bilder på könsorgan fyller en fetischistisk funktion för dem. Hånet och moralismen blir då bara en täckmantel för något mycket mer tabubelagt.