2025-02-27, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banal
Jag hyr inte boende själv, så jag vet inte - därför frågade jag om det finns ett krav på besiktning men det kanske inte finns. På nåt sätt har det ju dock slagits fast att baronens skolåda utsatts för skador/onormalt slitage som måste åtgärdas - borde inte detsamma gälla den nya lägenhetens tidigare innehavare...?

Samma regler gäller givetvis för Baronen som för den tidigare hyresgästen som bott i deras nya lägenhet. Ingen vet vad som faktiskt exakt står i besiktningsprotokollet varken från deras gamla eller deras nya lägenhet. Visst, Baronen har läst upp delar från protokollet från gamla lägenheten. Men han kan såklart även få en kopia av det från den nya.

Vad Trobo sen krävt tidigare hyresgäst på för kostnader har inte Baronen egentligen med att göra. Lika lite som Baronen har att göra med om Trobo faktiskt reparerar hans gamla lägenhet för exakt dom pengarna han krävts på. Trobo ställer ett krav för det "onormala siltage" som uppkommit under tidigare hyresgästs tid och har så vitt jag vet ingen vidare redovisningsskyldighet kring exakt vad som görs med pengarna efter det.

Det är så det funkar i Sverige, vare sig man gillar det eller inte. Dock har man ju alltid valet att tacka nej till en lägenhet i Sverige efter att ha tittat på den. Detta valde dom att inte göra alls trots att dom garanterat kunde erbjudas en visning både av Trobo och som Rask utryckt det själv hyresgästen som redan bodde där som va flyktigt bekant med Tessan. Är man inte nöjd med skicket på lägenheten man ska flytta till ber man på ett sakligt och trevligt sätt värden rätta till det eller ser sig om efter annat.

Städningen är ju i viss mån under all kritik. Även detta är något man kan påtala till hyresvärden och kräva att den förra hyresgästen ska åtgärda (om inte tidigare hyresgäst åtgärdar det tar hyrsvärden normalt sett in ett städbolag och fakturerar den tidigare hyresgästen om man anser att det finns brister i städet) trevligt och sakligt.

Men det är ju just detta som är ett återkommande problem. Baronen har mycket svårt att hålla en trevlig och saklig diskussion med någon utan att känna sig kränkt och utsatt för alla möjliga saker och därtill göra sig osams med den han pratar med.

Kort sagt, hyresrätter i Sverige finns det alldeles för få av vilket är ett stort problem och gör det till "uthyrarens marknad". Men är man inte nöjd kan man ALLTID tacka nej och se sig om efter annat. Något dom dessutom blivit erbjudna men det passade inte eftersom man inte fick filma grannar och omgivningen. Men hyresdebatten platsar ju i ett helt annat forum så den bör vi väl inte gå djupare i här.

P.S. Man ska inte glömma heller att familjen Rask har bråkat med Trobo flertalet gånger i flera års tid och även haft mål som avgjorts i rätten där Trobo krävt dom på pengar. Så man kan knappast utgå från att situationen och behandlingen av familjen kan anses vara signifikativ för hur Trobo normalt sett behandlar sina hyresgäster. Det finns en lång historia mellan dom som högst sannolikt gör sig påmind när det ska fattas beslut i ärenden som gäller familjen vare sig det är rätt eller fel.
Senast redigerad av Reseglad 2025-02-27 kl. 02:15.
Citera
2025-02-27, 02:16
Medlem
När Glimrande Sir köpte sin AMG AMG AMG AMG i fabriksutförande AMG analog klocka AMG.
Så var han så otroligt äcklig med sin von oben attityd och guldkedjor och solglajjor från Wish. Han visste bäst och lyssnade inte på någon annan.
Det är ju en klassiker som dyker upp på Tiktok och brukar gå in och se den på bitchute.

Men med lägenhetsvisningen lät han ödmjuk och ursäktade sig nästan när han nämnde de större felen.
Jag ser personligen lägenheten som ett större vrak än den krockskadade plåtburken.
Han får för en gångs skull bra tips på sin Youtube angående lägenheten, men precis som sina frågestunder på Instagram så skiter han i svaren.Inom några dagar är dödskallar och krimskrams upphängt och garderoben med en skarvsladd dragen från ungarnas rum till datorn så han kan garderobsrunka till bilder av särade fittor. Han försöker bagatellisera skicket på lägenheten när han säger att han kan fixa det mesta själv med tapetsering och liknande. Alla minns väl när han skulle renovera i stugan, det är inte en händig karl. Jag tror agget mot Trobo kommer krypande när hans mani har landat, att de kräver honom på 35 tusen samtidigt som de har placerat familjen i en pundarlya. Tänk er när han får kika in hos grannen som har en fräschare lägenhet och som betalar 2500 mindre i månaden.
Citera
2025-02-27, 02:56
Medlem
För att göra slut på alla spekulationer.
När du ska byta en hyresrätt (HR) så kollar man varandras lägenheter och godkänner slitage etc. Sen håller man käften.

