2025-02-27, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittelkjell
Motsatsen kallas kakistokrati, och det är där Sverige har hamnat. Ett samhälle där idioterna har tagit över.

Det där upprepas ofta trots att det är en ganska meningslös floskel: "om vi bara kunde återgå till en meritokrati"...

Den liberala ideologins individualistiska meritokrati är ju själva problemet och inte lösningen. Northvolt är hypermeritokratiskt: bara man har rätt meriter på sitt CV så blir man anställd – helt utan hänsyn till att helheten ska fungera. En chef från egypten kan basa över en mix av indier, sydamerikaner och somalier.

Men det går djupare än blindhet inför kulturell bakgrund. Även bland svenska ungdomar som siktar på högre studier har det blivit vanligt att framförallt bry sig om sitt CV medan intresset för ämnet eller förståelse på djupet helt saknas (tvärtom kan det vara problematiskt för karriären).

Om meritokrati leder till kakistokrati kan de väl inte vara motsatser?
Senast redigerad av Enanvandare57 2025-02-27 kl. 20:34.
Citera
2025-02-27, 20:57
Medlem
barndomens avatar
Största svenska miljö/företagshaveri i modern historia? Är det vår motsvarighet till Theranos skandalen månntro. Hur kunde denna tomte få ut så mycket pengar bara genom att prata.
Citera
2025-02-27, 20:58
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enanvandare57
Om meritokrati leder till kakistokrati kan de väl inte vara motsatser?

Du måste skilja på lexikala definitioner och faktiska förhållanden. En utbildningsmerit på papperet kan vara helt värdelös i ett praktiskt sammanhang. Det visar ju inte minst Peter Carlsson, totalt olämplig att driva företag. Däremot var han ju en bra marionett för Harald Mix och inte blev han lottlös heller. 200 miljoner får ju sägas vara ett bra arvode för att ha gjort Sveriges sämsta ledarinsats någonsin.
Citera
2025-02-27, 21:01
Medlem
Skojarns avatar
Det finns fortfarande ingen journalist som ställer den viktigaste frågan - finns det ett affärscase i att importera katodmaterial och försöka konkurrera ut batteritillverkaren som sålt råvaran till dig? Vilket mervärde tillför Northvolt till marknaden?

Normalt sett hade Dagens Industri väckt den frågeställningen, men dom argumenterar istället för att mer skattepengar borde skickas till NV.

Det är som om jag skulle åka till ICA och köpa en liter Arla-mjölk för 10 kr och sen ställa mig utanför ICA och försöka sälja samma paket för 20 kr, samtidigt som jag anställer tusen managmentkonsulter.

Jag vet att nån Scania-VD hade nappat men jag behöver ju övertyga varenda förbipasserande om att det är bättre att köpa mjölken dyrt av mig istället för billigt av tillverkaren.
Citera
2025-02-27, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Det är du som svamlar om Chapter 11 nu. Jag pratar om en svensk rekonstruktion. En sådan finns inte på kartan för NV eftersom deras grundproblem är att dom inte har en produkt som dom kan producera.

En rekonstruktion kan funka på företag som i grunden har en bra affärsmodell och som klarar av att tjäna pengar, men som dragit på sig för mycket skulder. Även om NV blir kvitt alla sina skulder så löser det inga problem.

Precis som dom har det nu då med andra ord?

Är rekonstruktionspengarna säkerställda - i så fall av vem
Citera
2025-02-27, 21:46
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skojarn
Det finns fortfarande ingen journalist som ställer den viktigaste frågan - finns det ett affärscase i att importera katodmaterial och försöka konkurrera ut batteritillverkaren som sålt råvaran till dig? Vilket mervärde tillför Northvolt till marknaden?

Normalt sett hade Dagens Industri väckt den frågeställningen, men dom argumenterar istället för att mer skattepengar borde skickas till NV.

Det är som om jag skulle åka till ICA och köpa en liter Arla-mjölk för 10 kr och sen ställa mig utanför ICA och försöka sälja samma paket för 20 kr, samtidigt som jag anställer tusen managmentkonsulter.

Jag vet att nån Scania-VD hade nappat men jag behöver ju övertyga varenda förbipasserande om att det är bättre att köpa mjölken dyrt av mig istället för billigt av tillverkaren.

