2025-03-08, 14:22
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Om den upphittade toalettväskan inte tillhörde BO, var den iaf ett tydligt tecken på att torskar och prostituerade rörde sig på hela Eugeniavägen.

Ingen normal kvinna tappar sin toalettväska bakom ett skjul på Eugeniavägen 40, långt inne i slummen, ungefär 500 meter från Eugeniavägens början.

Toalettväskan bör absolut ha tillhört en prostituerad narkoman. Hot stuff, kan man tycka.

Ändå dröjde det 40 år innan allmänheten fick kännedom om den. På Flashback.

Ska man skratta eller gråta?

Toalettväskan hittades fö nära Solnabron, där den mörkhåriga mannen med skrotbilen höll till...
Jag upptäckte en intressant sak beträffande toalettväskan/necessären. Tidigare har jag läst slarvigt och trott att man fann en necessär bland de tillhörigheter som förmodligen var CdC:s i effektförvaringen. Nu ser jag att det endast var en etikett, som hade suttit på en necessär, som återfanns där. (K37503-00_del2, s. 51; 55).

Själva necessären har alltså inte hittats, men man kunde få fram en beskrivning av dess utseende (randig i blått, skärt, gult och vitt) samt mått (25 x 26 x 7 cm).

Vet du hur necessären som man fann på Eugeniavägen såg ut? En hisnande tanke är om det är samma necessär vars etikett man hittade bland C:s saker.
Citera
2025-03-08, 14:28
Medlem
Citat:
Robert kallades Ballen. Hans bror kallades Drutten. Vad Stig kallades kan jag inte skriva, för smeknamnet liknar hans förnamn. Da Costa själv kallades Nina, har jag för mig. CB kallades Klabben, har jag också för mig. Vidare hade Monika ett smeknamn som starkt påminner om ett smeknamn i utredningen. Och det finns starka skäl att anta att Monika rörde sig i samma kretsar som BO på sommaren 1984 och i samma stadszoner, inte bara i Vasastan. Hon verkar ha träffat flera personer som kände BO och detta skedde isf i juni 1984.

Det går från klarhet till klarhet kan man säga.

Förstår anonymiteten, men skulle du säga att Stig var på något sätt lik en grek till utseendet?

Drutten och Gena kommer nog de flesta här inne ihåg men bror Drutten har jag faktiskt inte läst så mycket om.

Var han också stor, lång och vitblond som Ballen? Vet du om han fortfarande lever?

Och Monika, är det samma person som Bo polade med och som det sen var knivbråk med?

Tänk om man fick tag på någon som höll till hos Vinhof på E-vägen -84 och som kunde fylla i tomluckor eller berätta hur snacket gick där ute efter säckfynden.

Tror ifs inte det fanns så många kvar. Konkursen var nog redan ett faktum och stället lämnades nog lite vind för våg mot slutet. Det var kanske bara Bo, Drutten och deras far kvar samt ev några kompisar till grabbarna.

Och CB vet säkert vem de flesta på E-vägen var som köpte droger men jag har nästan lite svårt för att tro att han hängde med dem där ute.

I detta fallet verkar det precis som vittnen både fabricerats och fabulerat i syfte att sätta dit läkarna samt att vittnesuppgifter, som alla stödde en annan historia och senare dödstidpunkt, arkiverades i slasken eller rent av kanske helt försvann. Det är nästan som fallet blev motarbetat från två håll.

Sen undrar jag varför CdC mammas vittnesmål saknas helt i materialet som blev offentligt. Har du någon teori?
Citera
2025-03-08, 14:31
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Det var ett intressant tips. Kanske var det CB:s gamla polare, som kom från Iran?
CB samarbetade med en langare från Iran, som hade barn men jag minns inte namnet.
CB och iraniern samarbetade på 70-talet.

När jag nu tittade i dropboxen, blev jag påmind om tipset på Thorildsgatan.
Jag mätte avståndet mellan Thorildsgatan och Kristinebergsgatan, där Saba bodde på sommaren 1984, och det är faktiskt bara 100 meter mellan de båda gatorna.

Intressant att ett vittne såg en kvinna som liknade BO, tillsammans med en mkt äldre man, som både liknade Vinof och TÅ.

Pomadan talar ju för att det var TÅ vittnet såg.

TÅ, som enligt egen utsago träffade Saba och BO tillsammans i juni 1984 och hjälpte BP med typ allting .....

Kvinnan som vittnet såg, var mkt mager, hade stora örhängen och var belamrad med kläder osv. Låter ju som BO.
Ja, det skulle ju kunna röra sig om samma person. Eftersom man kan få fram både adressen, våningen och mellan vilka tidpunkter denne mörkhårige man bodde där borde det gå att leta upp namnet.
Att uppgiftslämnaren även hört bankande ljud och sett nämnda man med sopsäckar var ju även detta minst sagt intressant.

Jag instämmer i att tipset du nämner också är tankeväckande på grund av närheten till Saba, beskrivningen av kvinnan och likheterna med Vinof/TÅ (som tydligen enligt förhör också var kraftigt byggd, förutom pomadan).

