2025-03-08, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja det var en fantastiskt insats av Noppiga S! Och generöst av Sallroth att dela med sig.

Ett tag var jag på vippen och själv ringa CdC mamma i julas och prata lite men har ännu inte dristat mig.

Varje sak har sin tid och lite distans och eftertänksamhet gör bara detta fallet gott.

Tänk bara som idag när necessären bubbla upp!

Många bäckar små…

😊

Catrines mamma är nästan 90 år och kommer nog inte att säga ett pip offentligt. Jag skulle lätt betala för en intervju med henne.

Skulle inte förvåna mig om hon visste massor om Catrines kretsar. Madeleine var ju anställd av soc.

Hon var chef, om jag minns rätt.

Självklart har hon gjort egna efterforskningar.
Sekretessen var ju sisådär på åttiotalet....
Senast redigerad av Eremona2.0 2025-03-08 kl. 19:53.
Citera
2025-03-08, 20:02
Medlem
Citat:
Kom och tänka på att TÅ bröt på finlandssvenska men att gypsy beskrev att den vite blonde var svensk.

Tror kanske han sagt om det var finlandssvenska eller ”han bröt på finska ”då hans egen familj också härstamma från Finland.

Gypsy ger motstridiga uppgifter om "den andre mannen".

I det handskrivna brevet skriver han att den andra mannen var svensk.

I förhöret med Sallroth och Salin så säger han att "den andre mannen var finne".

Slår man ihop de båda uppgifterna så blir det onekligen en finlandssvensk person. Men det är kanske att dra det lite för långt.
Citera
2025-03-08, 21:45
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Catrines mamma är nästan 90 år och kommer nog inte att säga ett pip offentligt. Jag skulle lätt betala för en intervju med henne.

Skulle inte förvåna mig om hon visste massor om Catrines kretsar. Madeleine var ju anställd av soc.

Men var/är inte CdCs mamma övertygad om läkarnas skuld?

CdC är kremerad och begravd och anhöriga har sörjt i 40 år. Det låter i artiklar under åren som de inte vill rota i det hela mer.
De hade väl också en hel del kontakter med Hanna Olsson.

Det är beklagligt eftersom två oskyldiga personer fortfarande lever och lider av rättsövergreppen de utsattes för. Det är pågående rättsövergrepp, pågående fel.

Inte minst från USA finns det ju många fall där DNA slutgiltigt kunna fria en dömd mördare efter många år.
I många fall har anhöriga då haft oerhört svårt att ”tänka om” och ta till sig att den de vant sig vid att hata inte förtjänar det. Möjligen rubbas hela deras traumabearbetning, såren rivs upp. Därför kämpar de emot. Det bygger sannolikt mest på känslor och inte på förnuft.

Förhoppningsvis orkar CdCs anhöriga ändå se ”Det svenska styckmordet” och läsa lite nya artiklar i ämnet.
Att peka ut och straffa oskyldiga hjälper ju inte anhöriga, antalet oförtjänt lidande personer, som de själva, blir ju bara istället fler, den sammantagna mängden smärta större.

Normala människor vill ju inte att oskyldiga ska straffas - och här pågår bestraffningen av de oskyldigt utpekade fortfarande, varje dag. Det måste upphöra.
Citera
2025-03-08, 22:55
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Men var/är inte CdCs mamma övertygad om läkarnas skuld?

CdC är kremerad och begravd och anhöriga har sörjt i 40 år. Det låter i artiklar under åren som de inte vill rota i det hela mer.
De hade väl också en hel del kontakter med Hanna Olsson.

Det är beklagligt eftersom två oskyldiga personer fortfarande lever och lider av rättsövergreppen de utsattes för. Det är pågående rättsövergrepp, pågående fel.

Inte minst från USA finns det ju många fall där DNA slutgiltigt kunna fria en dömd mördare efter många år.
I många fall har anhöriga då haft oerhört svårt att ”tänka om” och ta till sig att den de vant sig vid att hata inte förtjänar det. Möjligen rubbas hela deras traumabearbetning, såren rivs upp. Därför kämpar de emot. Det bygger sannolikt mest på känslor och inte på förnuft.

