2025-02-21, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vandreew
Det är inte säkert att föräldrar till ett barn som blir våldtagen i de åldrarna polisanmäler, när det skiljer 2-3 år mellan gärningsman och brottsoffer. Juridiskt sett räknas det alltid som våldtäkt om en av parterna är under 15år och den andra över. De fall som går till rätten beror till högsta grad mest på föräldrarna. Det finns ett extremt stort mörkertal där föräldrarna väljer att inte blanda in sina barn i rättsprocesser, som kommer följa dem för resten av barnens liv, p.g.a. att t.ex. diverse flashbackare inte tvekar en sekund på att spamma FUP. Många föräldrar väljer att försöker lösa det på andra sätt, via skolan inkl. klassbyten osv., istället för att polisanmäla.

Det gjorde jag inte. Jag anmärkte bara på att det här i tråden - och i diverse klipp på youtube som handlar om Anjo och dokumentären om Antonio - verkar krylla av personer med trasig moralkompass.

Ska man agera moralens väktare i frågor om så känsliga ämnen som barnvåldtäkt så bör man ha någon form av god uppfattning om vad som är vad i förhållande till varandra. Ett förslag, innan man yttrar sig, är att tänka igenom vad man själv tycker är värst och vad som kanske inte är så farligt - om det är nödvändigt kan man kladda ned lite anteckningar på ett papper där man försöker gradera det i ordningsföljd. Exempelvis:

1. Äcklig 50-årig pedofil, som arbetar på dagis, utsätter dagisbarnen för sexuella övergrepp.
2. En 30-årig man följer efter eller lockar hem via internetappar 13-åriga flickor, som han överfaller och våldtar.
3. Fem 16-åriga killar våldtar med våld en 14-årig flicka på skolans toalett
4. Två 16-åringar har sex med en 13-åring på skolans toalett, den ena av killarna tittar bara på.
5-8. En person anställer, är vän med, stöttar offentligt och/eller umgås med någon av personerna ovan.
9. En person skapar en dokumentär om någon av personerna här ovan. Det visas mängder av dokumentärer om dömda gärningsmän på TV - dömda för bra mycket värre brott än Antonio.

Jag säger inte att denna lista är korrekt, och inte heller komplett. Det är en grov skiss som exempel på vad som verkar behövas att personer skissar på i sina skrubbar. När man lyssnar på och läser kommentarer så verkar personer blanda högt och lågt hej vilt, som om det lägst ned på allvarlighetsgraden skulle vara lika illa som det överst.

Listan kan göras mycket längre och mer detaljerad, men ju fler exempel som trycks in i listan så hamnar punkten om att Anjo skapar en dokumentär om Antonio längre och längre ned på listan över hur "dåligt" det är. Det finns inget objektivt dåligt med att skapa en dokumentär om en dömd gärningsman.

Agerar man moralens väktare så är man ute på tunn is om man fäktas mot väderkvarnen att Anjo väljer att skapa en dokumentär, det är allt jag säger. Är man där ute och fäktas mot sånt, så bör man vara extremt noga med vad man i övrigt yppar för åsikter angående allt relaterat till brott, dokumentärer, youtubers etc.
4. Två 16-åringar har sex med en 13-åring på skolans toalett, den ena av killarna tittar bara på.

Dels är din lista är märklig på flera sätt. Dels behövs den inte.

Om man tycker att det är vidrigt att tala om ett våldtaget barns namn och göra en dokumentär om att våldtäktsmännen nog kan vara oskyldig så behöver man ingen lista. Men man kan nog behöva den för att fäkta för åsikten att dokumentären är bra. Då får man hitta på den typen av argument. Men tyvärr funkar det inte då flashbackare inte går på sånt barnsligt trams. Du vet att det är 18 års gräns här va?
Citera
2025-02-21, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sturuf

Dels är din lista är märklig på flera sätt. Dels behövs den inte.

Du kritiserar den hypotetiska listan som jag bokstavligen förklarade bara var ett exempel? Ja men go ahead, snygg väderkvarn du hittade. Mitt exempel var mer ett förslag på format, att om man dömer andra för moralbrott så bör man ha koll på sin egen moral. Jag skrev bokstavligen att jag tänkte att var och en borde skriva ned sin egen lista, för det verkar behövas på bred front. Det är inte bara här i denna tråd på flashback som personer skriker sig blå över att en dokumentär om en dömd gärningsman har skapats. Man börjar ju fundera lite hur det står till bland somliga, som letar efter små tunna halmstrån som de blåser upp som att de vore lika katastrofala som ett terrorist-attentat. Kan man ta såna personer på allvar? Nej.