En svaghet finns ju dock i identifieringen av C, vilket alltid är fallet med vittnen som inte kände henne personligen. Det här vittnet verkar ha känt igen henne via det välbekanta daktningsfotot, som inte var särskilt representativt för C:s utseende i slutet. Men det behöver självklart inte betyda att vittnet per automatik misstog sig, enbart att en viss osäkerhet föreligger.
Citera
2025-03-08, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Jag upptäckte en intressant sak beträffande toalettväskan/necessären. Tidigare har jag läst slarvigt och trott att man fann en necessär bland de tillhörigheter som förmodligen var CdC:s i effektförvaringen. Nu ser jag att det endast var en etikett, som hade suttit på en necessär, som återfanns där. (K37503-00_del2, s. 51; 55).

Själva necessären har alltså inte hittats, men man kunde få fram en beskrivning av dess utseende (randig i blått, skärt, gult och vitt) samt mått (25 x 26 x 7 cm).

Vet du hur necessären som man fann på Eugeniavägen såg ut? En hisnande tanke är om det är samma necessär vars etikett man hittade bland C:s saker.

Necessären som hittades på Eugeniavägen nämns i Gladhs förhör. Beskrivning saknas.
Att BO använde necessär, är mycket intressant.
Citera
2025-03-08, 14:44
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Necessären som hittades på Eugeniavägen nämns i Gladhs förhör. Beskrivning saknas.
Att BO använde necessär, är mycket intressant.
Ja, verkligen. Eftersom den necessär som troligen hade tillhört C hade ett ganska karaktäristiskt utseende skulle det ha varit extremt intressant om den toalettväska som upphittades liknade den. I sådana fall skulle man i praktiken kunnat bekräfta kopplingen, i och med att etiketten fanns bland C:s saker och själva necessären på Eugeniavägen.

Jag antar att det är oklart vad som skedde med toalettväskan?
Citera
2025-03-08, 15:21
Medlem
Citat:
Ja, verkligen. Eftersom den necessär som troligen hade tillhört C hade ett ganska karaktäristiskt utseende skulle det ha varit extremt intressant om den toalettväska som upphittades liknade den. I sådana fall skulle man i praktiken kunnat bekräfta kopplingen, i och med att etiketten fanns bland C:s saker och själva necessären på Eugeniavägen.

Jag vet inte vad som skedde med den.
Det är värt att fråga polisen om den.
Protokoll/beskrivning kan finnas kvar.
Citera
2025-03-08, 15:35
Medlem
Citat:
Ja det är lite intressant att JE beskrev en stressad man med mörkt hår, som drog i BO och ville ha med henne så snabbt som möjligt. Han var påtänd

Och Gypsy beskrev en mörkhårig påtänd man och en finne.

En möjlighet som sällan diskuteras, är att personer som var ute efter BO slog sig ihop, pga gemensamma intressen.

Sådant händer varje dag.

Om både BM TÅ Stig R och flera andra jagade BO samtidigt, bildades troligen nya vänskapsband.

Och att flera personer var ute efter BO, det vet vi ju.

Teoretisk sett kan Gypsys story vara sann och teoretisk sett kan han ha sett Stig TÅ och BO tillsammans.

Bara några lösa tankar....

Och vi ska inte heller glömma resandetemat och de etniska kopplingar som kunde finnas mellan BO, TÅ Stig och andra personer som vi diskuterar.

Det finns ingredienser från resande och romer i den här soppan.

Se vidare Vinof BO BOs mamma Gladh och Stig.

BOs mamma kom från Luleå och var tydligen brun i hyn.

Osv.

Resande/romer kan ha bildat egna sociala kluster runt BO....

Beskrev gypsy verkligen att det var en finne? Kommer bara ihåg att han skrev att den andre var ”vitblond” och prata svenska.

Du har helt rätt i att mycket i fallet berör resandefolk. Inte minst fick vi det även bekräftat i gypsybrevet.

Är det av denna anledning hela Mamma Bäckströms vittnesmål fattas? Och många delar av TÅs? Inte heller finns Luleå killen JE:s vittnesmål med ej heller något referat mellan gypsy och åklagarn?

Jag utesluter inte att resandetema kan vara en bidragande faktor.

Sen TÅ är jag personligen väldigt skeptisk till som GM och att han skulle hängt med ex Stig eller andra pundare.

Dels för att TÅ faktiskt verka haft känslor för CdC om än lite possessiv och dels för TÅ verkar försökt få CdC bort från drogerna och gatan till någon form av familjeliv i Småland, vilket hon såklart inte var kapabel till pga det tunga drogmissbruket med heroin.

TÅ var ingen missbrukare själv eller blev omnämnd som det om jag förstod det hela rätt. Han tillhörde en lite äldre generation än CdC där alkohol var mer dominerande.
Citera
2025-03-08, 15:45
Medlem
Citat:

Toalettväskan är ytterligare ett föremål vars hantering är totalt obegriplig.

