Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Jag svarar ju bara på sådant som du påstår eller frågar efter. När det gäller läkares bedömningar så måste de givetvis ha en vetenskaplig grund och ske i samverkan med patienten. Nu har det ju framkommit flera exempel på när så inte har varit fallit. Alternativt att alla som drabbats ljuger om att de är medicinskt olämpliga att köra bil. Hur troligt är det?
Tja du, för det första så har väl inte alla som drabbats yttrat sig? Det är väl ett antal personer som yttrat sig? Och med risk att då bli ännu tjatigare än du så, nej jag tror inte till 100% på Bosse eller kvinnan som tydligen landat in på 0,3 fast hon bara drack alkohol varannan månad.
Bosse söker för yrsel och det är ju i sig en anledning till att kanske inte ha körkort, oavsett yrseln beror på alkohol eller något annat. För mig är det ju solklart att i Bosses fall så misstänker läkaren att Bosse är alkis och sedan är resten historia. Om Bosse sedan är detta eller ej har jag ingen åsikt om. Inte heller har jag någon aning om det är som Bosse säger att det enda som gjorde att han blev av med lappen var 2 testvärden. Jag är helt öppen för att läkaren mycket väl kan ha skrivit en del annat också som t ex varför han innan han fick testvärdena, valde att misstänka att Bosse kanske hade ett alkoholproblem.
Och att den där kvinnan skulle landa in på 0,3 med den extremt låga alkoholkonsumtion som hon säger sig ha, känns det troligt tycker du?
Och så här då:
"När det gäller läkares bedömningar så måste de givetvis ha en vetenskaplig grund och ske i samverkan med patienten."
Jag är inte fullt insatt i lagen men jag gissar att den inte als är skriven så att denna bedömning måste ske i samverkan med patienten. Om läkaren av någon (rätt/eller fel) bedömer att jag är alkoholist så måste ju detta rapporteras oavsett vad jag tycker om saken. Och den vetenskapliga grunden, hur ska den se ut menar du? Jag känner inte till någon vetenskapligt accepterad metod för att ställa diagnosen alkoholism. Gör du?
"Nu har det ju framkommit flera exempel på när så inte har varit fallit."
Det här har vi ju tjafsat om säkert 10 gånger. Du säger att det är så som du påstår och beviset är inte bara det som skrivits i en tidning uatn även också hur TS har reagerat på dessa skriverier och sedan gått till försvar med texter som du tolkar som bevis för att det är just som i ditt citat. Och jag har som en tjatig papegoja sagt att jag gärna skulle vilja se t ex hela Bosses utredning, anmälan och beslut. Dvs att jag inte till 100% tror på vad Bosse säger. Vilket inte heller är detsamma som att jag påstår att han ljuger. Jag är öppen för båda de möjligheterna. Är du det eller litar du blint på Bosses berättelse? Och har du koll på om han fortfarande lider av yrsel samt hur alvarlig denna yrsel är?