2025-03-08, 07:45
  #40729
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Blev nyfiken och läste de maskade förhören om klädfynden i sopsäcken. Man förstår inte riktigt hur polisen inte kunde vara intresserade av det med tanke på omständigheterna.

Det är inte första gången sådant sker.

Angående arkiven..En gissning är att åklagarn sitter på all info från Gypsy-Leif. Definitivt vet åklagarn vem gypsy Leif angav till namn. Han har säkert även träffat denna person. Min gissning var från början att han inte kunde bindas till mordet utan enbart till griftefriden varför åklagarn la ner det hela.
Därav att inget heller finns i arkiven.

Var det så att Vinhof och E-vägen blev aktuellt efter det? I så fall har de nog även följt upp bilspåret.

”Grekko” kan det syfta på utseendet? Mörk, bruna ögon typ? Kan likväl vara ljus i hyn och prata flytande svenska. Eller är det grekiskt påbrå i 2:a linje typ en av mor eller farföräldrarna? Ja vad vet man egentligen..

Lustigt är i vart fall att CdC observeras på Brogatan en fredagkväll den 15:e juni i följe med en stressad mörkhårig man med halvlångt hår, missbrukartyp och svensk.

Är det med denna Grekko tro?

Gissar Lule-killen som då även pratar ett tag med CdC ändå hinner få en ganska bra bild av hennes manliga sällskap.

Oavsett sammanfaller klädfyndet vid Pampas både geografiskt och partiellt med övriga fynd men även med Gypsys vittnesutsaga.

TÅ var nog lite fåfäng. Han ”la håret” ganska ofta och gjorde även bruna infärgningar. Knep att få håret att se tjockare ut och mer fylligt än vad det var. Vet inte om TÅs hår mer gick åt cendré/ljusbrunt snarare än vit/blond.

Ja det är lite intressant att JE beskrev en stressad man med mörkt hår, som drog i BO och ville ha med henne så snabbt som möjligt. Han var påtänd

Och Gypsy beskrev en mörkhårig påtänd man och en finne.

En möjlighet som sällan diskuteras, är att personer som var ute efter BO slog sig ihop, pga gemensamma intressen.

Sådant händer varje dag.

Om både BM TÅ Stig R och flera andra jagade BO samtidigt, bildades troligen nya vänskapsband.

Och att flera personer var ute efter BO, det vet vi ju.

Teoretisk sett kan Gypsys story vara sann och teoretisk sett kan han ha sett Stig TÅ och BO tillsammans.

Bara några lösa tankar....

Och vi ska inte heller glömma resandetemat och de etniska kopplingar som kunde finnas mellan BO, TÅ Stig och andra personer som vi diskuterar.

Det finns ingredienser från resande och romer i den här soppan.

Se vidare Vinof BO BOs mamma Gladh och Stig.

BOs mamma kom från Luleå och var tydligen brun i hyn.

Osv.

Resande/romer kan ha bildat egna sociala kluster runt BO....
__________________
Senast redigerad av Eremona2.0 2025-03-08 kl. 07:52.
Citera
2025-03-08, 09:01
  #40730
Medlem
Och följande fråga verkar ingen ha ställt: Betyder det något att BO kände en "tattare" som höll till 70 m från FP2?

Jag lägger ingen värdering i ordet "tattare". Jag har hört det ordet i samband med Vinof och han vänner, när jag har diskuterat med personer som har träffat Vinof.

Jag utgår ifrån att ordet tattare har betydelse för da Costa-fallet, oavsett om det anses nedsättande eller inte.

Vinof har karaktäriserats som "tattare". Och han kände tydligen en "tattare" som blev mördad. Intressant.

Och eftersom det verkar som att BO hade lite resandeblod i sig, börjar tankarna snurra...

Och Gypsys brev gör inte "tattartemat" mindre intressant.

Apropå allt detta, vill jag nämna Roni Alenblom, som bodde på Fleminggatan 70 på åttiotalet.

Jag kommer inte ihåg om jag har nämnt henne.
Hon kommer tydligen från Bulgarien, där det bor många romer. Om Vinof hade ett "ankare" på Fleminggatan 70, var det nog denna kvinna.

