Citat:
Ursprungligen postat av
VemSkaManTroPa
Tjänar han så bra när han numera oftast har under 50.000 visningar? Kan förstå att han tjänade en hel del under 2024 (Chrippa-året) men nu är ju inte visningarna speciellt höga.
Har ett svagt minne om att jag har hört något om 50 kr/1000 visningar men vet inte om det stämmer och om det inkluderar reklamintäkter.
Får han inkomster från reklamen trots att folk s.k. AD-blocks? Personligen får jag aldrig någon reklam när jag tittar på andra videos.
2025 (så här långt) är inte i närheten av vad Anjo tjänande 2024 men 2024 var en guldgruva för Anjo. En egen pengapress. Modellen Xkr/1000 visningar är CPM. Jag vet inte om Anjos är 50kr eller 2kr och jag tror att priset varierar efter säsong där det kostar mer att annonsera under julhandeln än i juni.
CPM: Cost per 1,000 impressions (CPM) is a metric that represents how much money advertisers are spending to show ads on YouTube. You'll see a few different CPM metrics in YouTube Analytics: CPM: The cost an advertiser pays for 1,000 ad impressions.
1. Anjo är en dyr kanal att annonsera på. Bra CPM.
Det här är inte ett pris du sätter själv direkt, algoritmer avgör i det stora hela. Har du en svensktalande kanal med svenska tittare (inga köpta visningar från bottar i Moldavien) och dina tittare kommer från följare, folk som klickar sig in på din kanal från Facebook, Instagram, sökningar på Google och de ser hela videon OCH tittar på via ett inloggat youtubekonto från Sverige så belönas det. Det här är en halv vetenskap och inte så enkelt som jag beskriver.
2. Anjo maxar antalet gånger han önskar hans videos ska ha reklamavbrott. Om det är möjligt se 3 minuter video och få 3 annonser, sen se 2 minuter video få 3 annonser är det inställningen han har.
3. Bara för att någon har inställningen under 2. på max så betyder inte det att det finns köpare av så mycket reklam.
Om Anjo, SampeV2 och Rask har 1000 tittare som ser i 10 minuter så tjänar de olika mycket.