Mycket bra liknelse

Hur Scania fortfarande kan stå bakom NV är en gåta.
Citera
2025-02-27, 22:09
Medlem
Van Nostrands avatar
Citat:

😅 En fantastisk sammanfattning av hela projektet!!
Citera
2025-02-27, 22:46
Avslutad
Citat:

"Normal sett"? När var Damernas Industri normala enligt sakliga finansiella grundtermer? Självklart vill de religiösa hysterikorna hälla mer av andras pengar på vansinnet. Det är ju det de hållit på med i åratal vid det här laget. Är nån förvånad?

Normal sett...
Citera
2025-02-27, 22:50
Avslutad
Citat:

Inte bara det, mjölkbonden får noll och nada. Tack för det, storbedragaren Peter Calrsson. Det finns en plats reserverad i helvetet även för dig.

Ska vi tro att korrupte Homos Röstmos kommer göra något ärbart för första gången i livet? Nej, självklart inte.
Citera
2025-02-27, 22:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
"Normal sett"? När var Damernas Industri normala enligt sakliga finansiella grundtermer? Självklart vill de religiösa hysterikorna hälla mer av andras pengar på vansinnet. Det är ju det de hållit på med i åratal vid det här laget. Är nån förvånad?

Normal sett...

Historiskt sett kanske och då talar vi om tiden före år 2000. Då var DI en tidning värd att läsa. På tal om tidningar. Om man lyssnar och läser lite på sociala medier med lokal anknytning till Skellefteå så finns det fortfarande sådana som menar att det borde satsas mer på Northvolt och att företaget haft stor betydelse för Skellefteå, Vissa skyller Northvolts problem på lokaltidningen Norran som de menar har beskrivit Northvolt orättvist negativt. Det är inte utan att jag undrar om de som säger det gör så för att provocera eller om de faktiskt tror det. Man kan aldrig vara säker. Det finns många dårar.
Citera
2025-02-28, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Inte för att jag precis försvarar S och MP men rätt ska vara rätt. AP-fondernas 600 miljarder kronor är buffertfonder. Det är således inget som varje månad betalas ut till pensionärer. Buffertfonderna är tänkta att fungera som stötdämpare vid ex. lågkonjunkturer.

Av dessa 600 miljarder kronor som AP har tillsammans har de satsat 6 miljarder i NV.. D.v.s 1% av kapitalet. Visst, det är pengar men fickpengar i sammanhanget hur konstigt det än låter.

Folk i gemen verkar inte fatta hur kapitalstarka dessa pensionsfonder/aktiefonder runt om i världen är. Vem äger då dessa fonder? Jo det är du, jag och alla andra som du möter i din vardag.
'
Varför är du ens här och uttalar dig din jävla idiot?

Du har haft fel i exakt allt.

En ursäkt till WWR är på sin plats.

Han hade rätt hela tiden.

Du ditt lilla kräk borde få känna av konsekvenserna av dina äckliga lögner.
Citera
2025-02-28, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barndomen
Största svenska miljö/företagshaveri i modern historia? Är det vår motsvarighet till Theranos skandalen månntro. Hur kunde denna tomte få ut så mycket pengar bara genom att prata.

Det tycker jag nog att man kan säga. Men skillnader finns. I Theranosskandalen så fanns EN stark kraft som var drivande. Elzabeth Holmes var den som körde beskrivningarna kring det medicinska. Om jag fattat det rätt. Det har sagts att hon klarat sig bättre om hon riktat in sig på något mer datatekningsk i fråga om straff. Som hon gjorde nu så satt hon ju en massa patienter och läkare på pottkanten och det många gångar var dödligt.

Här är väl ett gäng som har pusslat ihop. Men mer vet jag inte om det. Men de har ju pushat på trots att som jag tror i alla fall, de har vetat att de inte vet hur det hela ska gå till. Att mörka är företagsidéen samt att stoppa så mycket som möjligt i börsen hos sig själv. Men jag hoppas att någon gör ordentliga granskande av hur detta kunde gå till.

Att det hela var en scam från början tycker jag är rätt troligt numera eftersom de fortfarande mörkar allt. Kanske någon som fortfarande håvar in dolares?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in