2025-03-03, 20:37
  #2641
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Ja, men da begynner det å bli ski-snakk igjen i tråden, og da henger jeg meg gjerne på

Som vi så i går, skjer det så mye i et VM-løp, at det går ikke å bestille et guld. Når renn-ledelsen bestemte saltningen, forsvant i prinsip
alle Ebbas (og også Thereses) muligheter for guld. Deres chanser bestod i att de med sin høyere frekvens og utholdenhet i tungt føre,
kunne slite de andre sønder. Men så ble det ikke, ble saltet og stenhårdt, noe som favoriserer hybridåkere, og de som går lite "større"

Til de hør Jonna, som verdens beste hybridåkare, og også Frida, Astrid og Heidi, som har et større, og mer vegvinnende sett å ta seg fram
på i skate på hardt underlag. Jonna har, med sin utmerkete gild, dette i sin hule hånd. Gikk helt uanstrengt med helt til incidenten.
Så til kalabeliken som avgjorde det hele. Jonna ski forsvinner under henne, og sentrifugalkraften ser til at hun slenges nesten horisontalt
rakt ut av kurven, med ski og ben først. Heidi, som ligger til venstre for henne, er sjanseløs, og de smeller i hop.

Apropos flax, som specielt Therese prater om, da hun som hun sier vet at Jonna hadde tatt det her uten incidenten, så stoppet det ikke der.
Fallet gjorde jo at både Jonna og Heidi led muskulært, som man jo gjør efter en sådan incident mot slutten av et løp.

Men det var jo ikke slut der heller. Frida hadde valgt ( eller fått ) ski med for stort fokus på glid i klassisk-delen, og Astrid hadde valgt ski med
et spann for usaltet og mykt føre i skate-delen. For de som lufter sine skate-ski iblandt, vet jo hvordan det kjennes om man ikke får noen
som helst kontakt mellom den delen av skien som er under foten og underlaget på stenahadt føre. En helt forferdelig opplevelse er det.

Så det å prate om et givet guld, går ikke. ALLT må stemme. Ut i va jeg så, så ville, uten noen av disse dramatiske incidenter, Jonna vunnet
det her lett. Efterfulgt av Frida, Heidi, Astrid i valgfri ordning, og Ebbas og Thereses spurt, ville ha vært en kamp om 5. og 6. plass.
Så at de fikk stang-stang-stang-inn, kan det ikke råde noe tvil om.

Men det var vel enda ok at distansedyren tok det, mener nu jeg. Men at det blir intervallstart i morgen, takker nu iaf jeg ski-gudene for.
For om ikke, ville vi i snøværet,kunne fått tidenes mest urettferdige vinnere der, både på dame- og herresiden. Fortsatt godt VM

Jag pratar helst inte om Jonnas race, jag grämer mig fortfarande över hennes totalt onödiga manöver med att gena i en kurva ett varv innan målgång.

Men vad gäller Frida, så tycker jag hennes nya nivå i klassisk åkning känns så hög att hon har råd med även dåligt fäste imorgon, framförallt då hon slipper bråka med kombipjäxor. Hon är lite den nya Kowalczyk där klassisk stil är hennes paradgren oavsett förhållanden och jag tror Frida har den starkaste motorn i startfältet numera.

Men man ska ju inte tydligen inte räkna bort Ebba, jag vet inte hur snabbt loppet kommer gå imorgon men har hon tur kan hon tajma Stadlober på varv två och få lite bra rygg där innan hon susar förbi.

Och så lite norskt prat då, jag tror faktiskt mer på Slind än Johaug imorgon, och hoppas på det också.
Citera
2025-03-03, 20:44
  #2642
Avslutad
Frida Karlsson är favorit hos spelbolagen

Odds svenska spel
FK 2,25
Johaug 3,25
Slind, 7,00

Bet365
FK 2,20
Johaug 3,50
Slind 5,50
Citera
2025-03-04, 02:25
  #2643
Medlem
Jenshalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Allt annat än guld imorgon får väl ändå ses som ett rejält fiasko, det är ju morgondagens lopp hon satsat allt på denna säsong.

