2025-03-11, 22:04
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Styrelsen vill väl undvika att bli personligt ansvariga för alla fodringar på Northvolt.
Frågan är om de blir det? Halva aktiekapitalet är väl förbrukat för länge sedan? Eller har de någon form av frikort från aktiebolagslagen?
Citera
2025-03-11, 22:06
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Fordringsägare kan ju mycket väl ansöka om konkurs i tingsrätten, det kan inte styrelsen i bolaget besluta om. Men i det här fallet verkar det som att de lämnar in en konkursansökan själva, vilket väl inte heller är helt ovanligt.
Och de gör det, uppenbarligen, för att skatten inte kan betalas och styrelsen vill undgå att Skatteverket begär att de hålls personligt betalningsansvariga.

Problemet för dem kommer vara att det finns regler för vad som måste ske när ett aktiebolag är insolvent, vilket verkar ha varit uppenbart för företagsledningen i september förra året, om inte rentav tidigare än så. Har inte allt gått rätt till under tiden efter det kan även andra än Skatteverket begära (inom tre års tid) att bolagets företrädare ska bli personligt betalningsansvariga, om än (som jag förstår det) enbart för förpliktelser som uppstått efter att insolvensen uppstod.

Lustigt nog kan även företagets aktieägare bli personligt betalningsansvariga (som plåster på såren för att aktiekapitalet raderas ut, så att säga), men bara om det går att visa att även de haft kännedom om oegentligheter och inte reagerat.
Citera
2025-03-11, 22:12
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Och de gör det, uppenbarligen, för att skatten inte kan betalas och styrelsen vill undgå att Skatteverket begär att de hålls personligt betalningsansvariga.

Problemet för dem kommer vara att det finns regler för vad som måste ske när ett aktiebolag är insolvent, vilket verkar ha varit uppenbart för företagsledningen i september förra året, om inte rentav tidigare än så. Har inte allt gått rätt till under tiden efter det kan även andra än Skatteverket begära (inom tre års tid) att bolagets företrädare ska bli personligt betalningsansvariga, om än (som jag förstår det) enbart för förpliktelser som uppstått efter att insolvensen uppstod.

Lustigt nog kan även företagets aktieägare bli personligt betalningsansvariga (som plåster på såren för att aktiekapitalet raderas ut, så att säga), men bara om det går att visa att även de haft kännedom om oegentligheter och inte reagerat.

Peter Carlsson reagerade, han sålde aktier för 200 millar, som blir värdelösa imorgon...

LL
Citera
2025-03-11, 22:13
Medlem
Ja, det tyckte vi också Men där och då så fick vi som företag faktiskt ortfarande betalt för att vara där på riktiga smörjobb. Kika på nån brygga, dra lite kablar vid nån slags pool mellan 2 byggnader (igen så vet du säkert exakt vart jag menar), städa till det lite vid en bensinpumpstation.

Vad jag alltid funderade på var dock just om det var hållbart, och framförallt nödvändigt. Jag vill inte outa mig för mycket men jag kan väl säga att jag jobbar inom bygg och anläggning och en hantverkare som jag kostar ungefär 1500 kr i timmen. Man tackar och tar emot naturligtvis, men de flesta jobben vi gjorde var såna smörjobb att valfri polack hade gjort dom med tvåsiffrigt promille i blodet.

Citat:
Ursprungligen postat av SamVirtAs
Ja expansionen var ett sjukligt dåligt beslut innan man hade fungerande produktion i fas 1, Men man försökte väl leva på bidrag och hypen och hoppades att produktionen skulle fungera, men icke sa nicke!
Citera
2025-03-11, 22:18
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Frågan är om de blir det? Halva aktiekapitalet är väl förbrukat för länge sedan? Eller har de någon form av frikort från aktiebolagslagen?
Exakt, bra poäng. Och mycket annat skumt har hänt mellan att bolaget helt uppenbart blivit insolvent och att man nu till slut begär att det försätts i konkurs, t.ex. att Scania under rekonstruktionen gav ett lån i miljardklassen (kronor eller dollar minns jag inte) till Northvolt och genom pervers amerikansk lagstiftning då fick fabriken i Västerås som säkerhet, trots att denna troligtvis redan utgjorde säkerhet för någon annan långivare i ett långt tidigare skede.

