Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Du visar åter att du överhuvudtaget inte förstår det jag skriver. Videon säger samma sak som jag: Modellerna är otillräckliga och missar väsentliga faktorer som bidrar till uppvärmningen.
Vilka kan orsakerna vara till att klimatmodellerna underskattar observerbar förändring?
Jag kan tänka mig flera orsaker, i videon tas upplösningen som en begränsande faktor.
Du är ofta inne på solinstrålningens påverkan, dess osäkerhetsfaktorer, det är mycket möjligt att den överskattas i modellerna, koldioxidupptagning i haven är en annan, otillräcklig förståelse om hur olika delsystem fungerar tillsammans kan vara en annan orsak till de kraftiga avvikelserna.
Intressantast är accelerationen, i videon diskuteras om banan för framtida klimatförändring helt enkelt har haft en för låg lutning, att de värre scenariorna verka stämma mer överens med observationer.
Kommande decennier är avgörande Totius, ligger vi kvar på nuvarande bana blir det svårt, inte för att säga omöjligt, att bryta "parabeln" i tid för att hålla tillbaka ödesdigra konsekvenser.
Oroande men inte överraskande Totius, vi har haft en osund övertro på klimatmodellerna, där ger jag dig rätt.