Ja iaf utanför pallplats är fiasko i hennes fall och sannolikt då också helt borta från detta mästerskap och åker hem. Fem milen är hon helt chanslös på mot Johaug. Möjligen pallplats men tror inte ens det. Hon klappar igenom på den distansen utan tävlingsrutin i kroppen. Tveksam om hon ens kommer till start där.

Hennes egen oklara uppladdning med bas på Teneriffa som SVT: s expert redogjorde för härom dagen tror jag inte att inte ett dugg på. Ramla rakt in i ett världsmästerskap helt utan tävlingsrutin i kroppen veckorna innan ställer jag mig starkt tvivlande till.

Sen om det är foten, vallan, eller föret man kommer skylla på om det går åt pipan får vi se.

Allt annat än vinst idag är om inte fiasko så åtminstone en stor besvikelse i den fantastiska Fridas fall 🤪
Citera
2025-03-04, 08:53
  #2644
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenshall
Ja iaf utanför pallplats är fiasko i hennes fall och sannolikt då också helt borta från detta mästerskap och åker hem. Fem milen är hon helt chanslös på mot Johaug. Möjligen pallplats men tror inte ens det. Hon klappar igenom på den distansen utan tävlingsrutin i kroppen. Tveksam om hon ens kommer till start där.

Hennes egen oklara uppladdning med bas på Teneriffa som SVT: s expert redogjorde för härom dagen tror jag inte att inte ett dugg på. Ramla rakt in i ett världsmästerskap helt utan tävlingsrutin i kroppen veckorna innan ställer jag mig starkt tvivlande till.

Sen om det är foten, vallan, eller föret man kommer skylla på om det går åt pipan får vi se.

Allt annat än vinst idag är om inte fiasko så åtminstone en stor besvikelse i den fantastiska Fridas fall 🤪

Så är det naturligtvis.
Idag skall det första individuella stora seniorGuldet komma.
Frida Karlsson är förhandsfavorit,och hon är det av naturlig anledning.
Citera
2025-03-04, 09:39
  #2645
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenshall
Ja iaf utanför pallplats är fiasko i hennes fall och sannolikt då också helt borta från detta mästerskap och åker hem. Fem milen är hon helt chanslös på mot Johaug. Möjligen pallplats men tror inte ens det. Hon klappar igenom på den distansen utan tävlingsrutin i kroppen. Tveksam om hon ens kommer till start där.

Hennes egen oklara uppladdning med bas på Teneriffa som SVT: s expert redogjorde för härom dagen tror jag inte att inte ett dugg på. Ramla rakt in i ett världsmästerskap helt utan tävlingsrutin i kroppen veckorna innan ställer jag mig starkt tvivlande till.

Sen om det är foten, vallan, eller föret man kommer skylla på om det går åt pipan får vi se.

Allt annat än vinst idag är om inte fiasko så åtminstone en stor besvikelse i den fantastiska Fridas fall 🤪

