Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Du är verkligen okunnig och försöker inte ens ta reda på något själv. Ja, det finns sedan länge etablerade metoder för att diagnosticera skadligt bruk och beroende av alkohol. Inget av det som hittills framkommit har varit ens i närheten av sådana metoder.
Skadligt bruk och beroende av alkohol
https://vardpersonal.1177.se/kunskapsstod/kliniska-kunskapsstod/skadligt-bruk-och-beroende-av-alkohol/?selectionCode=profession_primarvard
Det övriga i ditt inlägg bemöter jag inte eftersom det bara är upprepningar.
Ja jo, det där känner jag till men det är ju inte direkt så att det är vetenskap eller?
"Diagnosen beroende ställs om patienten upplevt tre av följande sex kriterier under det senaste året:
en stark längtan efter alkohol
svårigheter att kontrollera mängd
fortsatt konsumtion trots skador
tilltagande ointresse av allt annat än alkohol samt försummelse av förpliktelser
ökad tolerans
abstinenssymtom."
Detta och så mycket annat är ju helt en fråga om hur en patient "upplevt" sin situation. Om jag är gravt alkoholiserad men svarar att jag inte har ett sug efter alkohol, kan kontrollera hur mycket jag dricker, definitivt skulle dra ner på konsumtionen ifall min läkare sa att min lever mådde dåligt samt nekar till abstinens och ökad tolerans, är jag då alkis eller ej?
Det finns ju mängder av diagnoser som ställs på liknande sätt, dvs utifrån hur en patient ser på sig själv. Många av de olika bokstavskombinationer vi idag hör om ofta diagnosticeras väl på samma sätt och där förs ju diskussioner om huruvida diagnosen A verkligen finns eller om diagnosen B inte är detsamma som C osv.
Jag kanske använder ordet "vetenskapligt" fel men det jag var ute efter var ju någon form av test som likt när du kollar ifall du har klamydia eller ej, ger ett svar svart på vitt hur det står till. Och tittar vi på det vad gäller alkoholism så ser vi ju följande.
"Laboratorieprover
Flera biomarkörer kan användas för att påvisa eller avfärda ett långvarigt högt intag av alkohol. En del av biomarkörerna används också för att värdera aktuellt leverstatus och är då en markör för eventuell organskada av alkohol.
B-Peth – hög sensitivitet och specificitet för alkoholbruk.
CDT – hög specificitet för omfattande alkoholbruk.
GT, ASAT/ALAT – förhöjda värden kan bero på alkoholbruk men även flera andra anledningar.
MCV – ibland förhöjt av alkoholbruk."
Noterbart är att de två nedersta har text som "kan bero på..." och "ibland förhöjt av...". Och att det översta som vi ju redan konstaterat, inte direkt påvisar hur stora mängder alkohol man konsumerar. Och CDT-provet har väl samma problematik det.
Så nog föreligger det en möjlighet att en läkare menar på att dennes patient är alkoholist och har ställt en felaktig diagnos, även utan att ta något blodprov. Men visst, jag ser ju hellre att jag blir av med körkortet ifall en läkare faktiskt konstaterar att jag har abstinens, en väldigt hög tolerans mot alkohol samt ett kraftigt sug efter en liten rackare, än att det ryker pga 2 prover tagna efter min senaste resa till Thailand. Men, jag tror inget av detta kommer att hända för egen del.