2025-03-21, 14:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Hur vet du att dom inte har kollat det?

Under en längre tid har dom tagit prov på många personer runt om i landet och inte informerat om det, för att sedan slänga det i ansiktet på patienten och skicka in att man är i en riskgrupp eller vad dom nu kollar detta har pågått en längre tid men nu när det har blivit känt kommer läkare dra igång häxjakten

1. För att de inte haft orsak att titta på PEht när de tagit mina blodprov.
2. För att jag har fått se mina testvärden och det har inte kollats något PEth.
3. För att jag ifall detta kollats med all säkerhet haft över 0,3 och det borde jag väl då hört på ett eller annat sätt.
2025-03-21, 14:25
Avslutad
Nu har frågan lyfts i riksdagen om de rättsosäkra körkortsindragningarna.
Tycker KD statsrådet förlitar sig lite väl mycket på Transportstyrelsens arbete.

https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/interpellationsdebatt/rattssakerhet-vid-indragande-av-korkort_hc10509/
2025-03-21, 14:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Du bör välja "lättvin" annars ryker lappen.

https://www.folkhalsoguiden.se/globalassets/verksamheter/forskning-och-utveckling/centrum-for-epidemiologi-och-samhallsmedicin/folkhalsoguiden/rapporter-och-faktablad/alkoholkonsumtion-och-risknivaer-rapport-2018.1.pdf

Kanske bättre om jag slutar hälla upp till kanten i glaset...
2025-03-21, 14:40
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
1. För att de inte haft orsak att titta på PEht när de tagit mina blodprov.
2. För att jag har fått se mina testvärden och det har inte kollats något PEth.
3. För att jag ifall detta kollats med all säkerhet haft över 0,3 och det borde jag väl då hört på ett eller annat sätt.
Trodde inte heller att dom kollade det på mig men det har dom gjort under 2 år och tog med det när dom kollade annat men så en dag frågade jag under provtagningen, sökte på vad det var och frågade läkaren rakt ut Varför och hur länge dom tagit provet så dom tar med det utan att patienten vet något och läkaren kan i lugn och ro titta om det gått upp eller ner under en längre tid, frågar läkaren hur det är med alkoholen och patienten svarar måttligt bara i bland och proverna visar högt värde betyder ju att patienten sitter och ljuger om sin konsumtion.

Alltså förnekar att man kanske dricker varje dag eller var tredje under en längre tid då är man i den risk gruppen.

Tjejens farsa har fått återkallat körkort på grund av det men sket i att lämna kortet och eldade upp alla papper och han dricker ofta men låter bilen stå dagen efter och sköter just den biten men det vet ju varken läkare eller transportstyrelsen.

Men i alla fall så får vi väl hoppas att du får behålla körkortet och även alla andra som sköter sin alkohol konsumtion, adjö..
2025-03-21, 14:47
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
[...]
Jag är inte fullt insatt i lagen men jag gissar att den inte als är skriven så att denna bedömning måste ske i samverkan med patienten. Om läkaren av någon (rätt/eller fel) bedömer att jag är alkoholist så måste ju detta rapporteras oavsett vad jag tycker om saken. Och den vetenskapliga grunden, hur ska den se ut menar du? Jag känner inte till någon vetenskapligt accepterad metod för att ställa diagnosen alkoholism. Gör du?
[...]
Du är verkligen okunnig och försöker inte ens ta reda på något själv. Ja, det finns sedan länge etablerade metoder för att diagnosticera skadligt bruk och beroende av alkohol. Inget av det som hittills framkommit har varit ens i närheten av sådana metoder.

Skadligt bruk och beroende av alkohol
https://vardpersonal.1177.se/kunskapsstod/kliniska-kunskapsstod/skadligt-bruk-och-beroende-av-alkohol/?selectionCode=profession_primarvard

Det övriga i ditt inlägg bemöter jag inte eftersom det bara är upprepningar.
2025-03-21, 14:48
Medlem
Det börjar bli dags att ignorera 2.3, han vill bara begrava fakta
2025-03-21, 15:05
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dundersnyting
Det börjar bli dags att ignorera 2.3, han vill bara begrava fakta

Ja, mycket skit läser man här på forumet, men den här regimtrogna halvalkade sossens circelrunkande dubbeltänk börjar ta priset.

Vafan vill han få sagt egentligen? Kan någon förklara?
2025-03-21, 15:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Trodde inte heller att dom kollade det på mig men det har dom gjort under 2 år och tog med det när dom kollade annat men så en dag frågade jag under provtagningen, sökte på vad det var och frågade läkaren rakt ut Varför och hur länge dom tagit provet så dom tar med det utan att patienten vet något och läkaren kan i lugn och ro titta om det gått upp eller ner under en längre tid, frågar läkaren hur det är med alkoholen och patienten svarar måttligt bara i bland och proverna visar högt värde betyder ju att patienten sitter och ljuger om sin konsumtion.

Alltså förnekar att man kanske dricker varje dag eller var tredje under en längre tid då är man i den risk gruppen.

Tjejens farsa har fått återkallat körkort på grund av det men sket i att lämna kortet och eldade upp alla papper och han dricker ofta men låter bilen stå dagen efter och sköter just den biten men det vet ju varken läkare eller transportstyrelsen.

Men i alla fall så får vi väl hoppas att du får behålla körkortet och även alla andra som sköter sin alkohol konsumtion, adjö..

