Flashback bygger pepparkakshus!
2025-03-20, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Här är förresten en utmärkt artikel från december 2024 om hur (europeisk) hybris ytterst legat bakom katastrofen. Här är ett särskilt intressant avsnitt:

Mycket intressant inlägg och artikel som verkligen missats. Som NV-anställd som jobbat en del med maskinerna tar jag mig för pannan så mycket över detta:

Citat:
[…] during the slitting process, Northvolt insisted on a precision parameter of 0.1 millimeters, despite the fact that slitting machines are physically limited to achieving 0.5 mm at best.

Nevertheless, Northvolt remained adamant that its unrealistic requirement would yield superior results and demanded that the equipment be upgraded accordingly.

Jag har inte varit involverad i den specifika händelsen, men detta är otroligt talande för NVs kultur. Jag har säkert 20 liknande exempel på situationer där vi försökt vara "smarta" vilket bara lett till försenade och fördyrade leveranser. Förmodligen var personen som ställde detta ultimatum 26 år, hade titeln "Senior Manager" och hade NV som sitt första heltidsjobb. Det finns mycket som gått fel på NV, men kulturen är en klart större orsak än vad folk tror.
Citera
2025-03-20, 19:24
Medlem
Diskmaskinsmedels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cirkuspabygget
Mycket intressant inlägg och artikel som verkligen missats. Som NV-anställd som jobbat en del med maskinerna tar jag mig för pannan så mycket över detta:

Jag har inte varit involverad i den specifika händelsen, men detta är otroligt talande för NVs kultur. Jag har säkert 20 liknande exempel på situationer där vi försökt vara "smarta" vilket bara lett till försenade och fördyrade leveranser. Förmodligen var personen som ställde detta ultimatum 26 år, hade titeln "Senior Manager" och hade NV som sitt första heltidsjobb. Det finns mycket som gått fel på NV, men kulturen är en klart större orsak än vad folk tror.

Törs du berätta mer nu då anställningen är uppsagd? Hur ser era sekretessavtal ut riktigt?
Citera
2025-03-20, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diskmaskinsmedel
Törs du berätta mer nu då anställningen är uppsagd? Hur ser era sekretessavtal ut riktigt?

De är väldigt vaga, det är mest det, är någon jättebred formulering som du kan få att innefatta lite vad som helst om du vill. Samtidigt, vad ska de göra, kicka oss?
Citera
2025-03-20, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MetaverseG6
Är det möjligen så att många byggprojekt har stoppats där uppe? Eller har man redan byggt lägenheter inne i city för där måste ju folk vilja bo. Det är kanske utanför de stora problem finns. Det fanns väl en tanke om hur många invånare Skellefteå skulle ha 2030. Det har väl totalkraschat. Finns det fler lediga lägenheter i city nu? Det borde ju finnas för mycket bostäder, folk har väl i viss mån redan lämnat. Hyrorna lär väl sjunka i detta läge? För att få in pengar så måste ju konkurrensen om hyresgästerna vara STOR.

Ja antagligen. De får väl göra om det till flyktingförläggningar kanske. Bostäderna står ju där.
Citera
2025-03-20, 21:20
Medlem
Smarree88s avatar
Citat:
De är väldigt vaga, det är mest det, är någon jättebred formulering som du kan få att innefatta lite vad som helst om du vill. Samtidigt, vad ska de göra, kicka oss?
Pågår det någon produktion nu?

Du kan väll bekräfta att ni tidigare har producerat hundratals celler dagligen tidigare, så alla trollen som tror att ni inte har producerat ett ända batteri får smäll på fingrarna.
Citera
2025-03-20, 21:46
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
https://da.se/2025/03/scanias-hemliga-raddningsoperation-pa-northvolt-hjalpte-oss-forgaves/

Månaderna innan Northvolts konkurs lyckades ett team från Scania styra upp produktionen på en av linorna i Skellefteå.

Plötsligt levererade Northvolt batterier i den takt de lovat – och hoppet väcktes. Men räddningsaktionen kom för sent.

– Många kände att nu vänder vi det här. Konkursen blev en chock, säger Jenny Forsberg, IF Metalls representant på Northvolt.

Vi har under hösten och vintern haft ett team på plats på mellan tio och tjugo Scaniapersonal som stöttar kring arbetssätt och industrialisering, bekräftar Michael ”Stålis” Lyngsie som tills nyligen var klubbordförande för IF Metall på Scania i Södertälje.

