Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Det finns ingen som helst anledning att åter börja samma rundgång som du redan dragit hundrafemtielva gånger i tråden.
Men det är ju viktigt att reda ut vad du påstår. Om du menar enstaka artiklar, så har du ju en poäng. Å andra sidan visar isf forskning då också att schizofreni orsakas av demoner och Schamaner bör konsulteras vid behandling. Och att människor och dinosaurier existerade tillsammans, då också.
Tar man "Forskning" som jag föreslog, visar inte alls forskning det du påstod.
Det verkar som att du är överens här då.
Citat:
Mitt inlägg var som sagt ett svar på ett annat inlägg. Du hoppar in och struntar helt sammanhanget. Den långa uppvärmningen är givetvis intressant för att förstå hur temperaturen har varierat historiskt. Vidare har inte rekonstruktionerna tillräcklig tidsupplösning för att kunna jämföra med moderna mätningar. Det går alltså inte att veta hur snabba förlopp som förekommit historiskt.
Nej, jag menade vad jag skrev.
Ja, alltså är påståendet "snabbaste uppvärmingen vi känner till i geologisk tidskala" korrekt. Interpolerar man uppvärmningen över PETM som var en av de snabbaste uppvärmningarna vi ser historiskt och som ledde till det största massutdöendet vi känner till, tillexempel, så var den betydligt långsammare.
Ett annat sätt att säga samma sak på är ju att den största uppvärmningen vi känner till. Den stundande, helt enkelt inte har pågått tillräckligt länge. 100 år, eller 50 år är inte ens ett ögonblick i dessa tidsskalor.