Citat:
Ursprungligen postat av
Josefina12
Intressant! Om jag förstår det rätt så finns det alltså två platser med gamla domar?
a) Belastningsregistret.
b) Domstolarnas egna domregister.
Och Belastningsregistret verkar alltså vara ett centraliserat register där domar från de lokala domstolarna införs till ett gemensamt, sökbart register. Här gallras domar bort efter 5 el 10 år, beroende på brott. Medan de lokala domstolarnas register är deras arkiv. Där arkiveras allt som hänt i domstolens historia, men det är inte sökbart och det gallras inte.
Har jag förstått det rätt?
Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.RedHat
Ja, du har förstått det rätt, med den lilla detaljen (om man ska vara petig) att belastningsregistret inte innehåller någon hänvisning till en dom, utan enbart det brott man fälldes för. Det finns alltså inget målnummer i belastningsregistret.
Belastningsregistret innehåller uppgifter om brott och påföljder. Hela domar står inte med i belastningsregistret.
Citat:
Ursprungligen postat av
reservkonto1234
Något säger mig att dessa register inte uppfyller kraven i GDPR. Förmodligen finns det undantag för polisverksamhet. De brukar få göra vad de vill.
GDPR medger undantag för dem.
Citat:
Ursprungligen postat av
nickenyfik007
Dock så gallras brott vanligtvis mellan 5-10 år. Efter det är så dem inte sökbara.
Som jag förstår det så är det långt ifrån alla brott som blir sparade i Riksarkiv.
Det är brottsmål som anses unika eller som bedöms ha ett historiskt värde som det blir till en kvarleva där av forskningssyfte. Exempelvis alla brottsmål som når upp till högsta domstolen och andra allvarliga brott som finns i nationens intresse att läsa om, såsom Olof Palme utredningen
Ringa narkotika och snatteri tvivlar jag på att man hittar där
Citat:
Ursprungligen postat av
Josefina12
Tack för svar! Jag har hört att även om den dom gallras bort ur Belastningsregistret så kan ändå Säpo göra slagningar som visar gamla domar på en person. Vet du nåt om detta?
Tänker på ett gammalt slagsmål med dom för misshandel, från 1999 tex, kan Säpo se den?
Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.RedHat
Jag vet inte exakt. Men det bästa är om man har med SÄPO att göra inför en tjänst är att vara öppen med sina domar. En utgångspunkt vid en säkerhetsklassning är att man är öppen med sina brister så att man visar att man inte kan bli föremål för yttre påtryckningar (läs utpressning)
Du får gärna läsa lite mer i denna tråd:
(FB) Bli av med sitt jobb pga ringa misshandel?
Känns som att lite olika saker blandas ihop här. Det är viktigt att skilja på domar och belastningsregistret. Det är två helt olika saker, även om belastningsregistrets uppgifter ursprungligen kommer från domar.
Domar gallras aldrig. De kan däremot arkiveras (överflyttas från domstolen till ett arkiv) efter ett visst tag. Handlingar som hör till en dom kan dock gallras efter en viss tid, trots att själva domen inte gallras.
Däremot så är domar i brottmål inte sökbara via personuppgifter i domstolarnas register efter fem år (de kan dock fortfarande sökas fram i domstolarnas register om man har målnummer eller datum på domen, eller med personuppgifter i register som inte tillhör domstolarna).
Vad gäller belastningsregistret så kan brott och påföljder fortfarande vara synliga mycket längre än fem år (vid fängelsestraff t.ex. tills 10 år efter avtjänat straff).
Vad Säkerhetspolisen har och inte har för möjligheter att söka information om folk vete fåglarna. Jag skulle dock gissa att de har bra mycket bättre sökmöjligheter än gemene man har, och då talar jag inte bara om belastningsregistret.