2025-03-21, 12:03
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Jo du har sagt det 4-5 gånger nu.

Oavsett vad läkaren skickar in (enbart PEht-prov eller något helt annat) var min poäng att läkare enligt lag är skyldiga att rapportera när de anser att någon är olämplig som körkortsinnehavare. Om de inte har något annat att gå på än just ett par PEht-värden borde de således inte vara tvingade att anmäla sin patient till TS.

M a o, Bosse och alla andra som anmäls av läkare har ju en läkare som gör en bedömning av deras lämplighet, redan innan TS gör detsamma.

Det var allt jag ville säga med det inlägg du citerade.
Jag svarar ju bara på sådant som du påstår eller frågar efter. När det gäller läkares bedömningar så måste de givetvis ha en vetenskaplig grund och ske i samverkan med patienten. Nu har det ju framkommit flera exempel på när så inte har varit fallit. Alternativt att alla som drabbats ljuger om att de är medicinskt olämpliga att köra bil. Hur troligt är det?
2025-03-21, 12:24
Avslutad
Citat:
Varför tittar då en läkare på PEht-värdet hos en patient?

Min tolkning är att det görs för att läkaren redan innan provsvar tycker att patientens lämplighet att ha körkort kan ifrågasättas.

Att bara fokusera på sista delen i den här processen är för mig märklig. Det är ju inte så att alla som får ett blodprov taget råkar ut för att en läkare skickar in en anmälan till TS. Och det är nog många liksom jag som lätt skulle landa över 0,3 som tagit blodprov rätt nyligen. Jag gjorde det i januari i år samt innan dess också hösten 2023. Och jag dricker långt mer än 1,5 flaskor vin i veckan. Gissar på ett snitt på iaf 4 flaskor. Och ändå ingen anmälan av mina doktorer? Medan Bosse åkte dit…

Citat:
Och här är det ju då så att jag inte tror att detta kommer att ske ifall inte läkaren först tycker att jag verkar vara olämplig som innehavare av körkort.
Enligt vad du själv skriver ligger du långt över gränsen över vad som anses vara över ett miss/riskbruk. Om nån jävla läkare av någon okänd anledning får för sig att gola ner dig till transportstyrelsens förtroendeläkare så är det tack och hej till ditt körkort (om du ens har det). Du kommer inte heller att kunna överklaga det.

Och då har du heller inte moralisk rätt att beklaga dig då du misstänkligjort all dessa som råkat ut för detta som du fått exempel på här i tråden.

För mig är det ok med alkolås på yrkesfordon och att vi har nolltolerans mot alkohol i trafiken.
Det jag inte har tolerans för är att vissa (som du du) bejakar ett angiverisystem som på subjektiva grunder ger oerhörd stigma och konsekvenser för de drabbade. Där många av de drabbade dricker mindre än du!
2025-03-21, 12:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag svarar ju bara på sådant som du påstår eller frågar efter. När det gäller läkares bedömningar så måste de givetvis ha en vetenskaplig grund och ske i samverkan med patienten. Nu har det ju framkommit flera exempel på när så inte har varit fallit. Alternativt att alla som drabbats ljuger om att de är medicinskt olämpliga att köra bil. Hur troligt är det?

2,3:an kommer inte ta till sig dina argument då han utgår från att alla andra ljuger. Allt från alkoholforskare ner till de drabbade. Alla ljuger bortsett från transportstyrelsen och dess förtroendeläkare enligt 2,3:an.

Hade jag varit mer konspiratoriskt lagd hade jag gissat att han har transportstyrelsen som updragsgivare.
2025-03-21, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Enligt vad du själv skriver ligger du långt över gränsen över vad som anses vara över ett miss/riskbruk. Om nån jävla läkare av någon okänd anledning får för sig att gola ner dig till transportstyrelsens förtroendeläkare så är det tack och hej till ditt körkort (om du ens har det). Du kommer inte heller att kunna överklaga det.

Och då har du heller inte moralisk rätt att beklaga dig då du misstänkligjort all dessa som råkat ut för detta som du fått exempel på här i tråden.

För mig är det ok med alkolås på yrkesfordon och att vi har nolltolerans mot alkohol i trafiken.
Det jag inte har tolerans för är att vissa (som du du) bejakar ett angiverisystem som på subjektiva grunder ger oerhörd stigma och konsekvenser för de drabbade. Där många av de drabbade dricker mindre än du!

Precis, jag skulle inte bli särskilt upprörd över om det blev ett lagkrav på att alla personbilar också måste ha alkoblås. OK, mitt enda egentliga motstånd mot det är att det skulle ta längre tid att få igång bilen eftersom man måste blåsa varje gång eller i alla fall om bilen inte använts på en timme eller så.
Sen måste så klart installationen av det vara gratis.

