2025-02-11, 16:19
  #1
Medlem
Hej,
Ringa misshandel med dagsböter, kan man då bli av med sitt jobb? Tänker om man jobbar på en myndighet med säpo-klassning? Behöver arbetsgivaren veta om det ens? Hur slår det i alla register?
Citera
2025-02-11, 16:25
  #2
Medlem
Mr.RedHats avatar
Ja, det kan man. I den typen utav tjänster ställs krav att man även på sin fritid är oförvitlig.
Citera
2025-02-11, 16:26
  #3
Medlem
Inte om man har en tillsvidareanställning och misshandeln inte är kopplad till arbetsplatsen. Undantagsfall finns, där man ändå kan bli uppsagd av personliga skäl. Till exempel om du jobbar med utsatta kvinnor, och du bankat på din flickvän
Citera
2025-02-11, 16:34
  #4
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Inte om man har en tillsvidareanställning och misshandeln inte är kopplad till arbetsplatsen. Undantagsfall finns, där man ändå kan bli uppsagd av personliga skäl. Till exempel om du jobbar med utsatta kvinnor, och du bankat på din flickvän
Det gäller arbetsplatser i allmänhet. TS frågar om anställningar som är säkerhetsklassade. Där ställs hårdare krav.
Citera
2025-02-11, 17:05
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Det gäller arbetsplatser i allmänhet. TS frågar om anställningar som är säkerhetsklassade. Där ställs hårdare krav.

Så ingen hänsyn tas till omständigheterna? Antag att man blir påhoppad utan anledning i krogkön, trots att man inte gjort något fel kan man ju dömas för misshandel för att man försvarar sig om det vill sig illa. Skulle ju kunna hända någon som är hur skötsam som helst.
Citera
2025-02-11, 17:13
  #6
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BM-641
Så ingen hänsyn tas till omständigheterna? Antag att man blir påhoppad utan anledning i krogkön, trots att man inte gjort något fel kan man ju dömas för misshandel för att man försvarar sig om det vill sig illa. Skulle ju kunna hända någon som är hur skötsam som helst.
Allt är inte svart och vitt. Jag säger bara att det är juridiskt möjligt att bli av med jobbet, vilket normalt inte gäller vid andra typer utav anställningar då utan säkerhetsklass. Det innebär inte att det behöver bli så. Allt bedöms i det enskilda fallet. Därefter har man garanterat en praxis och arbetsordning man följer.

Lämpligheten för säkerhetsklassning sker löpande. Den frågan äger SÄPO. Förlorar man sin säkerhetsklassning blir man antingen omplacerad eller skiljd från sin anställning. Den frågan landar på arbetsgivaren.
Citera
2025-02-11, 17:34
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BM-641
Så ingen hänsyn tas till omständigheterna? Antag att man blir påhoppad utan anledning i krogkön, trots att man inte gjort något fel kan man ju dömas för misshandel för att man försvarar sig om det vill sig illa. Skulle ju kunna hända någon som är hur skötsam som helst.
Man blir inte dömd för misshandel om man har försvarat sig.
Citera
2025-02-11, 17:42
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kajstuds
Man blir inte dömd för misshandel om man har försvarat sig.

Jo, kan man bli. Läser man domar finns det ett rätt stort spann när det gäller vad som anses vara berättigad våldsanvändning. Tanter som aldrig varit i slagsmål anser att man skall kunna göra bedömningar som inte poliser klarar, jag talar alltså inte om uppenbart övervåld.
Citera
2025-02-11, 17:42
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BM-641
Så ingen hänsyn tas till omständigheterna? Antag att man blir påhoppad utan anledning i krogkön, trots att man inte gjort något fel kan man ju dömas för misshandel för att man försvarar sig om det vill sig illa. Skulle ju kunna hända någon som är hur skötsam som helst.

Blir man påhoppad av någon i en krogkö och försvar sig så pass långtgående att man blir dömd för ringa misshandel så pekar det ju på dåligt ölsinne och omdöme i allmänhet så bara det är anledning att ta dra in säkerhetsklassningen.
Citera
2025-02-11, 17:58
  #10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlmiminaogon
Hej,
Ringa misshandel med dagsböter, kan man då bli av med sitt jobb? Tänker om man jobbar på en myndighet med säpo-klassning? Behöver arbetsgivaren veta om det ens? Hur slår det i alla register?
Vilken klassning är det?
Citera
2025-02-11, 18:12
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BM-641
Jo, kan man bli. Läser man domar finns det ett rätt stort spann när det gäller vad som anses vara berättigad våldsanvändning. Tanter som aldrig varit i slagsmål anser att man skall kunna göra bedömningar som inte poliser klarar, jag talar alltså inte om uppenbart övervåld.
Vad jag menar är att om tingsrätt och hovrätt konstaterar att det rör sig om självförsvar så blir man inte dömd för misshandel. Även om man använder mer våld än nödvändigt.
Att bli dömd för misshandel, trots att man bara försvarade sig, handlar egentligen om rättsröta; här vanligtvis i form av en generell intolerans mot våld överhuvudtaget.
Men synen på berättigat självförsvar har också förändrats på senare tid, inte minst efter händelsen i Ulricehamn där två inbrottstjuvar dödades av lägenhetsinnehavaren. Han gick fri.
Sedan finns det förstås personer som tycker att de inte alls gjorde något annat än försvarade sig. Den där sista käftsmällen hade angriparen ju bara förtjänat. Då kan man bli dömd för misshandel.
Citera
2025-02-11, 18:13
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svensklord
Vilken klassning är det?

Vet tyvärr inte, det är en person som jobbar på en myndighet med handläggning.
__________________
Senast redigerad av Sthlmiminaogon 2025-02-11 kl. 18:15.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in