Citat:
Ursprungligen postat av
costa-mop
Ja, det är ju ett tydligt tecken på att det undermåliga polisarbetet inte berodde på tvångstankar kring Härm, utan hade någon annan orsak.
Av vad vi känner till utmärktes undersökningen av Eugeniavägen av en ofattbar saktfärdighet och slapphet. Du kan säkert korrigera mig om jag har missat något, men ur minnet kommer jag på följande åtgärder:
• Utskick av ett frågeformulär, med, av allt att döma, bristande uppföljning,
• förhör av Gladh,
• husrannsakan på en adress,
• fruktlösa försök till förhör av Vinof,
• förhör och konfrontation med SJ-växlaren efter att han själv tipsat om mystisk lastbil.
Detta trots att det kan ha funnits alla möjliga observationer av dumpningen av säckarna, eller kanske av Catrine själv om hon besökte platsen då hon levde.
SJ-växlarens sorti ur utredningen tycker jag tyder på att det inte bara var Vinof med anhang som lämnades därhän, utan hela Eugeniavägen och alla dess potentiella vittnen.
Att den segdragna men detaljerade undersökningen av Eugeniavägen (enkäter förhör poliser på plats sökhundar osv) löpte parallelt med det falska spåret (TH Rajs mytskapande osv) tycker jag är extremt intressant.
När TH anhölls var undersökningen av Eugeniavägen i full gång.
Gladh förhördes i november. Och i november visste polisen allat som behövdes för att göra en husrannsakan. För att göra en husrannsakan hos missbrukare på 80-talet, behövde polisen egentligen ingenting på fötterna. Man gjorde hur fan man ville, när man ville och var man ville.
Hade utredarna velar sparka in dörren på Billiga Andersson, hade Vinof, Ekman och R:s pappa accepterat det. De hade inte haft ett skit att säga till om, oavsett hur beslutet såg ut och vad lagen sa.
Allt var dukat och klart på vintern 1984 men plötsligt tas det vansinniga beslutet att anhålla TH, istället för att fortsätta jobba med Eugeniavägen.
Det uppstod säkerligen ett problem, ett problem som polisen inte ville ta i och diskutera offentligt.
En sådan här sjuk tvärvändning måste ha djupa orsaker. Jag köper inte den vanliag förklaringen: TH:s fd svärfar pratade skit om honom och ett gäng polisen tyckte illa om TH.
Det räcker inte för att haffa någon för ett styckmord.
Det nog inte TH man var ute efter. Anhållandet var nog snarare en bieffekt. Jag tror att man anhäll TH för slippa jobba vidare med ett annat spår.
Det guldmaterial som man hade, är verkligen inte normalt att släppa.
Vilken utredare skulle inte bli superglad över att hitta personkontakten Vinof och ett gäng missbrukarei i tjugoårsåldern, 70 meter från da Costas kvarlevor?
Det var något riktigt ruttet som händer i utredningen på hösten 1984.