2025-03-08, 20:39
Medlem
Bakgrundskontroller i samband med anställningar är väl sin sak och dessa är kanske nödvändiga inom vissa sektorer. Jag ogillar Lexbase utifrån det kollektiva onanerande den uppmuntrar till och att klappmongot Strömmer med flera profiterar på andras olycka. Vidare stör jag mig på Sverige som stat som å ena sidan är äckligt undflyende och konflikträdd i frågor bl a gällande mänskliga rättigheter men när det kommer till ex GDPR är man tvärtom mobbningsoffret som vuxit upp och tar revansch på sina plågoandar med illa dold pennalism - Strömmer personifierar möjligen senare kategorin?
Citera
2025-03-09, 20:23
Avslutad
17 min podd om HD-domen med en av domarna:

”Jag antar att det är så att man kan antingen vända sig mot den som hänger ut en med en talan och det är inte omöjligt att man skulle kunna vända sig mot staten vad gäller positiva förpliktelser enligt Europakonventionen”. Det säger justitierådet Thomas Bull i en intervju i Rättsfallet inifrån om förra veckans HD-beslut om att databaser för brottmålsdomar inte längre får lägga in domar med personuppgifter."

https://www.lexnova.se/podcast/justitierad-inte-omojligt-for-uthangda-att-vanda-sig-mot-foretagen-eller-staten
Citera
2025-03-09, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickenyfik007
Förstår inte riktigt hur du menar, och jag vill ifrågesätta nu bara för att jag vill förstå.

Om företagen får utdrag från domstol och andra tjänster så har dom ju indirekt tillgång till en sökandes belastningsregistret ändå? Samt om en bakgrundskontroll görs en gång på en sökande, så sparas väl antagligen utdragen i den personens profil? Dvs. att även om brottet blivit preskriberat ur polisens belastningsregister så har väl ändå företagen kvar dessa uppgifter och delar med sig det till sina uppdragsgivare vid begäran?

Ja, företagen kan använda sig av dessa illegala brottsmålstjänster. Men de får då enbart fragmentariska bitar och ingenting är sammanställt som det är i polisens belastningsregister. Nu efter denna dom får inte dessa tjänster lämna ut domar, då de har förbehåll på handlingarna.

Sedan har du privata och offentliga aktörer som lag laglig rätt att direkt begära belastningsregister från polismyndigheten. Det finns två kategorier av dessa: Verksamheter som går under SoL-LSS samt verksamheter som går under säkerhetsskyddslagen.

Det står faktiskt i lag om registerkontroll samt lag om belastningsregister att dessa register enbart lämnas ut utifrån lagstöd alt. utifrån att envar vill kontrollera sig själv. Dessa register får egentligen inte krävas av arbetsgivaren som inte utgör en verksamhet som ingår i lag om registerkontroll eller särkerhetsskyddslag.

Företag som dessutom sparar dina domar i din profil bryter mot GDPR artikel 10 då det inte finns några skäl till varför arbetsgivaren ska spara domar.
Citera
2025-03-09, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Nu frågade du iofs Försvarsadvokat, men jag svarar ändå.

De har inte tillgång till ditt belastningsregister. Den handlingen är sekretessbelagd. Däremot har de eventuellt tillgång till dina domar.
Se Lag om Belastningsregister:
Kod:
6 §   Personuppgifter ur belastningsregistret ska lämnas ut om det begärs av
   1. Riksdagens ombudsmän, Justitiekanslern, Integritetsskyddsmyndigheten eller Säkerhets- och integritetsskyddsnämnden för deras tillsynsverksamhet,
   2. Säkerhetspolisen, Skatteverket, Tullverket, Kustbevakningen, en åklagarmyndighet eller allmän domstol för sådan verksamhet som avses i 2 § första stycket 1-3,
   3. allmän förvaltningsdomstol för prövning enligt 2 § första stycket 4, eller
   4. en myndighet i övrigt i den utsträckning regeringen för vissa slag av ärenden föreskriver det eller för ett särskilt fall ger tillstånd till det.

Regeringen kan med stöd av 8 kap. 7 § regeringsformen meddela föreskrifter om att en myndighet som avses i första stycket får ha direktåtkomst till registret.

Uppgifter som har förts in i registret med stöd av 4 a § och som avser en gärning som inte motsvarar brott enligt svensk lag eller en gärning som någon har begått innan han eller hon har fyllt 15 år, får dock endast lämnas ut till dem som anges i första stycket 1 och endast om uppgifterna behövs där för tillsynen över Polismyndighetens personuppgiftsbehandling enligt denna lag. Lag (2020:1111).

[..]

9 §   En enskild har rätt att på begäran skriftligen få ta del av samtliga uppgifter ur registret om sig själv. Om sådana uppgifter finns har den enskilde även rätt att få sådan skriftlig information som anges i 4 kap. 3 § första stycket 1-8 brottsdatalagen (2018:1177). Uppgifterna ska på begäran läm- nas ut utan avgift en gång per kalenderår.