I övrigt är jag fine med det, för jag kör inte onykter och det ska ingen annan göra heller, så obligatorisk alkoblås kanske skulle vara något för framtiden, men däremot att man dricker alkohol en dag och nykter kör en annan dag, det ska man självklart få göra.
2025-03-21, 13:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Totius

Tja du, för det första så har väl inte alla som drabbats yttrat sig? Det är väl ett antal personer som yttrat sig? Och med risk att då bli ännu tjatigare än du så, nej jag tror inte till 100% på Bosse eller kvinnan som tydligen landat in på 0,3 fast hon bara drack alkohol varannan månad.

Bosse söker för yrsel och det är ju i sig en anledning till att kanske inte ha körkort, oavsett yrseln beror på alkohol eller något annat. För mig är det ju solklart att i Bosses fall så misstänker läkaren att Bosse är alkis och sedan är resten historia. Om Bosse sedan är detta eller ej har jag ingen åsikt om. Inte heller har jag någon aning om det är som Bosse säger att det enda som gjorde att han blev av med lappen var 2 testvärden. Jag är helt öppen för att läkaren mycket väl kan ha skrivit en del annat också som t ex varför han innan han fick testvärdena, valde att misstänka att Bosse kanske hade ett alkoholproblem.

Och att den där kvinnan skulle landa in på 0,3 med den extremt låga alkoholkonsumtion som hon säger sig ha, känns det troligt tycker du?

Och så här då:

"När det gäller läkares bedömningar så måste de givetvis ha en vetenskaplig grund och ske i samverkan med patienten."

Jag är inte fullt insatt i lagen men jag gissar att den inte als är skriven så att denna bedömning måste ske i samverkan med patienten. Om läkaren av någon (rätt/eller fel) bedömer att jag är alkoholist så måste ju detta rapporteras oavsett vad jag tycker om saken. Och den vetenskapliga grunden, hur ska den se ut menar du? Jag känner inte till någon vetenskapligt accepterad metod för att ställa diagnosen alkoholism. Gör du?

"Nu har det ju framkommit flera exempel på när så inte har varit fallit."

Det här har vi ju tjafsat om säkert 10 gånger. Du säger att det är så som du påstår och beviset är inte bara det som skrivits i en tidning uatn även också hur TS har reagerat på dessa skriverier och sedan gått till försvar med texter som du tolkar som bevis för att det är just som i ditt citat. Och jag har som en tjatig papegoja sagt att jag gärna skulle vilja se t ex hela Bosses utredning, anmälan och beslut. Dvs att jag inte till 100% tror på vad Bosse säger. Vilket inte heller är detsamma som att jag påstår att han ljuger. Jag är öppen för båda de möjligheterna. Är du det eller litar du blint på Bosses berättelse? Och har du koll på om han fortfarande lider av yrsel samt hur alvarlig denna yrsel är?
2025-03-21, 13:46
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Varför tittar då en läkare på PEht-värdet hos en patient?

Min tolkning är att det görs för att läkaren redan innan provsvar tycker att patientens lämplighet att ha körkort kan ifrågasättas.

Att bara fokusera på sista delen i den här processen är för mig märklig. Det är ju inte så att alla som får ett blodprov taget råkar ut för att en läkare skickar in en anmälan till TS. Och det är nog många liksom jag som lätt skulle landa över 0,3 som tagit blodprov rätt nyligen. Jag gjorde det i januari i år samt innan dess också hösten 2023. Och jag dricker långt mer än 1,5 flaskor vin i veckan. Gissar på ett snitt på iaf 4 flaskor. Och ändå ingen anmälan av mina doktorer? Medan Bosse åkte dit…

Ja men se där! Helt klart dricker du för mycket och ligger i nivå med missbruk, därmed är du olämplig för körkort. Jag anser att du faktiskt bör inse detta själv och klippa ditt körkort (om du har något) och skicka in de två halvorna till Transportstyrelsen.

Att gå omvägen via läkare och provtagning ser jag i så fall som ett medvetet resursslöseri från din sida och en vårdbelastning helt i onödan.

Att din läkare inte har tagit PEth-prov och redan anmält dig, med din förbrukning, ser jag som ett tjänstefel som borde anmälas till IVO.
2025-03-21, 13:48
Medlem
Nu kommer folk strunta i att lämna prover i sjukvården pga paranoia eller få ännu mer problem "alkoholist" trots att dom dricker mer än en kvinna bara. Vem hittar på dom här dumheterna politiker själva är emot?

Snart skatt på att vara köttätare och inte vegan vänta och se. Staten vad vill dom? Bygga Gulag för vanligt folk medans dom tar kokain själva?
2025-03-21, 13:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke

Ja, jag skulle definitivt få över 0,3. Jag dricker mig sällan full men jag dricker alkohol nästan varje dag. Det kan vara 2-3 starköl på krogen med några polare eller 2 glas vin till maten. Lägg sedan till midsommar, julafton, nyår och ett antal födelsedagar och andra fester då jag även om jag inte dricker som när jag var ung kan få i mig betydligt mer än 3 bärs.