Romer, resande och "tattare" har såklart egna koder och nätverk, vilket alla vet. Men att koppla ihop dessa med Sveriges mest kända kvinnomord, det är ju tabu.

Det inte heller någon slump att Stig har samarbetat med en person med "romskt utseende", vilket framgår i hans förhör.

Han dras väl till sin tribe som alla andra.

En annan tanke som har slagit mig, är att BO kan vara "tattarjäveln" som mördades i Enskede.

Enligt Vinofs vän JÅ kände Vinof "en tattarjävel som blev mördad i Enskede på åttiotalet".

"En tattarjävel " behöver inte nödvändigtvis vara en man.
__________________
Senast redigerad av Eremona2.0 2025-03-08 kl. 09:08.
Citera
2025-03-08, 09:58
  #40731
Medlem
De personer som jag tycker är uppenbart intressanta i förhållande till resande-rom-tattar-temat är: BO, BO:s mor, Vinof, Stig, Saida Dahl, Grecko, Gypsy, Roni Alenblom och Tor Åberg. Det kan inte uteslutas att BO hade ett kontaktnät som hängde ihop med hennes etniska bakgrund (hennes mor var troligen resande eller rom). När det gäller Vinof, finns det inga frågetecken alls. Han identifierade sig själv som resande och sa att han var det.
Citera
2025-03-08, 10:24
  #40732
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
De personer som jag tycker är uppenbart intressanta i förhållande till resande-rom-tattar-temat är: BO, BO:s mor, Vinof, Stig, Saida Dahl, Grecko, Gypsy, Roni Alenblom och Tor Åberg. Det kan inte uteslutas att BO hade ett kontaktnät som hängde ihop med hennes etniska bakgrund (hennes mor var troligen resande eller rom). När det gäller Vinof, finns det inga frågetecken alls. Han identifierade sig själv som resande och sa att han var det.
Jag är långt ifrån någon expert på det här området, men Saida Dahl var väl från Nordafrika (Tunisien trodde TÅ)?
Citera
2025-03-08, 10:45
  #40733
Medlem
st33rs avatar
Har träffat folk som kommit från "resande"-familjer, inte zigenare alltså, det är ofta släkter , dom håller varann om ryggen rätt mycket . Men det som förvånade mig är att dessa resande - de ser inte ut som en zigenare. De ser ut som vanliga "white trash svenskar"! Ofta är det mycket "livets hårda skola" och kåkfarare och pundare bland dem. Men de har den här täta kontakten med familjen och vissa slangord.
Citera
2025-03-08, 10:49
  #40734
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Jag är långt ifrån någon expert på det här området, men Saida Dahl var väl från Nordafrika (Tunisien trodde TÅ)?

Ja så sa han i förhör. Namnet Saida Dahl låter dock romskt. Men jag är ingen expert heller.
Det är ju inte säkert att BM hade koll heller - jämför med TÅ:s beskrivning av Saba, en "zigenarlicka" (!).
Hans feltolkning var udda och hade kanske att göra med hans eget ursprung?
Att kalla en kvinna som har etiopiska föräldrar för "zigernarflicka" är inte jättevanligt.
Citera
2025-03-08, 11:21
  #40735
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja så sa han i förhör. Namnet Saida Dahl låter dock romskt. Men jag är ingen expert heller.
Det är ju inte säkert att BM hade koll heller - jämför med TÅ:s beskrivning av Saba, en "zigenarlicka" (!).
Hans feltolkning var udda och hade kanske att göra med hans eget ursprung?
Att kalla en kvinna som har etiopiska föräldrar för "zigernarflicka" är inte jättevanligt.
Det har du helt rätt i. Märklig beskrivning av Saba. Saida Dahl var väl dock i Tunisien på resa våren -84, vilket skulle kunna tala för att det är just därifrån hon är.
Citera
2025-03-08, 11:33
  #40736
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Det har du helt rätt i. Märklig beskrivning av Saba. Saida Dahl var väl dock i Tunisien på resa våren -84, vilket skulle kunna tala för att det är just därifrån hon är.

Aha ok, då var hon ännu en udda fågel. En konstig kvinna var det.
Hon hade en minderårig dotter men bodde i en etta (där flera vuxna människor övernattade) och kom från Tunisien men hette Saida Dahl.

