2025-03-20, 20:28
Medlem
En norsk julmat rätt jag skulle vilja testa är pinnekött med rotmos och kokt potatis.
Citera
2025-03-20, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
Det enda utlänningar vet om svenska köket är typ Ikeas köttbullar. De riktigt sofistikerade känner även till begreppet fika (vilket de också lärt sig på Ikea).

Jag tror inte att den stora massan vet skillnad mellan skandinaviska länder. Träffade nyligen en amerikan som var född i Ryssland och uppvuxen i Tyskland. Han sa att han rest och bott över hela världen men Skandinavien var den enda platsen han aldrig skulle rekommendera någon att besöka. Han hade tydligen besökt Norge på någon kurs, och maten som bjöds var så fruktansvärt äcklig att den var nästintill oätbar. Han testade flera restauranger men allt var samma sak. Så han hade tvingats gå till snabbmatsställen för att över huvud taget överleva.

Så, notera att han avrådde från resor till Skandinavien och inte till Norge. Det finns alltså en uppfattning att köket är ungefär detsamma.

Är invandrare. Svensk mat i sig är inte dålig. Finns många rätter som är väldigt goda, speciellt husmanskost som man kan göra allt möjligt med. Problemet är att Svensken nöjer sig med billiga råvaror. Är bara att kolla vilket gatukök som helst. Råvarorna är under all kritik. Smakar bara fett.

Räcker att åka ner lite söderut. Österrike, Slovenien och även hela Balkanhalvön. Maten är betydligt viktigare i allas vardag. Även servicen i helt vanliga restauranger är betydligt bättre än i Sverige.(Jag pratar inte lyxrestauranger nu) Här är det standard, ta din jävla bricka och hämta din egen mat. I de flesta andra länder blir du serverad mat du beställt.

Vi har anammat de jävla Amerikanska sättet att äta. Ska gå så snabbt som möjligt och skall vara så billigt som möjligt. Räcker bara att se hur Svensken tror att "Svensk" pizza är något de bästa som finns.

Sverige har all potential att erbjuda god mat men ändå gör man inte det.
Citera
2025-03-20, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Är invandrare. Svensk mat i sig är inte dålig. Finns många rätter som är väldigt goda, speciellt husmanskost som man kan göra allt möjligt med. Problemet är att Svensken nöjer sig med billiga råvaror. Är bara att kolla vilket gatukök som helst. Råvarorna är under all kritik. Smakar bara fett.

Räcker att åka ner lite söderut. Österrike, Slovenien och även hela Balkanhalvön. Maten är betydligt viktigare i allas vardag. Även servicen i helt vanliga restauranger är betydligt bättre än i Sverige.(Jag pratar inte lyxrestauranger nu) Här är det standard, ta din jävla bricka och hämta din egen mat. I de flesta andra länder blir du serverad mat du beställt.

Vi har anammat de jävla Amerikanska sättet att äta. Ska gå så snabbt som möjligt och skall vara så billigt som möjligt. Räcker bara att se hur Svensken tror att "Svensk" pizza är något de bästa som finns.

Men det finns finare restauranger som gör svensk husmanskost på fina råvaror.dock tycker jag sällan man får bra mat på lunch restauranger. Men ni juggar har ju kopierat eran mat av turkarna..svensk mat är mer unik.
Citera
2025-03-20, 21:23
Medlem
Tratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jan-sandelius
Jo men det är nog mkt italienska och franska influenser där.

Hm, du vet att Noma stod för Nordisk mat
Citera
2025-03-20, 21:31
Medlem
Tror Sverige rankas högst sen följt av Danmark. Vad har Norge och Finland att bidra med, Norge har torkad fisk, lax och får i kål. Finland har sina karelska piroger.
Citera
2025-03-20, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tratt
Hm, du vet att Noma stod för Nordisk mat
Jo men det är nog råvarorna son till stor del är nordiska..tillagningen är nog fransk o italiensk.
Citera
2025-03-20, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Tror Sverige rankas högst sen följt av Danmark. Vad har Norge och Finland att bidra med, Norge har torkad fisk, lax och får i kål. Finland har sina karelska piroger.
Finland är dock bättre på korv o bröd än sverige..
Citera
2025-03-20, 21:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman

Rankes högst av vem då?

Danmark har flest Michelinstjärnor av alla nordiska länder 44 mot 28 i Sverige.

https://avisendanmark.dk/danmark/danmark-er-stadig-kongen-af-michelinstjerner-saa-meget-faar-nordmaendene-og-svenskerne-baghjul

Själv blir jag väldigt ofta besviken när jag äter på nordiska restauranger. Vansinniga priser, dålig service och sällan god mat.
Citera
2025-03-20, 22:18
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut

Jag håller med om att svenskar inte bryr sig mycket om råvaror numera. Jag håller dock inte med om att den svenska attityden beror på amerikansk influens. Traditionen att se mat som en energipåfyllning snarare än en högtid är mycket äldre än så.

Jag tror att det handlar om en protestantisk tradition, där folk har lärt sig att den typen av njutning är syndig. Det finns väldigt få rätter från protestantiska länder som slagit igenom internationellt. Titta på Tyskland som både har protestanter och katoliker. De flesta rätter vi förknippar med tysk mat kommer från katolska delstater såsom Bayern, Baden-Wurttemberg, och Rhenlandet.

Citat:
Ursprungligen postat av snuskfitta
Rankes högst av vem då?

Danmark har flest Michelinstjärnor av alla nordiska länder 44 mot 28 i Sverige.

https://avisendanmark.dk/danmark/danmark-er-stadig-kongen-af-michelinstjerner-saa-meget-faar-nordmaendene-og-svenskerne-baghjul

Själv blir jag väldigt ofta besviken när jag äter på nordiska restauranger. Vansinniga priser, dålig service och sällan god mat.
Vet inte vad Michelinstjärnor eller enskilda restauranger har med det nationella köket att göra. Många av restaurangerna serverar inte ens lokal mat.
Citera
2025-03-20, 22:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
Vet inte vad Michelinstjärnor eller enskilda restauranger har med det nationella köket att göra. Många av restaurangerna serverar inte ens lokal mat.

Topic är: Vilket nordiskt kök är högst rankad internationellt

Vad är lokal mat? De använder lokala råvaror oftast ekologiska där Danmark är världsledande.

En restaurang kan inte överleva på att servera köttbullar eller annan "svensk" husmanskost.
Citera
2025-03-20, 22:32
Medlem
Citat:
Rankes högst av vem då?
Av kreti och pleti världen över men de är bara vad jag tror.
Citera
2025-03-20, 22:46
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Topic är: Vilket nordiskt kök är högst rankad internationellt

Vad är lokal mat? De använder lokala råvaror oftast ekologiska där Danmark är världsledande.

En restaurang kan inte överleva på att servera köttbullar eller annan "svensk" husmanskost.
Ja, ok. Men jag trodde väl i min enfald att "kök" som nämndes i rubriken åsyftade matkulturen i landet ifråga. Inte fysiska kök på restauranger, eftersom de kan servera vad som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in