Citat:
Ja, men da begynner det å bli ski-snakk igjen i tråden, og da henger jeg meg gjerne på
Som vi så i går, skjer det så mye i et VM-løp, at det går ikke å bestille et guld. Når renn-ledelsen bestemte saltningen, forsvant i prinsip
alle Ebbas (og også Thereses) muligheter for guld. Deres chanser bestod i att de med sin høyere frekvens og utholdenhet i tungt føre,
kunne slite de andre sønder. Men så ble det ikke, ble saltet og stenhårdt, noe som favoriserer hybridåkere, og de som går lite "større"
Til de hør Jonna, som verdens beste hybridåkare, og også Frida, Astrid og Heidi, som har et større, og mer vegvinnende sett å ta seg fram
på i skate på hardt underlag. Jonna har, med sin utmerkete gild, dette i sin hule hånd. Gikk helt uanstrengt med helt til incidenten.
Så til kalabeliken som avgjorde det hele. Jonna ski forsvinner under henne, og sentrifugalkraften ser til at hun slenges nesten horisontalt
rakt ut av kurven, med ski og ben først. Heidi, som ligger til venstre for henne, er sjanseløs, og de smeller i hop.
Apropos flax, som specielt Therese prater om, da hun som hun sier vet at Jonna hadde tatt det her uten incidenten, så stoppet det ikke der.
Fallet gjorde jo at både Jonna og Heidi led muskulært, som man jo gjør efter en sådan incident mot slutten av et løp.
Men det var jo ikke slut der heller. Frida hadde valgt ( eller fått ) ski med for stort fokus på glid i klassisk-delen, og Astrid hadde valgt ski med
et spann for usaltet og mykt føre i skate-delen. For de som lufter sine skate-ski iblandt, vet jo hvordan det kjennes om man ikke får noen
som helst kontakt mellom den delen av skien som er under foten og underlaget på stenahadt føre. En helt forferdelig opplevelse er det.
Så det å prate om et givet guld, går ikke. ALLT må stemme. Ut i va jeg så, så ville, uten noen av disse dramatiske incidenter, Jonna vunnet
det her lett. Efterfulgt av Frida, Heidi, Astrid i valgfri ordning, og Ebbas og Thereses spurt, ville ha vært en kamp om 5. og 6. plass.
Så at de fikk stang-stang-stang-inn, kan det ikke råde noe tvil om.
Men det var vel enda ok at distansedyren tok det, mener nu jeg. Men at det blir intervallstart i morgen, takker nu iaf jeg ski-gudene for.
For om ikke, ville vi i snøværet,kunne fått tidenes mest urettferdige vinnere der, både på dame- og herresiden. Fortsatt godt VM
Som vi så i går, skjer det så mye i et VM-løp, at det går ikke å bestille et guld. Når renn-ledelsen bestemte saltningen, forsvant i prinsip
alle Ebbas (og også Thereses) muligheter for guld. Deres chanser bestod i att de med sin høyere frekvens og utholdenhet i tungt føre,
kunne slite de andre sønder. Men så ble det ikke, ble saltet og stenhårdt, noe som favoriserer hybridåkere, og de som går lite "større"
Til de hør Jonna, som verdens beste hybridåkare, og også Frida, Astrid og Heidi, som har et større, og mer vegvinnende sett å ta seg fram
på i skate på hardt underlag. Jonna har, med sin utmerkete gild, dette i sin hule hånd. Gikk helt uanstrengt med helt til incidenten.
Så til kalabeliken som avgjorde det hele. Jonna ski forsvinner under henne, og sentrifugalkraften ser til at hun slenges nesten horisontalt
rakt ut av kurven, med ski og ben først. Heidi, som ligger til venstre for henne, er sjanseløs, og de smeller i hop.
Apropos flax, som specielt Therese prater om, da hun som hun sier vet at Jonna hadde tatt det her uten incidenten, så stoppet det ikke der.
Fallet gjorde jo at både Jonna og Heidi led muskulært, som man jo gjør efter en sådan incident mot slutten av et løp.
Men det var jo ikke slut der heller. Frida hadde valgt ( eller fått ) ski med for stort fokus på glid i klassisk-delen, og Astrid hadde valgt ski med
et spann for usaltet og mykt føre i skate-delen. For de som lufter sine skate-ski iblandt, vet jo hvordan det kjennes om man ikke får noen
som helst kontakt mellom den delen av skien som er under foten og underlaget på stenahadt føre. En helt forferdelig opplevelse er det.

Så det å prate om et givet guld, går ikke. ALLT må stemme. Ut i va jeg så, så ville, uten noen av disse dramatiske incidenter, Jonna vunnet
det her lett. Efterfulgt av Frida, Heidi, Astrid i valgfri ordning, og Ebbas og Thereses spurt, ville ha vært en kamp om 5. og 6. plass.
Så at de fikk stang-stang-stang-inn, kan det ikke råde noe tvil om.
Men det var vel enda ok at distansedyren tok det, mener nu jeg. Men at det blir intervallstart i morgen, takker nu iaf jeg ski-gudene for.
For om ikke, ville vi i snøværet,kunne fått tidenes mest urettferdige vinnere der, både på dame- og herresiden. Fortsatt godt VM

Jag pratar helst inte om Jonnas race, jag grämer mig fortfarande över hennes totalt onödiga manöver med att gena i en kurva ett varv innan målgång.
Men vad gäller Frida, så tycker jag hennes nya nivå i klassisk åkning känns så hög att hon har råd med även dåligt fäste imorgon, framförallt då hon slipper bråka med kombipjäxor. Hon är lite den nya Kowalczyk där klassisk stil är hennes paradgren oavsett förhållanden och jag tror Frida har den starkaste motorn i startfältet numera.
Men man ska ju inte tydligen inte räkna bort Ebba, jag vet inte hur snabbt loppet kommer gå imorgon men har hon tur kan hon tajma Stadlober på varv två och få lite bra rygg där innan hon susar förbi.
Och så lite norskt prat då, jag tror faktiskt mer på Slind än Johaug imorgon, och hoppas på det också.