2025-03-15, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KFCnogger
Är det inte knark då?

Ordet "knark" är ett vardagligt uttryck för narkotika som används som rusmedel, till skillnad från preparat i medicinsk användning. Det är det vanligaste slangordet för narkotika och har i stor utsträckning ersatt ordet "narkotika" i dagligt tal.
Narkotika är substanser som går under narkotikalagstiftningen. Dessa alternativa cannabinoider är inte klassade som narkotika och är därför INTE knark.
Citera
2025-03-15, 13:07
Moderator
Psilosophers avatar
Topic, please. Alltså tv-inslaget, marknaden för ickeklassade cannabinoider och hur samhället förhåller sig till denna.
/Moderator
Citera
2025-03-15, 13:40
Medlem
Mr.RedHats avatar
Nu är jag i och för sig drogliberal, så ska kanske inte klaga - även om jag själv inte använder några skumma substanser (längre), då dessa tenderar att vara instabila och ge oönskade effekter. Men håller med om att lagstiftningen sett utifrån vad man vill uppnå s.k. teleologiskt (dvs att allt som är roligt ska vara illegalt) så har vi en ganska trög sådan i Sverige. Vill minnas att jag läst någonting på EU-nivå om så kallad familjeklassning. För antar det är sådan lagstiftning du är ute efter?
Citera
2025-03-15, 14:30
Medlem
Iwasbanned2s avatar
Citat:
Är det inte knark då?

Ordet "knark" är ett vardagligt uttryck för narkotika som används som rusmedel, till skillnad från preparat i medicinsk användning. Det är det vanligaste slangordet för narkotika och har i stor utsträckning ersatt ordet "narkotika" i dagligt tal.

Cannabis är en växt. Alkohol är knark. När dom skriver "knarkfabrik" menar dom att det odlas växter.

Är man 50 tycker jag man är vuxen nog att själv avgöra om jag får röka eller inte.
Senast redigerad av Iwasbanned2 2025-03-15 kl. 14:34.
Citera
2025-03-15, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theskinnylegend
Gäller det företaget KingLeaf AB? Som driver hemsidan DR. Herbals...

...Då finns ju hennes namn (VD) och hennes kille i senaste bokslutet. Går att ladda ner gratis på Allabolag. Konstigt att ställa upp på en "anonym" intervju, låter mer som gratis marknadsföring.

Speciellt med tanke på att dom verkar ha skyddad identitet.
Citera
2025-03-15, 14:57
Medlem
Är det någon som vet var "fabriken" ligger? Adressen till företaget går till Eriksberg inne i Göteborg men industrilokalen sägs i reportaget ligga en knapp timme utanför stan.
Citera
2025-03-15, 15:15
Medlem
KFCnoggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwasbanned2
Cannabis är en växt. Alkohol är knark. När dom skriver "knarkfabrik" menar dom att det odlas växter.

Är man 50 tycker jag man är vuxen nog att själv avgöra om jag får röka eller inte.
Cannabis är en rusprodukt = knark.
Cannabis är en stor bidragande del till att folk får degig hjärna och demens.
Nej det räcker med alkohol, behöver inte utöka och belasta vården med ytterligare en lagligt substans.

Är du 50 borde du förstå bättre än att knarka Cannabis.
Citera
2025-03-15, 15:28
Medlem
Citat:
Cannabis är en rusprodukt = knark.
Cannabis är en stor bidragande del till att folk får degig hjärna och demens.
Nej det räcker med alkohol, behöver inte utöka och belasta vården med ytterligare en lagligt substans.

Är du 50 borde du förstå bättre än att knarka Cannabis.
Alkohol är den tyngsta drogen vi har i samhället. Om folk bytte ut det mot cannabis så hade vi fått en skademinimering istället för den skademaximering vi ser idag.
Citera
2025-03-15, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lolenona
Är det någon som vet var "fabriken" ligger? Adressen till företaget går till Eriksberg inne i Göteborg men industrilokalen sägs i reportaget ligga en knapp timme utanför stan.
Eriksberg räknas inte till centrala Göteborg, det ligger ute på Hisingen. Sen ska man nog inte ta uppgiften "en knapp timme" så bokstavligt. Eftersom intervjun är "anonym" är det ju bättre att inte avslöja så exakta uppgifter var fabriken ligger.
Citera
2025-03-15, 16:32
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbulentxxx
Nej en legalisering hade inte varit bättre, det är bara trögtänkta pisspundare som tycker det.
Bästa hade vart att slippa båda.
Alltid undrat varför man är så emot det? Vad är anledningen till att det är olagligt för en vuxen människa?
Citera
2025-03-15, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Att legalisera cannabis är enda vägen framåt.

Allt annat tänk är orealistiskt, har prövats och misslyckats.
Å var har det lyckats, vilket land.
Citera
2025-03-15, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...anfor-goteborg

Väldigt vad reportern har snöat in på att kalla lagliga produkter för knark hela tiden. Att sedan kalla en legitimerad och laglig verksamhet för "knarkfabrik" är inget annat än en smutskastningskampanj!

Det kan ju inte ha varit lagstiftarens avsikt att nya molekylstrukturer som samma effekt som amfetamin ska vara lagliga att snorta och skjuta upp.

Borde det inte vara bättre att vända på det, och säga att alla droger som förändrar sinnesstämningen är förbjudna om de inte uttryckligen är tillåtna. Man kan då lagstifta att alkohol, kaffe, te och nikotin är lagligt men allt annat inkl amfetamin- eller THC-liknande droger inte är tillåtna (tills de eventuellt blir tillåtna som läkemedel).

Jag förstår att knarkare inte tycker om detta men det är inte knarkarna som bestämmer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in