2025-03-03, 17:45
  #2629
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artsoppamedflask
Ja, får hon bra skidor imorgon så tar hon guldet. Hade varit extremt välförtjänt och kanske också förlösande för Frida på nått sätt. Man undrar varför den fräschaste skidåkaren får så mycket hat här inne, är hatarna för fula för att få till det med fräscha tjejer kanske..?

Ja det är lite av en gåta faktiskt. Det är ju inte som i Kallas glansdagar, när allt hopp stod till henne. Vi har flera duktiga klassåkare i damlaget men det är ofta bara Frida det ska hackas på när det gäller tränings- och säsongsupplägg (Eller vad för annat det nu ska klankas ner på just den dagen) Som om åsikter härinne skulle ha någon som helst bäring för världen utanför. Skriv om våra andra åkare istället då om Frida ständigt gör er så jävla besvikna.
__________________
Senast redigerad av katw 2025-03-03 kl. 18:44.
Citera
2025-03-03, 17:46
  #2630
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergen28
Men sånt føre som det var i går har det jo ikke vært i mesterskap siden 2017 i Lahti, så det kan man jo egentlig ikke si. De gangene hun vant i 2019, 2021 og 2022 var det ikke et slikt føre, så det er et helt relevant poeng.

Jag syftade inte bara på mästerskap.
Citera
2025-03-03, 17:50
  #2631
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Jag syftade inte bara på mästerskap.
Forskjellen er jo at i mesterskap er jo de aller, aller fleste toppet. Det er de ikke nødvendigvis i VC, så det blir litt vanskeligere å sammenligne direkte. Da blir det jo også nødvendigvis enda vanskeligere å gå fra enn i VC.
Citera
2025-03-03, 17:54
  #2632
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergen28
Forskjellen er jo at i mesterskap er jo de aller, aller fleste toppet. Det er de ikke nødvendigvis i VC, så det blir litt vanskeligere å sammenligne direkte. Da blir det jo også nødvendigvis enda vanskeligere å gå fra enn i VC.

För all del, men Johaug de sista säsongerna innan hon la av hade ju en lägstanivå som ingen annan någonsin haft i damelangrenn väl? Hon var så jämn att föret spelade ingen roll.
Citera
2025-03-03, 17:57
  #2633
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
För all del, men Johaug på sitt bästa de sista säsongerna innan hon la av hade ju en lägstanivå som ingen annan någonsin haft i damelangrenn väl? Hon var så jämn att föret spelade ingen roll.
Johaug på sitt aller beste hadde gått fra i klassiskdelen (noe hun nesten klarte i går) og hadde nok beholdt forspranget på skøytedelen med kanskje 10-15 sekunder ja.
Citera
2025-03-03, 18:01
  #2634
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergen28
Johaug på sitt aller beste hadde gått fra i klassiskdelen (noe hun nesten klarte i går) og hadde nok beholdt forspranget på skøytedelen med kanskje 10-15 sekunder ja.

Hon är storfavorit i morgon med andra ord. Banorna lär knappast saltas igen.
Citera
2025-03-03, 18:01
  #2635
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Ja det är lite av en gåta faktiskt. Det är ju inte som i Kallas glansdagar, när allt hopp stod till henne. Vi har flera duktiga klassåkare i damlaget men det är ofta bara Frida det ska hackas på när det gäller tränings- och säsongsupplägg. Som om åsikter härinne skulle ha någon som helst bäring för världen utanför. Skriv om våra andra åkare istället då om Frida ständigt gör er så jävla besvikna.

Det är ju lite extra. Det kvittar alltså om Frida har en dålig dag. Ebba kommer och vinner istället. Eller Jonna då. Finns väl flera andra också som är där och kan vinna.

Frida kanske blir mer som Poromaa och Calle. De snackar mest, utan att vinna ett skit. Dock har ju dock Frida redan bevisat att hon är en vinnare.
Citera
2025-03-03, 18:19
  #2636
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Ja det är lite av en gåta faktiskt. Det är ju inte som i Kallas glansdagar, när allt hopp stod till henne. Vi har flera duktiga klassåkare i damlaget men det är ofta bara Frida det ska hackas på när det gäller tränings- och säsongsupplägg. Som om åsikter härinne skulle ha någon som helst bäring för världen utanför. Skriv om våra andra åkare istället då om Frida ständigt gör er så jävla besvikna.

