Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-03-08, 10:50
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
En meningslös halmgubbe eftersom syftet var att visa den långa temperaturutvecklingen. Rekonstruktionerna har ju inte ens sådan upplösning att sekler kan analyseras.
Så vad ville du argumentera för med denna långa temperaturutveckling? Det var ju trots allt du som tog upp den.
Citera
2025-03-08, 10:52
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Det beror på vad du menar med forskning. Vad menar du med forskning?

Det finns ju även forskning som visar att dinosaurier och människor levde samtidigt och forskning som visar att Schizofreni är resultatet av demonisk besatthet, som du fått illustrerat tidigare.

Om du nu menar individuella artiklar när du skriver "forskning"? Är det det du menar?
Vad är svårt att förstå i det jag skrev: ”Det här är sådant som i detalj diskuterats tidigare i tråden. Har du inte ens läst det?”

Citat:
Så vad ville du argumentera för med denna långa temperaturutveckling? Det var ju trots allt du som tog upp den.
Läs inlägget som jag svarade på så kanske det klarnar för dig:
Citera
2025-03-08, 11:04
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Vad är svårt att förstå i det jag skrev: ”Det här är sådant som i detalj diskuterats tidigare i tråden. Har du inte ens läst det?”

Varför svarar du inte på frågan vad du menar med forskning?

Jag skulle säga att forskningen visar tydligt att det är människan som driver uppvärmningen och att det är den enda forskningen som finns. Så pass att det råder ett vetenskapligt konsensus i frågan, som vilar på evidens och inte åsikter.

Sedan finns det individuella artiklar såklart som visar på annat. Främst i rovtidsskrifter. Men det är ju inte där forskningen står. Eftersom dessa artiklar just visar på annat.

Därav liknelsen med att det också finns artiklar som visar att Schizofreni bör behandlas av schamaner då det orsakas av demonisk besatthet och artiklar som visar att dinosaurier (utöver fåglar) och människor samexisterade. Forskning visar ju inte på detta, även om enstaka artiklar kan försöka visa på detta.
Citat:

Läs inlägget som jag svarade på så kanske det klarnar för dig:

Varför är den långa temperaturutveckling relevant i denna tråd som handlar om den den snabbaste uppvärmingen vi känner till i geologisk tidskala, som är orsakad av människan? Vad ville du illustrera med bäring på topic? Inget alls?
Citera
2025-03-08, 11:10
Medlem
Citat:
En meningslös halmgubbe eftersom syftet var att visa den långa temperaturutvecklingen. Rekonstruktionerna har ju inte ens sådan upplösning att sekler kan analyseras.
OK, så när du skrev " Med tanke på hur historiken ser ut så förefaller det närmast helt säkert att temperaturen skulle öka även utan människor. " i anslutning till figuren så menade du egentligen inget med det? Fingrarna bara slant lite.
Citera
2025-03-08, 11:20
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Varför [...]
Det finns ingen som helst anledning att åter börja samma rundgång som du redan dragit hundrafemtielva gånger i tråden.

Citat:
Varför är den långa temperaturutveckling relevant i denna tråd som handlar om den den snabbaste uppvärmingen vi känner till i geologisk tidskala, som är orsakad av människan? Vad ville du illustrera med bäring på topic? Inget alls?
Mitt inlägg var som sagt ett svar på ett annat inlägg. Du hoppar in och struntar helt sammanhanget. Den långa uppvärmningen är givetvis intressant för att förstå hur temperaturen har varierat historiskt. Vidare har inte rekonstruktionerna tillräcklig tidsupplösning för att kunna jämföra med moderna mätningar. Det går alltså inte att veta hur snabba förlopp som förekommit historiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
OK, så när du skrev " Med tanke på hur historiken ser ut så förefaller det närmast helt säkert att temperaturen skulle öka även utan människor. " i anslutning till figuren så menade du egentligen inget med det? Fingrarna bara slant lite.
Nej, jag menade vad jag skrev.
Citera
2025-03-08, 11:29
Medlem
Citat:
Du hävda alltså samtidigt "Rekonstruktionerna har ju inte ens sådan upplösning att sekler kan analyseras" och " Med tanke på hur historiken ser ut så förefaller det närmast helt säkert att temperaturen skulle öka även utan människor. "?