Märkligt att man kan vara så "engagerad" i en person som man ogillar så mycket.
Citera
2025-03-04, 10:14
  #2646
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Ja det är lite av en gåta faktiskt. Det är ju inte som i Kallas glansdagar, när allt hopp stod till henne. Vi har flera duktiga klassåkare i damlaget men det är ofta bara Frida det ska hackas på när det gäller tränings- och säsongsupplägg (Eller vad för annat det nu ska klankas ner på just den dagen) Som om åsikter härinne skulle ha någon som helst bäring för världen utanför. Skriv om våra andra åkare istället då om Frida ständigt gör er så jävla besvikna.
Jag tror att hatet mot Frida bottnar i en djup känsla av att osäkerhet som har skapats hos vissa killar då de aldrig fått till det med en fräsch tjej i sitt liv. De har alltid fått nöja sig med riktiga skåp med några kilo övervikt, så när de ser en fräsch framgångsrik tjej som Frida Karlsson så blir de alldeles till sig av mindervärdeskänslor, de vet ju att de aldrig skulle kunna ha en snöbollchans i helvetet på en tjej som Frida, så de försöker kompensera för detta genom att förminska och kasta skit på henne i tid och otid. Det är lite tragiskt men samtidigt också intressant beteende att observera. Det verkar finnas många där ute som mår rätt dåligt med sig själva
Citera
2025-03-04, 11:11
  #2647
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artsoppamedflask
Jag tror att hatet mot Frida bottnar i en djup känsla av att osäkerhet som har skapats hos vissa killar då de aldrig fått till det med en fräsch tjej i sitt liv. De har alltid fått nöja sig med riktiga skåp med några kilo övervikt, så när de ser en fräsch framgångsrik tjej som Frida Karlsson så blir de alldeles till sig av mindervärdeskänslor, de vet ju att de aldrig skulle kunna ha en snöbollchans i helvetet på en tjej som Frida, så de försöker kompensera för detta genom att förminska och kasta skit på henne i tid och otid. Det är lite tragiskt men samtidigt också intressant beteende att observera. Det verkar finnas många där ute som mår rätt dåligt med sig själva

Så sant, så sant
Citera
2025-03-04, 11:16
  #2648
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jenshall
Ja iaf utanför pallplats är fiasko i hennes fall och sannolikt då också helt borta från detta mästerskap och åker hem. Fem milen är hon helt chanslös på mot Johaug. Möjligen pallplats men tror inte ens det. Hon klappar igenom på den distansen utan tävlingsrutin i kroppen. Tveksam om hon ens kommer till start där.

Hennes egen oklara uppladdning med bas på Teneriffa som SVT: s expert redogjorde för härom dagen tror jag inte att inte ett dugg på. Ramla rakt in i ett världsmästerskap helt utan tävlingsrutin i kroppen veckorna innan ställer jag mig starkt tvivlande till.

Sen om det är foten, vallan, eller föret man kommer skylla på om det går åt pipan får vi se.

Allt annat än vinst idag är om inte fiasko så åtminstone en stor besvikelse i den fantastiska Fridas fall 🤪

Jag är övertygad om att det blir guld idag, om inte norrmännen kastar in grus i hennes spår, viket inte hade förvånat.
Citera
2025-03-04, 11:30
  #2649
Medlem
Giggsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenshall
utanför pallplats är fiasko i hennes fall och sannolikt då också helt borta från detta mästerskap och åker hem.
Är FK frisk kommer hon åka stafetten. Oavsett om hon misslyckas och blir 4:a idag igen.
Citera
2025-03-04, 14:39
  #2650
Medlem
Jenshalls avatar
Elofsson verkar inte ha några höga tankar om den fantastiska Frida.

https://www.expressen.se/sport/langdskidor/per-elofssons-attack-mot-frida-karlsson/
Citera
2025-03-04, 14:44
  #2651
Medlem
Jenshalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artsoppamedflask
Jag tror att hatet mot Frida bottnar i en djup känsla av att osäkerhet som har skapats hos vissa killar då de aldrig fått till det med en fräsch tjej i sitt liv. De har alltid fått nöja sig med riktiga skåp med några kilo övervikt, så när de ser en fräsch framgångsrik tjej som Frida Karlsson så blir de alldeles till sig av mindervärdeskänslor, de vet ju att de aldrig skulle kunna ha en snöbollchans i helvetet på en tjej som Frida, så de försöker kompensera för detta genom att förminska och kasta skit på henne i tid och otid. Det är lite tragiskt men samtidigt också intressant beteende att observera. Det verkar finnas många där ute som mår rätt dåligt med sig själva

Vilka fina genomtänkta och kloka ord i tråden - klart det är så att ingen tänkt på det tidigare. 🤪
Citera
2025-03-04, 14:59
  #2652
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenshall
Vilka fina genomtänkta och kloka ord i tråden - klart det är så att ingen tänkt på det tidigare. 🤪
bra att du läser och tar till dig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in