När du ,som Rask, däremot fått en ny bostad pga kötid så har du en viss tid på dig att besiktiga bostaden och sen godkänna vissa "fel".
Alexander är en riktigt lat jävel och har såklart inte orkat kolla den nya bostaden innan han skrev sitt bomärke på kontraktet.

När du sen skrivit på kontraktet så ska eventuella fel stå med och det ska vara solklart vem som betalar för vad (tex hyresvärden betalar för hål i väggen).

Alexander Rask var så otroligt kåt på denna bostad så han hade fullt fokus på att bara bli godkänd rent ekonomiskt och köpte det vill säga råttboet i befintligt skick.

Att Thässan nu får sitta kobent och käka dålig kebabpizza på badrumsgolvet- det är ju perfekt content till morgondagens 1,5 timmes äckelvideo.
Senast redigerad av FruKrokodil 2025-02-27 kl. 03:02.
Citera
2025-02-27, 03:03
Medlem
Citat:
Jag hyr inte boende själv, så jag vet inte - därför frågade jag om det finns ett krav på besiktning men det kanske inte finns. På nåt sätt har det ju dock slagits fast att baronens skolåda utsatts för skador/onormalt slitage som måste åtgärdas - borde inte detsamma gälla den nya lägenhetens tidigare innehavare...?
Jag har bott i en hel del hyresrätter. Jag har jobbat i olika delar av Sverige, och ibland behövt snabbt boende om något jobb blivit förlängt osv. Jag har flera gånger tagit lägenheter osett, ibland har dom inte hunnit fixas, och efs jag inte tänkt bo kvar resten av livet så har jag inte brytt mig. Ibland så kan man få lägenheten en eller två månader tidigare om man inte bryr sig om det är flyttstädat, så den avflyttande hyresgästen har sluppit städning, och betala dubbla hyror om dom bytt lgh i samma bolag. Eftersom jag varit bra hyresgäst så har det hänt att jag sluppit betala 3 månaders uppsägning efs det fanns renoveringsbehov då jag flyttat in. Så, är du inte en jävla idiot med noll förstående för andras jobb, och är helt oförmögen att lösa saker smidigt så är det aldrig problem att hyra. Men då är ju jag en flexibel människa som är rak och trevlig, och jag har lärt mig hur man ger och tar ända sedan jag jobbade deltid samtidigt som jag gick gymnasiet, och har lyckats landa riktigt förmånliga jobb ända sedan jag var ung. Att baron von ägghuvud inte lyckas göra något förmånligt eller smidigt förvånar mig inte alls.
För övrigt, visst fan har han börjat dras med en rejäl kärringröv som matchar kvinnohöfterna? Han måste gått upp i vikt igen.
Citera
2025-02-27, 06:30
Medlem
Wooqiprwos avatar
Undrar vad hans "trogna följare" skriver om lägenheten. "Åh vad mysig lägenhet, så kul för fina familjen", typisch?
Citera
2025-02-27, 07:41
Medlem
Snusfris avatar
Ska bli kul första gången hans video från garderoben kommer. Lär ju inte vara mindre hostande och snörvlande.
Citera
2025-02-27, 07:50
Medlem
Snusfris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeltVild
varför äter man på golvet i badrummet och inte något annat rum hahah är golvet lite mjukare där eller
Med tanke på hur resten av kvarten såg ut så kanske badrummet är det renaste. Ljust är det iallafall jämfört med övriga lägenheten.
Annars skulle väl makarna Rask kunna tänt ett värmeljus och suttit i garderoben. Där rikedomen ska skapas framöver. Om nu garderobsbaronen lyckas dra en skarvsladd in dit.
Citera
2025-02-27, 09:38
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Är det inte besiktningskrav för kommunala hyresrätter? Om baronen fått krav på sig vid utflytt från skolådan, borde inte detsamma gälla familjen som tidigare bott i nya lägenheten?
Besiktningsprotokoll upprättas för båda parters skull. Hyresvärden gör det för att se om det finns sådant slitage eller förstörelse som innebär att de kan kräva betalt av gamla hyresgästen, och för att se om den nya sabbar lägenheten.
Hyresgästen kollar protokollet och lägger till skador som missats för att slippa betala vad den gamla hyresgästen förstört.