En enskild som behöver ett registerutdrag om sig själv har rätt att få ett begränsat utdrag ur registret
   1. för att kunna ta till vara sin rätt i ett främmande land eller få tillstånd att resa in, bosätta sig eller arbeta där,
   2. enligt bestämmelser i skollagen (2010:800),
   3. enligt bestämmelser i lagen (2018:1219) om försäkringsdistribution,
   4. enligt bestämmelser i lagen (2007:171) om registerkontroll av personal vid vissa boenden som tar emot barn,
   5. enligt bestämmelser i lagen (2010:479) om registerkontroll av personal som utför vissa insatser åt barn med funktionshinder, eller
   6. enligt bestämmelser i lagen (2013:852) om registerkontroll av personer som ska arbeta med barn.

[..]
11 §   Uppgifter ur registret får lämnas till en utländsk myndighet eller en mellanfolklig organisation, om utlämnandet följer av en internationell överenskommelse som Sverige efter riksdagens godkännande har tillträtt eller av en EU-rättsakt.
Lag (2012:218).

12 §   Uppgifter ur registret skall lämnas till domstol eller polis- eller åklagarmyndighet i Danmark, Finland, Island eller Norge om det begärs för utredning i brottmål.

Uppgifter får på begäran även lämnas till domstol eller polis- eller åklagarmyndighet i en stat som är ansluten till Interpol eller till denna organisation om det behövs för att myndigheten eller organisationen skall kunna förebygga, upptäcka, utreda eller beivra brott eller för ett utlänningsärende.

Av det jag förstått så är det max 5 år gamla domar som tingsrätten och domstolar ger ut, fick det svaret från tingsrätten åtminstone. Är det något som låter bekant?
Citera
2025-03-09, 21:41
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boombadabimbada
Av det jag förstått så är det max 5 år gamla domar som tingsrätten och domstolar ger ut, fick det svaret från tingsrätten åtminstone. Är det något som låter bekant?
Mjaa. Du blandar ihop det. Domstolarna kan ge ut hur gamla domar som helst. Ibland får man söka sig till domstolens arkiv eller till riksarkivet (exempelvis behövde jag få ut T 272/89 från HR Västra Sverige meddelad 1990-11-16 en gång).

Lagen jag citerar gäller belastningsregister. Det har inget med domarna som finns hos tingsrätten, som utgör allmän handling, att göra. Där registreras brotten antingen fem eller tio år, beroende på vilken påföljd man fick, se (FB) Dödsstöten för mrkoll,Lexbase och liknade sidor är GDPR

Sedan kan det vara så att vissa domstolar har rutiner för att domar arkiveras efter en viss tid (exempelvis fem år). Men domarna går alltid att hitta. Ibland krävs att man vet vilken dag de meddelades. Men inte alltid.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-03-09 kl. 21:44.
Citera
2025-03-09, 21:54
Medlem
Citat:
Mjaa. Du blandar ihop det. Domstolarna kan ge ut hur gamla domar som helst. Ibland får man söka sig till domstolens arkiv eller till riksarkivet (exempelvis behövde jag få ut T 272/89 från HR Västra Sverige meddelad 1990-11-16 en gång).

Lagen jag citerar gäller belastningsregister. Det har inget med domarna som finns hos tingsrätten, som utgör allmän handling, att göra. Där registreras brotten antingen fem eller tio år, beroende på vilken påföljd man fick, se (FB) Dödsstöten för mrkoll,Lexbase och liknade sidor är GDPR

Sedan kan det vara så att vissa domstolar har rutiner för att domar arkiveras efter en viss tid (exempelvis fem år). Men domarna går alltid att hitta. Ibland krävs att man vet vilken dag de meddelades. Men inte alltid.

Hmm okej, tack för svaret. Undrade för 2 företag som utför bakgrundskontroller endast gått tillbaka i 5 år, samt tingsrätten som endast gav ut domar från samma tidsintervall.
Citera
2025-03-10, 04:17
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det står faktiskt i lag om registerkontroll samt lag om belastningsregister att dessa register enbart lämnas ut utifrån lagstöd alt. utifrån att envar vill kontrollera sig själv. Dessa register får egentligen inte krävas av arbetsgivaren som inte utgör en verksamhet som ingår i lag om registerkontroll eller särkerhetsskyddslag.
Det kan inte begäras ut från polisen, men däremot finns det inget laghinder mot att privata arbetsgivare ber arbetssökande att själva begära ut utdrag och visa upp dem.

Citat:
Citat:

Citat:
Hmm okej, tack för svaret. Undrade för 2 företag som utför bakgrundskontroller endast gått tillbaka i 5 år, samt tingsrätten som endast gav ut domar från samma tidsintervall.
Jag skulle gissa att det boombadabimbada tänker på, och fick höra av domstolen, är begränsningen av sökning efter personuppgifter i domar från allmän domstol fem år efter utgången av det kalenderår de vann laga kraft. Det är en begränsning som finns i 3-4 §§ domstolsdataförordningen.