Förhoppningsvis orkar CdCs anhöriga ändå se ”Det svenska styckmordet” och läsa lite nya artiklar i ämnet.
Att peka ut och straffa oskyldiga hjälper ju inte anhöriga, antalet oförtjänt lidande personer, som de själva, blir ju bara istället fler, den sammantagna mängden smärta större.

Normala människor vill ju inte att oskyldiga ska straffas - och här pågår bestraffningen av de oskyldigt utpekade fortfarande, varje dag. Det måste upphöra.

Systern och mamman var länge aktiva i jakten på Allgén och Härm. Som anhörig är man inte tvungen att delta i häxprocesser.
Citera
2025-03-08, 22:57
Medlem
Kjamfossftws avatar
TÅ har ett svenskt namn men han kan ha varit finne ändå. Sanna Marin är finska, inte finlandssvenska, trots sitt efternamn.
Citera
2025-03-09, 02:26
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
Systern och mamman var länge aktiva i jakten på Allgén och Härm. Som anhörig är man inte tvungen att delta i häxprocesser.

Det har du fullständigt rätt i. Men de fick väl sannolikt huvudena förvridna av drevet med Hanna Olsson & co.

För är det något man kan lära sig av Quick-fallet, Kevin-fallet och da Costa-fallet - så är det att Margit Norells lärjungar alla hade blivit upplärda av en mästare på att manipulera och - permanent - förvrida huvudena på sina lärjungar. Långt bortom sunt förnuft.

Den konsten har lärjungarna i mer eller mindre grad också själva anammat - som hennes lärjungar Sven-Åke Christiansson och Hanna Olsson, två personer som gjort mer för att sabotera och skada svenskts rättsväsen än få andra.

Det är dags att ta bort flummet och tokerierna ur häxprocesserna som skett.
Quick- och Kevinfallet liksom ”fallet Ulf” har korrigerats innan de inblandade och felaktigt utpekade gick ur tiden.
Nu återstår da Costa-fallet. Men det brådskar.
Senast redigerad av coli 2025-03-09 kl. 02:44.
Citera
2025-03-09, 10:01
Medlem
Citat:
Tack för detaljerna och ditt kom ihåg! Visste jag läst något om det.

Vad Robert kallades för vet jag inte men det är mycket här i som tangerar just runt Västra Skogen, Pampas Marina och vidare till E-vägen.

Slumpen kan man nog säga är en sällsam gäst

Håller med dig. Och även om det blinkar röda lampor kring lägenheten på Forsskålsgstan så känns det inte rimligt att kvarlevorna av C hade körts därifrån till FP1 och FP2.
Citera
2025-03-09, 15:29
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Jag upptäckte en intressant sak beträffande toalettväskan/necessären. Tidigare har jag läst slarvigt och trott att man fann en necessär bland de tillhörigheter som förmodligen var CdC:s i effektförvaringen. Nu ser jag att det endast var en etikett, som hade suttit på en necessär, som återfanns där. (K37503-00_del2, s. 51; 55).

Själva necessären har alltså inte hittats, men man kunde få fram en beskrivning av dess utseende (randig i blått, skärt, gult och vitt) samt mått (25 x 26 x 7 cm).

Vet du hur necessären som man fann på Eugeniavägen såg ut? En hisnande tanke är om det är samma necessär vars etikett man hittade bland C:s saker.
Du hade inte läst slarvigt. De hittade BÅDE necessären och etiketten. Etiketten hittades i en av de påsar med kläder som CdC hade och själva necessären hittades i den svarta/bruna bagen som också låg i effektförvaringen (om det inte var en annan necessär av någon anledning).
Citera
2025-03-09, 15:33
Medlem
Justiceforthe96s avatar
En intressant detalj är att den typen av bergsprängare som CdC köpte för 900 eller 1000 kr (dubbla uppgifter kring detta), en Sharp GF-777, idag går för 10-30 000 på e-bay.
Citera
2025-03-09, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0

Jo hon hade nog tillgång till mycket via soc.

Hagalund är förövrigt en annan intressant geografisk ”hot spot” som förekommer lite titt som tätt i detta fallet.