En annan sak jag har lagt märke till i denna tråd är hur många dåliga kopior av viralgranskaren det cirkulerar här. Om man enbart är här för att fakta-checka andras åsikter, så kan man väl åtminstone se till att för det första kunna se skillnad på en åsikt och fakta. För det andra, om faktacheckning av andras åsikter ens är en grej för någon, så bör man se till att ha bra åsikter själv. Det blir jobbigt annars. Man bör också ha förmåga att tolka vad andra skriver, och försöka förstå andras poäng utan att förblindas av små detaljer man inte håller med om. Alla små detaljer, vad gäller åsikter, är omöjligt att hålla med om någon annan - så det är relativt meningslöst att haka upp sig på. Vidare är det i regel fördelaktigt att lyfta sina egna åsikter istället för att hacka på andras. Värt att tänka på.

Inväntar att någon besvarar detta inlägg och fullständigt bortser från min poäng, men har en annan åsikt om någon mindre relevant detalj i det jag nu skrev och därför gick deras hjärna sönder och de kallar mig något nedlåtande .. 3. 2. 1
Senast redigerad av Vandreew 2025-02-21 kl. 09:52.
Citera
2025-02-21, 09:53
Medlem
Daym-Krytjs avatar
Citat:
Du kritiserar den hypotetiska listan som jag bokstavligen förklarade bara var ett exempel? Ja men go ahead, snygg väderkvarn du hittade. Mitt exempel var mer ett förslag på format, att om man dömer andra för moralbrott så bör man ha koll på sin egen moral. Jag skrev bokstavligen att jag tänkte att var och en borde skriva ned sin egen lista, för det verkar behövas på bred front. Det är inte bara här i denna tråd på flashback som personer skriker sig blå över att en dokumentär om en dämd gärningsman har skapats. Man börjar ju fundera lite hur det står till bland somliga, som letar efter små tunna halmstrån som de blåser upp som att de vore lika katastrofala som ett terrorist-attentat. Kan man ta såna personer på allvar? Nej.
Tror inte att någon här utger sig för att vara moralens väktare. Däremot har Anjo länge hävdat att han är det. Att han mobbar mobbare och därför är allt han gör legitimt, men umgås nu med en familj känd (och dömd) för att ha utsatt vittnen för påtryckningar. Folk här har stört sig på honom länge, det är ju ffs hans tråd.

När det gäller Axel i den här kontexten faller han under kategorin enemy of my enemy. Personligen har har aldrig sett eller hört något annat han har släppt och bryr mig inte heller, samma med Dialogiskt, Riks och andra som pratat med eller om Anjo på sistone, jag skiter för närvarande i vad de har gjort eller vilka de haft som anställda, helt enkelt för att min väderkvarn är sekten.

Kritiken mot Anjo är inte ny, den här dokumentären är bara det senaste. Om några månader har han hittat på något annat dumt och då kommer någon annan som inte heller har rent mjöl i påsen att yttra sig. Och vi kommer fnissa åt det, det är verkligen inte mer avancerat än så.
Citera
2025-02-21, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daym-Krytj
När det gäller Axel i den här kontexten faller han under kategorin enemy of my enemy. Personligen har har aldrig sett eller hört något annat han har släppt och bryr mig inte heller, samma med Dialogiskt, Riks och andra som pratat med eller om Anjo på sistone, jag skiter för närvarande i vad de har gjort eller vilka de haft som anställda, helt enkelt för att min väderkvarn är sekten.

Kritiken mot Anjo är inte ny, den här dokumentären är bara det senaste. Om några månader har han hittat på något annat dumt och då kommer någon annan som inte heller har rent mjöl i påsen att yttra sig. Och vi kommer fnissa åt det, det är verkligen inte mer avancerat än så.

Det är i den stund man utser en person som sin fiende, och inte handlingar i sig, som man går vilse i moralen.
Personligen vägrar jag falla i den fällan att jag trasslar in mig i ett komplext mönster av åsiktsmässiga fiender och vänner. Det är aldrig hållbart i längden och man saknar principer.