Det gäller dock a) enbart de allmänna domstolarnas egna register, b) enbart sökningar på personuppgifter, och c) enbart i brottmål eller tvistemål som avslöjar brott eller misstanke om brott.

Detta gäller alltså inte register som förs av andra än allmänna domstolar, och det gäller heller inte sökningar på annat än personuppgifter. Så om man har ett specifikt nummer på ett mål man vill ha ut, så kan man begära det från domstolen utan att det gör någon skillnad att det gått längre än fem år.
Citera
2025-03-10, 10:17
Medlem
Citat:

Intressant! Om jag förstår det rätt så finns det alltså två platser med gamla domar?
a) Belastningsregistret.
b) Domstolarnas egna domregister.

Och Belastningsregistret verkar alltså vara ett centraliserat register där domar från de lokala domstolarna införs till ett gemensamt, sökbart register. Här gallras domar bort efter 5 el 10 år, beroende på brott. Medan de lokala domstolarnas register är deras arkiv. Där arkiveras allt som hänt i domstolens historia, men det är inte sökbart och det gallras inte.

Har jag förstått det rätt?
Citera
2025-03-10, 10:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Josefina12
Intressant! Om jag förstår det rätt så finns det alltså två platser med gamla domar?
a) Belastningsregistret.

Och Belastningsregistret verkar alltså vara ett centraliserat register där domar från de lokala domstolarna införs till ett gemensamt, sökbart register. Här gallras domar bort efter 5 el 10 år, beroende på brott. Medan de lokala domstolarnas register är deras arkiv. Där arkiveras allt som hänt i domstolens historia, men det är inte sökbart och det gallras inte.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Belastningsregistret

Belastningsregistret, i dagligt tal även brottsregistret eller polisregistret, är ett brottsregister som förs av Polismyndigheten (före 2015 Rikspolisstyrelsen) enligt lagen (1998:620) om belastningsregister, och som bland annat innehåller information om personer som ålagts påföljd för brott genom dom, beslut, strafföreläggande eller föreläggande av ordningsbot eller fått åtalsunderlåtelse.
Citera
2025-03-10, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .---------------.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Belastningsregistret

Belastningsregistret, i dagligt tal även brottsregistret eller polisregistret, är ett brottsregister som förs av Polismyndigheten (före 2015 Rikspolisstyrelsen) enligt lagen (1998:620) om belastningsregister, och som bland annat innehåller information om personer som ålagts påföljd för brott genom dom, beslut, strafföreläggande eller föreläggande av ordningsbot eller fått åtalsunderlåtelse.
Något säger mig att dessa register inte uppfyller kraven i GDPR. Förmodligen finns det undantag för polisverksamhet. De brukar få göra vad de vill.
Citera
2025-03-10, 10:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Det kan inte begäras ut från polisen, men däremot finns det inget laghinder mot att privata arbetsgivare ber arbetssökande att själva begära ut utdrag och visa upp dem.

Jag skulle gissa att det boombadabimbada tänker på, och fick höra av domstolen, är begränsningen av sökning efter personuppgifter i domar från allmän domstol fem år efter utgången av det kalenderår de vann laga kraft. Det är en begränsning som finns i 3-4 §§ domstolsdataförordningen.

Det gäller dock a) enbart de allmänna domstolarnas egna register, b) enbart sökningar på personuppgifter, och c) enbart i brottmål eller tvistemål som avslöjar brott eller misstanke om brott.

Detta gäller alltså inte register som förs av andra än allmänna domstolar, och det gäller heller inte sökningar på annat än personuppgifter. Så om man har ett specifikt nummer på ett mål man vill ha ut, så kan man begära det från domstolen utan att det gör någon skillnad att det gått längre än fem år.

Dock så gallras brott vanligtvis mellan 5-10 år. Efter det är så dem inte sökbara.

Som jag förstår det så är det långt ifrån alla brott som blir sparade i Riksarkiv.
Det är brottsmål som anses unika eller som bedöms ha ett historiskt värde som det blir till en kvarleva där av forskningssyfte. Exempelvis alla brottsmål som når upp till högsta domstolen och andra allvarliga brott som finns i nationens intresse att läsa om, såsom Olof Palme utredningen

Ringa narkotika och snatteri tvivlar jag på att man hittar där
Senast redigerad av nickenyfik007 2025-03-10 kl. 10:43.
Citera
2025-03-10, 10:38
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josefina12
a) Belastningsregistret.

Ja, du har förstått det rätt, med den lilla detaljen (om man ska vara petig) att belastningsregistret inte innehåller någon hänvisning till en dom, utan enbart det brott man fälldes för. Det finns alltså inget målnummer i belastningsregistret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in