Och det var ju inte vilka gäster som helst: en våldtäksdömd man som var ihop med en 23 år yngre knarkare, knarkaren ifråga och Saidas expartner BM som bodde i en lastbil på Norrmalm (!).

Alltså dessa sociala kretsar var ju så konstiga så det liknade ingenting.
Citera
2025-03-08, 12:43
  #40737
Medlem
Är det verkligen bekräftat att TÅ "suttit inne för våldtäkt i Finland"? Har någon dom någonsin begärts ut och gjorts tillgänglig på nätet?
Citera
2025-03-08, 13:08
  #40738
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Är det verkligen bekräftat att TÅ "suttit inne för våldtäkt i Finland"? Har någon dom någonsin begärts ut och gjorts tillgänglig på nätet?

Nä det var BO som sa det i ett förhör. Uppgiften är inte bekräftad.
Man skulle kunna ta kontakt med finska myndigheter och fråga men antagligen går det lika dåligt som i Danmark.

Danskarna vägrar lämna ut tinformation om BO:s domar, som hon fick på 70-talet (!). Det är alltså 47 eller 48 år sedan ...... hon dömdes 1977 eller 1978 .... Snart 50 år sedan!

Herregud. Vilket j-a trams.
Citera
2025-03-08, 13:32
  #40739
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja det är lite intressant att JE beskrev en stressad man med mörkt hår, som drog i BO och ville ha med henne så snabbt som möjligt. Han var påtänd

Och Gypsy beskrev en mörkhårig påtänd man och en finne.

Med risk för att övertolka kan det finnas ytterligare en parallell. CdC tycks ha känt en mörkhårig man med sydländskt/arabiskt ursprung boende på Hagalundsgatan 29, enligt ett tips som kom in 1999 (se Dropboxen, box K37503-00_del1, s. 44f resp. 52).

Tipsaren som var en gammal bekant till CdC bedömdes av polisen som trovärdig och det hela är potentiellt intressant med tanke på mannens utseende och förmodade ursprung i förhållande till Grecko, men även kopplingen till Hagalund med tanke på att Grecko skulle ha uppehållit sig på Hagalundspuben.

Däremot var den här mannen förhållandevis kort, ca 170 cm, vilket väl inte passar in på Gamla brogatan-mannen.
Citera
2025-03-08, 13:56
  #40740
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Med risk för att övertolka kan det finnas ytterligare en parallell. CdC tycks ha känt en mörkhårig man med sydländskt/arabiskt ursprung boende på Hagalundsgatan 29, enligt ett tips som kom in 1999 (se Dropboxen, box K37503-00_del1, s. 44f resp. 52).

Tipsaren som var en gammal bekant till CdC bedömdes av polisen som trovärdig och det hela är potentiellt intressant med tanke på mannens utseende och förmodade ursprung i förhållande till Grecko, men även kopplingen till Hagalund med tanke på att Grecko skulle ha uppehållit sig på Hagalundspuben.

Däremot var den här mannen förhållandevis kort, ca 170 cm, vilket väl inte passar in på Gamla brogatan-mannen.

Det var ett intressant tips. Kanske var det CB:s gamla polare, som kom från Iran?
CB samarbetade med en langare från Iran, som hade barn men jag minns inte namnet.
CB och iraniern samarbetade på 70-talet.

När jag nu tittade i dropboxen, blev jag påmind om tipset på Thorildsgatan.
Jag mätte avståndet mellan Thorildsgatan och Kristinebergsgatan, där Saba bodde på sommaren 1984, och det är faktiskt bara 100 meter mellan de båda gatorna.

Intressant att ett vittne såg en kvinna som liknade BO, tillsammans med en mkt äldre man, som både liknade Vinof och TÅ.

Pomadan talar ju för att det var TÅ vittnet såg.

TÅ, som enligt egen utsago träffade Saba och BO tillsammans i juni 1984 och hjälpte BP med typ allting .....

Kvinnan som vittnet såg, var mkt mager, hade stora örhängen och var belamrad med kläder osv. Låter ju som BO.
__________________
Senast redigerad av Eremona2.0 2025-03-08 kl. 14:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in