Det är inte personer man ska hata, det är handlingar. Man ser det överallt att personer man ser upp till helt plötsligt börjar försvara sjuka handlingar och bekämpar helt ovidkommande små saker som saknar betydelse, och alltid beror det på att personen har skaffat sig en "fiende" som de med alla medel ska bekämpa.
Senast redigerad av Vandreew 2025-02-21 kl. 10:04.
Citera
2025-02-21, 10:00
Medlem
Citat:
.

Ska man agera moralens väktare i frågor om så känsliga ämnen som barnvåldtäkt så bör man ha någon form av god uppfattning om vad som är vad i förhållande till varandra. Ett förslag, innan man yttrar sig, är att tänka igenom vad man själv tycker är värst och vad som kanske inte är så farligt - om det är nödvändigt kan man kladda ned lite anteckningar på ett papper där man försöker gradera det i ordningsföljd. Exempelvis:

Exakt och det saknar Anjo.

Och du med vad det verkar.
Citera
2025-02-21, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pallal
vi kanske kan mötas och röka fredspipa.

Anjo har berättat mer lögner än sanningar och hållit på saker för att det inte gynnar han att gå ut med det. Ifall han inte är dum som ett spån så har han ljugit nästan dagligen men inland har han kanske blivit förd bakom ljuset. Du kan fråga vad du vill i mejl eller här så ska jag jag ger dig ett svar ifall jag vet.

Anjo kan inte vara så blåst att han gjort en film om en våldtäkt utan egen research.

Har du en fungerande länk till FUP?
Jag tror tyvärr att han är så dum. Han saknar övergripande förmåga att ta in helheten och plockar bara ut sak för sak. Dessutom är han motsägelsefull i sitt resonemang. Det kan säkert ha varit så att denna R visste att BO var 13 år, men det går inte att bevisa utan rimliga tvivel. Som Anjo förespråkat så varmt. Medans Antonio med egna ord berättat att han visste om det. Så hans resonemang att deras skillnader i påföljd och gärningsbeskrivning skulle visa på ngr konstigheter faller bort. Han har resonerat så urbota korkat om orättvisa i ålder hos gärningsmän och straffpåföljd och vill med deras skillnader i straff peka på felaktigheter och konstigheter i hanteringen. För att Anjo tycker att rättssäkerhet är viktigt för vissa personer som Antonio i detta fall. Medans det skall frångå hos hans medåtalade, där räcker det med mest troligt och inte rimliga tvivel och hellre fria än fälla, eller åtminstone borde rättvisa ha gjort att också Antonio skulle frias av samma skäl pga att dom begått samma brott och borde enligt hans mening få exakt samma påföljd, trots bevisad eventuell skillnad i uppsåt. hos den som bevisat vet och den som inte bevisat visste. Han argumenterade om ett fall där ngn friats för att personen under 15 hade ansetts mogen, det skulle inte spela någon roll menade han, det står i lagboken att om personerna är nära i ålder och sex har skett i "samförstånd" och personen är MOGEN har inget brott nödvändigt begåtts. Till slut vet ingen, varken tittare el Anjo själv om han tycker att det är viktigt med rimliga tvivel el fria framför fälla. Så är det när man saknar moral och fasta ståndpunkter och inte förstår vanlig logik. Han tom argumenterar om orättvisa i skadeståndet. Det utdöms efter personens ekonomi. En dagsböter ät olika för personer med olika årsinkomst. Han sitter och pratar om att dom blivit drabbade i vardagen med äggkastning mm. Det är såklart fel men det är efter en dom i ett riktigt mål. Med bevisad skuld. Samtidigt hejar han på dumpen och hans egna metoder att hänga ut folk. Som drabbas hårt i just sin vardag med drev och förföljelse. Där han är domare med "svaga bevis" där han mkt hellre dömer än friar
Citera
2025-02-21, 10:10
Medlem
Daym-Krytjs avatar
Citat:
Det är i den stund man utser en person som sin fiende, och inte handlingar i sig, som man går vilse i moralen.
Personligen vägrar jag falla i den fällan att jag trasslar in mig i ett komplext mönster av åsiktsmässiga fiender och vänner. Det är aldrig hållbart i längden och man saknar principer.

Det är inte personer man ska hata, det är handlingar. Man ser det överallt att personer man ser upp till helt plötsligt börjar försvara sjuka handlingar och bekämpar helt ovidkommande små saker som saknar betydelse, och alltid beror det på att personen har skaffat sig en "fiende" som de med alla medel ska bekämpa.
I den kontexten.

