2025-03-03, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bingo1789
Haha, menar du på riktigt att "majoriteten" av maskinerna hålls ihop med tejp på Northvolt?
Dummaste påståendet jag hört hittills.
Inte en enda maskin på min avdelning hålls ihop med varken tejp eller buntband, samma gäller andra avdelningar jag varit på.
Konstigt de inte släpper in media då om allt är bra. Kom inte med unik teknik som behöver skyddas från insyn, Northvolt ligger många år efter Catl.
Citera
2025-03-03, 20:06
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Koreanskt bolag ifrågasätter Northvolts rekonstruktion.

Ett sydkoreanskt bolag vill undanta betalningskrav i Sverige från Northvolts rekonstruktion i USA.

Bolaget anser att en amerikansk domstol inte har rätt att avgöra tvister om svenska kontrakt.

Det koreanska bolaget vill att tvisten undantas från Chapter 11-processen och menar att Northvolt ”inte har några kontor eller affärsverksamhet i USA”. Skulle yrkandet från dgCON vinna gehör hos domstolen blir det svårare för Northvolt att bestrida betalningskrav i Sverige med hänvisning till Chapter 11-processen i Sverige.

Jag har också funderat över detta. Kan alla bolag i Sverige som riskerar konkurs använda sig av Chapter 11? Vad har USA med svenska bolag att göra?

https://www.di.se/nyheter/koreanskt-...ekonstruktion/
Citera
2025-03-03, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard09
Konstigt de inte släpper in media då om allt är bra. Kom inte med unik teknik som behöver skyddas från insyn, Northvolt ligger många år efter Catl.

Hör knappast till vanligheten att man låter vem som helst knata runt på ett privat företag, eller?
Dessutom är området fortfarande en byggarbetsplats som kräver skyddsutrustning så försäkring kan säkert vara ett hinder också.

Nej det är knappast något banbrytande, det är en klassisk cell med NMC-kemi man pysslar med. Men högpresterande är den och det receptet är inget man vill få på vift.

Men det är ganska kul hur konspiratoriskt det är i den här tråden, väldigt tydligt att man -vill- att allt ska var katastrof på Northvolt.
Liksom hur realistiskt låter det att tusentals maskiner hålls ihop med gul tejp på en fabrik?

Men jag måste säga att både jag och många kollegor runt mig trivs bra på jobbet och jobbar hårt för att öka produktionen. Vi är väldigt många som vill att detta ska gå bra även om kråkorna här inte vill det.
Citera
2025-03-03, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag har också funderat över detta. Kan alla bolag i Sverige som riskerar konkurs använda sig av Chapter 11? Vad har USA med svenska bolag att göra?

Det krävs att du har ett bolag registrerat i staterna.
Så ja, mer eller mindre vem som helst kan välja att öppna bolag där och ansöka. Men att få chapter 11 beviljat är långt ifrån enkelt, och det är dessutom extremt dyrt.
En del advokater som sysslar med detta fakturerar över 20.000 sek/tim.
Citera
2025-03-03, 22:03
Medlem
M4gnussons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson

Advokaten Carl Lindstrand har skrivit bra om det. Northvolt har startat ett brevlådeföretag i USA för att få tillgång till chapter 11-förfarandet. Däremot skyddar det inte mot konkurs eller utmätning mot Northvolts bolag i Sverige.
https://www.affarsvarlden.se/kronika...-for-northvolt
Citera
2025-03-03, 22:16
Medlem
Har inte följt denna tråd. Men jösses, är inte denna kapitalförstöring bland de största som någonsin skett i Sverige? Eller har något av värde faktiskt skapats? Var det bara ett spel? Vad var det som gick fel egentligen? 🤷🏼‍♂️
Citera
2025-03-03, 22:27
Medlem
Mullrets avatar
Dyrt med advokater

Citat di.

” Processen är kostsam för Northvolt. Sedan Chapter 11-processen inleddes den 21 november har advokater och omstruktureringskonsulter fakturerat 200 miljoner kronor. Under januari uppgår advokat- och konsultnotan till 91,2 miljoner kronor, visar domstolsdokument.

De fakturor som skickats in hittills täcker dock bara 80 procent av kostnaderna, eftersom den resterande femtedelen betalas ut senare. Enligt en sammanställning som SVT gjorde i januari kan advokaträkningen för hela Chapter 11-processen komma att uppgå till 1 miljard kronor.”
Citera
2025-03-03, 22:56
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Har inte följt denna tråd. Men jösses, är inte denna kapitalförstöring bland de största som någonsin skett i Sverige? Eller har något av värde faktiskt skapats? Var det bara ett spel? Vad var det som gick fel egentligen? 🤷🏼‍♂️

Kapitalförstöringen från antirasism(*), invandring eller grön energi är hundratals gånger större än de futtiga hundratals miljarderna i Northvolt. Men det är den (hittils) största för ett "privat" enskilt bolag. "Privat" eftersom det är mycket pengar från skattefinansierade organisationer som hamnat i Northvolt.

