Citat:
Ursprungligen postat av
LimboLife
Hur "måna föräldrarna är driva det " i rätten.
Eh, hur står det till egentligen?
Som förälder till ett våldtaget barn så polisanmäler man naturligtvis brottet.
Det är inte säkert att föräldrar till ett barn som blir våldtagen i de åldrarna polisanmäler, när det skiljer 2-3 år mellan gärningsman och brottsoffer. Juridiskt sett räknas det alltid som våldtäkt om en av parterna är under 15år och den andra över. De fall som går till rätten beror till högsta grad mest på föräldrarna. Det finns ett extremt stort mörkertal där föräldrarna väljer att inte blanda in sina barn i rättsprocesser, som kommer följa dem för resten av barnens liv, p.g.a. att t.ex. diverse flashbackare inte tvekar en sekund på att spamma FUP. Många föräldrar väljer att försöker lösa det på andra sätt, via skolan inkl. klassbyten osv., istället för att polisanmäla.
Citat:
Ursprungligen postat av
LimboLife
Varför känner du ett behov av att förminska brottet, brottsoffret och föräldrarna?
Det gjorde jag inte. Jag anmärkte bara på att det här i tråden - och i diverse klipp på youtube som handlar om Anjo och dokumentären om Antonio - verkar krylla av personer med trasig moralkompass.
Ska man agera moralens väktare i frågor om så känsliga ämnen som barnvåldtäkt så bör man ha någon form av god uppfattning om vad som är vad i förhållande till varandra. Ett förslag, innan man yttrar sig, är att tänka igenom vad man själv tycker är värst och vad som kanske inte är så farligt - om det är nödvändigt kan man kladda ned lite anteckningar på ett papper där man försöker gradera det i ordningsföljd. Exempelvis:
1. Äcklig 50-årig pedofil, som arbetar på dagis, utsätter dagisbarnen för sexuella övergrepp.
2. En 30-årig man följer efter eller lockar hem via internetappar 13-åriga flickor, som han överfaller och våldtar.
3. Fem 16-åriga killar våldtar med våld en 14-årig flicka på skolans toalett
4. Två 16-åringar har sex med en 13-åring på skolans toalett, den ena av killarna tittar bara på.
5-8. En person anställer, är vän med, stöttar offentligt och/eller umgås med någon av personerna ovan.
9. En person skapar en dokumentär om någon av personerna här ovan. Det visas mängder av dokumentärer om dömda gärningsmän på TV - dömda för bra mycket värre brott än Antonio.
Jag säger inte att denna lista är korrekt, och inte heller komplett. Det är en grov skiss som exempel på vad som verkar behövas att personer skissar på i sina skrubbar. När man lyssnar på och läser kommentarer så verkar personer blanda högt och lågt hej vilt, som om det lägst ned på allvarlighetsgraden skulle vara lika illa som det överst.
Listan kan göras mycket längre och mer detaljerad, men ju fler exempel som trycks in i listan så hamnar punkten om att Anjo skapar en dokumentär om Antonio längre och längre ned på listan över hur "dåligt" det är. Det finns inget objektivt dåligt med att skapa en dokumentär om en dömd gärningsman.
Agerar man moralens väktare så är man ute på tunn is om man fäktas mot väderkvarnen att Anjo väljer att skapa en dokumentär, det är allt jag säger. Är man där ute och fäktas mot sånt, så bör man vara extremt noga med vad man i övrigt yppar för åsikter angående
allt relaterat till brott, dokumentärer, youtubers etc.
Om jag skulle ha ett brinnande intresse att skydda barn i samhället från att bli våldtagna, så skulle jag ju inte välja att angripa Youtubern Anjo för att han skapar en dokumentär om en dömd gärningsman?, det säger ju sig själv. Det är som att skrika högt rakt ut i etern att man skiter fullständigt i att barn blir utsatta för sexuella övergrepp.