Citat:
Ursprungligen postat av
Bingo1789
Kan inte dela med mig av vad som helst enligt mitt kontrakt. Är det något specifikt du vill veta?
Vi nådde en miljon celler för ett par veckor sedan, vilket motsvarar runt 1000 lastbilar om alla hade gått till Scania.
Kan inte avslöja hur många celler vi hade gjort för 6 mån sen, men jag kan säga att det är en markant ökning. Produktionen ökar mer och mer för varje månad, trots att man varslat ett stort antal personer.
Ja flera saker.
1) Det påstods i Uppdrag Granskning att det står säckar med avfall/misslyckade batcher fulla fabriksgolvet, stämmer detta?
2) Det har tidigare sagts att maskinerna endast har kinesiskt menyspråk, vilket gjort dem svåra att hantera för ej kinesisktalande. Northvolt själva anklagade till och med de kinesiska leverantörerna för medvetet sabotage av deras maskiner. Kan du bekräfta eller dementera dessa uppgifter?
3) Det har sagts att sandning och snöröjning fungerar dåligt. Att byggnader inte är anpassade för det kalla klimatet. Att det i det nu avstannade Northvolt Expansion frusit sönder rör och annat för mångmiljonbelopp osv. Har du någon inblick i dessa delar relaterade till vintern i Skellefteå.
Enligt sekretessklausulen i ditt anställningsavtal gissar jag att du inte kan svara på någon av ovanstående frågor. Med tanke på att över 800 personer blivit uppsagda bör det dock finnas ganska många med insyn som inte är bundna av sekretess?
Eller riskerar man att bli stämd om man som tidigare anställd avslöjar uppgifter till nackdel för Northvolt? Har förstått att det är vanligt med denna typ av livslånga sekretessklausuler hos amerikanska techbolag. Använder Northvolt liknande metoder?