Om ett dygn är de borta från tråden eller värre än någonsin. Eller så försöker de hitta på något sätt att nedvärdera Fridas guld.

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det är ju lite extra. Det kvittar alltså om Frida har en dålig dag. Ebba kommer och vinner istället. Eller Jonna då. Finns väl flera andra också som är där och kan vinna.

Frida kanske blir mer som Poromaa och Calle. De snackar mest, utan att vinna ett skit. Dock har ju dock Frida redan bevisat att hon är en vinnare.

Märklig jämförelse. Fridas "sämsta" VM, är bättre än vad Calle och Wille presterat tillsammans på alla mästerskap de kört.
Citera
2025-03-03, 19:17
  #2637
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Hon är storfavorit i morgon med andra ord. Banorna lär knappast saltas igen.
Blir i alle fall relativt overrasket om ikke hun og Frida er på pallen i morgen.
Citera
2025-03-03, 19:40
  #2638
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Allt annat än guld imorgon får väl ändå ses som ett rejält fiasko, det är ju morgondagens lopp hon satsat allt på denna säsong.
Ja, men da begynner det å bli ski-snakk igjen i tråden, og da henger jeg meg gjerne på

Som vi så i går, skjer det så mye i et VM-løp, at det går ikke å bestille et guld. Når renn-ledelsen bestemte saltningen, forsvant i prinsip
alle Ebbas (og også Thereses) muligheter for guld. Deres chanser bestod i att de med sin høyere frekvens og utholdenhet i tungt føre,
kunne slite de andre sønder. Men så ble det ikke, ble saltet og stenhårdt, noe som favoriserer hybridåkere, og de som går lite "større"

Til de hør Jonna, som verdens beste hybridåkare, og også Frida, Astrid og Heidi, som har et større, og mer vegvinnende sett å ta seg fram
på i skate på hardt underlag. Jonna har, med sin utmerkete gild, dette i sin hule hånd. Gikk helt uanstrengt med helt til incidenten.
Så til kalabeliken som avgjorde det hele. Jonna ski forsvinner under henne, og sentrifugalkraften ser til at hun slenges nesten horisontalt
rakt ut av kurven, med ski og ben først. Heidi, som ligger til venstre for henne, er sjanseløs, og de smeller i hop.

Apropos flax, som specielt Therese prater om, da hun som hun sier vet at Jonna hadde tatt det her uten incidenten, så stoppet det ikke der.
Fallet gjorde jo at både Jonna og Heidi led muskulært, som man jo gjør efter en sådan incident mot slutten av et løp.

Men det var jo ikke slut der heller. Frida hadde valgt ( eller fått ) ski med for stort fokus på glid i klassisk-delen, og Astrid hadde valgt ski med
et spann for usaltet og mykt føre i skate-delen. For de som lufter sine skate-ski iblandt, vet jo hvordan det kjennes om man ikke får noen
som helst kontakt mellom den delen av skien som er under foten og underlaget på stenahadt føre. En helt forferdelig opplevelse er det.

Så det å prate om et givet guld, går ikke. ALLT må stemme. Ut i va jeg så, så ville, uten noen av disse dramatiske incidenter, Jonna vunnet
det her lett. Efterfulgt av Frida, Heidi, Astrid i valgfri ordning, og Ebbas og Thereses spurt, ville ha vært en kamp om 5. og 6. plass.
Så at de fikk stang-stang-stang-inn, kan det ikke råde noe tvil om.

Men det var vel enda ok at distansedyren tok det, mener nu jeg. Men at det blir intervallstart i morgen, takker nu iaf jeg ski-gudene for.
For om ikke, ville vi i snøværet,kunne fått tidenes mest urettferdige vinnere der, både på dame- og herresiden. Fortsatt godt VM
Citera
2025-03-03, 19:42
  #2639
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergen28
Blir i alle fall relativt overrasket om ikke hun og Frida er på pallen i morgen.
såvida inte vädret och skidorna ställer till det för dom.
Den som vinner imorgon måste ha, om inte toppskidor, så iaf bra skidor.
Citera
2025-03-03, 19:45
  #2640
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
såvida inte vädret och skidorna ställer till det för dom.
Den som vinner imorgon måste ha, om inte toppskidor, så iaf bra skidor.
Er meldt kaosvær i morgen enn så lenge ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in