2025-03-16, 13:15
Medlem
daljs avatar
Att konkursförvaltaren försöker att driva verksamheten vidare gör mig väldigt misstänksam. Om man på allvar ville tillvarata borgenärernas intressen så vore det bästa sannolikt att låta alla gå på dagen och sedan stycka upp och sälja alla inventarier på auktion. Som jag förstår det så var det Northvolt själva som föreslog konkursförvaltaren. Kan det ha funnits någon baktanke med valet?
Citera
2025-03-16, 13:53
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dalj
Att konkursförvaltaren försöker att driva verksamheten vidare gör mig väldigt misstänksam. Om man på allvar ville tillvarata borgenärernas intressen så vore det bästa sannolikt att låta alla gå på dagen och sedan stycka upp och sälja alla inventarier på auktion. Som jag förstår det så var det Northvolt själva som föreslog konkursförvaltaren. Kan det ha funnits någon baktanke med valet?

Konkursförvaltaren ska göra en rimlighetsbedömning som innefattar möjligheten att skapa intäkter och värde. Lönegarantin omfattar lön som tjänats in 3 månader innan dagen för konkursansökan, för tiden mellan konkursansökan och uppsägning från konkursförvaltaren, semesterlön för innestående och föregående semesterår sam uppsägningslön och semesterersättning för uppsägningstiden. Det innebär i klartext att personalen kan vara kvar inom vad som sägs rimlig tid för att skapa intäkter och värde inför en försäljning. Man kan väl gissa att allt detta bör ske inom samma kalenderår som företaget ansökte om konkurs.

Således skulle de kunna ha kvar personer med lönegaranti framtill årets slut om konkursförvaltaren kan motivera det.
Citera
2025-03-16, 14:03
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Konkursförvaltaren ska göra en rimlighetsbedömning som innefattar möjligheten att skapa intäkter och värde. Lönegarantin omfattar lön som tjänats in 3 månader innan dagen för konkursansökan, för tiden mellan konkursansökan och uppsägning från konkursförvaltaren, semesterlön för innestående och föregående semesterår sam uppsägningslön och semesterersättning för uppsägningstiden. Det innebär i klartext att personalen kan vara kvar inom vad som sägs rimlig tid för att skapa intäkter och värde inför en försäljning. Man kan väl gissa att allt detta bör ske inom samma kalenderår som företaget ansökte om konkurs.

Således skulle de kunna ha kvar personer med lönegaranti framtill årets slut om konkursförvaltaren kan motivera det.

Ja, fast efter 1 månad gäller bara lönegarsntin personer som är uppsagda, anser konkursförvaltaren att personalen inte skall sägas upp så är det konkursboet som betalar lönen efter en månad.

LL
Citera
2025-03-16, 14:20
Medlem
Smarree88s avatar
Citat:
Alla kommer att göra allting för att rädda Northvolt så enkelt är det.
Klart att konkursförvaltaren kommer dra ut på det, det är viktigare att rädda miljön och ha kvar industrin än att företag får betalt.
Citera
2025-03-16, 14:45
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smarree88
Klart att konkursförvaltaren kommer dra ut på det, det är viktigare att rädda miljön och ha kvar industrin än att företag får betalt.

Helt tomt i kassan, svårt drica verksamheten då även om konkursförvaltaren vill.

Dom kör vidare med råvarorna de har hemma, sedan är det slut.

Alla i branschen har väntat på konkursen. Finns det någon som vill ta över så vet vi det nästa vecka, inget blir bättre av att vänta.

LL

LL
Citera
2025-03-16, 14:45
Medlem
Citat:
Fast inventarierna är väl i mångt och mycket specialtillverkade för att passa just i dom där byggnaderna så hur lätt det är att sälja det där kan man ju fundera på......samma med byggnaderna...vem skulle vilja köpa och plocka ner dom där???? SD föreslog att bygga om byggnaderna till fängelse för dom 4500 personer som är dömda men går och väntar på fängelse plats, det skulle ju ska jobba för ganska många hundra kriminalvårdare i Skellefteå iaf......
Citera
2025-03-16, 15:09
Medlem
Smarree88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ollgaiskogen
Fast inventarierna är väl i mångt och mycket specialtillverkade för att passa just i dom där byggnaderna så hur lätt det är att sälja det där kan man ju fundera på......samma med byggnaderna...vem skulle vilja köpa och plocka ner dom där???? SD föreslog att bygga om byggnaderna till fängelse för dom 4500 personer som är dömda men går och väntar på fängelse plats, det skulle ju ska jobba för ganska många hundra kriminalvårdare i Skellefteå iaf......
Tror inte riktigt lokalerna är passande till fängelse häller, skulle behövas buggas om jätte mycket för det.
Sen ligger det nog lite för nära boende och centrum.
Citera
2025-03-16, 15:42
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Vilka »alla«? Att du tror att Northvolt ska »rädda miljön« är ganska komiskt. Det finns redan företag som gör batterier och inte har det »räddat miljön«.