Frågan är om detta kommer hålla i en svensk domstol. Det är ju helt uppenbart ett sätt att gynna Scania (som råkar vara en av Northvolts största aktieägare) på bekostnad av en annan gäldenär, genom att låta Scania uppgradera sig till långivare, och dessutom ta över en säkerhet som var avtalad till den förra långivaren som nu kanske blir utan några tillgångar från konkursboet överhuvudtaget.
Citera
2025-03-11, 22:22
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Peter Carlsson reagerade, han sålde aktier för 200 millar, som blir värdelösa imorgon...

LL
Japp, den lilla omständigheten kan nog komma upp på alla möjliga sätt i eventuella rättsprocesser som följer på detta. (Minns för övrigt inte på rak arm när han gjorde försäljningen, men något år sedan var det väl vid det här laget?) Men som någon var inne på, att Northvolt har frikort från både aktiebolagslagen och andra lagar går inte att utesluta.
Citera
2025-03-11, 22:34
Medlem
daljs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Nej, det gör tingsrätten i ett beviljande i morgon.

Citat DI.

” Den här gången kommer det dock inte att gå. Pengarna räcker inte till att betala skatterna och för att styrelsen ska undvika personligt betalansvar kommer de att ansöka om konkurs. Redan ikväll hålls ett styrelsemöte, uppger en källa för Di.

En annan källa understryker att det var just skatteinbetalningen som fällde det utdragna avgörande.

”Det här tog egentligen slut i september i fjol. Då valde styrelsen att sätta ett skyddsskal mot bolaget i ett sista desperat försök. Nu ger styrelsen upp i samband med att skatten ska betalas”, uppger källan.

Personen varnar för att det nu blir en okontrollerad försäljningsprocess där konkursförvaltaren säljer tillgångarna i Skellefteå till olika köpare, baserat på vem som bjuder högst.

Även Dagens Nyheter rapporterade sent på eftermiddagen att Northvolt väntas ansöka om konkurs.”

Kanske Nato behöver förråd? Eller padelhallar? Seg karamell för alla jasägare…
Jag ska ringa konkursförvaltaren och fråga hur mycket han ska ha för domänen northvolt.se
Citera
2025-03-11, 22:44
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Japp, den lilla omständigheten kan nog komma upp på alla möjliga sätt i eventuella rättsprocesser som följer på detta. (Minns för övrigt inte på rak arm när han gjorde försäljningen, men något år sedan var det väl vid det här laget?) Men som någon var inne på, att Northvolt har frikort från både aktiebolagslagen och andra lagar går inte att utesluta.
Carlsson sålde dem mellan 2019-2022
Citera
2025-03-11, 22:44
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dalj
Jag ska ringa konkursförvaltaren och fråga hur mycket han ska ha för domänen northvolt.se
Herregud… möjligheterna är oändliga.
Citera
2025-03-11, 22:46
Medlem
TELAVIV91s avatar
Angående aktiekapitalet så gjordes väl en kontrollbalansräkning i januari med 8 månaders frist att återställa kapitalet därefter. Men tycker att även det är för sent , borde skett i höstas.
Sedan är det skumt att aktiekapitalet är så lågt från början.
Citera
2025-03-11, 23:46
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Angående aktiekapitalet så gjordes väl en kontrollbalansräkning i januari med 8 månaders frist att återställa kapitalet därefter. Men tycker att även det är för sent , borde skett i höstas.
Sedan är det skumt att aktiekapitalet är så lågt från början.

Det är inte skumt. Det är ett bevis för att bolaget inte är skapat på seriösa grunder. Det är skapat för att komma åt bidrag från EU och andra stater och därigenom locka andra att satsa.
Citera
2025-03-12, 04:58
Medlem
MrMarios avatar
Fan vad korkade de är om de trycker in ännu mer kapital i det där konkursboet. Låt det gå under nu, finns väl alltid nått padelcenter som kan hyra in sig på fabrikslokalerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in