Tjs, jag oroar mig inte trots alla skräckhistorier.
2025-03-21, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Ja, mycket skit läser man här på forumet, men den här regimtrogna halvalkade sossens circelrunkande dubbeltänk börjar ta priset.

Vafan vill han få sagt egentligen? Kan någon förklara?
Det är just det, han vill inte få något sagt, han vill trötta ut dem som levererar fakta.
2025-03-21, 15:18
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dundersnyting
Det är just det, han vill inte få något sagt, han vill trötta ut dem som levererar fakta.

Jag börjar undra om han är en del av Transportstyrelsens 'damage control'. Han står ju för nästan 10% av inläggen i tråden.
2025-03-21, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Precis, jag skulle inte bli särskilt upprörd över om det blev ett lagkrav på att alla personbilar också måste ha alkoblås. OK, mitt enda egentliga motstånd mot det är att det skulle ta längre tid att få igång bilen eftersom man måste blåsa varje gång eller i alla fall om bilen inte använts på en timme eller så.
Sen måste så klart installationen av det vara gratis.

I övrigt är jag fine med det, för jag kör inte onykter och det ska ingen annan göra heller, så obligatorisk alkoblås kanske skulle vara något för framtiden, men däremot att man dricker alkohol en dag och nykter kör en annan dag, det ska man självklart få göra.
Jag skulle säga principiellt OK till det också:
Men det finns 2 brasklappar: Kör en del bilar i jobbet och i vissa bilar tar analysen upp till ett par minuter: Samt blir jobbigt om man har en förkylning att blåsa rätt mängd och tid.
I vissa andra går det på några sekunder och inte ansträngande alls: ???
Sen installationen kan bli ganska kostsamt i vissa bilar samt att jag har ingen aning om livslängden på ett sådant system? Kör ofta mina bilar länge och frågan blir vad som händer med din 20år gamla bil du har haft som ny: Är det samhällsekonomiskt lönsamt att skrota den p.g.a att alkoholmätaren gått sönder.

Sen det som är alarmerande i den här rapporteringen är att det verkar finnas en stor rättsosäkerhet.

Sen håller jag med om att vi skall hålla drog och alkoholpåverkade personer utanför trafiken.
2025-03-21, 15:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Du är verkligen okunnig och försöker inte ens ta reda på något själv. Ja, det finns sedan länge etablerade metoder för att diagnosticera skadligt bruk och beroende av alkohol. Inget av det som hittills framkommit har varit ens i närheten av sådana metoder.

Skadligt bruk och beroende av alkohol
https://vardpersonal.1177.se/kunskapsstod/kliniska-kunskapsstod/skadligt-bruk-och-beroende-av-alkohol/?selectionCode=profession_primarvard

Det övriga i ditt inlägg bemöter jag inte eftersom det bara är upprepningar.

Ja jo, det där känner jag till men det är ju inte direkt så att det är vetenskap eller?

"Diagnosen beroende ställs om patienten upplevt tre av följande sex kriterier under det senaste året:

en stark längtan efter alkohol
svårigheter att kontrollera mängd
fortsatt konsumtion trots skador
tilltagande ointresse av allt annat än alkohol samt försummelse av förpliktelser
ökad tolerans
abstinenssymtom."

Detta och så mycket annat är ju helt en fråga om hur en patient "upplevt" sin situation. Om jag är gravt alkoholiserad men svarar att jag inte har ett sug efter alkohol, kan kontrollera hur mycket jag dricker, definitivt skulle dra ner på konsumtionen ifall min läkare sa att min lever mådde dåligt samt nekar till abstinens och ökad tolerans, är jag då alkis eller ej?

Det finns ju mängder av diagnoser som ställs på liknande sätt, dvs utifrån hur en patient ser på sig själv. Många av de olika bokstavskombinationer vi idag hör om ofta diagnosticeras väl på samma sätt och där förs ju diskussioner om huruvida diagnosen A verkligen finns eller om diagnosen B inte är detsamma som C osv.

Jag kanske använder ordet "vetenskapligt" fel men det jag var ute efter var ju någon form av test som likt när du kollar ifall du har klamydia eller ej, ger ett svar svart på vitt hur det står till. Och tittar vi på det vad gäller alkoholism så ser vi ju följande.

"Laboratorieprover

Flera biomarkörer kan användas för att påvisa eller avfärda ett långvarigt högt intag av alkohol. En del av biomarkörerna används också för att värdera aktuellt leverstatus och är då en markör för eventuell organskada av alkohol.

B-Peth – hög sensitivitet och specificitet för alkoholbruk.
CDT – hög specificitet för omfattande alkoholbruk.
GT, ASAT/ALAT – förhöjda värden kan bero på alkoholbruk men även flera andra anledningar.
MCV – ibland förhöjt av alkoholbruk."

Noterbart är att de två nedersta har text som "kan bero på..." och "ibland förhöjt av...". Och att det översta som vi ju redan konstaterat, inte direkt påvisar hur stora mängder alkohol man konsumerar. Och CDT-provet har väl samma problematik det.

Så nog föreligger det en möjlighet att en läkare menar på att dennes patient är alkoholist och har ställt en felaktig diagnos, även utan att ta något blodprov. Men visst, jag ser ju hellre att jag blir av med körkortet ifall en läkare faktiskt konstaterar att jag har abstinens, en väldigt hög tolerans mot alkohol samt ett kraftigt sug efter en liten rackare, än att det ryker pga 2 prover tagna efter min senaste resa till Thailand. Men, jag tror inget av detta kommer att hända för egen del.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in