Som sagt, ingen här har utgett sig för att vara moralens väktare. Om du vill kampanja not Axel får du väl se till att det blir liv i Haveristernatråden, lägg fram domar osv så blir det säkert jättebra. Men just här skäller du på fel träd, eller hur fan man nu översätter det uttrycket.
Citera
2025-02-21, 10:19
Medlem
Citat:
Wall of text av massa dravel

Det finns givetvis värre fall, och gärningspersonerna i det här fallet var ju själva barn. Det är ungdomlig idioti och sprit som leder fram till det.

Däremot är händelsen trots allt icke att förringa. För det handlar inte om en byxmyndig tonåring som legat med en icke-byxmyndig tonåring helt nyktra där båda var med på det. Det framstår som att händelserna föranletts av att några gymnasiegrabbar bjudit några yngre flickor på sprit. En blir dyngrak och då utnyttjar hela laget hennes tillstånd. Där framstår faktiskt Antonios agerande som mer sliskigt än polarens. Som 13-åringen var intresserad av och som dessutom var ganska så berusad själv, och även han ung och oerfaren. Detta beaktades av tingsrätten som friade honom. Men inte beträffande Antonio, som inte var full själv, men som såg att 13-åringen var det och ändå utnyttjade henne.

Oavsett ålder på målsägande hade det här varit fråga om en våldtäkt. För hon var så pass kraftigt berusad att hon var i ett tillstånd där hon aldrig skulle kunna samtycka till sexuellt umgänge överhuvudtaget, även om hon var 2 år äldre. Att sen Anjo gör en väldigt stor poäng av att hon var ett barn och inte kunde samtycka överhuvudtaget i alla fall är bara ett korkat uttalande. Eftersom det i brottmål handlar om vad man har uppsåt till att göra. Även om man faktiskt gör någonting som objektivt lever upp till rekvisiten i en straffbestämmelse.
Citera
2025-02-21, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marrier
Jag tror tyvärr att han är så dum. Han saknar övergripande förmåga att ta in helheten och plockar bara ut sak för sak. Dessutom är han motsägelsefull i sitt resonemang. Det kan säkert ha varit så att denna R visste att BO var 13 år, men det går inte att bevisa utan rimliga tvivel. Som Anjo förespråkat så varmt. Medans Antonio med egna ord berättat att han visste om det. Så hans resonemang att deras skillnader i påföljd och gärningsbeskrivning skulle visa på ngr konstigheter faller bort. Han har resonerat så urbota korkat om orättvisa i ålder hos gärningsmän och straffpåföljd och vill med deras skillnader i straff peka på felaktigheter och konstigheter i hanteringen. För att Anjo tycker att rättssäkerhet är viktigt för vissa personer som Antonio i detta fall. Medans det skall frångå hos hans medåtalade, där räcker det med mest troligt och inte rimliga tvivel och hellre fria än fälla, eller åtminstone borde rättvisa ha gjort att också Antonio skulle frias av samma skäl pga att dom begått samma brott och borde enligt hans mening få exakt samma påföljd, trots bevisad eventuell skillnad i uppsåt. hos den som bevisat vet och den som inte bevisat visste. Han argumenterade om ett fall där ngn friats för att personen under 15 hade ansetts mogen, det skulle inte spela någon roll menade han, det står i lagboken att om personerna är nära i ålder och sex har skett i "samförstånd" och personen är MOGEN har inget brott nödvändigt begåtts. Till slut vet ingen, varken tittare el Anjo själv om han tycker att det är viktigt med rimliga tvivel el fria framför fälla. Så är det när man saknar moral och fasta ståndpunkter och inte förstår vanlig logik. Han tom argumenterar om orättvisa i skadeståndet. Det utdöms efter personens ekonomi. En dagsböter ät olika för personer med olika årsinkomst. Han sitter och pratar om att dom blivit drabbade i vardagen med äggkastning mm. Det är såklart fel men det är efter en dom i ett riktigt mål. Med bevisad skuld. Samtidigt hejar han på dumpen och hans egna metoder att hänga ut folk. Som drabbas hårt i just sin vardag med drev och förföljelse. Där han är domare med "svaga bevis" där han mkt hellre dömer än friar

Dela gärna in texten i stycken.

Du har rätt, Anjo försöker göra huvudsaken till att en blev dömd för våldtäkt och en för våldtäkt mot barn och att han inte förstår varför. Detta trots att det står i domen har han inte på två år kunnat förstå domen. Det krävs ett ordentligt dumhuvud till det.