Om Jenny Forsberg blev chockad av konkursen så har hon levt i en bubbla. Och stödpersoner från Scania? Herre gud!

Jag gissar att beskedet att tillverkningen stoppas kommer imorgon.
Citera
2025-03-20, 22:04
Medlem
TELAVIV91s avatar
Har någon hört hur processen med chapter 11 går nu efter konkursen?
Är den helt stoppad och avslutad eller vad, och vad säger advokaterna efter att konkurs skett trots deras konkursskydd?
Citera
2025-03-20, 23:51
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
"Vi har under hösten och vintern haft ett team på plats på mellan tio och tjugo Scaniapersonal som stöttar kring arbetssätt och industrialisering, bekräftar Michael ”Stålis” Lyngsie som tills nyligen var klubbordförande för IF Metall på Scania i Södertälje."

Man vet inte om man ska skratta eller gråta: även efter flera års verksamhet behöver man ta in stödpersonal för att förklara hur en fabrik fungerar. Synd att ingen av de tusentals anställda hade någon tidigare erfarenhet på det området!
Citera
2025-03-20, 23:56
Medlem
Smarree88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Man vet inte om man ska skratta eller gråta: även efter flera års verksamhet behöver man ta in stödpersonal för att förklara hur en fabrik fungerar. Synd att ingen av de tusentals anställda hade någon tidigare erfarenhet på det området!
Det är ju för att kineserna har sabbat maskinerna så det ska gå dåligt, för att deras egna batteri företag ska få kunderna …

När utomstående kommer in för att hjälpa till gör dom sitt bästa för att lösa problemen.
Citera
2025-03-21, 00:15
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smarree88
Det är ju för att kineserna har sabbat maskinerna så det ska gå dåligt, för att deras egna batteri företag ska få kunderna …

När utomstående kommer in för att hjälpa till gör dom sitt bästa för att lösa problemen.

Sluta tramsa.
De rekryterade en stor hög akademiker som inte har någon som helst erfarenhet av fysisk produktion.
Då går det såhär!
Citera
2025-03-21, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smarree88
Pågår det någon produktion nu?

Du kan väll bekräfta att ni tidigare har producerat hundratals celler dagligen tidigare, så alla trollen som tror att ni inte har producerat ett ända batteri får smäll på fingrarna.

Det pågår en väldigt låg produktion fortfarande ja. Som jag förstår det är det mest för att hålla linorna igång, förvaltaren vill väl se till att folk inte bara ger upp och går hem, för att sälja verksamheten är trots allt mycket mer värt än några plåtlådor i Norrland med maskiner ingen vet hur de ska använda

Det har producerats tusentals celler dagligen, förstår inte riktigt denna seglivade myt. Dock är det ingen av de jag jobbar med som förstår varför vår kommunikationsavdelning är så dåliga, de kunde släppt in UG till end of line-området där det ligger tråg med celler som ska skeppas till kund i varenda hörn och visat upp. Så ja, det har producerats, i Skellefteå (Västerås gör ingen serieproduktion.) Problemet är att fortfarande att om du producerar 5% av din tänkta kapacitet så blöder du satans med pengar, det är inte svårare än så
Citera
2025-03-21, 10:16
Medlem
daljs avatar
Citat:
Det pågår en väldigt låg produktion fortfarande ja. Som jag förstår det är det mest för att hålla linorna igång, förvaltaren vill väl se till att folk inte bara ger upp och går hem, för att sälja verksamheten är trots allt mycket mer värt än några plåtlådor i Norrland med maskiner ingen vet hur de ska använda

Det har producerats tusentals celler dagligen, förstår inte riktigt denna seglivade myt. Dock är det ingen av de jag jobbar med som förstår varför vår kommunikationsavdelning är så dåliga, de kunde släppt in UG till end of line-området där det ligger tråg med celler som ska skeppas till kund i varenda hörn och visat upp. Så ja, det har producerats, i Skellefteå (Västerås gör ingen serieproduktion.) Problemet är att fortfarande att om du producerar 5% av din tänkta kapacitet så blöder du satans med pengar, det är inte svårare än så
Hur är det med flummet? Håller ni fortfarande på och bygger hus av spagetti under överseende av en 20-åriga eventkonsulter från Södermalm? Är det fortfarande lika mycket sådant som tidigare eller har konkursförvaltaren satt punkt för det?

Hur är det med flashiga powerpoint-presentationer? Produceras det fortfarande sådana?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in