BO var känd för att vara neat. För att vara prostituerad narkoman var hon förvånansvärt välvårdad.

Och när kvittot dessutom visade att hon använde toalettväska, borde fyndet på Eugeniavägen ha ringats in med röd spritpenna.

Toalettväskan borde ha testats tekniskt omedelbart.
Och den borde ha diskuterats offentligt för flera decennier sedan, i artiklar och böcker.

Istället dyker den upp på Flashback, alldeles för sent.

Sjukt är bara förnamnet.
Citera
2025-03-08, 15:51
Medlem
Citat:
Ja det är lite intressant att JE beskrev en stressad man med mörkt hår, som drog i BO och ville ha med henne så snabbt som möjligt. Han var påtänd

Och Gypsy beskrev en mörkhårig påtänd man och en finne.

En möjlighet som sällan diskuteras, är att personer som var ute efter BO slog sig ihop, pga gemensamma intressen.

Sådant händer varje dag.

Om både BM TÅ Stig R och flera andra jagade BO samtidigt, bildades troligen nya vänskapsband.

Och att flera personer var ute efter BO, det vet vi ju.

Teoretisk sett kan Gypsys story vara sann och teoretisk sett kan han ha sett Stig TÅ och BO tillsammans.

Bara några lösa tankar....

Och vi ska inte heller glömma resandetemat och de etniska kopplingar som kunde finnas mellan BO, TÅ Stig och andra personer som vi diskuterar.

Det finns ingredienser från resande och romer i den här soppan.

Se vidare Vinof BO BOs mamma Gladh och Stig.

BOs mamma kom från Luleå och var tydligen brun i hyn.

Osv.

Resande/romer kan ha bildat egna sociala kluster runt BO....

Kom och tänka på att TÅ bröt på finlandssvenska men att gypsy beskrev att den vite blonde var svensk.

Tror kanske han sagt om det var finlandssvenska eller ”han bröt på finska ”då hans egen familj också härstamma från Finland.
Citera
2025-03-08, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Beskrev gypsy verkligen att det var en finne? Kommer bara ihåg att han skrev att den andre var ”vitblond” och prata svenska.

Du har helt rätt i att mycket i fallet berör resandefolk. Inte minst fick vi det även bekräftat i gypsybrevet.

Är det av denna anledning hela Mamma Bäckströms vittnesmål fattas? Och många delar av TÅs? Inte heller finns Luleå killen JE:s vittnesmål med ej heller något referat mellan gypsy och åklagarn?

Jag utesluter inte att resandetema kan vara en bidragande faktor.

Sen TÅ är jag personligen väldigt skeptisk till som GM och att han skulle hängt med ex Stig eller andra pundare.

Dels för att TÅ faktiskt verka haft känslor för CdC om än lite possessiv och dels för TÅ verkar försökt få CdC bort från drogerna och gatan till någon form av familjeliv i Småland, vilket hon såklart inte var kapabel till pga det tunga drogmissbruket med heroin.

TÅ var ingen missbrukare själv eller blev omnämnd som det om jag förstod det hela rätt. Han tillhörde en lite äldre generation än CdC där alkohol var mer dominerande.

Jag tror att du har rätt om TÅ.
Däremot hade han viss kontakt med BOs vänner.
Att han skulle ta livet av henne i sällskap med någon av dem, det är däremot inte sannolikt, det erkänner jag.
Citera
2025-03-08, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Kom och tänka på att TÅ bröt på finlandssvenska men att gypsy beskrev att den vite blonde var svensk.

Tror kanske han sagt om det var finlandssvenska eller ”han bröt på finska ”då hans egen familj också härstamma från Finland.

Ja du har rätt. Jag vet inte var jag fick det ifrån att han var finne. Kanske ett inlägg av Noppiga sockar... Noppiga sockar skrev väl till Sallroth och fick ut fint material?

Jag har för mig att det stod i det materialet att den ena mannen var finne. Jag kan minnas fel.

Jag har haft fullt upp med jobb och annat tråkigt, så jag har inte hunnit följa tråden sedan årsskiftet.
Senast redigerad av Eremona2.0 2025-03-08 kl. 16:41.
Citera
2025-03-08, 17:26
Medlem
Citat:
Ja du har rätt. Jag vet inte var jag fick det ifrån att han var finne. Kanske ett inlägg av Noppiga sockar... Noppiga sockar skrev väl till Sallroth och fick ut fint material?

Jag har för mig att det stod i det materialet att den ena mannen var finne. Jag kan minnas fel.

Jag har haft fullt upp med jobb och annat tråkigt, så jag har inte hunnit följa tråden sedan årsskiftet.

Ja det var en fantastiskt insats av Noppiga S! Och generöst av Sallroth att dela med sig.

Ett tag var jag på vippen och själv ringa CdC mamma i julas och prata lite men har ännu inte dristat mig.

Varje sak har sin tid och lite distans och eftertänksamhet gör bara detta fallet gott.

Tänk bara som idag när necessären bubbla upp!

Många bäckar små…

😊
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in