2025-01-24, 21:32
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Johann ist Diplom-Ingenieur für Meerestechnik und verdiente bereits während des Studiums Geld hinzu.

Vad betyder egentligen "hinzu" här? Extraknäckade Johann i största allmänhet under studietiden, eller tjänade han sina pengar specifikt på marin teknik?

”Hinzu” betyder väl här helt enkelt ”dessutom”, ”förutom det”. Förutom att killen är civilare drog han in kosing redan som student. Ball typ.
Citera
2025-01-26, 08:42
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
”Hinzu” betyder väl här helt enkelt ”dessutom”, ”förutom det”. Förutom att killen är civilare drog han in kosing redan som student. Ball typ.

OK tack! Ja han blev framgångsrik sedan också.
Citera
2025-01-28, 13:31
Medlem
Merwinnas avatar
Vielmehr habe XX gegenüber Elternschaft und Trennung die finanzielle Lage selbst aus gut beschrieben.

Vad betyder "gegenüber" här? Att hans ekonomiska situation är god i förhållande till att han har barn samt har gått igenom en separation?
Senast redigerad av Merwinna 2025-01-28 kl. 13:36.
Citera
2025-01-28, 14:12
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Vielmehr habe XX gegenüber Elternschaft und Trennung die finanzielle Lage selbst aus gut beschrieben.

Vad betyder "gegenüber" här? Att hans ekonomiska situation är god i förhållande till att han har barn samt har gått igenom en separation?

Ja, det skulle jag säga. Eller att han har det hyggligt med tanke på att han ju har barn och att frugan stuckit.
Citera
2025-01-28, 15:15
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Ja, det skulle jag säga. Eller att han har det hyggligt med tanke på att han ju har barn och att frugan stuckit.

Jättebra formulering, tack!
Citera
2025-01-31, 13:00
Medlem
Merwinnas avatar
Er erzielte im Jahr 2020 Einkünfte aus selbständlicher Tätigkeit in Höhe von 29 000 Euro bei Betrieblichen Einnahmen aus freiberuflicher Tätigkeit in Höhe von 60 000 Euro.

Vad tror ni här, det är viktigt att det blir rätt! Betyder det

1. att han tog ut 29 000 Euro i lön från sin egna firma, utifrån de 60 000 euro som firman drog in,

eller

2. att han dels hade inkomster på 29 000 euro från sin firma, och DESSUTOM tjänade 60 000 på annan frilansverksamhet?
Senast redigerad av Merwinna 2025-01-31 kl. 13:44.
Citera
2025-02-01, 22:51
Medlem
johanponkens avatar
Citat:
Er erzielte im Jahr 2020 Einkünfte aus selbständlicher Tätigkeit in Höhe von 29 000 Euro bei Betrieblichen Einnahmen aus freiberuflicher Tätigkeit in Höhe von 60 000 Euro.

Vad tror ni här, det är viktigt att det blir rätt! Betyder det

1. att han tog ut 29 000 Euro i lön från sin egna firma, utifrån de 60 000 euro som firman drog in,

eller

2. att han dels hade inkomster på 29 000 euro från sin firma, och DESSUTOM tjänade 60 000 på annan frilansverksamhet?

Bei = vid. På svenska här "vid en". Så Betrieblichen Einnahmen inkluderar Einkünfte aus selbständlicher Tätigkeit.
Citera
2025-02-01, 23:09
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanponken
Bei = vid. På svenska här "vid en". Så Betrieblichen Einnahmen inkluderar Einkünfte aus selbständlicher Tätigkeit.

Det konstiga är bara att både Google translate och Deepl får det till alternativ 2.

Google translate:

År 2020 fick han inkomst från egenföretagare på 29 000 euro och affärsinkomst från frilansarbete på 60 000 euro.

Deepl:

Under 2020 hade han en inkomst av näringsverksamhet på 29.000 euro och en rörelseinkomst från frilansarbete på 60.000 euro.

Är du säker?
Citera
2025-02-01, 23:57
Medlem
johanponkens avatar
Citat:
Det konstiga är bara att både Google translate och Deepl får det till alternativ 2.
Google translate:
År 2020 fick han inkomst från egenföretagare på 29 000 euro och affärsinkomst från frilansarbete på 60 000 euro.
Deepl:
Under 2020 hade han en inkomst av näringsverksamhet på 29.000 euro och en rörelseinkomst från frilansarbete på 60.000 euro.
Är du säker?

Allra främst: hur kan de få det enkla ordet "bei" till "och"?
Förresten: Deepl har en funktion som inte är översättning, utan som är "förbättring" av språket. Finns på tyska.
https://www.deepl.com/de/write Skriver jag in tyska där får jag ibland alternativ som klingar bättre.

Vad jag vill påpeka är sedan hierarkin: selbständlicher mot freiberuflicher.
Google: egenföretagare / frilansarbete. Deepl: näringsverksamhet (fel!:alltför generellt) / frilansarbete. Men du ser att iaf. är egenföretagande mer generellt än frilans.
Freiberuflich oder selbstständig? Das ist der Unterschied!
Måste lägga mig nu.

Förresten: Deepl har en funktion som inte är översättning, utan som är "förbättring" av språket. Finns på tyska.
https://www.deepl.com/de/write
Citera
2025-02-02, 00:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanponken
Allra främst: hur kan de få det enkla ordet "bei" till "och"?
https://www.deepl.com/de/write Skriver jag in tyska där får jag ibland alternativ som klingar bättre.

Vad jag vill påpeka är sedan hierarkin: selbständlicher mot freiberuflicher.
Google: egenföretagare / frilansarbete. Deepl: näringsverksamhet (fel!:alltför generellt) / frilansarbete. Men du ser att iaf. är egenföretagande mer generellt än frilans.
Freiberuflich oder selbstständig? Das ist der Unterschied!
Måste lägga mig nu.

https://www.deepl.com/de/write

Ja, jag tror du har rätt. Kör på det. Tack!
Citera
2025-03-05, 12:14
Medlem
Merwinnas avatar
Från ett CT:

Geringe adhäsiv an der vorderen Bauchwand fixierte Darmschlingen im Mittelbauch.

Hjälp mig nu, visst måste "geringe" syfta på tarmslyngorna (alltså att de är små) och inte på graden som tarmslyngorna är fästa vid tarmväggen (alltså lätt adhesivt fästa)?
Citera
2025-03-05, 16:47
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Från ett CT:

Geringe adhäsiv an der vorderen Bauchwand fixierte Darmschlingen im Mittelbauch.

Hjälp mig nu, visst måste "geringe" syfta på tarmslyngorna (alltså att de är små) och inte på graden som tarmslyngorna är fästa vid tarmväggen (alltså lätt adhesivt fästa)?

Jo, jag skulle tolka det som det senare, dvs. att geringe syftar på adhäsiv. Adhesionen är alltså inte särskilt omfattande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in