Det är konkursförvaltaren, ingen annan, som har uppgiften att försöka hitta en lösning som skapar intäkter och värde. Det är emellertid inget som konkursförvaltaren kommer att »dra ut på«. Processen ska vara så kort som möjligt och hela tiden kunna motiveras.
Citera
2025-03-16, 16:27
Medlem
Smarree88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vilka »alla«? Att du tror att Northvolt ska »rädda miljön« är ganska komiskt. Det finns redan företag som gör batterier och inte har det »räddat miljön«.

Det är konkursförvaltaren, ingen annan, som har uppgiften att försöka hitta en lösning som skapar intäkter och värde. Det är emellertid inget som konkursförvaltaren kommer att »dra ut på«. Processen ska vara så kort som möjligt och hela tiden kunna motiveras.
Kommunen, EU och de flesta som bor i stan vill ha dom kvar.

Vi behöver ett europeisk företag som gör batterier och det vet alla som är smarta.
Citera
2025-03-16, 17:30
Medlem
daljs avatar
Citat:
Kommunen, EU och de flesta som bor i stan vill ha dom kvar.

Vi behöver ett europeisk företag som gör batterier och det vet alla som är smarta.
Det smarta i den här situationen är att inte kasta bra pengar efter dåliga.

Här har du för övrigt några personer som är smarta:
Citat:
Ursprungligen postat av makumba
Behöver man verkligen en massa ingentingjörer att framställa batterier?
Marknaden torde även vara mättad på denna vara och priset lär väl inte bli billigare..
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
2000 - 3000 ingenjörer i en batterifabrik, luktar Fanerdun lång väg.
Känns som om den fd Telsachefen ( inköp) möjligen har några lik i garderoben.
Han satt i bluffbolaget Fingerprintsstyrelse 1 år.

Harald Mix mfl har investerat i bolaget, men den uppblåsta retoriken får varningsklockorna att ringa.
Citat:
Ursprungligen postat av mainfurer
Självklart är det ett bluffbolag, det stinker ju långa vägar att något är fuffens och inte ett långt hållbart företag. Tillverkar åt Tesla, de har alltså bara en kund? En? aja

Ingenjörer importerar vi ju massvis av från Afghanistan, Syrien o sånt från....
Samma dag som tråden startades så synade de bluffen. Hatten av!
Citera
2025-03-16, 17:30
Medlem
Det är komiskt att läsa kommentarsfältet i den lokala tidningen.

Det finns några som notoriskt beskrivit Northvolt som en fantastisk framgång för Skellefteå och enbart Socialdemokraternas förtjänst. Alla som på något sätt försökt balansera samtalet runt Northvolt har direkt blivit påhoppade och kallade för allehanda saker (för att tysta dem).

Nu med facit i hand så då alla vet att detta tyvärr var ett pyramidspel så fortsätter samma personer att försvara Northvolt med att det är viktigt och att man var nära. Man har fortfarande inte fattat att det man gjort i fabriken i bästa fall varit att montera batterierna och det som håller någon teknisk höjd (katodtillverkningen) har man inte alls lyckats med och köper från Kina. Även om fabriken kommer igång så kommer dom att vara helt i händerna på Kineserna och inte alls vara något som göra Europa fria från Kinesiskt beroende.

För att ytterligare späda på deras dumhet så hävdar man nu att det inte alls var Socialdemokraternas prestigeprojekt utan att alla var med och att nu ska staten hoppa in och bränna mer pengar på detta fiasko.
Citera
2025-03-16, 17:39
Avstängd
RickardRedig12s avatar
Citat:

Jag tror att du är någonting stort på spåren faktiskt. Jag har själv haft samma känsla.
Att det brukar vara oftast så att om man upptäcker och förstår att den här verksamheten går inte att driva vidare och det finns ingen som vill överta det, för det är ett projekt som är dömt att misslyckas redan innan det startade.

Därför om det här vore en hederlig. Konkursförvaltare, så skulle det. På vanligt manér styckas upp och säljas.
Men här fortsätter dom på något sätt att jaga in och försöka få in kapital. Troligtvis från staten igen.

Med tanke på alla andra skumma människor som har varit med om det här företaget och som så har suttit i ledningen allt från psykopaten Mix till Herr Carlsson så varför skulle då inte konkursförvaltaren ha en skumbaktanke?

Jag säger inte jag vet eller att det är så. Men jag litar inte på att det kommer skötas snyggt denna konkurs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in