2025-03-04, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enanvandare57
Berätta gärna fler detaljer. Det är nämligen ganska knäpptyst inifrån företaget. Är väl inte så konstigt att det spekuleras när resultatet är katastrofalt samtidigt som företagets offentliga kanaler upprepar att produktionen snart är igång och att det nu har levererats x antal miljoner celler till Scania.

Kan inte dela med mig av vad som helst enligt mitt kontrakt. Är det något specifikt du vill veta?

Vi nådde en miljon celler för ett par veckor sedan, vilket motsvarar runt 1000 lastbilar om alla hade gått till Scania.
Kan inte avslöja hur många celler vi hade gjort för 6 mån sen, men jag kan säga att det är en markant ökning. Produktionen ökar mer och mer för varje månad, trots att man varslat ett stort antal personer.
Citera
2025-03-04, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Svårt att tro på det du citerade. Om nu maskinerna är så dåliga att de nästan alla går sönder betvivlar jag att det går att nödtorftigt går att hålla igång dem med gultejp(vad det nu är för nåt).

Enda gången tejp hade använts för lagning är provisoriska lagningar av ej kritiska komponenter i väntan på reservdelar eller personal från underhåll. Precis som på andra företag.

Gul tejp är helt enkelt en vanlig tejp som är gul.
Citera
2025-03-04, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Fabriken i Skellefteå är ritad för 60Gwh battericeller per år, motsvarande 120 miljoner celler per år.

2 miljoner celler i veckan.

Är produktionen uppe i ens 5% / 100 000 celler i veckan?

Taket nu ligger på 800 000 celler i månaden, mer material får inte köpas in.

LL

NV ett som nu är i drift har en teoretisk kapacitet på 16 GWh. NV ett expansion skulle även ha varit på 16 GWh, men den är ju som bekant försatt i konkurs. Övriga etapper låg längre fram.
Citera
2025-03-04, 10:25
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bingo1789
Enda gången tejp hade använts för lagning är provisoriska lagningar av ej kritiska komponenter i väntan på reservdelar eller personal från underhåll. Precis som på andra företag.

Gul tejp är helt enkelt en vanlig tejp som är gul.
Vilka komponenter då?
Citera
2025-03-04, 10:26
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flush1001
NV ett som nu är i drift har en teoretisk kapacitet på 16 GWh. NV ett expansion skulle även ha varit på 16 GWh, men den är ju som bekant försatt i konkurs. Övriga etapper låg längre fram.

Då är det nere på 600 000 celler i veckan vid full produktion.

För två veckor sedan meddelades att miljonte cellen var klar, vet inte om det var sedan nyår eller sedan start, men full fart verkar dröja.

LL
Citera
2025-03-04, 10:39
Medlem
Citat:

För två veckor sedan meddelades att miljonte cellen var klar, vet inte om det var sedan nyår eller sedan start, men full fart verkar dröja.

LL

Ja, det är ju det som är grejen.
Anledningen till att man ansökt om chapter 11 är för att det inte gått i takten man räknat med, och enda fokuset är att få fart på grejorna.

Scania får dock sina celler i en takt dom är nöjda med och produktionen ökar allt snabbare takt. Gäller "bara" att få ordning i kassan så kommer den trenden fortsätta.
Citera
2025-03-04, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Vilka komponenter då?

Något som varken påverkar säkerhet eller kvalitet och kan lappas ihop tillfälligt för att inte stanna produktionen. Dammsugarslang som läcker?
Du lappar ju inte ihop ett trycksatt rör eller en servo som är glapp.

Något konkret exempel kan jag inte ge dig, då vi aldrig behövt göra detta på min avdelning eller andra avdelningar jag varit på.
Citera
2025-03-04, 11:18
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ja, det är ju det som är grejen.
Anledningen till att man ansökt om chapter 11 är för att det inte gått i takten man räknat med, och enda fokuset är att få fart på grejorna.

Scania får dock sina celler i en takt dom är nöjda med och produktionen ökar allt snabbare takt. Gäller "bara" att få ordning i kassan så kommer den trenden fortsätta.

Frågan är hur priset på batterier utvecklas, det finns en prisnivå då fabriken i skelkefteå når break even vid full produktion efter omstrukturering av bolagets skulder. Med kostnader för personal och råvaror och avskrivningar, så måste batterierna säljas till ett pris som gör att affären går ihop. Priserna sjunker, främst beroende på billigare insatsvaror.