Försök få det att gå ihop den som kan.
Citera
2025-03-08, 11:32
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Du hävda alltså samtidigt "Rekonstruktionerna har ju inte ens sådan upplösning att sekler kan analyseras" och " Med tanke på hur historiken ser ut så förefaller det närmast helt säkert att temperaturen skulle öka även utan människor. "?

Försök få det att gå ihop den som kan.
Jag kan bara upprepa det jag nyss skrev till MrArtur: Läs inlägget som jag svarade på så kanske det klarnar för dig.
Citera
2025-03-08, 11:33
Medlem
Citat:
Jag kan bara upprepa det jag nyss skrev till MrArtur: Läs inlägget som jag svarade på så kanske det klarnar för dig.
Du kan väl stå för vad du själv skriver!
Citera
2025-03-08, 11:36
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Du kan väl stå för vad du själv skriver!
Jag står förstås för det svar som jag skrev och som du tjafsar om. Förstår du själv vad du håller på med? Jag förstår det inte.
Citera
2025-03-08, 11:52
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Det finns ingen som helst anledning att åter börja samma rundgång som du redan dragit hundrafemtielva gånger i tråden.

Men det är ju viktigt att reda ut vad du påstår. Om du menar enstaka artiklar, så har du ju en poäng. Å andra sidan visar isf forskning då också att schizofreni orsakas av demoner och Schamaner bör konsulteras vid behandling. Och att människor och dinosaurier existerade tillsammans, då också.

Tar man "Forskning" som jag föreslog, visar inte alls forskning det du påstod.

Det verkar som att du är överens här då.

Citat:

Mitt inlägg var som sagt ett svar på ett annat inlägg. Du hoppar in och struntar helt sammanhanget. Den långa uppvärmningen är givetvis intressant för att förstå hur temperaturen har varierat historiskt. Vidare har inte rekonstruktionerna tillräcklig tidsupplösning för att kunna jämföra med moderna mätningar. Det går alltså inte att veta hur snabba förlopp som förekommit historiskt.

Ja, alltså är påståendet "snabbaste uppvärmingen vi känner till i geologisk tidskala" korrekt. Interpolerar man uppvärmningen över PETM som var en av de snabbaste uppvärmningarna vi ser historiskt och som ledde till det största massutdöendet vi känner till, tillexempel, så var den betydligt långsammare.

Ett annat sätt att säga samma sak på är ju att den största uppvärmningen vi känner till. Den stundande, helt enkelt inte har pågått tillräckligt länge. 100 år, eller 50 år är inte ens ett ögonblick i dessa tidsskalor.
Senast redigerad av MrArtur 2025-03-08 kl. 11:58.
Citera
2025-03-08, 12:15
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Men det är ju viktigt att reda ut [...]
Börja inte nu igen. Det här har vi gått igenom dussintals gånger redan.

Citat:
Ja, alltså är påståendet "snabbaste uppvärmingen vi känner till i geologisk tidskala" korrekt. Interpolerar man uppvärmningen över PETM som var en av de snabbaste uppvärmningarna vi ser historiskt och som ledde till det största massutdöendet vi känner till, tillexempel, så var den betydligt långsammare.

Ett annat sätt att säga samma sak på är ju att den största uppvärmningen vi känner till. Den stundande, helt enkelt inte har pågått tillräckligt länge. 100 år, eller 50 år är inte ens ett ögonblick i dessa tidsskalor.
Påståendet är korrekt men otillräckligt och kan därmed vara missvisande och vilseledande för mindre vetande personer. Det är tydligare att säga att vi inte känner till hastigheten på tidigare förlopp. Och allt historiskt har förstås skett utan inblandning av människan.
Citera
2025-03-08, 12:18
Medlem
Citat:
Ditt inlägg är helt obegripligt då jag uttryckligen skrev; ”det finns forskning som ger andra möjliga förklaringar”.

Det här är sådant som i detalj diskuterats tidigare i tråden. Har du inte ens läst det?

Har du ens pluggat, kör jag som motfråga?

Och nej, jag har inte läst allt dravel där du försöker vara expert.

Jag har en kurs på Princeton om just global uppvärmning. Det finns INGA tvivel om att människan och fossila bränslen de senaste 150 åren givit en förstärkt växthuseffekt.

Du verkar helt rabiat i ditt försvarande att det inte finns en global uppvärmning.

Börjar misstänka att du är anställd av eller köpt av oljelobbyn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in