Inte minst nämner gypsy Hagalund i brevet eller rättare sagt att han och styvpappan sprang på ”Grecko” många år senare på Hagalundspuben som vid den tiden var en pizzeria i Hagalunds centrum.

Ytterligare intressant koppling till Hagalund, om jag inte missminner mig, är att när familjen Bäckström flytta ner från Norrland hamna de just i Hagalund. CdC har nog i början iaf växt upp runt detta området.

Jag skulle inte bli förvånad om mamman faktiskt i stort vet hur det ligger till via ryktesvägen/ Hagalundpuben men att tystnadskulturen bland resande, kahle, tattare är utbredd iom misstroendet gentemot myndigheter och polis. Faktiskt än i dag sitter det i.

Som du påtala är mamman gammal men det är stor chans att även systern vet en del.

Ibland undrar jag om inte mamman försökte leda in polisen på GMs via fjärrskådningsspåret.

För krasst sett matchar hennes tips väl gypsys vittnesutsaga om att det är 2 personer som skulle vara inblandade, en mörk och en blond. Dessutom även med detaljen om begränsat med ljus på BP.

Kymigt
Senast redigerad av viperstyle 2025-03-09 kl. 16:22.
Citera
2025-03-09, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Gypsy ger motstridiga uppgifter om "den andre mannen".

I det handskrivna brevet skriver han att den andra mannen var svensk.

I förhöret med Sallroth och Salin så säger han att "den andre mannen var finne".

Slår man ihop de båda uppgifterna så blir det onekligen en finlandssvensk person. Men det är kanske att dra det lite för långt.

Ja det är allt lite lurigt men tänk om det är just så det ligger till? Att den ”vit blonde” faktiskt var finlandssvensk eller hade finlandssvenskt påbrå?

Alla kan potentiellt ha rätt här.

För man kan vara finlandssvensk och prata perfekt svenska eller så kan man prata med brytning.

Om det inte fanns någon brytning kanske Gypsy Leif trodde den ”vite blonde” var svensk som han först skrev?

I så fall kan personen ändå vara finlandsvensk eller ha finlandssvenskt påbrå via en eller båda föräldrarna och vara född och uppväxt i Sverige och prata utan brytning.

Något som senare kan kommit gypsy-Leif till känna?

En annan intressant del i de finlandssvenska rötterna är att just blonda, blåögda personer utgör ca 80% finländska befolkningen.
Citera
2025-03-09, 16:10
Medlem
Citat:
Jo hon hade nog tillgång till mycket via soc.

Hagalund är förövrigt en annan intressant geografisk ”hot spot” som förekommer lite titt som tätt i detta fallet.

Inte minst nämner gypsy Hagalund i brevet eller rättare sagt att han och styvpappan sprang på ”Grecko” många år senare på Hagalundspuben som vid den tiden var en pizzeria i Hagalunds centrum.

Ytterligare intressant koppling till Hagalund, om jag inte missminner mig, är att när familjen Bäckström flytta ner från Norrland hamna de just i Hagalund. CdC har nog i början iaf växt upp runt detta området.

Jag skulle inte bli förvånad om mamman faktiskt i stort vet hur det ligger till via ryktesvägen/ Hagalundpuben men att tystnadskulturen bland resande, kahle, tattare är utbredd iom misstroendet gentemot myndigheter och polis. Faktiskt än i dag sitter det i.

Som du påtala är mamman gammal men det är stor chans att även systern vet en del.

Yes, de sociala trådarna runt Hagalund och puben, är mycket intressanta. Att Catrine hade ett nätverk i Hagalund som hängde med i åratal, vore ju inte konstigt. Hon hade väl barn/ungdomskontakter kvar i vuxen ålder, som alla andra.

Att både systern och modern deltog i hetsjakten på läkarna och inte tar in nya fakta och revideringar, är också intressant.

Det är ganska anmärkningsvärt att BO:s närmaste är så bakom flötet, eftersom de bör ha inblick i da Costas kretsar.

De kan tex ha träffat CB, Korsvall och Saba och andra blivande knarkare när de var unga och oförstörda.

Vissa personer i utredningen har nog suttit och fikat hemma hos Madeleine, innan de blev helt förstörda.

Och som sagt var, hon har säkert snokat i mapparna och pärmarna på olika sockontor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in