*) Antirasism leder till massiv genetisk kapitalförstöring eftersom brist på rashygien leder till utarmning och kontaminering av den inhemska svenska genpoolen. Den är speciellt giftig i kombination med feminism, som leder till att kvinnor med läshuvud inte skaffar barn. Genetisk kapitalförstöring leder till allmän dysfunktion och fattigdom i samhället, orsaken till varför tredjevärldenländer är permanent dysfuntionella skithål.
Citera
2025-03-04, 05:44
Medlem
Citat:
Finns många självutnämnda experter i tråden som förmodligen bara är arbetslösa gamla inskränkta gubbar.
Har nog inte sett någon i tråden som faktiskt har insikt i verksamheten på något vis överhuvudtaget.

Kanske borde göra en AMA?
Tycker ändå allmänheten har rätt att få lite fakta om ämnet och inte bara lögner och i bästa fall gissningar.

Berätta gärna fler detaljer. Det är nämligen ganska knäpptyst inifrån företaget. Är väl inte så konstigt att det spekuleras när resultatet är katastrofalt samtidigt som företagets offentliga kanaler upprepar att produktionen snart är igång och att det nu har levererats x antal miljoner celler till Scania.
Senast redigerad av Enanvandare57 2025-03-04 kl. 06:04.
Citera
2025-03-04, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bittersomfan
Lagningar med Gultejp är inte unik till upstream. Majoriteten av maskinerna längst hela produktionen hålls vid liv med buntband och olika typer av tejp.
Att lägga tid på att laga maskinerna korrekt prioriteras inte.

Har du också insyn i verksamheten? Vi är ganska svältfödda på detaljer och faktauppgifter.

Ett vanligt företag har rutiner för hur maskiner ska lagas. Men du menar att man på Northvolt frångår dessa och istället låter operatörerna laga maskinerna med buntband och gultejp?

Samtidigt har jag fått uppfattningen att det på Northvolt är väldigt viktigt att rutiner och procedurer följs i andra sammanhang som är mindre relevanta för själva produktionen. Har hört historier om hur inget arbete kan utföras på grund av att tillstånd saknas, och att det kan ta månader att få ett tillstånd samtidigt som avlönad personal bara sitter av tiden.

Kanske kan det vara denna nitiska syn på byråkrati och tillstånd i en kaotisk verksamhet där alla är stressade, som leder till en panikartad pragmatism där maskinerna måste lagas ad hoc av operatörerna själva? (Endast spekulationer).
Senast redigerad av Enanvandare57 2025-03-04 kl. 06:08.
Citera
2025-03-04, 06:12
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enanvandare57
Har du också insyn i verksamheten? Vi är ganska svältfödda på detaljer och faktauppgifter.

Ett vanligt företag har rutiner för hur maskiner ska lagas. Men du menar att man på Northvolt frångår dessa och istället låter operatörerna laga maskinerna med buntband och gultejp?

Samtidigt har jag fått uppfattningen att det på Northvolt är väldigt viktigt att rutiner och procedurer följs i andra sammanhang som är mindre relevanta för själva produktionen. Har hört historier om hur inget arbete kan utföras på grund av att tillstånd saknas, och att det kan ta månader att få ett tillstånd samtidigt som avlönad personal bara sitter av tiden.

Kanske kan det vara denna nitiska syn på byråkrati och tillstånd i en kaotisk verksamhet där alla är stressade, som leder till en panikartad pragmatism där maskinerna måste lagas ad hoc av operatörerna själva? (Endast spekulationer).
Svårt att tro på det du citerade. Om nu maskinerna är så dåliga att de nästan alla går sönder betvivlar jag att det går att nödtorftigt går att hålla igång dem med gultejp(vad det nu är för nåt).
Citera
2025-03-04, 08:33
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Hör knappast till vanligheten att man låter vem som helst knata runt på ett privat företag, eller?
Dessutom är området fortfarande en byggarbetsplats som kräver skyddsutrustning så försäkring kan säkert vara ett hinder också.

Nej det är knappast något banbrytande, det är en klassisk cell med NMC-kemi man pysslar med. Men högpresterande är den och det receptet är inget man vill få på vift.

Men det är ganska kul hur konspiratoriskt det är i den här tråden, väldigt tydligt att man -vill- att allt ska var katastrof på Northvolt.
Liksom hur realistiskt låter det att tusentals maskiner hålls ihop med gul tejp på en fabrik?

Men jag måste säga att både jag och många kollegor runt mig trivs bra på jobbet och jobbar hårt för att öka produktionen. Vi är väldigt många som vill att detta ska gå bra även om kråkorna här inte vill det.

Fabriken i Skellefteå är ritad för 60Gwh battericeller per år, motsvarande 120 miljoner celler per år.

2 miljoner celler i veckan.

Är produktionen uppe i ens 5% / 100 000 celler i veckan?

Taket nu ligger på 800 000 celler i månaden, mer material får inte köpas in.

LL
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in