Citat:
Ursprungligen postat av
Methos
Det står faktiskt i lag om registerkontroll samt lag om belastningsregister att dessa register enbart lämnas ut utifrån lagstöd alt. utifrån att envar vill kontrollera sig själv. Dessa register får egentligen inte krävas av arbetsgivaren som inte utgör en verksamhet som ingår i lag om registerkontroll eller särkerhetsskyddslag.
Det kan inte begäras ut från polisen, men däremot finns det inget laghinder mot att privata arbetsgivare ber arbetssökande att själva begära ut utdrag och visa upp dem.
Citat:
Ursprungligen postat av
boombadabimbada
Av det jag förstått så är det max 5 år gamla domar som tingsrätten och domstolar ger ut, fick det svaret från tingsrätten åtminstone. Är det något som låter bekant?
Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.RedHat
Mjaa. Du blandar ihop det. Domstolarna kan ge ut hur gamla domar som helst. Ibland får man söka sig till domstolens arkiv eller till riksarkivet (exempelvis behövde jag få ut T 272/89 från HR Västra Sverige meddelad 1990-11-16 en gång).
Lagen jag citerar gäller belastningsregister. Det har inget med domarna som finns hos tingsrätten, som utgör allmän handling, att göra. Där registreras brotten antingen fem eller tio år, beroende på vilken påföljd man fick, se
(FB) Dödsstöten för mrkoll,Lexbase och liknade sidor är GDPR
Sedan kan det vara så att vissa domstolar har rutiner för att domar arkiveras efter en viss tid (exempelvis fem år). Men domarna går alltid att hitta. Ibland krävs att man vet vilken dag de meddelades. Men inte alltid.
Citat:
Ursprungligen postat av
boombadabimbada
Hmm okej, tack för svaret. Undrade för 2 företag som utför bakgrundskontroller endast gått tillbaka i 5 år, samt tingsrätten som endast gav ut domar från samma tidsintervall.
Jag skulle gissa att det boombadabimbada tänker på, och fick höra av domstolen, är begränsningen av sökning efter personuppgifter i domar från allmän domstol fem år efter utgången av det kalenderår de vann laga kraft. Det är en begränsning som finns i 3-4 §§ domstolsdataförordningen.
Det gäller dock a) enbart de allmänna domstolarnas egna register, b) enbart sökningar på personuppgifter, och c) enbart i brottmål eller tvistemål som avslöjar brott eller misstanke om brott.
Detta gäller alltså inte register som förs av andra än allmänna domstolar, och det gäller heller inte sökningar på annat än personuppgifter. Så om man har ett specifikt nummer på ett mål man vill ha ut, så kan man begära det från domstolen utan att det gör någon skillnad att det gått längre än fem år.