2025-03-20, 22:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
Ja, ok. Men jag trodde väl i min enfald att "kök" som nämndes i rubriken åsyftade matkulturen i landet ifråga. Inte fysiska kök på restauranger, eftersom de kan servera vad som helst.

Det kanske är du som har rätt och jag som har fel. Känner inte själv till ett typisk svenskt, danskt, norskt eller finskt kök.
Citera
2025-03-20, 22:59
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Det är väl det svenska köket tänker jag spontant?

Sverige är dock kända för IKEAs köttbullar, inget fel i det förvisso.

Norge kan vara känt för lax och skaldjur?

Danmark har väl smörrebröd som inte är helt okänt.

Vad Finland har som flyger över världen är dock mer oklart

Finsk frukost?
Ett glas sprit och en cigg
Citera
2025-03-20, 23:39
Avstängd
CuteTwink-I-wass avatar
Mycket innefrån utperspektiv här får jag säga.
Det är inte speciellt stor skillnad på de nordiska köken, Finland avviker lite med mer inläggningar, mjölksyran och råg men i princip är allt salt sill och potäter.

Det är väl även det som utmärker skandinavisk mat från ett internationellt perspektiv, allt smakar salt, surt och sött då all mat lagas på råvaror som är insaltade, inlagda i ättikslag eller syrade eller baserat på frukt och bär så som äpple, blåbär, vinbär. Just att ha gelé till kött är ju väldigt skandinsviskt, det samma med hårt bröd.
Citera
2025-03-20, 23:53
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Mycket innefrån utperspektiv här får jag säga.
Det är inte speciellt stor skillnad på de nordiska köken, Finland avviker lite med mer inläggningar, mjölksyran och råg men i princip är allt salt sill och potäter.

Det är väl även det som utmärker skandinavisk mat från ett internationellt perspektiv, allt smakar salt, surt och sött då all mat lagas på råvaror som är insaltade, inlagda i ättikslag eller syrade eller baserat på frukt och bär så som äpple, blåbär, vinbär. Just att ha gelé till kött är ju väldigt skandinsviskt, det samma med hårt bröd.
Ja, jag minns på 1980-talet i Frankrike när vi skulle bjuda på svensk mat (eftersom vi deltog inågon multikulturell gemenskap där vi skulle bjuda varandra på rätter från vårt hemland) och som svenskar ställde vi fram knäckebröd och lingonsylt på bordet i samband med någon rätt. Folk vägrade typ äta lingonsylten tillsammans med köttet såsom vi försökte förklara att de skulle göra, och istället hamnade den på knäckebrödet som marmelad.
Citera
2025-03-21, 01:19
Medlem
IceEyess avatar
Åtminstone enligt Tastatlas så ligger Sverige (52) ett par placeringar före Danmark (63) och Finland (64). Norge ligger ytterligare ett par placeringar under (73).

https://www.tasteatlas.com/best/cuisines
Citera
2025-03-21, 02:10
Bannlyst
Det finska köket skulle jag nog säga.

Deras användning av mindre fisk, och deras traditionella "torrgädda" har fått konnässörer att uppmärksamma Finland som ett matland att uppmärksamma.

I Sverige har vi bara Nobelbanketten och Björn Frantzén att ståta med. Tre stjärnor i Gajden

https://www.youtube.com/watch?v=jE9f2nys_1c

Vad Norge har att bjuda på vette fan? Ärligt talat!
Senast redigerad av Gitarrvalpen 2025-03-21 kl. 02:38.
Citera
2025-03-21, 03:56
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Åtminstone enligt Tastatlas så ligger Sverige (52) ett par placeringar före Danmark (63) och Finland (64). Norge ligger ytterligare ett par placeringar under (73).

https://www.tasteatlas.com/best/cuisines
Intressant länk. Grekland är helt klart världsledande när det gäller god mat,som dom dessutom snickrar ihop utan att den kostar en förmögenhet.

Av dom nordiska tror jag helt Danmark och Sverige ligger en bra bit före övriga nordiska länder. Personligen tycker jag danskarna är snäppet vassare även om jag gillar svensk vällagad husman.
Citera
2025-03-21, 05:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jan-sandelius
Danska köket kanske har lite bättre utbud på festmat..men som vardagsmat tror jag sverige vinner.

Vardagsmat i Danmark är smørrebrød av enklare slag.
Citera
2025-03-21, 05:57
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
Ja, jag minns på 1980-talet i Frankrike när vi skulle bjuda på svensk mat (eftersom vi deltog inågon multikulturell gemenskap där vi skulle bjuda varandra på rätter från vårt hemland) och som svenskar ställde vi fram knäckebröd och lingonsylt på bordet i samband med någon rätt. Folk vägrade typ äta lingonsylten tillsammans med köttet såsom vi försökte förklara att de skulle göra, och istället hamnade den på knäckebrödet som marmelad.
Jag har också hört att vi svenskar blandar smaker märkligt och såg senast igår en video från någon som då beskrev vårt beteende med sylt till mycket mat.

Det konstiga i det hela är att det knappast var normalt för oss med frukt i maten eller sötsura såser osv. Vi kan knappast då vara särskilt anmärkningsvärda.

På 90-talet kunde man fortfarande uppleva att det var en krock i smakerna när plötsligt alla skulle äta sötsura såser och hälla i maten. Sweet chilisås var något man behövde vänja sig vid. Åtminstone jag.
Citera
2025-03-21, 06:07
Medlem
Kanske redan nämnts, - smorgasbord, det är väl ett vida(inom anglosfären iaf)känt begrepp.
Citera
2025-03-21, 06:50
Medlem
Svenska köket solklart, danskarna en smörgås, norrmän kokt fårhuvud, finnarna mämmi 😂😂😂 eller hur det nu stavas
Citera
2025-03-21, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jan-sandelius
Men det finns finare restauranger som gör svensk husmanskost på fina råvaror.dock tycker jag sällan man får bra mat på lunch restauranger. Men ni juggar har ju kopierat eran mat av turkarna..svensk mat är mer unik.

Ja det är klart det finns finare restauranger. Men generellt är det ju dåligt. Visst Stockholm har ett bra utbud men i mindre orter är det horribelt.

Ja Juggar har tagit mycket av Turkarna. Men så är det överallt. Köttbullar är ju turkiskt Min poäng är inte hur originellt det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in