Och jag är inte ett dugg orolig för att en läkare skulle "gola" ner mig. Av den enkla anledningen att jag är säker på att de läkare jag träffat under de senaste 20 åren eller så inte ens tänkt tanken att jag skulle vara olämplig som bilförare. Vare sig pga alkoholkonsumtion eller annat. Vilket de ju uppenbarligen har tänkt om Bosse och tjejen som inte gillade vin. Varför de kollade deras värden och sedan golade ner dem.
2025-03-21, 13:51
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Ingen kommer någonsin igen söka vård igen för hjälp med missbruk, epilepsi, högt blodtryck, huvudvärk, diabetes osv. Tydligen bättre att missa dessa grupper så de på riktigt kan bli en fara på vägarna.
Nu är det ordentlig uppförsbacke både för läkare & transportstyrelse skulle jag säga.
Blir nog så, folk som är sjuka skiter I att söka vård och blir liggande hemma.

Det får bli akut med ambulans innan folk söker vård i fortsättningen och jag är en av dom som inte söker läkarvård
2025-03-21, 13:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Ja men se där! Helt klart dricker du för mycket och ligger i nivå med missbruk, därmed är du olämplig för körkort. Jag anser att du faktiskt bör inse detta själv och klippa ditt körkort (om du har något) och skicka in de två halvorna till Transportstyrelsen.

Att gå omvägen via läkare och provtagning ser jag i så fall som ett medvetet resursslöseri från din sida och en vårdbelastning helt i onödan.

Att din läkare inte har tagit PEth-prov och redan anmält dig, med din förbrukning, ser jag som ett tjänstefel som borde anmälas till IVO.

Tja, så tolkar ju inte jag lagen. Men visst, någon får väl snoka reda på de läkare (inte en utan snarare fem) som jag sökt vård hos de senaste åren och diskutera varför de inte misstänker att jag är olämplig som bilförare.

Sedan är det ju kanske inte heller så att ens Transportstyrelsen anser att jag dricker för mycket. För de skriver ju så här.

"För att uppnå gränsvärdet 0,3 i ett PEth-test krävs en mängd om 28-42 standardglas vin (340 - 500 gram ren alkohol) i veckan."

Och så mycket som 28 glas vin kommer jag nog inte upp i. Att sedan Transportstyrelsen tror att det krävs så mycket som de påstår för att landa på 0,3 är ju ett problem. Både för mig ifall någon skulle få för mig att testa mig och för alla de som landar på dessa värden och då hamnar i en situation där Transportstyrelsen tror att de dricker minst 4 glas vin om dagen.
2025-03-21, 14:00
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Det är ju det som är grejen! Man har inte kollat PEht i mina prov. Trillar polletten ner nu? Dvs varför tror du man inte gjort det med mina prov men gjorde det med Bosse som sökte för yrsel?
Hur vet du att dom inte har kollat det?

Under en längre tid har dom tagit prov på många personer runt om i landet och inte informerat om det, för att sedan slänga det i ansiktet på patienten och skicka in att man är i en riskgrupp eller vad dom nu kollar detta har pågått en längre tid men nu när det har blivit känt kommer läkare dra igång häxjakten
2025-03-21, 14:02
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Tja, så tolkar ju inte jag lagen. Men visst, någon får väl snoka reda på de läkare (inte en utan snarare fem) som jag sökt vård hos de senaste åren och diskutera varför de inte misstänker att jag är olämplig som bilförare.

Sedan är det ju kanske inte heller så att ens Transportstyrelsen anser att jag dricker för mycket. För de skriver ju så här.

"För att uppnå gränsvärdet 0,3 i ett PEth-test krävs en mängd om 28-42 standardglas vin (340 - 500 gram ren alkohol) i veckan."

Och så mycket som 28 glas vin kommer jag nog inte upp i. Att sedan Transportstyrelsen tror att det krävs så mycket som de påstår för att landa på 0,3 är ju ett problem. Både för mig ifall någon skulle få för mig att testa mig och för alla de som landar på dessa värden och då hamnar i en situation där Transportstyrelsen tror att de dricker minst 4 glas vin om dagen.
Du bör välja "lättvin" annars ryker lappen.

Citat:
Alkoholhalten i vin är ofta kring tretton procent,
och ett standardglas innebär således cirka tolv cl. En 75 cl flaska vin innehåller således
sex till sju standardglas. Även vin innehåller numera ofta upp till 14 procent alkohol, och
ett glas på 15 cl innehåller då 1,5 standardglas.
https://www.folkhalsoguiden.se/globalassets/verksamheter/forskning-och-utveckling/centrum-for-epidemiologi-och-samhallsmedicin/folkhalsoguiden/rapporter-och-faktablad/alkoholkonsumtion-och-risknivaer-rapport-2018.1.pdf

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in