Är det en lägenhet som inte renoverats på många år så är gränsen för hur slitet och förstört det får vara utan att man betalar mycket "snällare". Man behöver inte betala för fläckar på en tapet som hängt i många år t ex, är det ganska nyrenoverat, som i Rasks gamla lägenhet, är toleransen för slitage mycket lägre.
Onaturligt slitage som hål i väggen får man betala oavsett ålder eftersom sådant ska lagas etc.

Trobo upprättar såvitt jag vet alltid besiktningsprotokoll och du som hyresgäst har några dagar på dig efter att du fått nyckel att dokumentera fel och påtala dem om de inte står med.
En del fel måste de åtgärda, andra noteras bara.
Att Rask filmar/fotar och dokumenterar är alltså helt rätt gjort av honom.

Om den tidigare hyresgästen får betala beror ju på vilka skador som redan fanns, vilka som tillkommit och vilka som kan ses som naturligt slitage.
Citera
2025-02-27, 09:43
Medlem
Tortellis avatar
Allt Rask gör handlar om Content. Vi har inte en aning om Trobo och familjen Rask och eventuell överenskommelse. Men vilket som så hoppas jag på en Torsdags video. En kaos video som vanligt och uthängning av myndigheter och privatpersoner.
Citera
2025-02-27, 09:45
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snusfri
Med tanke på hur resten av kvarten såg ut så kanske badrummet är det renaste. Ljust är det iallafall jämfört med övriga lägenheten.
Annars skulle väl makarna Rask kunna tänt ett värmeljus och suttit i garderoben. Där rikedomen ska skapas framöver. Om nu garderobsbaronen lyckas dra en skarvsladd in dit.
Fast de hade ju kunnat gå 400 meter till sin gamla lägenhet och äta där. Jag hade ju gjort det hellre än att äta på golvet i en toalett som jag inte vet HUR den städats.
De hade också kunnat äta maten på pizzerian som ett stenkast bort, typ max 150 meter, och har rymliga fina lokaler. Så det är svårt att se poängen med att äta på en toalett.
Citera
2025-02-27, 09:47
Medlem
Crabby88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast de hade ju kunnat gå 400 meter till sin gamla lägenhet och äta där. Jag hade ju gjort det hellre än att äta på golvet i en toalett som jag inte vet HUR den städats.
De hade också kunnat äta maten på pizzerian som ett stenkast bort, typ max 150 meter, och har rymliga fina lokaler. Så det är svårt att se poängen med att äta på en toalett.

Konsgit att både tessan och dottern är magsjuka idag...
Citera
2025-02-27, 09:48
Medlem
0.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Besiktningsprotokoll upprättas för båda parters skull. Hyresvärden gör det för att se om det finns sådant slitage eller förstörelse som innebär att de kan kräva betalt av gamla hyresgästen, och för att se om den nya sabbar lägenheten.
Hyresgästen kollar protokollet och lägger till skador som missats för att slippa betala vad den gamla hyresgästen förstört.

Är det en lägenhet som inte renoverats på många år så är gränsen för hur slitet och förstört det får vara utan att man betalar mycket "snällare". Man behöver inte betala för fläckar på en tapet som hängt i många år t ex, är det ganska nyrenoverat, som i Rasks gamla lägenhet, är toleransen för slitage mycket lägre.
Onaturligt slitage som hål i väggen får man betala oavsett ålder eftersom sådant ska lagas etc.

Trobo upprättar såvitt jag vet alltid besiktningsprotokoll och du som hyresgäst har några dagar på dig efter att du fått nyckel att dokumentera fel och påtala dem om de inte står med.
En del fel måste de åtgärda, andra noteras bara.
Att Rask filmar/fotar och dokumenterar är alltså helt rätt gjort av honom.

Om den tidigare hyresgästen får betala beror ju på vilka skador som redan fanns, vilka som tillkommit och vilka som kan ses som naturligt slitage.
Tror du att den tidigare inflytten och "vi tar vad som helst bara vi får flytta" kan ha gjort att hyresvärden agerat annorlunda? + att de verkar hata honom för den tidigare tvisten och alla uthängningar. Det känns inte helt orimligt att de fått nycklarna tidigare mot att de flyttar in i "befintligt skick" och Carl sket i att kolla på lägenheten för att hans fru kände den som bodde där innan? Han har gjort bort sig totalt som vanligt alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in