Att Anna Book har fått ägg på sina fönster är det något att göra en dokumentär om? Oj så synd om henne då. Anjo var väl och gjorde avtryck av sitt ansikte på Chrippas fönster. Det kanske skulle göras en dokumentär om det?

Den här kalkondokumentären är säkerligen pajaskonster hela vägen eftersom Anjo är en clown. Hoppas det är bra med ER!
Citera
2025-02-21, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Det finns givetvis värre fall, och gärningspersonerna i det här fallet var ju själva barn. Det är ungdomlig idioti och sprit som leder fram till det.

Däremot är händelsen trots allt icke att förringa. För det handlar inte om en byxmyndig tonåring som legat med en icke-byxmyndig tonåring helt nyktra där båda var med på det. Det framstår som att händelserna föranletts av att några gymnasiegrabbar bjudit några yngre flickor på sprit. En blir dyngrak och då utnyttjar hela laget hennes tillstånd. Där framstår faktiskt Antonios agerande som mer sliskigt än polarens. Som 13-åringen var intresserad av och som dessutom var ganska så berusad själv, och även han ung och oerfaren. Detta beaktades av tingsrätten som friade honom. Men inte beträffande Antonio, som inte var full själv, men som såg att 13-åringen var det och ändå utnyttjade henne.

Oavsett ålder på målsägande hade det här varit fråga om en våldtäkt. För hon var så pass kraftigt berusad att hon var i ett tillstånd där hon aldrig skulle kunna samtycka till sexuellt umgänge överhuvudtaget, även om hon var 2 år äldre. Att sen Anjo gör en väldigt stor poäng av att hon var ett barn och inte kunde samtycka överhuvudtaget i alla fall är bara ett korkat uttalande. Eftersom det i brottmål handlar om vad man har uppsåt till att göra. Även om man faktiskt gör någonting som objektivt lever upp till rekvisiten i en straffbestämmelse.

Jag har inte bedömt Antonios handlingar, hur grovt Antonios deltagande var i sammanhanget, jag har gjort en bedömning utifrån det faktum att Anjo har producerat en dokumentär. Dvs. Anjos handling här, att skapa en dokumentär. Jag har inte sett dokumentären. Så Anjo har skapat en dokumentär. Det är alltså handlingen vi pratar om. Kritiserar man Anjo så kan man inte blanda ihop Anjos handlingar med Antonios handlingar. Det är två helt olika saker. Man kan hålla båda tankarna samtidigt i huvudet, utan att det orsakar kortslutning och man förväxlar det ena med det andra.

Det är en sak att kritisera en person för att han i sin ungdom har utsatt en minderårig flicka för övergrepp och blivit dömd för det. Det är en helt annat sak att kritisera en Youtuber för att han skapar en dokumentär om saken. Har man skaffat sig sin ärkefiende man fäktas mot, som exempelvis Anjo i detta fall, så blir man lätt förblindad i sin kamp mot den personen och tappar fotfäste i vad man står för och vad man kämpar mot.

Jag kommer titta på dokumentären när den släpps, och kommer döma Anjos handlingar relaterat till detta först då. Risken är hög att många befarar det allra värsta - när det mest sannolika är att det bara handlar om marknadsföringstricks för att ge dokumentären gratis uppmärksamhet och reklam.
Citera
2025-02-21, 10:55
Medlem
Citat:

Jag kommer titta på dokumentären när den släpps, och kommer döma Anjos handlingar relaterat till detta först då. Risken är hög att många befarar det allra värsta - när det mest sannolika är att det bara handlar om marknadsföringstricks för att ge dokumentären gratis uppmärksamhet och reklam.

Så Anjo säger att han inte förstår varför domen blev som den blev på de två år han jobbat med den är ett marknadsföringstrick?

Och det är också ett marknadsföringstrick när han säger att han inte vet om Antonio är skyldig eller inte. Ha haha det är blir ju bara bättre och bättre.
Citera
2025-02-21, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sturuf
Så Anjo säger att han inte förstår varför domen blev som den blev på de två år han jobbat med den är ett marknadsföringstrick?

Och det är också ett marknadsföringstrick när han säger att han inte vet om Antonio är skyldig eller inte. Ha haha det är blir ju bara bättre och bättre.

Ja, med tanke på hur starkt du reagerar på det så fångande Anjo din uppmärksamhet på ett mycket skickligt sätt. Erkänn att du nu har blivit riktigt taggad på att minutiöst plöja dokumentären så fort den släpps?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in