LL
Citera
2025-03-04, 11:25
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Något som varken påverkar säkerhet eller kvalitet och kan lappas ihop tillfälligt för att inte stanna produktionen. Dammsugarslang som läcker?
Du lappar ju inte ihop ett trycksatt rör eller en servo som är glapp.

Något konkret exempel kan jag inte ge dig, då vi aldrig behövt göra detta på min avdelning eller andra avdelningar jag varit på.
Ja, jag vet inte. Buttersomfan skrev att det mesta lagat med buntband och tejp.
Citera
2025-03-04, 16:53
Medlem
Citat:
Kan inte dela med mig av vad som helst enligt mitt kontrakt. Är det något specifikt du vill veta?

Vi nådde en miljon celler för ett par veckor sedan, vilket motsvarar runt 1000 lastbilar om alla hade gått till Scania.
Kan inte avslöja hur många celler vi hade gjort för 6 mån sen, men jag kan säga att det är en markant ökning. Produktionen ökar mer och mer för varje månad, trots att man varslat ett stort antal personer.

Ja flera saker.

1) Det påstods i Uppdrag Granskning att det står säckar med avfall/misslyckade batcher fulla fabriksgolvet, stämmer detta?

2) Det har tidigare sagts att maskinerna endast har kinesiskt menyspråk, vilket gjort dem svåra att hantera för ej kinesisktalande. Northvolt själva anklagade till och med de kinesiska leverantörerna för medvetet sabotage av deras maskiner. Kan du bekräfta eller dementera dessa uppgifter?

3) Det har sagts att sandning och snöröjning fungerar dåligt. Att byggnader inte är anpassade för det kalla klimatet. Att det i det nu avstannade Northvolt Expansion frusit sönder rör och annat för mångmiljonbelopp osv. Har du någon inblick i dessa delar relaterade till vintern i Skellefteå.

Enligt sekretessklausulen i ditt anställningsavtal gissar jag att du inte kan svara på någon av ovanstående frågor. Med tanke på att över 800 personer blivit uppsagda bör det dock finnas ganska många med insyn som inte är bundna av sekretess?

Eller riskerar man att bli stämd om man som tidigare anställd avslöjar uppgifter till nackdel för Northvolt? Har förstått att det är vanligt med denna typ av livslånga sekretessklausuler hos amerikanska techbolag. Använder Northvolt liknande metoder?
Senast redigerad av Enanvandare57 2025-03-04 kl. 16:57.
Citera
2025-03-04, 18:36
Medlem
Citat:

LL

Sedan start. Den senaste siffran jag hört var 45 000 "shippable cells" i veckan, det var dock ett par veckor sen. Man stängde ned den interna dedikerade sidan man hade för "path to 100k" före det för att göra det svårare för siffran att läcka till media.
Citera
2025-03-04, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SamVirtAs
Sedan start. Den senaste siffran jag hört var 45 000 "shippable cells" i veckan, det var dock ett par veckor sen. Man stängde ned den interna dedikerade sidan man hade för "path to 100k" före det för att göra det svårare för siffran att läcka till media.

Lite lustigt hur de för ett år sedan låg på "tiotusentals" celler i veckan, (eller "dozens of thousand", alternativt "many dozens of thousands".) med - enligt dem själva - ständigt bättre produktionstal. Men ändå har de inte kommit upp i en miljon förrän någon vecka sedan.
Tar man hänsyn till vad de ska ha producerat de tidigare två åren så borde de snittat på nästan 15.000 celler/vecka det senaste året. Vilket är uppenbart sämre än de siffror de tidigare påstått sig ligga på och då med noll utrymme för förbättring.

Rent matematiskt går det ju att få ihop på lite olika sätt; exempelvis att de ljugit friskt i fjol, eller att de ljuger nu, eller de haft en svacka under det senaste året.

Teslas problemtyngda batteritillverkningen i Gigafactory Texas, som började anläggas två år senare än Northvolt, tycks producera kring 9GWh - för 8 månader sedan - och då står och faller inte Tesla med denna batteriproduktion.

https://www.youtube.com/watch?v=wakD3NXajoY
Senast redigerad av Stockholmslivet 2025-03-04 kl. 19:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in